Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie i nie powinien dużo palić. Teoretycznie pierwsze skojarzenie wędruje nam do francuskich lub włoskich aut, ale czy słusznie?
Gdy bardziej rozszerzymy nasze myślenie przyjdzie nam do głowy wiele innych marek i modeli. Wśród nich z całą pewnością

Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie i nie powinien dużo palić. Teoretycznie pierwsze skojarzenie wędruje nam do francuskich lub włoskich aut, ale czy słusznie?
Fot. Volkswagen
znajdzie się zarówno Volkswagen z Polo, jak i Nissan z Micrą. Pierwsza generacja Polo zadebiutowała w 1975 roku, obecnie w salonach można już kupić szóstą generację tego modelu, która zadebiutowała w zeszłym roku. Nissan Micra z kolei zaprezentowany został w 1982 roku i chociaż jest trochę młodszy, to obecnie w salonach znaleźć można piątą generację Micry, która weszła do sprzedaży rok wcześniej niż wspomniane Polo.
Jeden jak i drugi model należy do segmentu B, jest hatchbackiem i posiada 5 miejsc. Czy jednak można odpowiedzieć na pytanie, które auto lepiej wybrać? Które posiada zdecydowanie więcej zalet niż konkurent? Ceny Polo zaczynają się od 44 790 zł za wersję Start w standardzie, a kończą się na poziomie wyposażenia Highline, który wyjściowo kosztuje od 72 090 zł. W sumie w ofercie znajdziemy cztery wersje wyposażenia.
Nissan jest bardzo zbliżony cenowo, gdyż za wersję Visia przyjdzie nam zapłacić od 46 890 zł, a najwyższa półka wyposażenia, czyli Tekna to już wydatek od 73 100 zł. Azjaci jednak mają szerszy wachlarz poziomów wyposażenia – znajdziemy ich aż sześć.
Wygląd zewnętrzny i trochę wnętrza

Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie i nie powinien dużo palić. Teoretycznie pierwsze skojarzenie wędruje nam do francuskich lub włoskich aut, ale czy słusznie?
Fot. Volkswagen
Volkswagen tworząc nowe Polo dokonał aktualizacji wyglądu zewnętrznego. Są to jedynie zmiany kosmetyczne, które pozwalają by Polo nie odstawał od reszty modeli tej marki. Nissan, który oczywiście też podciągnął wygląd Micry do obecnej linii stylistycznej, dokonał rewolucji w wyglądzie auta. Z samochodu o charakterze bańki mydlanej, który był postrzegany jako pojazd dla starszego małżeństwa, stworzono coś wyrazistego i zadziornego. Można porównać te zmiany do wprowadzenia poprzedniej generacji A klasy od Mercedesa w stosunku do jeszcze poprzedniej. To zupełnie inne auta z charakteru i wyglądu. Tak też zrobił Nissan.
Co jednak mówią twarde fakty? Polo jest większe, nieznacznie, ale jednak warte odnotowania. Wymiary Volkswagena w mm to 4169 długości, 1751 szerokości, 1461 wysokości. Nissan dla porównania to: 3999 dł., 1743 szer., 1455 wys. Jak widać są to niuanse, podobnie zresztą jak w rozstawie osi – Polo 2551 mm, Micra 2525 mm. I chociaż te różnice są niewielkie, to pojemność bagażnika również przemawia za wyborem Volkswagena – 351
litrów w stosunku do 300 litrów Nissana. Azjatycki konkurent wygrywa natomiast w dwóch kategoriach: w średnicy zawracania (10 metrów kontra 10,6 metra Polo) oraz w pojemności baku paliwa, lecz jedynie o 1 litr (Volkswagen 40 l – Nissan 41 l).
Różnice pod maską
Volkswagen daje do wyboru dwa silniki o różnych mocach. Silnik o pojemności 1.0 TSI można zakupić o mocy: 65 KM, 95 KM oraz 115 KM, drugi to silnik diesla 1.6 TDI z 80 i 95 końmi pod maską. Nissan poszedł dosłownie o krok dalej, gdyż w jego ofercie znajdziemy trzy silniki (dwa spalinowe i jeden dieslowski). Pierwszy spalinowy o pojemności 1.0 l produkuje 71 KM, natomiast drugi, mniejszy 0.9 l (IG-T) wytwarza 90 KM, podobnie zresztą jak silnik wysokoprężny (1.5 l dCi). Polo można zamówić z automatyczną skrzynią DSG, a Micra w swojej ofercie nie ma wcale automatu, nawet w najwyższej wersji wyposażenia.
Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie i nie powinien dużo palić. Teoretycznie pierwsze skojarzenie wędruje nam do francuskich lub włoskich aut, ale czy słusznie?
Fot. Nissan
Hatchbacki to auta miejskie, przyjrzyjmy się więc spalaniu w mieście w przypadku silników wyjściowych z manualną skrzynią biegów z pięcioma przełożeniami (Polo 1.0 TSI, a Micra IG-T 90). Tutaj również Polo lepiej się sprawdza. Według producenta auto powinno spalić w mieście 5,9 l/100 km, Nissan o 1,2 litra więcej (średnie spalanie wynosi odpowiednio – 4,8 l/100 km oraz 5,3 l/100 km). Jednak to Micra może pochwalić się większą liczbą koni pod maską 71 KM w stosunku do Volkswagenowskich 65 KM, moment obrotowy również jest wyższy. Co ciekawe większa moc i moment obrotowy nie przekładają się na lepsze osiągi. Polo wygrywa o 0,3 s. w stosunku do Micry w sprincie od 0 do 100 km/h ( odpowiednio – 16,1 i 16,4 s.). Przy prędkości maksymalnej jest już większa różnica – Polo 164 km/h, Micra 158 km/h. Warto wspomnieć, że chociaż Nissan ma mniejszy silnik i jest lżejszy (Polo – 1125 kg, Micra – 1034 kg), to jednak ma więcej mocy i znacznie wyprzedza niemieckiego konkurenta w kategorii emisji CO2. Volkswagen emituje 109 g/km, a Nissan 127 g/km. Akurat ta druga informacja nie jest powodem do dumy.
W kwestii bezpieczeństwa jest mniej więcej po równo w bazowych wersjach aut. W obydwóch modelach znajdziemy: system awaryjnego hamowania, poduszki powietrzne dla osób siedzących z przodu i z tyłu, asystenta wjeżdżania pod wzniesienie czy system monitorujący ciśnienie w oponach. Volkswagen wygrywa posiadaniem systemów: ESP, ASR, ABS, EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), MSR (system antypoślizgowy podczas hamowania silnikiem) oraz systemem wykrywającym pieszych. W Nissanie znajdziemy standardowo: ESP, ABS oraz BA (system wspomagania hamowania awaryjnego), a także ogranicznik prędkości (ASL).
Który zatem lepszy?

Gdy mamy na myśli samochód typowy na miejskie drogi, to poza SUV-em przychodzi nam na myśl hatchback. Mały, zwrotny, wszędzie się wciśnie i nie powinien dużo palić. Teoretycznie pierwsze skojarzenie wędruje nam do francuskich lub włoskich aut, ale czy słusznie?
Fot. Nissan
Volkswagen pod kątem wyposażenia wydaje się bardziej kuszący, a nawet najwyższa wersja wyposażenia w bazowej konfiguracji jest atrakcyjniejsza cenowo niż Nissan Micra. Poza tym jest to Polo, które jest jednym z bestsellerów sprzedażowych Volkswagena w historii. Ale… Jeśli kupujący chce nabyć auto o dosyć ciekawym designie, to powinien skierować swoje kroki do salonu Nissana. Finalnie – wybór między Polo a Micrą nie jest łatwy. Z jednej strony
mamy renomę, technologię i dosyć nudny wygląd, z drugiej ciekawy wygląd i charakter, ale z niezbyt atrakcyjnym wyjściowo wyposażeniem. De facto różnice pomiędzy obydwoma samochodami nie są aż tak rażące, by można było jednoznacznie stwierdzić, który pojazd jest lepszy. Z całą pewnością o wyborze zaważy cena ostateczna, rabaty oraz możliwość finansowania i to jest ta niewiadoma, która da jasną odpowiedź czy wybór padnie na Polo czy na Micrę.
Wybrane dane techniczne:
Marka/model | Volkswagen Polo | Nissan Micra |
Cena (zł) | od 44 790 | od 46 890 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback/4 | Hatchback/4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Wymiary i masy | ||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4169/1751/1461 | 3999/1743/1455 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1525/1509 | 1510/1520 |
Rozstaw osi (mm) | 2551 | 2525 |
Masa własna (kg) | 1125 | 1034 |
Pojemność bagażnika (l) | 351-1125 | 300-1004 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 41 |
Średnica zawracania (m) | 10,6 | 10 |
Układ napędowy | ||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 999 | 998 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/5 | manualna/5 |
Osiągi | ||
Moc (KM) @ obr./min. | 65 @ 6200 | 71 @ 6300 |
Moment obrotowy (Nm) @ obr./min. | 93 @ 3750 | 95 @ 3500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 16,1 | 16,4 |
Prędkość maksymalna (kmh/h) | 164 | 158 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,8 | 5,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 109 | 127 |
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple Beats Flex żółty (MYMD2EE/A)
w zależności od tego, co robisz, słuchawki beats f…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Czarne
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
kup teraz

Beyerdynamic DT770 PRO 80Ohm
Najważniejsze cechy:• ergonomiczny kształt• przewó…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Złote
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116D…
Pirat drogowy w Lublinie