Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Phaeton V10 TDI

Marek Wicher
W ostatnich dniach volkswagen zaprezentował swoją luksusową limuzynę phaeton wyposażoną w potężnego ropniaka o mocy 313 koni mechanicznych!!!

Średnie zużycie paliwa na poziomie 11.4 litrów można byłoby uznać za wysokie, gdyby nie jedno zastrzeżenie. Jeżeli taki wynik osiąga się w dziesięciocylindrowym silniku o pojemności 5 litrów, to z powodzeniem okrzyknąć można to rekordem świata. I tu należy się kolejna uwaga - pod warunkiem, że jest to turbodiesel.

Volkswagen Phaeton V10 TDI

Wyścig zbrojeń, w którym biorą udział volkswagen, mercedes i bmw trwa w najlepsze. Rezultatem potyczki tych trzech koncernów są rewelacyjne wprost jednostki wysokoprężne o mocach grubo przekraczających dwie setki koni mechanicznych. Rywalizacja ta wychodzi na dobre klientom, którzy dostają do użytkowania mocne i oszczędne silniki. Od razu jednak zaznaczmy, że mowa tu o tych zasobniejszych gości samochodowych salonów.

**
CZYTAJ TAKŻE

Phaeton po nowemuVolkswagen Phaeton - wrażenia z jazdy

**

Pięciolitrowy diesel TDI po raz pierwszy zamontowany został w SUV-ie rodem z Volksburga, modelu touareg. Nie dziwi zatem, że kolejnym (dodajmy: naturalnym) krokiem było zastosowanie go również i w phaetonie. Z podłużnie ustawionej jednostki podobnie jak w touareg'u napęd przenoszony jest na cztery koła.

Tak wysoka moc to z jednej strony zasługa dużej pojemności, z drugiej zaś zastosowania wysokociśnieniowego układu wtrysku paliwa. Na każdy cylinder przypada jeden pompowtryskiwacz, pracujący pod ciśnieniem 2050 barów. Jeżeli dodamy do tego dwie turbosprężarki z elektronicznie regulowaną geometrią łopatek, nie dziwi, że z dziesięciocylindrowej jednostki wyciągnięto 313 koni mechanicznych. Nie mniej interesująca jest również wartość osiąganego momentu napędowego - 750 Nm i to już przy 2000 tysiącach obrotów silnika.

Wszystko to wystarcza do tego, aby cokolwiek ciężka limuzyna w czasie 6.9 sekundy osiągnęła prędkość 100 kilometrów na godzinę. Maksymalna prędkość została - zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy niemieckimi producentami - ograniczona do 250 km/h.

W kontekście tych wszystkich liczb, ta pierwsza - 11.4 litrów zużycia paliwa - wydaje się po prostu wynikiem rekordowym. Zwłaszcza że w podobnym silniku benzynowym na ten sam dystans potrzebnych byłoby 20 litrów.

**więcej zdjęć VW Phaeton w

naszej galerii

**

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty