Model bazujący na płycie podłogowej generacji B6 zyskał nieznacznie (+ 3 mm) większy rozstaw osi. Generacja B7 w
nadwoziu kombi charakteryzująca się wymiarami: długość 4771 mm, szerokość 1820 mm, wysokość 1516 mm zapewnia komfortowe warunki podróżowania w obu rzędach siedzeń oraz przestrzeń bagażową o kubaturze 603 litrów.
Oprócz widocznych zmian w stylistyce nadwozia, w nowym Passacie debiutuje 19 innowacyjnych rozwiązań technologicznych stosowanych dotychczas najczęściej w samochodach z wyższych segmentów.
Najważniejsze z nich to m.in system rozpoznający zmęczenie u kierowcy. Układ ten rejestruje spadek koncentracji kierującego i za pomocą sygnałów optycznych oraz akustycznych ostrzega kierowcę. Ostrzeżenie jest ponawiane co 15 minut, aż do momentu kiedy kierowca zatrzyma się i zrobi przerwę w jeździe. System ten sprawdzi się np. podczas długich i monotonnych podróży po autostradach, gdzie kierowca jest najbardziej narażony na utratę czujności. Konsekwencji zmęczenia lub braku koncentracji na drodze pozwolą uniknąć również systemy Lane Assist oraz Side Assist. Pierwszy z nich aktywowany przy prędkościach powyżej 65 km/h samodzielnie koryguje tor jazdy, jeżeli stwierdzi że kierowca w sposób niezamierzony (bez włączonego kierunkowskazu) zmienia pas. Side Assist natomiast za pomocą migających diod w lusterkach zewnętrznych
sygnalizuje obecność samochodów w martwym polu lub zbliżanie się z dużą prędkością innego pojazdu z tyłu. System śledzi odległość ok. 100 metrów za pojazdem.
Kolejną nowinką na pokładzie Passata jest układ Front Assist. System w zakresie prędkości od 30 km/h do 200 km/h monitoruje sytuację przed pojazdem i w razie konieczności ostrzega lub samoczynnie aktywuje proces hamowania pozwalając tym samym uniknąć lub zmniejszyć skutki najechania na poprzedzający pojazd. System ten został rozbudowany o funkcję awaryjnego hamowania w mieście, która aktywowana jest przy prędkościach poniżej 30 km/h.
Poruszanie się w gąszczu oznaczeń przy drogach ułatwi system rozpoznawania znaków drogowych, wyświetlający na monitorze komputera pokładowego znaki z dodatkowymi wskazówkami. Utrzymanie prawidłowego ciśnienia w oponach zapewni układ sygnalizujący spadek ciśnienia w każdym z kół, a o bezpieczne oświetlenie w każdych warunkach zadbają systemy Dynamic Light Assist lub uproszczona wersja Light Assist, które automatycznie przełączają światła z drogowych na mijania lub odwrotnie.
W wąskich miejskich uliczkach niezwykle przydatny może okazać się Park Assist. System drugiej generacji pozwala nie tylko na parkowanie równoległe, ale również prostopadłe. Za pomocą 12 czujników (4 z przodu, 4 z tyłu, 2 z prawej strony, 2 z lewej strony / zasięg 4,5 metra) znajduje wystarczająco dużą lukę (długość samochodu + 80 cm) pozwalającą kierowcy przy pomocy wstecznego biegu gazu i hamulca (bez używania kierownicy) zaparkować pojazd.
Niemieckie kombi oferowane jest w trzech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline oraz Highline. Już podstawowa odmiana zapewnia bogate wyposażenie zarówno z zakresu bezpieczeństwa jak i komfortu. Dopłacając 13 300 zł do najbogatszego wariantu Highline, tapicerka materiałowa zostanie zastąpiona skórzaną, szesnastocalowe aluminiowe tarcze ustąpią miejsca siedemnastocalowym, a codzienne użytkowanie umilą podgrzewane fotele przednie, tempomat, wielofunkcyjna kierownica oraz wiele innych elementów oczekiwanych w pojeździe za ponad 100 tys. zł.
Limuzynę z charakterystycznym logo VW na masce może napędzać jeden z sześciu silników. Do wyboru są trzy jednostki benzynowe o mocy 122 KM, 160 KM, 210 KM oraz trzy wysokoprężne dysponujące mocą 10 5KM, 140 KM i 170 KM. Duża rozpiętość mocy, osiągów i zużycia paliwa pozwoli każdemu dokonać optymalnego wyboru. Testowy egzemplarz napędzany był silnikiem benzynowym o pojemności 1,4-litra. Czterocylindrowa jednostka oferuje 160KM mocy oraz maksymalny moment 240Nm dostępny w zakresie 1500-4500 obrotów. Pozwala to na rozpędzenie ważącego 1513 kg pojazdu do 100 km/h w 8,7 sekundy oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 218 km/h. Silnik zadowala się średnio ok. 8 litrami paliwa na każde pokonane 100 km. W trasie bez problemu osiągniemy poziom 7 litrów, natomiast w mieście zużycie przekroczy 10 litrów na 100 km.
Każdy dostępny silnik standardowo współpracuje z precyzyjną manualną sześciostopniową skrzynią, którą za dopłatą (8700 zł) możemy zamienić na dwusprzęgłową przekładnię DSG.
Czterowahaczowa oś tylna oraz oś przednia oparta na kolumnach McPhersona zapewniają odpowiedni komfort i bezpieczeństwo podróżowania.
Wybrane dane techniczne Volkswagena Passata Varianta i konkurentów:
Marka/model | Volkswagen Passat Variant | Opel Insignia Sports Tourer | Ford Mondeo Kombi |
Wersja | Highline | Cosmo | Titanium |
cena (zł) | 110 790 | 106 950 | 101 000 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (cm³) | 1390 | 1598 | 1596 |
Moc (KM) | 160 | 180 | 160 |
Moment obrotowy (Nm) | 240 | 230 | 240 |
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s) | 8,7 | 9,2 | 9,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 218 | 220 | 210 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,5 | 7,2 | 6,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 149 | 169 | 155 |
Skrzynia biegów | manualna 6 biegów | manualna 6 biegów | manualna 6 biegów |
Pojemność bagażnika | 603/1731 | 540/1530 | 549/1740 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?