Volkswagen. Grupa VW konsekwentnie zmierza w kierunku elektromobilności

Tomasz Szmandra
Pomimo problemów z dostawami i wynikających z tego przerw w produkcji na całym świecie dostarczono klientom 572 100 samochodów elektrycznych. W porównaniu z 2021 r. oznacza to wzrost o 26%. Do 2030 r. co drugi pojazd dostarczony przez koncern VW ma być napędzany prądem.
Pomimo problemów z dostawami i wynikających z tego przerw w produkcji na całym świecie dostarczono klientom 572 100 samochodów elektrycznych. W porównaniu z 2021 r. oznacza to wzrost o 26%. Do 2030 r. co drugi pojazd dostarczony przez koncern VW ma być napędzany prądem. Grupa Volkswagen
Grupa Volkswagen zrobiła w ubiegłym roku znaczne postępy w swojej elektrycznej transformacji. Pomimo problemów z dostawami i wynikających z tego przerw w produkcji na całym świecie dostarczono klientom 572 100 samochodów elektrycznych. W porównaniu z 2021 r. oznacza to wzrost o 26%. Do 2030 r. co drugi pojazd dostarczony przez koncern VW ma być napędzany prądem.

Udział pojazdów z napędem elektrycznym w dostawach ogółem wyniósł 6,9%, czyli był o 5,1% wyższy niż w poprzednim roku. Grupa Volkswagen pozostaje liderem rynku samochodów elektrycznych w Europie i zajmuje 4 miejsce w tym segmencie w USA. Największy wzrost osiągnięto w Chinach, gdzie dostawy pojazdów elektrycznych wzrosły o 68% rok do roku. Z powodu wspomnianych już trudności globalne dostawy spadły o 7% rok do roku – do 8,3 mln pojazdów. W drugiej połowie 2022 r. poprawa sytuacji z zaopatrzeniem pozwoliła zwiększyć dostawy do klientów o 12% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Nie zrównoważyło to jednak strat z pierwszej połowy roku. Portfel zamówień Grupy pozostaje wysoki i wynosi 1,8 mln pojazdów tylko w Europie Zachodniej, z czego 310 tys. to samochody elektryczne.

Celem neutralność emisyjna

Grupa Volkswagen jest w trakcie transformacji z producenta samochodów w zorientowanego na oprogramowanie dostawcę zrównoważonej mobilności. Elektryfikacja gamy modelowej jest bardzo ważna dla osiągnięcia tego celu i uzyskania neutralnego bilansu CO2 najpóźniej do 2050 r. Pomimo licznych wyzwań w ostatnich 3 latach, takich jak problemy z dostawami półprzewodników i blokady związane z Covid-19, Grupa konsekwentnie podążała drogą ku elektromobilności. Udział pojazdów całkowicie elektrycznych w dostawach ogółem został zwiększony z 2,5% w 2020 r. do 5,1% w 2021 r., a następnie do 6,9% w ub.r. W 2022 r. kolejne zakłady – w Emden, Hanowerze i Chattanooga – rozpoczęły produkcję aut elektrycznych. W tym roku dołączy do nich centrala koncernu w Wolfsburgu. Celem Grupy jest więc zwiększenie udziału samochodów elektrycznych w łącznych dostawach w 2023 r. do ok. 11%. Powinno to pozwolić uzyskać średniookresowy cel – ok. 20% aut elektrycznych w dostawach ogółem w 2025 r. Do 2030 r. co drugi pojazd dostarczany przez Grupę VW na całym świecie ma mieć napęd wyłącznie elektryczny.

Najlepiej sprzedające się samochody osobowe Grupy Volkswagen w 2022 r. (w sztukach):

  • Volkswagen ID.4/ID.5 – 193 200
  • Volkswagen ID.3 – 76 600
  • Škoda Enyaq iV (w tym Coupé) – 53 700
  • Audi Q4 e-tron (w tym Sportback) – 52 800
  • Audi e-tron (w tym Sportback) – 51 200
  • Volkswagen ID.6 – 37 400
  • Porsche Taycan (w tym Sport Turismo) – 34 800
  • Cupra Born – 31 400

Spadki spowodowane wojną

A jak kształtowały się dostawy w poszczególnych regionach w 2022 r.? W Europie łączne dostawy spadły o 10,4% – do 3 153 200 pojazdów, natomiast dostawy aut elektrycznych wzrosły o 13,4% – do 352 000 pojazdów. Większość z 2 711 300 pojazdów dostarczono do Europy Zachodniej, gdzie spadek był mniejszy i wyniósł 5,2%. Pojazdy elektryczne cieszyły się w tym regionie szczególnie dużym powodzeniem, stanowiąc 12,6% wszystkich dostaw (w 2021 r. – 10,5%). Tym samym Grupa pozostaje liderem w tym segmencie rynku w Europie. Portfel zamówień pozostał w Europie Zachodniej na wysokim poziomie: 1,8 mln pojazdów, z czego 310 tys. stanowiły pojazdy elektryczne – to efekt problemów z dostawami. W Niemczech dostawy wzrosły o 3,8% – do 1 029 600 szt. Udział samochodów elektrycznych osiągnął 11,6% (w 2021 r. – 11,4 %). Natomiast dostawy w Europie Środkowo-Wschodniej spadły znacząco, bo o 32,9%, do 441 900 pojazdów, ze względu na skutki wojny na Ukrainie.

W Ameryce Północnej swoje samochody odebrało 842 600 klientów, co oznacza spadek o 7,2%. W USA spadek wyniósł 6,1%, co oznacza dostawy na poziomie 631 100 aut. Z kolei dostawy aut elektrycznych zwiększyły się o 18,8% – do 44 200 pojazdów. Daje to lokatę tuż za podium w segmencie aut w pełni elektrycznych. Lokalna produkcja takich samochodów w Chattanooga, która rozpoczęła się w 2022 r., pozwoli zaspokoić popyt na auta elektryczne. Na rynku południowoamerykańskim trend jest podobny – dostawy spadły o 8% – do 473 700 aut. W Brazylii, na największym rynku tego kontynentu, dostarczono w 2022 r. 337 400 samochodów – to o 10,4% mniej niż rok wcześniej.

W rejonie Azji i Pacyfiku zanotowano spadek dostaw o 2,7% – najmniej ze wszystkich najważniejszych rynków. Do klientów trafiło tam 3 514 000 samochodów. Z kolei w Chinach odnotowano spadek o 3,6% – do 3 184 500 pojazdów. Po pierwszej połowie roku, w której dały się we znaki problemy z dostawami i ograniczenia związane z pandemią Covid-19 w kolejnych miesiącach sytuacja znacząco się poprawiła i niewiele zabrakło, by uzyskać wynik na poziomie z 2021 r. Warto dodać, że Chiny odnotowały największy wzrost dostaw samochodów elektrycznych spośród wszystkich krajów – do klientów trafiło 155 700 takich aut, o 68% więcej niż rok wcześniej.

Elektryki popularniejsze także w Polsce

Podczas spotkania dla mediów z prezesem zarządu Volkswagen Group Polska Pavlem Šolcem oraz szefami wszystkich marek należących do grupy (Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Škoda, Seat, Cupra, Audi i Porsche) podsumowano 2022 r. i przedstawiono plany na najbliższe 12 miesięcy. Grupa VW nieprzerwanie od 10 lat jest liderem rynku nowych samochodów osobowych w Polsce. W tym czasie w naszym kraju zarejestrowano ponad 1,1 mln nowych modeli marek Grupy Volkswagen, a tylko w ubiegłym roku sprzedano ich 102 818. Niemal co czwarte nowe auto osobowe zarejestrowane w 2022 r. nad Wisłą wyjechało z salonu jednej z marek niemieckiego koncernu, którego udział w rynku wyniósł 24,5%.

Także w Polsce odnotowano wyraźny wzrost zainteresowania samochodami z napędem elektrycznym – w minionym roku zarejestrowano 2292 osobowe auta elektryczne produkowane przez Grupę Volkswagen, czyli o 69% więcej niż w 2021 r. Marką z największą liczbą zarejestrowanych modeli BEV jest Audi – 820 egz., co oznacza wzrost aż o 165% w stosunku do 2021 r. Natomiast najlepiej sprzedającym się elektrycznym modelem Grupy w 2022 r. w Polsce była Škoda Enyaq iV z 525 zarejestrowanymi egz. (+46%).

– Grupa Volkswagen konsekwentnie zmierza w kierunku elektromobilności, chcemy kształtować erę mobilności elektrycznej i cyfrowej. Przeznaczyliśmy już na ten cel miliardy euro, kolejne inwestycje są realizowane i planowane. Obecny plan zakłada, że inwestycje w e-mobilność i cyfryzację wyniosą 89 mld euro w latach 2022-2026 – podsumował Pavel Šolc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty