Volkswagen Polo BlueMotion

Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
„Niebieski” maluch Volkswagena spala średnio tylko 3,4 litra ON na 100 km. Przy tym jest wyjątkowo dynamiczny - i jak każde inne Polo – świetnie wykonany, wygodny oraz bezpieczny.

"Niebieski" maluch Volkswagena spala średnio tylko 3,4 litra ON na 100 km. Przy tym jest wyjątkowo dynamiczny - i jak każde inne Polo - świetnie wykonany, wygodny oraz bezpieczny.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Wersje "eko" zadomowiły się na rynku na dobre. Dziś już niemal każdy (przynajmniej popularny) producent posiada gamę modeli przyjaznych dla środowiska i portfela kierowcy. U Volkswagena - największego producenta aut w Europie - takie ekonomiczne i ekologiczne odmiany noszą przydomek "BlueMotion".

Mieliśmy okazję do krótkiego zapoznania się z najmniejszym z "niebieskich" Volkswagenów. Polo 1.2 TDI BlueMotion to pojazd wyjątkowo oszczędny, a przy tym posiadający większość zalet znanych z mocniejszych odmian Polo, takich jak dobre prowadzenie, wysoka jakość wykonania, czy wysokie standardy bezpieczeństwa.

**CZYTAJ TAKŻE

Volkswagen Polo (2001 - 2008)Volkswagen Polo 1.4

**

Volkswagen Polo trafił do sprzedaży niecały rok temu. By zwiększyć zainteresowanie tym modelem niedawno weszły do sprzedaży kolejne jego odmiany: CrossPolo (wersja uterenowiona), GTI (czyli maluch dla fanów szybkiej jazdy) oraz 1.2 TDI BlueMotion. Ten ostatni skierowany jest do klientów, którzy dużo jeżdżą i chcą maksymalnie obniżyć koszty eksploatacji. A w tej dziedzinie nowość Volkswagena ma wiele do zaoferowania.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Nadwozie Polo BlueMotion - podobnie jak w przypadku większych "eko" modeli firmy - zostało przygotowane tak, by poprawić aerodynamikę, a co za tym idzie zredukować zużycie paliwa. W tym celu zastosowano specjalny pakiet aerodynamiczny (zmienione wloty powietrza, nakładki na progi i zderzaki, osłony podwozia oraz tylny spoiler). Dodatkowo opony o mniejszych oporach toczenia i obręcze o specjalnym wzorze.

Zmieniony sterownik silnika, system Start-Stop, dłuższe przełożenia skrzyni biegów oraz układ rekuperacji (odzysku energii podczas hamowania) - to wszystko razem pozwoliło uzyskać rekordowo niskie spalanie.

Silnik 1.2 TDI to właściwie jednostka 1.6 TDI, której zabrano jeden cylinder. Wyposażony w układ common-rail i filtr cząstek stałych rozwija moc 75 KM i imponujące 180 Nm momentu obrotowego.

Niestety, nie należy do cichych i, jak w każdej trzycylindrowej jednostce, jego kultura pracy pozostawia trochę do życzenia, szczególnie na niższych obrotach.  Najbardziej dokuczliwy jest rozruch silnika, wydobywa on wtedy z siebie nieprzyjemne odgłosy i drgania. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że konstruktorom zależało na maksymalnej redukcji zużycia paliwa i cel ten został osiągnięty w 100 procentach.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

"Niebieskie" Polo zużywa średnio tylko 3,4 litra oleju napędowego na 100 km, co jest rekordowym wynikiem w tej klasie aut. Na trasie konsumuje tylko trzy litry, a w mieście nieco ponad cztery, oczywiście przy łagodnym obchodzeniu sie z pedałem gazu. Czego można chcieć więcej? To nawet przy zwariowanych cenach paliw (w relacji do średnich zarobków w Polsce) pozwala na niedrogą eksploatację auta.

Gdy trzeba mocniej przyspieszyć, wystarczy wejść w okolice 2000 obrotów  i wtedy  - mimo tylko trzech cylindrów - Polo ma do zaoferowania sporo "pary". Elastyczność, biorąc pod uwagę pojemność jednostki, jest bardzo przyzwoita. Przyspieszenie do setki zabiera co prawda 13,9 sekundy, ale osiagnięcie 50-60 km/h czyli prędkości dopuszczalnej na obszarze zabudowanym jest porównywalne z większymi autami.

Na drodze odmiana BlueMotion zachowuje wszelkie zalety "zwykłego" Polo. Samochód prowadzi się pewnie i bezpiecznie, nie można mieć żadnych zastrzeżeń do pracy zawieszenia.

Niestety, oszczędzanie kosztuje. Za dobrze wyposażone Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline 5D trzeba zapłacić 58.890 zł.

**więcej zdjęć VW Polo w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty