Volkswagen Golf vs Skoda Octavia. Wyposażenie czy pojemność?

Bogusław Korzeniowski
Skoda Octavia W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych, wynosiło 6,6 l/100 km w Golfie i 7,5 l/100 km w Skodzie Octavia.Fot. Bartłomiej Pobocha
Skoda Octavia W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych, wynosiło 6,6 l/100 km w Golfie i 7,5 l/100 km w Skodzie Octavia.Fot. Bartłomiej Pobocha
W czasach PRLu samochody marki Skoda uchodziły za auta trwałe i w miarę bezawaryjne, ale umieszczenie silnika z tyłu pojazdu i – powiedzmy to sobie szczerze – niezbyt piękna bryła nadwozia powodowały, że były one często obiektem wielu kpin.

Sytuacja zaczęła się zmieniać po przejęciu Skody przez koncern Volkswagen i rozpoczęciu produkcji modelu Octavia. Wprawdzie pierwsza generacja (opracowana na płycie podłogowej VW A4 PQ 34 Golfa IV i Audi A3), była jeszcze brzydkim kaczątkiem, ale już druga (ta sama płyta na której powstały Seat Altea, Audi A3, Golf V, Touran), nie raziła już słabymi materiałami tapicerskimi czy nieefektownym wnętrzem.

Skoda Octavia W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych,
Skoda Octavia

W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych, wynosiło 6,6 l/100 km w Golfie i 7,5 l/100 km w Skodzie Octavia.

Fot. Bartłomiej Pobocha

Wraz z wprowadzeniem do produkcji trzeciej generacji Octavii (grudzień 2012), możemy śmiało powiedzieć, że brzydkie kaczątko przemieniło się w pięknego łabędzia. Duże znaczenie ma w tym przypadku zastosowanie platformy MQB, która w koncernie Volkswagena została kompleksowo zaprojektowana do różnych rodzajów nadwozi. Mówiąc najogólniej, stała jest w niej jedynie wartość między osią przednich kół i galerią pedałów (czyli przestrzeń, gdzie zabudowano układ napędowy i układ jezdny), a poza tym rozstaw i szerokość kół można zmieniać oraz „opakować”, tak zbudowaną płytę podłogową, dowolnym nadwoziem. Wszystko jest bowiem obliczone dla najbardziej wymagającej konstrukcji. Ponadto dla platform zostały też ujednolicone systemy elektroniki i Infotainment. Wszystko to sprawiło nie tylko ujednolicenie rozwiązań konstrukcyjnych, ale także obniżenie kosztów (wielkoseryjna oferta dla całego koncernu), a w efekcie możliwość wprowadzenia większej ilości nowoczesnych technologii bez podnoszenia ceny finalnej produktu. Stąd też mimo ogromnej różnicy w wyglądzie, pojazdy są bardzo podobne technicznie.

Do naszego porównania przyjęliśmy wersję za około 80 000 zł, co pozwala na wybór Golfa 1,4 125 KM Comfortline (82 500 zł), albo Octavię 1,4 150 KM Active (78 600 zł).

Nadwozie duuuża różnica

Volkswagen Golf W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach
Volkswagen Golf

W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych, wynosiło 6,6 l/100 km w Golfie i 7,5 l/100 km w Skodzie Octavia.

Fot. Tomasz Szmandra

Golf to klasyczny hatchback segmentu C, czyli model nadający się idealnie do użytkowania w mieście i podczas wakacyjnych wycieczek. Ma on długość 4255 mm, szerokość 1799 mm i rozstaw osi 2620 mm.  Takie wymiary pozwalają na wygodną jazdę dwójki dorosłych z przodu i trójki dzieci z tyłu, nawet w czasie dłuższych podróży. Dodatkowo bagażnik w Golfie ma pojemność 380 litrów (1270 l po złożeniu tylnej kanapy).

Octavia jest wyraźnie większa. Jej wymiary to 4670 mm długości, 1814 mm szerokości i rozstaw osi 2686 mm. Oznacza to, że modelem tym wygodniej będzie jechać z tyłu troje dorosłych (szerokość na wysokości ramion to tylko jeden aspekt przestrzeni pasażerskiej, gdyż drugi to rozstaw osi i możliwość trzymania kolan blisko siebie, co zwiększa komfort siedzących obok). Dodatkowo bagażnik w Octavii ma pojemność 590 litrów (1580 l po złożeniu tylnej kanapy). To duża różnica w porównaniu do Golfa.

Silniki 1,4 - odmienne serca

W zakładanej cenie wybór przypadł na dwa silniki o pojemności 1,4 litra tyle tylko, że zastosowany w Golfie ma moc 125 KM, a w Octavii uzyskuje 150 KM. W efekcie Golf mający masę 1171 kg przyspiesza 0-100 km/h w czasie 9,1 sek i może uzyskać prędkość 204 km/h, a Skoda (ważąca 1180 kg) „setkę” osiąga w czasie 8,1 sek, a jej prędkość maksymalna to 219 km/h.

Według katalogu nie ma za to różnicy w zużyciu paliwa, gdyż w mieście wynosi ono 6,7 l/100 km w obu modelach, a poza miastem 4,3 l/100 km Golf 125 KM i 4,5 l/100 km Octavia 150 KM. Tym samym dane katalogowe podają średnie zużycie 5,2 l/100 km Golf i 5,2 l/100 km Octavia.

W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych, wynosiło 6,6 l/100 km w Golfie i 7,5 l/100 km w Skodzie Octavia.

Zobacz także: Testujemy miejski model Volkswagena

Warto też podkreślić, że dłuższa o 42 cm Skoda ma nieco gorsze walory eksploatacji w mieście, zwłaszcza jeżeli chodzi o widoczność tyłu podczas cofania.

[page_break]

Wyposażenie – hierarchia w koncernie

Volkswagen Golf W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach
Volkswagen Golf

W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych, wynosiło 6,6 l/100 km w Golfie i 7,5 l/100 km w Skodzie Octavia.

Fot. Tomasz Szmandra

W przypadku obydwu modeli powstały one na platformie MQB, a to sprawia że układy jezdne i bezpieczeństwa czynnego są identyczne. Ponieważ koncern VW przykłada ogromną uwagę do tej kwestii, to także bezpieczeństwo bierne (pasy, poduszki, uchwyty ISOFIX) w obu modelach są identyczne. Jedyną różnicą jest FRONT ASSIST (kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania; system hamowania awaryjnego w przypadku wykrycia pieszych przed pojazdem) będący standardem w Golfie i opcją za 1250 zł w Skodzie.

Jeżeli chodzi o poziom komfortu, to w obu wersjach mamy centralny zamek, elektryczne szyby przód (w Skodzie tył to dopłata 750 zł), elektryczne podgrzewane lusterka, klimatyzację manualną jednostrefową, czy system audio z wyświetlaczem 6,5 cala. Najważniejsze różnice jakie dostrzegłem to: aktywny tempomat jako standard w Golfie, a w Skodzie tempomat zwykły (!!!) jest za dopłatą 700 zł, czujniki parkowania przód/tył to dopłata w Golfie 1100 zł, a w Octavii – 2500 zł.

Poza tym Volkswagena można wyposażyć w wiele dodatków, które nawet jako opcja nie są oferowane w Skodzie Active jak np. klimatyzacja Climatronic, czy kamera cofania.

Podsumowując

Skoda Octavia W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych,
Skoda Octavia

W praktyce, gdy eksploatowaliśmy obydwa modele średnie zużycie paliwa, przy jednakowym stylu jazdy oraz podobnych trasach i warunkach pogodowych, wynosiło 6,6 l/100 km w Golfie i 7,5 l/100 km w Skodzie Octavia.

Fot. Bartłomiej Pobocha

Skoda Octavia powstała na platformie MQB i w związku z tym musi zawierać wiele elementów technicznych będących standardem dla tego rozwiązania. Jest też modelem większym  niż Golf, przez co jest bardziej atrakcyjnym pojazdem rodzinnym. Musimy jednak pamiętać, że w koncernie Volkswagena dokonano swoistej hierarchii ważności: Audi, VW, Skoda i obecnie (przy tak dużej unifikacji wszystkich podzespołów w ramach MQB) utrzymanie tej gradacji jest możliwe jedynie, poprzez ograniczenie niektórych elementów komfortowych..

Stąd też model Octavia za podobne pieniądze ma większe nadwozie (wg standardów VW), mocniejszy silnik (wg standardów VW), ale gorsze wyposażenie i brak możliwości zakupu niektórych opcji. Aby posiadać niektóre elementy wyposażenia musimy zakupić droższą wersję wyposażeniową. Tym samym spirala ceny zacznie się rozkręcać.

Golf jest lepiej standardowo wyposażony niż Octavia, ale jest też o blisko 4000 zł droższy (w sumie wydając 4 tys. zł i doposażając Octavię o brakujące wyposażenie, uzyskujemy prawie to samo co w Golfie). Wyposażenie opcjonalne w Skodzie jest jednak dużo droższe. Za to Octavia jest większym i wygodniejszym autem, z mocniejszą jednostką napędową.

Wybrane dane techniczne

 

Golf 1,4 125 KM Comfortine

Octavia 1,4 150 KM Active

Liczba cylindrów/zaworów/ typ silnika

4/16/benz-turbo

4/16/benz-turbo

Pojemność skokowa [cm3]

1395

1395

Moc maksymalna [KM/ obr/min]

125/5000

150/5000

Maks Moment obr [Nm/ obr/min]

230/2000-3500

250/1500-3500

Przyspieszenie 0-100km/h [s]

9,1

8,1

Prędkość maks. [km/h]

204

219

Średnie zużycie paliwa [litr]

5,2

5,3

Pojemność zbiornika paliwa [litr]

50

50

Wymiary dł/szer/wys [mm]

4255/1799/1492

4670/1814/1461

Rozstaw osi [mm]

2620

2686

Pojemność bagażnika [litr]

380

590

Masa własna [kg]

1171

1180

Gwarancja mechaniczna/perforacja [lata]

2/12

2/12

Cena [zł]

82 500

78 600

Wybrane wyposażenie

 

Golf 1,4 125 KM Comfortine

Octavia 1,4 150 KM Active

Poduszki powietrzne

7

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Centralny zamek

S

S

Lakier metalizowany

2050

2200

Felgi ze stopów lekkich

S

2000

Elektryczne szyby p/t

S/S

S/700

Elektryczne lusterka

S

S

Klimatyzacja man./aut

S/1600

S/-

Nawigacja

2900

-

Bluetooth

S

S

tempomat

S

700

Radioodtwarzacz/CD/MP3

S

S

Skrzynia automatyczna

9000

-

Nasza ocena

 

Golf 1,4 125 KM Comfortine

Octavia 1,4 150 KM Active

Przestronność wnętrza

 

X

Silnik

X

X

Osiągi

X

X

Podwozie

X

X

Poziom hałasu miasto/ trasa (odczuwalny)

X/X

X/X

Zużycie paliwa

X

X

Wyposażenie

X

 

Cena

 

X

Wynik końcowy

7X

8X

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty