Golf IV w wersji czterodrzwiowej limuzyny występuje obecnie pod nazwą Bora. Ta odmienność nazwy ma za zadanie wykazać różnice popularnych modeli golfa i usytuować go w grupie pojazdów wyższej klasy. Dokładnie tak samo jak w przypadku Golfa I, II i Jetty oraz Golfa III i Vento.

Podstawowa różnica pomiędzy golfem a bora, to inaczej ukształtowana przednia partia nadwozia z prostokątnymi reflektorami i bardzo pojemnym bagażnikiem z tyłu pojazdu. Samochód ma 4376 mm długości, 1735 mm szerokości i 1446 mm wysokości i oferowany jest jako 4-drzwiowa, 5-osobowa limuzyna, która wielkością plasuje się bez problemu w klasie średniej.
Pod blachą wzorowo wykończonego nadwozia biją różne serca. W programie odmian silnikowych jest pięć, do tego są jeszcze najróżniejsze pakiety wyposażenia. Podstawową jednostką napędową jest silnik 1.6 o mocy 100 KM, dostępny jest także silnik 2.0 o mocy 115 KM i 2.3 V5 o mocy 150 KM. Uzupełnieniem są diesle 1.9 TDi o mocy 90 lub 110 KM.
Do jazdy testowej "Moto Expressu" wybraliśmy volkswagena bora 2.3 V5, którego 150-konny silnik szczególnie pasuje do tego samochodu.

Najpierw kilka słów o spostrzeżeniach co do wyglądu. Samochód wygląda solidnie, budzi na myśl skojarzenia o limuzynie, ale linia podkreśla także nieco sportowy wygląd. Ponieważ jednak ocena wyglądu to sprawa wysoce subiektywna, zaglądamy od razu do wewnątrz. Bora nie zapomina o wielkoludach. Fotel kierowcy ma regulowaną wysokość i można go ustawić na potrzeby nawet dwumetrowców. Deska rozdzielcza jest bez zarzutu. Wielofunkcyjne dźwigienki przy kolumnie kierowcy i podświetlone przełączniki chodzą lekko i są wszystkie bez wyjątku pod ręką, wszystkie instrumenty są doskonale czytelne. Cztery osoby mogą bardzo wygodnie podróżować, w pięć też nie jest najgorzej.
Ułatwia to fakt, że hałasy toczenia oraz odgłos pracy silnika są dobrze wytłumione i dobrze dobrano charakterystykę zawieszenia, które z równą łatwością połyka zarówno małe jak i duże nierówności. Również pod względem właściwości jezdnych bora zasługuje na słowa najwyższego uznania. Neutralnie i pewnie porusza się po prostej i na zakrętach, napędzane koła przednie nie mają żadnych kłopotów trakcyjnych, skrzynia biegów i wspomaganie kierownicy pracują lekko i precyzyjnie.
Niestety nie znana jest jeszcze cena i wyposażenie standardowe tego auta na rynku polskim. Na razie wiadomo tylko, że cena tak samo jak i wielkość auta, będzie zawarta pomiędzy golfem IV i passatem.
Dane techniczne
Wersja | 100 KM | 150 KM |
Pojemność silnika (cm3) | 1595 | 2324 V5 |
Moc (KM) | 100 | 160 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 145 | 205 |
Przyspieszenie 0-100 km/godz (s) | 11,7 | 9,1 |
Prędkość maksymalna (km/godz.) | 188 | 216 |
Zużycie paliwa miasto (l) | 10,6 | 13,2 |
poza miastem (l) | 6,0 | 7,2 |
średnio (l) | 7,7 | 9,3 |
Opony | 195/65 R15 91H | 195/65 R15 91W |
Wymiary: dł.xszer.xwys. (mm) | 4376x1735x1446 | 4376x1735x1446 |
Przegląd techniczny | co 15 000 km | co 15 000 km |
Za 50,4 mln zł będzie remontowana droga Polańczyk - Wołkowyja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?