"Niebieski" maluch Volkswagena spala średnio tylko 3,4 litra ON na 100 km. Przy tym jest wyjątkowo dynamiczny - i jak każde inne Polo - świetnie wykonany, wygodny oraz bezpieczny.
Wersje "eko" zadomowiły się na rynku na dobre. Dziś już niemal każdy (przynajmniej popularny) producent posiada gamę modeli przyjaznych dla środowiska i portfela kierowcy. U Volkswagena - największego producenta aut w Europie - takie ekonomiczne i ekologiczne odmiany noszą przydomek "BlueMotion".
Mieliśmy okazję do krótkiego zapoznania się z najmniejszym z "niebieskich" Volkswagenów. Polo 1.2 TDI BlueMotion to pojazd wyjątkowo oszczędny, a przy tym posiadający większość zalet znanych z mocniejszych odmian Polo, takich jak dobre prowadzenie, wysoka jakość wykonania, czy wysokie standardy bezpieczeństwa.
**CZYTAJ TAKŻE
Volkswagen Polo (2001 - 2008)Volkswagen Polo 1.4**
Volkswagen Polo trafił do sprzedaży niecały rok temu. By zwiększyć zainteresowanie tym modelem niedawno weszły do sprzedaży kolejne jego odmiany: CrossPolo (wersja uterenowiona), GTI (czyli maluch dla fanów szybkiej jazdy) oraz 1.2 TDI BlueMotion. Ten ostatni skierowany jest do klientów, którzy dużo jeżdżą i chcą maksymalnie obniżyć koszty eksploatacji. A w tej dziedzinie nowość Volkswagena ma wiele do zaoferowania.
Nadwozie Polo BlueMotion - podobnie jak w przypadku większych "eko" modeli firmy - zostało przygotowane tak, by poprawić aerodynamikę, a co za tym idzie zredukować zużycie paliwa. W tym celu zastosowano specjalny pakiet aerodynamiczny (zmienione wloty powietrza, nakładki na progi i zderzaki, osłony podwozia oraz tylny spoiler). Dodatkowo opony o mniejszych oporach toczenia i obręcze o specjalnym wzorze.
Zmieniony sterownik silnika, system Start-Stop, dłuższe przełożenia skrzyni biegów oraz układ rekuperacji (odzysku energii podczas hamowania) - to wszystko razem pozwoliło uzyskać rekordowo niskie spalanie.
Silnik 1.2 TDI to właściwie jednostka 1.6 TDI, której zabrano jeden cylinder. Wyposażony w układ common-rail i filtr cząstek stałych rozwija moc 75 KM i imponujące 180 Nm momentu obrotowego.
Niestety, nie należy do cichych i, jak w każdej trzycylindrowej jednostce, jego kultura pracy pozostawia trochę do życzenia, szczególnie na niższych obrotach. Najbardziej dokuczliwy jest rozruch silnika, wydobywa on wtedy z siebie nieprzyjemne odgłosy i drgania. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że konstruktorom zależało na maksymalnej redukcji zużycia paliwa i cel ten został osiągnięty w 100 procentach.
"Niebieskie" Polo zużywa średnio tylko 3,4 litra oleju napędowego na 100 km, co jest rekordowym wynikiem w tej klasie aut. Na trasie konsumuje tylko trzy litry, a w mieście nieco ponad cztery, oczywiście przy łagodnym obchodzeniu sie z pedałem gazu. Czego można chcieć więcej? To nawet przy zwariowanych cenach paliw (w relacji do średnich zarobków w Polsce) pozwala na niedrogą eksploatację auta.
Gdy trzeba mocniej przyspieszyć, wystarczy wejść w okolice 2000 obrotów i wtedy - mimo tylko trzech cylindrów - Polo ma do zaoferowania sporo "pary". Elastyczność, biorąc pod uwagę pojemność jednostki, jest bardzo przyzwoita. Przyspieszenie do setki zabiera co prawda 13,9 sekundy, ale osiagnięcie 50-60 km/h czyli prędkości dopuszczalnej na obszarze zabudowanym jest porównywalne z większymi autami.
Na drodze odmiana BlueMotion zachowuje wszelkie zalety "zwykłego" Polo. Samochód prowadzi się pewnie i bezpiecznie, nie można mieć żadnych zastrzeżeń do pracy zawieszenia.
Niestety, oszczędzanie kosztuje. Za dobrze wyposażone Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline 5D trzeba zapłacić 58.890 zł.
**więcej zdjęć VW Polo w
naszej galerii**
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?