Sytuacja zaczęła się zmieniać po przejęciu Skody przez koncern Volkswagen i rozpoczęciu produkcji modelu Octavia. Wprawdzie pierwsza generacja (opracowana na płycie podłogowej VW A4 PQ 34 Golfa IV i Audi A3), była jeszcze brzydkim kaczątkiem, ale już druga (ta sama płyta na której powstały Seat Altea, Audi A3, Golf V, Touran), nie raziła już słabymi materiałami tapicerskimi czy nieefektownym wnętrzem.
Wraz z wprowadzeniem do produkcji trzeciej generacji Octavii (grudzień 2012), możemy śmiało powiedzieć, że brzydkie kaczątko przemieniło się w pięknego łabędzia. Duże znaczenie ma w tym przypadku zastosowanie platformy MQB, która w koncernie Volkswagena została kompleksowo zaprojektowana do różnych rodzajów nadwozi. Mówiąc najogólniej, stała jest w niej jedynie wartość między osią przednich kół i galerią pedałów (czyli przestrzeń, gdzie zabudowano układ napędowy i układ jezdny), a poza tym rozstaw i szerokość kół można zmieniać oraz „opakować”, tak zbudowaną płytę podłogową, dowolnym nadwoziem. Wszystko jest bowiem obliczone dla najbardziej wymagającej konstrukcji. Ponadto dla platform zostały też ujednolicone systemy elektroniki i Infotainment. Wszystko to sprawiło nie tylko ujednolicenie rozwiązań konstrukcyjnych, ale także obniżenie kosztów (wielkoseryjna oferta dla całego koncernu), a w efekcie możliwość wprowadzenia większej ilości nowoczesnych technologii bez podnoszenia ceny finalnej produktu. Stąd też mimo ogromnej różnicy w wyglądzie, pojazdy są bardzo podobne technicznie.
Do naszego porównania przyjęliśmy wersję za około 80 000 zł, co pozwala na wybór Golfa 1,4 125 KM Comfortline (82 500 zł), albo Octavię 1,4 150 KM Active (78 600 zł).
Nadwozie duuuża różnica
Golf to klasyczny hatchback segmentu C, czyli model nadający się idealnie do użytkowania w mieście i podczas wakacyjnych wycieczek. Ma on długość 4255 mm, szerokość 1799 mm i rozstaw osi 2620 mm. Takie wymiary pozwalają na wygodną jazdę dwójki dorosłych z przodu i trójki dzieci z tyłu, nawet w czasie dłuższych podróży. Dodatkowo bagażnik w Golfie ma pojemność 380 litrów (1270 l po złożeniu tylnej kanapy).
Octavia jest wyraźnie większa. Jej wymiary to 4670 mm długości, 1814 mm szerokości i rozstaw osi 2686 mm. Oznacza to, że modelem tym wygodniej będzie jechać z tyłu troje dorosłych (szerokość na wysokości ramion to tylko jeden aspekt przestrzeni pasażerskiej, gdyż drugi to rozstaw osi i możliwość trzymania kolan blisko siebie, co zwiększa komfort siedzących obok). Dodatkowo bagażnik w Octavii ma pojemność 590 litrów (1580 l po złożeniu tylnej kanapy). To duża różnica w porównaniu do Golfa.
Silniki 1,4 - odmienne serca
W zakładanej cenie wybór przypadł na dwa silniki o pojemności 1,4 litra tyle tylko, że zastosowany w Golfie ma moc 125 KM, a w Octavii uzyskuje 150 KM. W efekcie Golf mający masę 1171 kg przyspiesza 0-100 km/h w czasie 9,1 sek i może uzyskać prędkość 204 km/h, a Skoda (ważąca 1180 kg) „setkę” osiąga w czasie 8,1 sek, a jej prędkość maksymalna to 219 km/h.
Według katalogu nie ma za to różnicy w zużyciu paliwa, gdyż w mieście wynosi ono 6,7 l/100 km w obu modelach, a poza miastem 4,3 l/100 km Golf 125 KM i 4,5 l/100 km Octavia 150 KM. Tym samym dane katalogowe podają średnie zużycie 5,2 l/100 km Golf i 5,2 l/100 km Octavia.
W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych, wynosiło 6,6 l/100 km w Golfie i 7,5 l/100 km w Skodzie Octavia.
Zobacz także: Testujemy miejski model Volkswagena
Warto też podkreślić, że dłuższa o 42 cm Skoda ma nieco gorsze walory eksploatacji w mieście, zwłaszcza jeżeli chodzi o widoczność tyłu podczas cofania.
[page_break]
Wyposażenie – hierarchia w koncernie
W przypadku obydwu modeli powstały one na platformie MQB, a to sprawia że układy jezdne i bezpieczeństwa czynnego są identyczne. Ponieważ koncern VW przykłada ogromną uwagę do tej kwestii, to także bezpieczeństwo bierne (pasy, poduszki, uchwyty ISOFIX) w obu modelach są identyczne. Jedyną różnicą jest FRONT ASSIST (kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania; system hamowania awaryjnego w przypadku wykrycia pieszych przed pojazdem) będący standardem w Golfie i opcją za 1250 zł w Skodzie.
Jeżeli chodzi o poziom komfortu, to w obu wersjach mamy centralny zamek, elektryczne szyby przód (w Skodzie tył to dopłata 750 zł), elektryczne podgrzewane lusterka, klimatyzację manualną jednostrefową, czy system audio z wyświetlaczem 6,5 cala. Najważniejsze różnice jakie dostrzegłem to: aktywny tempomat jako standard w Golfie, a w Skodzie tempomat zwykły (!!!) jest za dopłatą 700 zł, czujniki parkowania przód/tył to dopłata w Golfie 1100 zł, a w Octavii – 2500 zł.
Poza tym Volkswagena można wyposażyć w wiele dodatków, które nawet jako opcja nie są oferowane w Skodzie Active jak np. klimatyzacja Climatronic, czy kamera cofania.
Podsumowując
Skoda Octavia powstała na platformie MQB i w związku z tym musi zawierać wiele elementów technicznych będących standardem dla tego rozwiązania. Jest też modelem większym niż Golf, przez co jest bardziej atrakcyjnym pojazdem rodzinnym. Musimy jednak pamiętać, że w koncernie Volkswagena dokonano swoistej hierarchii ważności: Audi, VW, Skoda i obecnie (przy tak dużej unifikacji wszystkich podzespołów w ramach MQB) utrzymanie tej gradacji jest możliwe jedynie, poprzez ograniczenie niektórych elementów komfortowych..
Stąd też model Octavia za podobne pieniądze ma większe nadwozie (wg standardów VW), mocniejszy silnik (wg standardów VW), ale gorsze wyposażenie i brak możliwości zakupu niektórych opcji. Aby posiadać niektóre elementy wyposażenia musimy zakupić droższą wersję wyposażeniową. Tym samym spirala ceny zacznie się rozkręcać.
Golf jest lepiej standardowo wyposażony niż Octavia, ale jest też o blisko 4000 zł droższy (w sumie wydając 4 tys. zł i doposażając Octavię o brakujące wyposażenie, uzyskujemy prawie to samo co w Golfie). Wyposażenie opcjonalne w Skodzie jest jednak dużo droższe. Za to Octavia jest większym i wygodniejszym autem, z mocniejszą jednostką napędową.
Wybrane dane techniczne
| Golf 1,4 125 KM Comfortine | Octavia 1,4 150 KM Active |
Liczba cylindrów/zaworów/ typ silnika | 4/16/benz-turbo | 4/16/benz-turbo |
Pojemność skokowa [cm3] | 1395 | 1395 |
Moc maksymalna [KM/ obr/min] | 125/5000 | 150/5000 |
Maks Moment obr [Nm/ obr/min] | 230/2000-3500 | 250/1500-3500 |
Przyspieszenie 0-100km/h [s] | 9,1 | 8,1 |
Prędkość maks. [km/h] | 204 | 219 |
Średnie zużycie paliwa [litr] | 5,2 | 5,3 |
Pojemność zbiornika paliwa [litr] | 50 | 50 |
Wymiary dł/szer/wys [mm] | 4255/1799/1492 | 4670/1814/1461 |
Rozstaw osi [mm] | 2620 | 2686 |
Pojemność bagażnika [litr] | 380 | 590 |
Masa własna [kg] | 1171 | 1180 |
Gwarancja mechaniczna/perforacja [lata] | 2/12 | 2/12 |
Cena [zł] | 82 500 | 78 600 |
Wybrane wyposażenie
| Golf 1,4 125 KM Comfortine | Octavia 1,4 150 KM Active |
Poduszki powietrzne | 7 | 7 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Lakier metalizowany | 2050 | 2200 |
Felgi ze stopów lekkich | S | 2000 |
Elektryczne szyby p/t | S/S | S/700 |
Elektryczne lusterka | S | S |
Klimatyzacja man./aut | S/1600 | S/- |
Nawigacja | 2900 | - |
Bluetooth | S | S |
tempomat | S | 700 |
Radioodtwarzacz/CD/MP3 | S | S |
Skrzynia automatyczna | 9000 | - |
Nasza ocena
| Golf 1,4 125 KM Comfortine | Octavia 1,4 150 KM Active |
Przestronność wnętrza | | X |
Silnik | X | X |
Osiągi | X | X |
Podwozie | X | X |
Poziom hałasu miasto/ trasa (odczuwalny) | X/X | X/X |
Zużycie paliwa | X | X |
Wyposażenie | X | |
Cena | | X |
Wynik końcowy | 7X | 8X |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?