Volkswagen Polo. Szósta odsłona przeboju w rozmiarze Golfa IV

Ryszard M. Perczak
Volkswagen Polo. Szósta odsłona przeboju w rozmiarze Golfa IVPierwszy Volkswagen Polo pojawił się w 1975 roku. Wtedy był to jeszcze konstrukcyjny bliźniak Audi 50. Potem następowały zmiany i oto dziś wjeżdża na nasze drogi szóste pokolenie tego modelu. Od momentu debiutu fabryki opuściło ponad 14 milionów różnych wersji „polówek”, bo trzeba wiedzieć, że powstawały nie tylko jako trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki, ale również jako sedany i kombi.fot. Volkswagen
Volkswagen Polo. Szósta odsłona przeboju w rozmiarze Golfa IVPierwszy Volkswagen Polo pojawił się w 1975 roku. Wtedy był to jeszcze konstrukcyjny bliźniak Audi 50. Potem następowały zmiany i oto dziś wjeżdża na nasze drogi szóste pokolenie tego modelu. Od momentu debiutu fabryki opuściło ponad 14 milionów różnych wersji „polówek”, bo trzeba wiedzieć, że powstawały nie tylko jako trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki, ale również jako sedany i kombi.fot. Volkswagen
Pierwszy Volkswagen Polo pojawił się w 1975 roku. Wtedy był to jeszcze konstrukcyjny bliźniak Audi 50. Potem następowały zmiany i oto dziś wjeżdża na nasze drogi szóste pokolenie tego modelu. Od momentu debiutu fabryki opuściło ponad 14 milionów różnych wersji „polówek”, bo trzeba wiedzieć, że powstawały nie tylko jako trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki, ale również jako sedany i kombi.

Przez wiele lat Polo był najmniejszym z Volkswagenów i zawsze pozostawał w cieniu swojego nieco starszego i większego brata Golfa. Najnowszy Polo ma już wymiary Golfa IV, ale pojemnością bagażnika prawie dorównuje temu najnowszej, siódmej generacji.

Volkswagen Polo. Szósta odsłona przeboju w rozmiarze Golfa IVPierwszy Volkswagen Polo pojawił się w 1975 roku. Wtedy był to jeszcze konstrukcyjny bliźniak
Volkswagen Polo. Szósta odsłona przeboju w rozmiarze Golfa IV

Pierwszy Volkswagen Polo pojawił się w 1975 roku. Wtedy był to jeszcze konstrukcyjny bliźniak Audi 50. Potem następowały zmiany i oto dziś wjeżdża na nasze drogi szóste pokolenie tego modelu. Od momentu debiutu fabryki opuściło ponad 14 milionów różnych wersji „polówek”, bo trzeba wiedzieć, że powstawały nie tylko jako trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki, ale również jako sedany i kombi.

fot. Volkswagen

Nowe Polo jest o 8,1 cm dłuższe (4,05 m) od poprzednika z lat 2009-2017, o 7 cm szerszy (1,75 m) i ma o 9 cm ma większy rozstaw osi (2,54 m. ). Jest przy tym minimalnie niższy, gdyż jego wysokość wynosi 1,44 m. Zmiany te pozwoliły wygospodarować przestronną kabinę dla pięciu osób oraz bagażnik, który ma 350 l pojemności tj. aż o 70 litrów więcej niż w dotychczasowym Polo. Wszystkie zmiany wymiarów zewnętrznych są wynikiem wykorzystania po raz pierwszy do tego modelu platformy MQB. Wcześniej zbudowano na niej projekty najnowszych wcieleń Golfa, Tourana, Tiguana, Passata i Arteona.
 

Volkswagen Polo. Szósta odsłona przeboju w rozmiarze Golfa IVPierwszy Volkswagen Polo pojawił się w 1975 roku. Wtedy był to jeszcze konstrukcyjny bliźniak
Volkswagen Polo. Szósta odsłona przeboju w rozmiarze Golfa IV

Pierwszy Volkswagen Polo pojawił się w 1975 roku. Wtedy był to jeszcze konstrukcyjny bliźniak Audi 50. Potem następowały zmiany i oto dziś wjeżdża na nasze drogi szóste pokolenie tego modelu. Od momentu debiutu fabryki opuściło ponad 14 milionów różnych wersji „polówek”, bo trzeba wiedzieć, że powstawały nie tylko jako trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki, ale również jako sedany i kombi.

fot. Volkswagen

Polo jest pierwszym Volkswagenem i pierwszym modelem koncernu z nową generacją cyfrowego panelu wskaźników Active Info Display. Zespół projektujący interfejsy udoskonalił Active Info Display kolejnej generacji (przekątna ekranu wynosi 11,7 cala) i poprawił grafikę (133 dpi / rozdzielczość 1280 x 480 pikseli) oraz zestaw dostępnych funkcji. Ekran dysponuje teraz lepszymi możliwościami graficznymi, większą rozdzielczością, większym kontrastem i jasnością, intensywniejszymi kolorami i mniejszą liczbą konwencjonalnych kontrolek. Przy użyciu przycisku View (na wielofunkcyjnej kierownicy) kierowca Polo może szybko i łatwo wybrać jedną z trzech podstawowych konfiguracji ekranu.

Volkswagen Polo. Szósta odsłona przeboju w rozmiarze Golfa IVPierwszy Volkswagen Polo pojawił się w 1975 roku. Wtedy był to jeszcze konstrukcyjny bliźniak
Volkswagen Polo. Szósta odsłona przeboju w rozmiarze Golfa IV

Pierwszy Volkswagen Polo pojawił się w 1975 roku. Wtedy był to jeszcze konstrukcyjny bliźniak Audi 50. Potem następowały zmiany i oto dziś wjeżdża na nasze drogi szóste pokolenie tego modelu. Od momentu debiutu fabryki opuściło ponad 14 milionów różnych wersji „polówek”, bo trzeba wiedzieć, że powstawały nie tylko jako trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki, ale również jako sedany i kombi.

fot. Volkswagen

Szóstą generację Polo będzie można wybierać z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi. Aktualnie oferowane są cztery trzycylindrowe motory benzynowe: dwa wolnossące 1.0 MPI o mocy 65 KM i 75 KM oraz dwa z turbodoładowaniem 1.0 TSI o mocy 95 KM i 115 KM. Najmocniejszą jednostką jest czterocylindrowy motor 2.0 TSI o mocy 200 KM montowany w Polo GTI. Wszystkie wersje są wyposażone w system Start-Stop i tryb rekuperacji, czyli odzyskiwania energii przez alternator podczas hamowania. Silniki o mocy 95 KM i wyższej mogą być łączone z dwusprzęgłową przekładnią DSG. Ofertę silników benzynowych w drugiej połowie roku uzupełni jednostka 1.5 TSI ACT o mocy 150 KM z systemem aktywnego zarządzania pracą cylindrów - wyłączania dwóch przy niewielkim zapotrzebowaniu na moc. Aktualnie oferowane są także dwa silniki wysokoprężne TDI o pojemności 1,6 l - jeden o mocy 80 KM, drugi 95 KM.

Volkswagen Polo. Szósta odsłona przeboju w rozmiarze Golfa IVPierwszy Volkswagen Polo pojawił się w 1975 roku. Wtedy był to jeszcze konstrukcyjny bliźniak
Volkswagen Polo. Szósta odsłona przeboju w rozmiarze Golfa IV

Pierwszy Volkswagen Polo pojawił się w 1975 roku. Wtedy był to jeszcze konstrukcyjny bliźniak Audi 50. Potem następowały zmiany i oto dziś wjeżdża na nasze drogi szóste pokolenie tego modelu. Od momentu debiutu fabryki opuściło ponad 14 milionów różnych wersji „polówek”, bo trzeba wiedzieć, że powstawały nie tylko jako trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki, ale również jako sedany i kombi.

fot. Volkswagen

W podstawowej wersji Polo (Start) kosztuje 44.490 zł. W wersji tej pod maską jest litrowy, trzycylindrowy silnik benzynowy o mocy 65 KM. Poza wspomnianą Start są dostępne odmiany: Trendline, Comfortline, Highline, Beats (m.in. z 300-watowym systemem nagłaśniającym) oraz Polo GTI. Wydaje się jednak, że tak naprawdę zamówienia na ten samochód będą się zaczynać od wersji Trendline. Do jej wyposażenia seryjnego należy m.in.i system automatycznego hamowania po kolizji, Front Assist z funkcją wykrywania pieszych i awaryjnego hamowania w mieście, klimatyzacja z regulacją manualną Climatic, radio Composition Colour z 6,5-calowym ekranem, asystent podjazdu, światła z funkcją Coming Home, system elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC) oraz elektrycznie otwierane/zamykane przednie i tylne szyby w drzwiach z funkcją komfortowego otwierania/zamykania.

Źródło: TVN Turbo

Pierwszy Volkswagen Polo pojawił się w 1975 roku. Wtedy był to jeszcze konstrukcyjny bliźniak Audi 50. Potem następowały zmiany i oto dziś wjeżdża na nasze drogi szóste pokolenie tego modelu. Od momentu debiutu fabryki opuściło ponad 14 milionów różnych wersji „polówek”, bo trzeba wiedzieć, że powstawały nie tylko jako trzy- i pięciodrzwiowe hatchbacki, ale również jako sedany i kombi. fot. Volkswagen">Na zewnątrz linie wyposażenia różnią się detalami. Polo Comfortline można rozpoznać po chromowanej listwie w osłonie chłodnicy między reflektorami. Polo Highline ma dodatkowe chromowane listwy na osłonie dolnego wlotu powietrza. Kolejne elementy odróżniające Polo Highline od pozostałych wersji to połączony moduł reflektorów przeciwmgłowych, świateł doświetlających zakręty oraz diodowych świateł dziennych. Polo Beats zdobią, między innymi, czarne obudowy lusterek, folia dekoracyjna na pokrywie silnika i na dachu oraz plakietki Beats na słupkach B. Poszczególne wersje różnią się między sobą także kombinacjami obręcz-opona. W zależności od wersji nowe Polo wyposażone jest w 14-, 15-lub 16-calowe koła. Jako opcję Volkswagen oferuje kolejne obręcze 15-, 16-i 17-calowe.

Plusy
- Sporo miejsca w kabinie
- Ciekawy kokpit
- Bogate wyposażenie

Minusy
- Specyficzny dźwięk silnika 1.0 TSI na wysokich obrotach

Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 KM DSG i konkurenci

Marka/model

Volkswagen Polo 1.0 TSI 95 KM DSG

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 100 KM autom.

Opel Corsa 1.4 90 KM autom.

Cena (zł)

od 64 690od 63 150

od 57 550

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4053/1751/1461

4040/1735/1476

4021/1736/1479

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1499/1479

b.d.

1472/1464

Rozstaw osi (mm)

2548

2493

2510

Masa własna (kg)

1145

1124

1124

Pojemność bagażnika (l)

351

292

265

Pojemność zbiornika paliwa (l)

40

42

45

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

benzyna Pb 95

Pojemność (cm3)

999

998

1398

Liczba cylindrów

3

3

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

DSG/7

automatyczna/6

automatyczna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

95 przy 5000

100 przy 4500

90 przy 6000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

175 przy 2000

170 przy 1400

130 przy 400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,8

12,2

13,9

Prędkość maksymalna (km/h)

187

180

170

Średnie spalanie (l/100 km)

4,5

5,2

6,0

Emisja CO2 (g/km)

103

118

140

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty