Zdaniem przedstawicieli producenta, to właśnie Passat stał się okrętem flagowym Volkswagena.

W tym roku Volkswagen wprowadza na rynek zadziwiająco dużo nowych modeli. Jak głosi hasło reklamowe - "z miłości do samochodu" - i dla wiernych klientów zapewne też. Najważniejszym jest nowy Passat, który z poprzednikiem ma

niewiele wspólnego.
Cechy szczególne
Nowy Passat ma większe wymiary zewnętrzne od poprzednika, nową płytę podłogową, inną konstrukcję zawieszenia i silnik umieszczony poprzecznie (w poprzednim - podłużnie). Producent zwraca uwagę na nowoczesny kształt nadwozia opracowanego pod kierunkiem nowego stylisty Volkswagena - Murata Günaka.

Charakterystyczny wlot powietrza w kształcie litery "V" będzie wyróżnikiem marki. Również wnętrze zaprojektowano od nowa, przykładając szczególną uwagę do wysokiej jakości materiałów. Nowa tablica przyrządów zaprojektowana jest nowocześnie. Wyeliminowano dźwignię hamulca postojowego, zastępując ją przyciskiem. Passat ma bowiem elektromechaniczny hamulec postojowy. Gdy włączamy bieg, sam się wyłącza. Ale gdy kierowca nie ma zapiętych pasów bezpieczeństwa, hamulec

będzie uruchomiony nadal i pojazd nie ruszy z miejsca. Rozwiązuje to dylemat - czy warto zapinać pasy bezpieczeństwa, czy nie. Chcąc uruchomić silnik trzeba włożyć kluczyk do stacyjki i nacisnąć go, bez przekręcania. Nowoczesny jest też system samoczynnego oczyszczania tarcz hamulcowych z wilgoci, działający niezależnie od woli kierowcy. Oczywiście, jak przystało na pojazd nowej generacji, zamontowano w nim wiele elektronicznych

urządzeń, oferowanych za dopłatą, np. bezprzewodowy system bezprzewodowej łączności telefonicznej Bluetooth czy samoczynnie zaciągającą się roletę tylnej szyby. Kierowca Passata może być trochę przytłoczony nowymi urządzeniami, ale z tym większą satysfakcją doceni bardzo przestronne wnętrze pojazdu i ogromny bagażnik o pojemności 565 l.
Silnik
Z bogatej palety jednostek napędowych wybraliśmy silnik wysokoprężny o pojemności 2 l i mocy 140 KM. To kolejna

modernizacja słynnych już silników TDI. Ma on 4 zawory w każdym cylindrze, jest doładowany turbosprężarką i zasilany pompowtryskiwaczami. Ten rodzaj zasilania stał się już wyróżnikiem marki. Jego zaletą jest niskie zużycie paliwa, w mieście 7,9 l/100 km, a wadą - głośniejsza praca w porównaniu np. z układem common rail. Wnętrze Passata wyciszono jednak tak znakomicie, że hałas nie jest uciążliwy nawet przy prędkości 150 km/h.

Wrażenia z jazdy
Dzięki zachowaniu klasycznego ustawienia pokręteł i przełączników Passat jest autem przyjaznym dla użytkownika korzystającego z wcześniejszych modeli tego producenta. Fotele przednie są bardzo wygodne, z możliwością regulacji w szerokim zakresie. Elektromechaniczny hamulec postojowy działa bez zarzutu. Komfort jazdy jest wysoki ze względu na niski poziom hałasu i dobrze dobraną charakterystykę zawieszenia. Jeździliśmy jednak po

zagranicznych, równych drogach. Passat bardzo pewnie zachowuje się na drodze, na co ma wpływ zmieniona koncepcja zawieszenia. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, z tyłu oś wielowahaczową (poprzednio belka skrętna). Układ hamulcowy jest skuteczny.

Podsumowanie
Z pierwszych jazd Passatem można odnieść wrażenie, że nowa koncepcja pojazdu jest udana. Model ten ma duże szanse na odebranie klientów konkurencyjnych aut, jak Fordowi Mondeo, Renaultowi Lagunie czy Toyocie Avensis. Konstruktorzy Passata postawili na design nadwozia, jakość wykonania i obszerne wnętrze. Na naszym rynku pojazd ma dość bogate wyposażenie seryjne. Teraz decyzja należy do klientów.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ): | 1968 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 140/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 320/1800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 9,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 209 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,5 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 565 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 70 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 4,9/7,9 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 477 x 182 x 147 |
Rozstaw osi (cm): | 271 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena (zł): | 96 990 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Wnętrze jest przestronne również na tylnej kanapie. |
Silnik | ***** | Zmodernizowany diesel z pompowtryskiwaczami jest lepszy od poprzedników rodziny TDI. |
Poziom hałasu | **** | Nie mamy pomiarów głośności. Subiektywnie - przy prędkości 150 km/h hałas nie jest uciążliwy. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Passata jest nieco krótsza od hamowania Peugeota 407 2.0 HDI/136 KM. |
Dynamika | **** | Dynamika Passata jest lepsza od dynamiki Peugeota 407 2.0 HDI/136 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Zużycie paliwa jest niewielkie. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Konstrukcja nowoczesna, wielowahaczowe zawieszenie tylne. |
Wyposażenie seryjne | **** | Wyposażenie dość bogate. |
Wyposażenie seryjne:
VW Passat Trendline
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | S |
Układ zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/- |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S |
Klimatyzacja | S |
Radio | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą

Passat, który zadebiutował w 1973 r., był drugim modelem Volkswagena z przednim układem napędowym (po modelu K 70 przejętym od firmy NSU). Nadwozie Passata zaprojektował słynny stylista Giorgio Giugiaro. Producent ostatecznie zrezygnował z lansowania samochodów z tylnym napędem i silnikiem chłodzonym powietrzem typu bokser, co uchroniło go od klapy finansowej. Przez 32 lata produkcji sprzedano 13 milionów egzemplarzy tego modelu.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?