Z liftingami aut jest tak, jak z operacjami plastycznymi u ludzi, którzy nie chcą pogodzić się ze swoim wiekiem. Czasem wyjdzie całkiem w porządku, czasem groteskowo, a jeszcze innym razem jest to tak diametralna zmiana, że trzeba ponownie się sobie przedstawić. Volkswagen zafundował lifting Golfa Sportsvana, który produkowany jest od 2014 roku na płycie MQB (jego poprzednik to Golf Plus). I chociaż pomysł sprawdza się już dobrych kilka lat, chodzą słuchy, że Volkswagen powoli będzie rezygnował z tego typu aut na rzecz crossoverów i SUV-ów. Z modą trudno wygrać...
Cóż zatem nowego otrzymujemy w odświeżonym Sportsvanie? Pierwsze co się rzuci w oczy to nowy kolor Cranberry Red. Niestety niedostępny podczas pierwszych jazd testowych, chociaż widoczne na zdjęciach auto z lakierem White Silver Metallic wydaje się bardziej dostojne - z daleka może dawać złudzenie modnego (i drogiego) matu. Inne istotne zmiany w stylistyce to zmodyfikowany kształt zderzaków, nowe alufelgi (16-, 17- i 18-calowe) i przysłowiowa wisienka na torcie, czyli światła LED z przodu oraz z tyłu. W wersji Highline światła ksenonowe zostały zastąpione w standardzie właśnie LED-ami.
W efekcie Sportsvan nadąża stylistycznie za nowszymi modelami niemieckiego producenta. Nowe rysy jego „twarzy” dodały mu dynamiki, a zarazem powagi. Z detali, które mogą przyciągnąć uwagę są to wspomniane reflektory, które mają nieodparty urok.
We wnętrzu znalazły się nowe elementy dekoracyjne, tkaniny i skórzana tapicerka. Jednak tym, czym stoi wersja poliftingowa, jest technologia. Dostępne są systemy Front Assist z funkcją rozpoznawania pieszego, Emergency Assist, Park Assist czy Trailer Assist, czyli wspomagania przy manewrowaniu przyczepą. Znalazło się również miejsce na prawie autonomiczną jazdę w korku do 60 km/h. Jest jeszcze jeden element, którym Volkswagen lubi się chwalić, a dokładniej obsługiwanie ekranu multimediów za pomocą gestów. W takiej wersji ekran został pozbawiony jakichkolwiek pokręteł.
Projektanci wnętrza nie popuścili wodzy fantazji. Otrzymujemy więc kabinę utrzymaną w konwencji znanej z innych modeli Volkswagena. Kabina jest przestronna, co docenią np. rodziny z małymi dziećmi. Tylna kanapa jest przesuwana i dzielona, co w przypadku konieczności przewiezienia większego bagażu może być ułatwieniem. Nie brakuje też przemyślanych skrytek, a w schowku przed pasażerem znalazło się nawet miejsce na drobniaki do parkometru czy wózka sklepowego.
Bagażnik również jest przyzwoitych rozmiarów - na tle konkurentów okazuje się jednym z większych. Jeśli nie zamówimy koła dojazdowego, to zyskamy sporą ilość dodatkowej przestrzeni pod podłogą. Pewne wątpliwości budzą „stoliki” na oparciach przednich siedzeń, które raczej nie utrzymają cięższych przedmiotów. Nie każdy będzie też zachwycony fotelami, które w przeciętny sposób podpierają uda, co na długich trasach (a przecież minivany również i takie pokonują) może być uciążliwe. Trzeba jednak zwrócić honor w jednym aspekcie. Siedzi się zdecydowanie wyżej niż w zwykłym Golfie – różnica to prawie 10 cm. Bardzo użyteczny detal, w szczególności dla osób starszych, które mogą mieć problem ze wsiadaniem do auta.
Kolejne pozycje na liście liftingowej nie ominęły również silników. Kupujący będzie miał do wyboru cztery silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. W momencie wejścia auta na rynek w ofercie znajdą się jednostki benzynowe, w tym trzy nowe. Najmniejszy wariant to 1.0 TSI, który oferuje 85 KM mocy. Będą również wersje 1.5 TSI z mocą 130 i 150 KM.
W testowanej egzemplarzu znalazł się silnik 1.5 TSI ze 130 KM i 200 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h pokonuje w poniżej 10 sekund, a prędkość maksymalna to ponad 200 km/h. Jak wygląda natomiast sama jazda? Nawet na górskich górskich drogach po silniku nie czuć zmęczenia, napęd odważnie ciągnie auto ku wzniesieniu i zostawia jeszcze całkiem sporo mocy.
Siedmiobiegowa skrzynia DSG, która niejednokrotnie uznawana jest za wzór, na tego typu drodze miała problemy z zapanowaniem nad obrotami. Czasem była nadgorliwa, a czasem jakby zapominała o zmianie biegu – to powodowało poczucie niedoboru mocy. Można się jednak do tego przyzwyczaić albo wciąż sprawy we własne ręce i łopatkami za kierownicą wybierać biegi.
Pamiętajmy także, że mówimy tutaj o typowo rodzinnym minivanie, który nie zawiódł na krętych drogach o różnym stopniu nachylenia. Silnikowi mocy nie zabrakło, a zawieszenie zapewniało bardzo stabilne prowadzenie. Hamulce również spisały się na medal. Producent podaje, że w tej wersji silnikowej auto powinno spalać w trybie mieszanym 5,2 l/100 km. Podczas testów spalił ponad 8 l/100 km. Pamiętać trzeba jednak, że nie było to jego naturalne środowisko, a i czasu na dogłębniejsze zbadanie tego tematu było nie za wiele.
Dla kogo zatem jest to auto? Raczej dla rodzin z dziećmi lub osób starszych, które cenią wygodę wsiadania i wysiadania oraz wysoką pozycję za kierownicą, która ułatwia obserwację drogi, jednak z różnych względów nie chcą kupić crossovera lub SUV-a. Co możemy powiedzieć o cenie? Polskie nie zostały jeszcze ujawnione, ale dowiedzieliśmy się, że bazowy wariant (85 KM) ma kosztować ok. 74 tys. zł.
O nowym Sportsvanie mówi Tomasz Tonder z Volkswagen Group Polska:
Czy lifting wyszedł Sportsvanowi na zdrowie? Owszem. Model stał się spójny stylistycznie z najnowszymi modelami Volkswagena, z którymi dzieli także nowe silniki 1.0 TSI i 1.5 TSI, systemy bezpieczeństwa oraz stacje multimedialne z szeroką łącznością z internetem.
Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI i wybrani konkurenci - dane techniczne i ceny
Marka/model | Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI | Opel Zafira 1.4 Turbo | Renault Scenic Energy TCe 130 | Citroen C4 Picasso 1.2 PureTech |
Cena (zł) | b.d. | Od 90.250 | Od 81.900 | Od 71.990 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Minivan/4 | Minivan/4 | Minivan/4 | Minivan/4 |
Liczba miejsc | 5 | 5-7 | 5 | 5-7 |
Wymiary i masy | ||||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4447/1807/1613 | 4666/1928/1685 | 4406/1866/1653 | 4428/1826/1610 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1549/1520 | 1577/1577 | 1602/1596 | 1573/1576 |
Rozstaw osi (mm) | 2670 | 2760 | 2734 | 2785 |
Masa własna (kg) | 1385 | 1538 | 1430 | 1280 |
Pojemność bagażnika (l) | 590-1520 | 650-1860 | 572 | 537 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 58 | 53 | 57 |
Układ napędowy | ||||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1498 | 1364 | 1197 | 1199 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | 3 |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/7 | automatyczna/6 | manualna/6 | automatyczna/6 |
Osiągi | ||||
Moc (KM) @ obr./min | 130 @ 5000-6000 | 140 @ 4900-6000 | 130 @ 4500 | 130 @ 5500 |
Moment obrotowy (Nm) @ obr./min | 200 @ 1400-4000 | 200 @ 1850-4900 | 205 @ 2000 | 230 @ 1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,6 | 10,9 | 11,9 | 10,9 |
Prędkość maksymalna (kmh/h) | 202 | 202 | 190 | 197 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,2 | 6,9 | 6,1 | 4,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 118/116 | 160/150 | 129/136 | 115 |
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?