Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 204 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Dopiero co w ofercie Volkswagena pojawił się nowy Multivan, więc test generacji T6.1 wydaje się pozbawiony sensu. Czy aby na pewno? Nie do końca, bowiem testowany przez nas egzemplarz w odmianie Highline z mnóstwem dodatków to przede wszystkim tradycyjny i pożądany przez wielu napęd – podwójnie doładowany dwulitrowy silnik wysokoprężny, który kieruje moc na wszystkie koła. Jak w codziennych zadaniach spisuje się ten luksusowy minibus?Fot. Kamil Rogala
Dopiero co w ofercie Volkswagena pojawił się nowy Multivan, więc test generacji T6.1 wydaje się pozbawiony sensu. Czy aby na pewno? Nie do końca, bowiem testowany przez nas egzemplarz w odmianie Highline z mnóstwem dodatków to przede wszystkim tradycyjny i pożądany przez wielu napęd – podwójnie doładowany dwulitrowy silnik wysokoprężny, który kieruje moc na wszystkie koła. Jak w codziennych zadaniach spisuje się ten luksusowy minibus?Fot. Kamil Rogala
Dopiero co w ofercie Volkswagena pojawił się nowy Multivan, więc test generacji T6.1 wydaje się pozbawiony sensu. Czy aby na pewno? Nie do końca, bowiem testowany przez nas egzemplarz w odmianie Highline z mnóstwem dodatków to przede wszystkim tradycyjny i pożądany przez wielu napęd – podwójnie doładowany dwulitrowy silnik wysokoprężny, który kieruje moc na wszystkie koła. Jak w codziennych zadaniach spisuje się ten luksusowy minibus?

Volkswagen Multivan. Nadwozie/wnętrze

Dopiero co w ofercie Volkswagena pojawił się nowy Multivan, więc test generacji T6.1 wydaje się pozbawiony sensu. Czy aby na pewno? Nie do końca, bowiem
Dopiero co w ofercie Volkswagena pojawił się nowy Multivan, więc test generacji T6.1 wydaje się pozbawiony sensu. Czy aby na pewno? Nie do końca, bowiem testowany przez nas egzemplarz w odmianie Highline z mnóstwem dodatków to przede wszystkim tradycyjny i pożądany przez wielu napęd – podwójnie doładowany dwulitrowy silnik wysokoprężny, który kieruje moc na wszystkie koła. Jak w codziennych zadaniach spisuje się ten luksusowy minibus?
Fot. Kamil Rogala

Czy po premierze generacji T7, nadal obecna w ofercie T6.1 traci sens? Nie, bowiem wciąż wygląda bardzo dobrze. Klasyczna elegancja zamknięta w tradycyjnym nadwoziu nie ulega tak szybkiemu przedawnieniu, jak np. modele z nadwoziami kombi, sedan itp. Tu nie liczy się atrakcyjny i rzucający się w oczy modny wygląd, tylko to, co najważniejsze – przestrzeń, praktyczne rozwiązania, komfort i przyjemność z pokonywania nawet długich tras. Wielu użytkowników docenia to podejście. A Multivan w odmianie Highline w czarnym kolorze prezentuje się naprawdę dobrze.

W przedniej części mamy szeroki grill z chromowanymi elementami w jego górnej części. Klasyczne lampy z sygnaturą LED pozwalają wyróżnić się na drodze, zaś po bokach, przy kloszach lamp wylądowały dyskretne emblematy, które przypominają, że mamy do czynienia z topową wersją. Linia boczna jest bardzo klasyczna, prosta, ozdobiona subtelną listwą chromowaną. Podobnie z tyłu – duża klapa o niemal pionowym spadku, z listwą w dolnej części, a po bokach ładne, minimalistyczne klosze lamp z sygnaturą LED o ciekawym kształcie. Całości dopełniają aluminiowe felgi o ładnym wzorze. Elegancko i z klasą.

Dopiero co w ofercie Volkswagena pojawił się nowy Multivan, więc test generacji T6.1 wydaje się pozbawiony sensu. Czy aby na pewno? Nie do końca, bowiem
Dopiero co w ofercie Volkswagena pojawił się nowy Multivan, więc test generacji T6.1 wydaje się pozbawiony sensu. Czy aby na pewno? Nie do końca, bowiem testowany przez nas egzemplarz w odmianie Highline z mnóstwem dodatków to przede wszystkim tradycyjny i pożądany przez wielu napęd – podwójnie doładowany dwulitrowy silnik wysokoprężny, który kieruje moc na wszystkie koła. Jak w codziennych zadaniach spisuje się ten luksusowy minibus?
Fot. Kamil Rogala

W środku jest podobnie. Producent starał się jak mógł, aby zatuszować roboczy charakter bazowego modelu. Są ładne wstawki, dobrej jakości plastiki, dużo skórzanej tapicerki i miłe dla oka akcenty. Jest sporo plastiku w fortepianowej czerni, ale na szczęście zachowano umiar. Duży ekran systemu info-rozrywki jest czytelny i ładnie wkomponowany w konsolę centralną. Przed oczami kierowcy również pojawił się wirtualny wyświetlacz, który zapewnia mnóstwo informacji w czytelnej formie. Miejsce kierowcy jest bardzo komfortowe i mimo, iż wiele przycisków odsunięto od osi pojazdu, są one duże i łatwo w nie trafić. Trochę szkoda, że nie zastosowano elektrycznego hamulca postojowego, tylko mało estetyczną i niewygodną (jest bardzo nisko) dźwignię hamulca ręcznego. Schowków jest sporo, choć nie ma wygodnego miejsca na odłożenie smartfona. Jest płytka i ciasna kieszeń obok dźwigni zmiany trybów pracy skrzyni biegów.

Oczywiście najważniejsze jest to, co za plecami kierowy i pasażera z przodu, czyli przestrzeń pasażerska z dwoma wygodnymi fotelami kapitańskimi oraz obszerną kanapą. W centralnej części jest również rozkładany i przesuwany stolik. Wspomniane fotele można przesuwać oraz obracać. Stolik możemy złożyć i przesunąć między fotele, jak również rozłożyć i cieszyć się przestrzenią do pracy lub spożywania posiłków. Są również uchwyty na kubki, liczne schowki, szuflady pod fotelami i kanapą i praktyczne dodatki. Miejsca nie powinno zabraknąć, choć w bagażniku jest go stosunkowo niewiele i może być problem z zabraniem walizek dla każdego z pasażerów.

Volkswagen Multivan. Silnik, spalanie, wrażenia z jazdy

Dopiero co w ofercie Volkswagena pojawił się nowy Multivan, więc test generacji T6.1 wydaje się pozbawiony sensu. Czy aby na pewno? Nie do końca, bowiem
Dopiero co w ofercie Volkswagena pojawił się nowy Multivan, więc test generacji T6.1 wydaje się pozbawiony sensu. Czy aby na pewno? Nie do końca, bowiem testowany przez nas egzemplarz w odmianie Highline z mnóstwem dodatków to przede wszystkim tradycyjny i pożądany przez wielu napęd – podwójnie doładowany dwulitrowy silnik wysokoprężny, który kieruje moc na wszystkie koła. Jak w codziennych zadaniach spisuje się ten luksusowy minibus?
Fot. Kamil Rogala

Do napędu topowego Multivana oddelegowano silnik 2.0 BiTDI. To podwójnie doładowana dwulitrowa jednostka wysokoprężna, która oferuje 204 KM oraz aż 450 Nm momentu obrotowego. Napęd kierowany jest na wszystkie koła (układ 4Motion z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym) za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni automatycznej DSG. Auto może być również wyposażone w mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego dla tylnej osi, która ułatwia ruszanie w trudnych warunkach, poza utwardzonymi drogami. Nie sprawia to, że Multivan staje się samochodem terenowym, ale jazda w trudnych warunkach staje się pewniejsza. Prędkość maksymalna to 199 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h, choć producent nie podaje konkretnych danych, zajmuje nieco ponad 10 sekund.

Volkswagen Multivan w tej wersji wazy niemal 2,5 tony, więc spalanie nie jest zaskakująco niskie. W mieście trudno było zejść poniżej 10 l/100km, w trasie, przy prędkości 100-120 km/h było to nieco ponad 7,5 l/100km. Średnia na poziomie 8,4 l/100km (wg. danych producenta), jest do osiągnięcia, ale na pewno w pojedynkę i przy bardzo spokojnej jeździe. Czy to dużo? Jak na gabaryty auta, jego masę, wyposażenie, obecność napędu na cztery koła i automatycznej skrzyni biegów, mocny i zapewniający niezła dynamikę silnik wysokoprężne ma swoje prawa i może żądać sporych ilości paliwa. Samo prowadzenie jest bardzo przyjemne, komfortowe i pewne. Czasami w ogóle nie czuć, że mamy do czynienia z blisko 5-metrowym minibusem, który waży blisko 2,5 tony.

Volkswagen Multivan. Ceny i wyposażenie

Dopiero co w ofercie Volkswagena pojawił się nowy Multivan, więc test generacji T6.1 wydaje się pozbawiony sensu. Czy aby na pewno? Nie do końca, bowiem
Dopiero co w ofercie Volkswagena pojawił się nowy Multivan, więc test generacji T6.1 wydaje się pozbawiony sensu. Czy aby na pewno? Nie do końca, bowiem testowany przez nas egzemplarz w odmianie Highline z mnóstwem dodatków to przede wszystkim tradycyjny i pożądany przez wielu napęd – podwójnie doładowany dwulitrowy silnik wysokoprężny, który kieruje moc na wszystkie koła. Jak w codziennych zadaniach spisuje się ten luksusowy minibus?
Fot. Kamil Rogala

Najtańszego Multivana w odmianie Comfortline można kupić za 273 958 złotych (z VAT). Co ciekawe, tylko w tej wersji dostępny jest wydłużony rozstaw osi (3400 mm). W każdej innej odmianie dostępny jest tylko standardowy rozstaw – 3000 mm. Testowana odmiana Highline to najdroższa wersja, która kosztuje 313 933 złotych (z VAT). W opcji możemy znaleźć m.in. dwukolorowe nadwozie za 13 075 złotych, aluminiowe felgi 18-calowe Valdivia za 2 866 złotych, tapicerkę ze skóry Nappa za 7 909 złotych, pakiet zimowy plus za 9815 złotych czy też ogrzewanie postojowe powietrzne i wodne z programatorem, sterowane pilotem za 12 497 złotych. To tylko niewielki wycinek opcjonalnego wyposażenia.

Volkswagen Multivan. Podsumowanie

Volkswagen Multivan T6.1 to nadal niezwykle ciekawa propozycja dla tych, którzy szukają tradycyjnych rozwiązań, mocnego napędu na cztery koła i niezwykle bogatego (również opcjonalnego) wyposażenia. Najnowsza odmiana T7 to nowoczesność i ekstrawagancja, która jest bez wątpienia przyszłością, ale ustępujący wariant to nadal wyznacznik w wielu aspektach. Elegancja, komfort i wygoda w dalekich podróżach to cechy, które zostaną z Multivanem na zawsze.

Volkswagen Multivan – zalety:

  • nadal przyjemna dla oka, elegancka stylistyka;
  • bardzo praktyczne i ergonomiczne wnętrze;
  • niezłej jakości materiały;
  • mnóstwo dodatków, pakietów i możliwości aranżacji wnętrza;
  • mocny i dynamiczny silnik;
  • napęd, który daje poczucie pewności i bezpieczeństwa.

Volkswagen Multivan – wady:

  • dość wysokie, choć usprawiedliwione spalanie;
  • cena po doposażeniu może być bardzo wysoka.

Porównanie Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 204 KM 4Motion (AT7) do wybranych konkurentów:

 

 

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI 204 KM 4Motion (AT7)

Mercedes Klasa V 300d 2.0 237 KM 4MATIC (AT9)

Citroen Spacetourer 2.0 BlueHDi 177 KM (AT8)

Cena (zł, brutto)

od 273 958

od 246 649

od 190 500

Typ nadwozia/liczba drzwi

minibus/5

minibus/5

minibus/5

Długość/szerokość (mm)

4904/1904

4895/1928

4956/1920

Wysokość (mm)

1950

1907

1890

Rozstaw osi (mm)

3000

3200

3275

Pojemność bagażnika (l)

maks. 4300

maks. 4200

maks. 2550

Liczba miejsc

7

6

8

Masa własna (kg)

2457

2201

1763

Pojemność zbiornika paliwa (l)

79

57

69

Rodzaj paliwa

diesel

diesel

diesel

Napędzana oś

4x4

4x4

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 9-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

204

237

177

Moment obrotowy (Nm)

450

500

400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,3

7,8

10,1

Prędkość maksymalna (km/h)

199

220

170

Spalanie (l/100km)

8,4 (WLTP)

7,9 (WLTP)

7,0 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

220

207

159

 

 

 

 

 

Zobacz także: Toyota Corolla w wersji Cross

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty