Volkswagen Polo R WRC

Przemysław Pepla
Volkswagen Polo R WRC, Fot: Przemysław Pepla
Volkswagen Polo R WRC, Fot: Przemysław Pepla
W ubiegłym roku Rajdowe Mistrzostwa Świata WRC zostały zdominowane przez Volkswagena. W swoim pierwszym sezonie startów, niemiecki zespół zdobył wszystkie możliwe tytuły. Sukces ten nie byłby jednak możliwy bez wprowadzenia do sprzedaży Polo R WRC. Najmocniejszego Polo w historii.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami serii WRC (Word Rally Championship), uzyskanie homologacji rajdowej dla

Volkswagen Polo R WRC, Fot: Przemysław Pepla
Volkswagen Polo R WRC, Fot: Przemysław Pepla

wyczynowego modelu wiąże się z koniecznością przygotowania minimum 2500 cywilnych egzemplarzy takiego pojazdu. Właśnie ten zapis regulaminu stał się powodem, dla którego w ofercie Volkswagena pojawił się model Polo R WRC.

Wygląd zewnętrzny tego auta nie pozostawia wątpliwości, że mamy do czynienia z pojazdem o sportowych korzeniach. Z przodu, uwagę zwracają ogromne wloty powietrza, a także czarna dokładka pod zderzakiem. Na pokrywie silnika znalazły się ozdobne naklejki w barwach Volkswagen Motorsport - takie same, jak na wyczynowym modelu startującym w Mistrzostwach Świata. To nie koniec nawiązań do auta rajdowego - dolna część drzwi również została oklejona w charakterystyczne, szaro-niebieskie barwy. Nad tylną szybą znalazł się natomiast sporych rozmiarów spoiler z numerem seryjnym egzemplarza, co podkreśla unikatowy charakter pojazdu – na całym świecie do sprzedaży trafi tylko 2500 egzemplarzy Polo R WRC, a każdy z nich dostępny jest wyłącznie w barwach widocznych na zdjęciach. Sportowy image dopełniają 18-calowe obręcze kół Cagliari.

Rajdowy klimat odnajdziemy także we wnętrzu tego pojazdu. Siedzenia sygnowane logo Recaro pokryto alcantarą i przyjemnym w dotyku welurem. Fotele te stanowią udany kompromis pomiędzy głębokim wyprofilowaniem a komfortem podróżowania. Z perspektywy kierowcy może jednak przeszkadzać stosunkowo wysoka pozycja za kierownicą. Nawet po maksymalnym opuszczeniu fotela znajduje się on wyżej, niż można tego oczekiwać po aucie o rajdowym rodowodzie. A przypominają o nim np. kierownica z wieńcem w całości pokrytym zamszem, a także logo "WRC" na jej dolnym ramieniu oraz gałce zmiany biegów. Ciekawym akcentem kolorystycznym są niebieskie wskazówki zegarów, zaś deskę rozdzielczą rozjaśniają srebrne ramki.

Volkswagen Polo R WRC, Fot: Przemysław Pepla
Volkswagen Polo R WRC, Fot: Przemysław Pepla

Na uwagę zasługuje również wysoka jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych. Nawet na wyboistych drogach, z plastikowych elementów nie wydobywają się niepożądane dźwięki, a obicia znajdujące się w zasięgu ręki wykonano z miękkich materiałów. Pewnym rozczarowaniem może być natomiast ekran umieszczony pomiędzy zegarami. Nie tylko jest on czarno-biały, lecz ma również słabą rozdzielczość. Jednak z drugiej strony, brak luksusowych dodatków w aucie o przeznaczeniu sportowym można zaakceptować.

Priorytetem były bowiem osiągi. Konstruując układ napędowy Polo R WRC, inżynierowie Volkswagena skorzystali z już dostępnych rozwiązań. Zarówno silnik, jak i skrzynię biegów zapożyczono wprost z Golfa VI GTI. W efekcie, pod maską tego niewielkiego hatchbacka pracuje 2-litrowa jednostka TSI, generująca aż 220 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To nie tylko najmocniejsza wersja Polo w historii, lecz również najmocniejszy hatchback segmentu B dostępny na rynku! Jak spisuje się na drodze? Po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu samochód jest niemal katapultowany, zaś ciało kierowcy mocno wciśnięte w oparcie fotela.

Co ważne, moc wzrasta liniowo, a efekt "turbodziury" jest nieodczuwalny. To naprawdę szybkie auto. Osiągnięcie 100 km/h ze startu zatrzymanego zajmuje mu zaledwie 6,4 sekundy. Dla porównania, jest to wynik lepszy od np. Forda Focusa ST czy Opla Astry OPC. Z kolei prędkość maksymalna Polo R WRC wynosi 243 km/h. Moc przekazywana jest na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej, której praca nie budzi żadnych zastrzeżeń.

Choć w przypadku Polo R WRC zużycie paliwa nie jest najistotniejszym parametrem, to z dziennikarskiego obowiązku należy

Volkswagen Polo R WRC, Fot: Przemysław Pepla
Volkswagen Polo R WRC, Fot: Przemysław Pepla

wspomnieć, iż w trakcie testu 2-litrowy motor TSI zadowalał się średnio 8,5-9 l benzyny na każde 100 km. Jeśli jednak często będziemy korzystać ze wszystkich dostępnych 220 KM, osiągnięcie dwucyfrowego wyniku nie będzie stanowiło większego problemu.

Volkswagen zadbał również o odpowiednie wytracanie prędkości. Na przedniej osi znalazły się tarcze hamulcowe o średnicy... 16 cali (ponad 400 mm)! Dodatkowo, nawet kilkukrotne próby hamowania z wyższych prędkości nie mają wpływu na wydajność całego układu.

Podobnie jak w przypadku jednostki napędowej, tak również przy konstruowaniu zawieszenia i układu kierowniczego Polo R WRC skorzystano z już istniejących komponentów. W tym przypadku zostały one przejęte z Polo GTI. Nie jest to jednak zaletą testowanego modelu. Podczas agresywnej jazdy przód auta ma tendencję do "uciekania" na zewnątrz zakrętu, powodując podsterowność. Łatwo ją jednak opanować i pojazd ten zachowuje się całkowicie przewidywalnie, nawet w rękach mniej doświadczonych kierowców. Nazwa R WRC nie pozostawia również złudzeń w kwestii komfortu podróżowania – zawieszenie jest bardzo sztywne, przez co odczuwalne są nawet najmniejsze nierówności nawierzchni. Z kolei podczas szybkiego startu należy mocno trzymać kierownicę - w przeciwnym wypadku auto będzie miało duży problem z jazdą na wprost.

Volkswagen zrezygnował z napędu na obie osie oraz mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu głównie po to, by zmniejszyć cenę końcową pojazdu. A ta, nawet bez wspomnianych elementów, jest i tak bardzo wysoka. W Niemczech, Polo R WRC wyceniono na prawie 34 tys. euro, co w przeliczeniu daje ok. 145 tys. zł. To więcej, niż kosztuje np. Golf GTI czy Scirocco R. Atutem Polo R WRC jest jednak ograniczona podaż. Za kilkanaście lat, taka inwestycja może zwrócić się z nawiązką.

Wybrane dane techniczne Volkswagena Polo R WRC i konkurentów:

Marka/model

Volkswagen Polo R WRC

Renault Clio RS

Peugeot 208 GTi

Cena (zł)

b.d.

89 900

82 800

Typ nadwozia/liczba drzwi

Hatchback/3

Hatchback/3

Hatchback/3

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4000/1682/1475

4062/1732/1448

3962/1739/1460

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1445/1437

1506/1506

1485/1491

Rozstaw osi (mm)

2467

2589

2538

Masa własna (kg)

1249

1204

1160

Pojemność bagażnika (l)

280

300

311

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

45

50

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

Pojemność (cm3)

1984

1618

1598

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

Przednia

Przednia

Przednia

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 6-bieg.

Automatyczna, 6-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

220 przy 4500

200 przy 6000

200 przy 5800

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

350 przy 2500

240 przy 1750

275 przy 1700

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

6,4

6,7

6,8

Prędkość maksymalna (km/h)

243

230

230

Średnie spalanie (l/100 km)

7,5

6,3

5,9

Emisja CO2 (g/km)

174

144

139

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty