Volkswagen Passat 1.9 TDI

Ryszard Polit
Udostępnij:
Konstrukcja obecnej generacji VW Passata powstała w 1996 r., a 4 lata później przeprowadzono modernizację. Czy model ten jest w stanie się obronić przed młodszą, głównie japońską, konkurencją?

Twórcy nowej Hondy Accord i Toyoty Avensis zgodnie przyznają, że przy opracowywaniu tych samochodów wzorowali się na VW Passacie. Nie pozostało nam nic innego, jak jeszcze raz przyjrzeć się temu pojazdowi. Z bogatej palety silników wybraliśmy diesla 1,9 TDI o mocy 130 KM - jednostki benzynowe zużywają w mieście sporo paliwa.

Cechy szczególne

fot. Volkswagen
fot. Volkswagen

Spece od marketingu podkreślają, że tylko silniki wysokoprężne Volkswagena są zasilane pompowtryskiwaczami, a nie banalnym układem common rail. To rzeczywiście indywidualna cecha tej marki, abstrahując, czy owe pompowtryskiwacze są lepsze czy gorsze od common rail. Oryginalny jest również układ zawieszenia, w którym przednia oś jest wielowahaczowa, a tylna nie. U konkurentów, np. w Toyocie Avensis, jest odwrotnie.

Dla nabywcy ważniejsza jest jednak bardzo przestronna kabina pasażerska.

**CZYTAJ TAKŻE

VW Passat (1996-2004) - wrażenia z jazdyVolkswagen Passat W8

**

Pasażerowie dowolnego wzrostu będą zadowoleni i to bez względu na to, czy podróżują na przednich czy na tylnych siedzeniach. Kierowca może wyregulować w dwóch płaszczyznach kolumnę kierownicy i wysokość fotela oraz skorzystać z przydatnych wskazań wielofunkcyjnego komputera. Czytelną tablicę przyrządów od lat stawia się za wzór ergonomii, chociaż oponenci krytykują jej kształt. Bagażnik o pojemności 475 l jest dość długi, co nie ułatwia wyjmowania bagaży.


fot. Volkswagen
fot. Volkswagen


Silnik

Wysokoprężny silnik 1,9 TDI o mocy 130 KM to bardzo skuteczne źródło napędu. Dynamika pojazdu jest doskonała, lepsza niż z silnikiem benzynowym 1,6 l (102 KM) i porównywalna z silnikiem 1,8 l (150 KM). Diesel zużywa jednak zdecydowanie mniej paliwa - w mieście, a przy spokojnej jeździe nie przekracza 8 l/100 km. Silnik 1,9 TDI doładowany jest turbosprężarką, która z zasady podnosi zużycie paliwa. Passatem można jeździć bardzo ostro, ale wtedy zużycie paliwa wzrośnie o 2 l/100 km.

Pompowtryskiwacze dają znać o sobie, gdy silnik jest zimny. Odgłos pracującego silnika jest znaczny, hałas się zmniejsza wraz z osiągnięciem normalnej temperatury pracy. Trudno jednoznacznie przesądzić, czy pompowtryskiwacze są lepsze od układu common rail - każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady. W codziennej eksploatacji nie ma to aż tak dużego znaczenia.

Wrażenia z jazdy

Własności jezdne Passata są dobre, a dla pewności seryjnie zamontowano

fot. Volkswagen
fot. Volkswagen

układ stabilizacji toru jazdy - ESP. Zawieszenie przednie wykorzystuje podwójne wahacze poprzeczne i kolumny prowadzące, z tyłu jest natomiast typowa belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi. Dość twarda charakterystyka zawieszenia pozwala na bezpieczną jazdę w zakrętach, nie powodując obniżenia komfortu jazdy.

Pojazd dobrze tłumi poprzeczne nierówności drogi. Po rozgrzaniu silnika poziom hałasu jest wystarczająco niski, by długą podróż pokonywać bez zmęczenia. Silnik jest elastyczny i nie wymaga częstej zmiany biegów, zresztą dźwignia ich zmiany pracuje bez zarzutu.

Podsumowanie

W naszym kraju nastąpił spadek zainteresowania Passatem, który uważany jest za nienowoczesny. Z technicznego punktu widzenia konstrukcja tego pojazdu nie wydaje się bardzo przestarzała. Zapewne bardziej zestarzała się linia nadwozia.

Przestronne wnętrze, przyzwoite własności jezdne i dość bogate wyposażenie podstawowe to główne zalety tego pojazdu. Siedząc w Passacie, można poczuć się bezpiecznie, tak jak w czołgu, chociaż boczne poduszki powietrzne oferowane są za dopłatą. Niewątpliwie Passat kończy swoją rynkową karierę i wkrótce doczekamy się zapewne nowego modelu.

**więcej zdjęć VW Passata w

naszej galerii

**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Continental

Continental WinterContact TS 860 195/60 R15 88T

690,00 zł231,00 zł-67%
miejsce #2

Bridgestone

Bridgestone Blizzak Lm005 225/50R18 99V

969,00 zł486,00 zł-50%
miejsce #3

Dunlop

Dunlop Winter Sport 5 225/50R17 94H

611,00 zł340,00 zł-44%
miejsce #4

Michelin

Michelin Primacy Alpin A3 205/55R16 91V

626,00 zł427,00 zł-32%
miejsce #5

Kleber

Kleber Krisalp Hp3 195/65R15 91H

319,04 zł226,00 zł-29%
miejsce #6

Uniroyal

Uniroyal WinterExpert 195/65 R15 91T

320,27 zł238,93 zł-25%
Materiały promocyjne partnera

Co dalej z oprocentowaniem lokat?

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie