Volkswagen Passat TDI

Tekst i zdjęcia Witold Blady
Udostępnij:
Linia nadwozia nowego flagowego Volkswagena jest niemal taka sama jak w poprzednim modelu, jednak już pierwszy rzut oka pozwala odróżnić oba auta.

Wprawdzie pod względem komfortu i jakości wykończenia Passat niemal dorównuje już Audi, a jest przy tym nieco tańszy, jednak na porównywanie go z Mercedesem klasy C czy BMW 3 musi jeszcze trochę poczekać. Nasza redakcja otrzymała do testu wersję ze 130-konnym silnikiem TDI. Do wyboru są jeszcze dwie jednostki wysokoprężne, 100-konna o identycznej jak testowy model pojemności 1,9 l i najmocniejszy, 150-konny silnik V6 TDI.


Pod maską

Volkswagen Passat TDI

Duża moc i korzystny przebieg krzywej momentu obrotowego zmieniają Passata (1395 kg) w niemal sportowe auto. Kierowca Passata TDI może zapomnieć o istnieniu skrzyni biegów, auto bez protestów przyspiesza na piątym biegu nawet od 50 km/h. Gdy tylko silnik osiągnie 1500 obr./min, przyspieszenie niemal wgniecie nas w fotel. Przy tej prędkości obrotowej moment obrotowy osiąga imponujące 250 Nm, do maksimum wynoszącego 310 Nm brakuje tylko 400 obrotów. Passat TDI może wpędzić w kompleksy - przynajmniej w dziedzinie elastyczności - niejeden samochód sportowy. Silnik Passata ma dwa zawory na cylinder, choć w większości nowoczesnych diesli stosowane są cztery zawory. Konstruktorzy Volkswagena uznali, że lepszym wyjściem będzie zastosowanie pompowtryskiwaczy. Dzięki nim nie tylko poprawiły się osiągi auta, znacznie zmalała także ilość szkodliwych substancji w spalinach.


Wnętrze

Passat zawsze miał opinię auta bardzo obszernego. Także w nowym modelu pasażerowie tylnego siedzenia mają do dyspozycji mnóstwo miejsca, bez trudu autem może więc podróżować pięć osób. Przestrzeń dla pasażerów z tyłu wpłynęła niekorzystnie na pojemność bagażnika, który mieści 475 litrów, to nieco mniej niż oferują liderzy w tej dziedzinie, choć - naszym zdaniem - zupełnie wystarczy. Objętość bagażnika można zwiększyć składając oparcie tylnego siedzenia.

**CZYTAJ TAKŻE

Volkswagen Passat 1.9 TDIVolkswagen Passat W8

**

Nadwozie

Volkswagen Passat TDI

Z tyłu najważniejszą zmianą są inne światła, przód z większym grillem przypomina teraz samochody Audi, zwłaszcza model A6. Soczewkowe reflektory, ukryte pod wspólnym kloszem z kierunkowskazami, na życzenie mogą być ksenonowe. We wszystkich wersjach, poza podstawową, standardem są chromowane listwy wokół linii okien.


Wyposażenie

W seryjnym wyposażeniu Passata sprzedawanego na naszym rynku znajdziemy dwie poduszki gazowe, ABS, ESP, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka i centralne ryglowanie zamków. Dopłaty wymagają klimatyzacja, radioodtwarzacz, boczne poduszki gazowe, lakier metalizowany, aluminiowe felgi i elektrycznie opuszczane szyby w tylnych drzwiach. W dziedzinie wyposażenia Passat przegrywa z konkurencją - niemal wszystkie auta tego segmentu mają seryjnie cztery poduszki gazowe, a wprowadzone niedawno na rynek Renault Laguna i Citroen C5 - nawet sześć airbagów.


Jazda

Układ jezdny testowego auta to jeden z jego najmocniejszych punktów, Passat niewzruszenie pokonuje nawet bardzo dziurawe drogi, do uszu pasażerów nie dochodzą przy tym żadne hałasy. Gorzej jest podczas jazdy na zakrętach, auto ma dość wyraźną skłonność do podsterowności - to z pewnością "zasługa" ciężkiej jednostki napędowej. W przypadku poślizgu kierowcy pomoże seryjnie montowany system ESP, dyskretnie dając znak o swoim działaniu błyskaniem kontrolki na tablicy wskaźników.


VW Passat TDI a konkurencja

ModelVW Passat TDIFord Mondeo TDdiRenault Laguna dCi
SilnikR4R4R4
Liczba zaworów8168
Napędprzedniprzedniprzedni
Pojemność skokowa (cm sześc.)189619981870
Moc maksymalna (KM)130115120
Maks. moment obrotowy (Nm)310280270
Skrzynia biegówM/6M/5M/6
Hamulce przednie/tylneT/TT/TT/T
Średnica zawracania (m)10,511,110,9
Objętość bagażnika (dm sześc.)475500430
Długość (mm)470547304576
Szerokość (mm)175018101772
Wysokość (mm)146014301429
Rozstaw osi (mm)270527552748
Masa własna (kg)139514151385
Ładowność555560550
Prędkość maksymalna (km/h)208195200
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,910,610,7

T - hamulce tarczowe


Zużycie paliwa (l/100 km)

ModelVW Passat TDIFord Mondeo TDdiRenault Laguna dCi
Miasto7,78,27,7
Poza miastem4,44,64,6
Średnie5,65,95,5


Wyposażenie

ModelVW Passat TDIFord Mondeo TDdiRenault Laguna dCi
Cena79 10078 90082 500
ABSSSS
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneOSS
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szyby przód/tyłS/OS/OS/S
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioOOO
KlimatyzacjaOSS
Aluminiowe felgiOOO

S - standard, O - opcja


Podsumowanie

Zmodernizowany Volkswagen Passat to niewątpliwie udane auto, niestety, ze względu na wysoką cenę nie stanie się nigdy autem dla ludu - przynajmniej w naszym kraju. Na wysoką ocenę zasługują dopracowane podwozie i silnik, nieco drażni niezbyt bogate wyposażenie.

**więcej zdjęć VW Passata w

naszej galerii

**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie