Volkswagen Jetta 1.4 TSI. Kompaktowa limuzyna

Ryszard M. Perczak
Volkswagen Jetta 1.4 TSI - testJetta to samochód świetnie sprawdzający się w roli auta rodzinnego. Ma wygodne, przyzwoicie wykończone wnętrze oraz duży bagażnik. Do tego dochodził ekonomiczny silnik. Testowana wersja kosztowała nieco ponad 100 tys. złotych. To sporo, ale przecież ten model można mieć taniej rezygnując z niektórych elementów wyposażenia oraz wybierając inny, słabszy silnik.fot. Marek Perczak
Volkswagen Jetta 1.4 TSI - testJetta to samochód świetnie sprawdzający się w roli auta rodzinnego. Ma wygodne, przyzwoicie wykończone wnętrze oraz duży bagażnik. Do tego dochodził ekonomiczny silnik. Testowana wersja kosztowała nieco ponad 100 tys. złotych. To sporo, ale przecież ten model można mieć taniej rezygnując z niektórych elementów wyposażenia oraz wybierając inny, słabszy silnik.fot. Marek Perczak
Udostępnij:
Volkswagen Jetta czyli sedan bardzo blisko spokrewniony z Golfem hatchbackiem ma już prawie 40-letnią tradycję. Pierwsze Jetty, na bazie Golfa I pojawiły się w 1979 r., a potem praktycznie tuż po kolejnych generacjach Golfa.

Idea zawsze była taka sama tj. zbudowanie kompaktowej limuzyny z wykorzystaniem projektu hatchbacka. Zmieniała się jedynie nazwa tych sedanów. Poza Jettą ten model nazywał się także Vento oraz Bora. Przy okazji ostatniej wersji powrócono jednak do nazwy Jetta.

Ten typ samochodu, czyli kompaktowa limuzyna, w Europie cieszy się umiarkowanym powodzeniem. Za to w Ameryce Północnej jest to najchętniej kupowany samochód marki Volkswagen. U nas Jetta pozostaje w cieniu Golfa. Jest to o tyle dziwne, że polscy kierowcy lubią kompaktowe sedany. Naszym zdaniem jednym z powodów mniejszego zainteresowania tym modelem może być fakt, że podobny w stylu jest Passat, wprawdzie droższy, ale bardziej prestiżowy.

Volkswagen Jetta 1.4 TSI - testJetta to samochód świetnie sprawdzający się w roli auta rodzinnego. Ma wygodne, przyzwoicie wykończone wnętrze oraz duży
Volkswagen Jetta 1.4 TSI - test

Jetta to samochód świetnie sprawdzający się w roli auta rodzinnego. Ma wygodne, przyzwoicie wykończone wnętrze oraz duży bagażnik. Do tego dochodził ekonomiczny silnik. Testowana wersja kosztowała nieco ponad 100 tys. złotych. To sporo, ale przecież ten model można mieć taniej rezygnując z niektórych elementów wyposażenia oraz wybierając inny, słabszy silnik.

fot. Marek Perczak

Nadwozie Jetty nie jest jedynie wydłużonym Golfem. Oczywiście styliści projektujący ten samochód uwzględniali fakt, że oba auta mają praktycznie ten sam rozstaw osi, ale każdy z nich ma także w przednich partiach nadwozia sporo elementów indywidualnych. Jetta, oglądana z przodu jest bardzo podobna do Golfa, choć wprawne oko zauważy kilka drobnych różnic. Oczywiście z profilu to już zupełnie dwa różne auta. Całość wygląda nieźle. Ten rodzaj samochodowej urody starzeje się powoli, więc wszystko wskazuje na to, że Jetta długo pozostanie młoda.

W kabinie Jetta to już wykapany Golf i to uznajemy za zaletę, bo praktyczność i funkcjonalność są tu nienaganne. Nie trzeba szukać niczego w instrukcji obsługi, gdyż cała obsługa jest intuicyjna. Na przednich fotelach miejsca mamy pod dostatkiem. Ale z przestronnością na tylnej kanapie nie jest już tak dobrze, chociaż narzekanie na ciasnotę byłoby niesprawiedliwe. Największą zaletą Jetty, jako samochodu rodzinnego jest bardzo duży bagażnik.

Volkswagen Jetta 1.4 TSI - testJetta to samochód świetnie sprawdzający się w roli auta rodzinnego. Ma wygodne, przyzwoicie wykończone wnętrze oraz duży
Volkswagen Jetta 1.4 TSI - test

Jetta to samochód świetnie sprawdzający się w roli auta rodzinnego. Ma wygodne, przyzwoicie wykończone wnętrze oraz duży bagażnik. Do tego dochodził ekonomiczny silnik. Testowana wersja kosztowała nieco ponad 100 tys. złotych. To sporo, ale przecież ten model można mieć taniej rezygnując z niektórych elementów wyposażenia oraz wybierając inny, słabszy silnik.

fot. Marek Perczak

W testowanym egzemplarzu mieliśmy czterocylindrowy silnik o mocy 150 KM, z którego napęd na przednie koła był przenoszony przez sześciobiegową przekładnię manualną. Znakomicie się ten układ sprawdzał. Nawet jadąc z kompletem pasażerów i bagażami średnie spalanie nie przekroczyło 8 l/100 km. Praktycznie w całym zakresie obrotów jednostka ta zachowywała chęć do rozpędzania samochodu nie powodując przy tym większego hałasu. Prowadzenie Jetty jest przewidywalne, choć czasami zachowywała się lekko nadsterownie. Nie zawsze podobała nam się także zbytnia miękkość zawieszenia.

Korzystaliśmy z tego Volkswagena w różnych warunkach drogowych, od powolnej jazdy w mieście po szybkie podróże autostradą. W każdych warunkach Jetta zachowywała poprawność.  Testowana wersja była bardzo bogato wyposażona. Do dyspozycji mieliśmy np. kamerę cofania i aktywny tempomat. Szkoda jedynie, że ustawianie stałej prędkości mogło się odbywać tylko w 10-kilometrowych interwałach. Nie udawało się wybrać np. 87 km.h, ale trzeba było od razu 90 km/h.

Jetta to samochód świetnie sprawdzający się w roli auta rodzinnego. Ma wygodne, przyzwoicie wykończone wnętrze oraz duży bagażnik. Do tego dochodził ekonomiczny silnik. Testowana wersja kosztowała nieco ponad 100 tys. złotych. To sporo, ale przecież ten model można mieć taniej rezygnując z niektórych elementów wyposażenia oraz wybierając inny, słabszy silnik.

Volkswagen Jetta 1.4 TSI i konkurenci - wybrane dane techniczne i ceny

Marka/model

Volkswagen Jetta 1.4 TSI Trendline

Ford Focus 1.5 EcoBoost Titanium

Opel Astra 1.4 Twinport Ecotec Sedan

Cena (zł)

103.810

87.42082.200
Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/4

sedan/4

sedan/4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4660/1780/1440

4538/2010/1469

4658/1814/1500

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1535/1538

1559/1549

1544/1558

Rozstaw osi (mm)

2651

2648

2685

Masa własna (kg)

127013341230
Pojemność bagażnika (l)

510475460
Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

4756
Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

Pojemność (cm3)

13951499

1399
Liczba cylindrów

44

4
Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

150 przy 5000

150 przy 6000

140 przy 4900-6000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

250 przy 1500-3500

240 przy 1600-4000

200 przy 1850-4900

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,6

8,9

9,0
Prędkość maksymalna (km/h)

220210215
Średnie spalanie (l/100 km)

5,25,55,9
Emisja CO2 (g/km)

120127

139

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie