Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Golf III

Aureliusz Mikos
Samochód, który jest synonimem trwałości, solidności i ekonomiczności. Jego trzecia generacja potwierdza te cechy.

Volkswagen Golf III

Golfy pierwszej generacji pojawiły się w 1974 roku. Od 1983 występowały w nowej wersji nadwoziowej: Golf II. W generacji pierwszej i drugiej, od 1981 roku równolegle produkowane były sedany o nazwie Jetta. Zmiana modelu na Golf III nastąpiła we wrześniu1991 roku. W styczniu 1992 r. pojawił się 4-drzwiowy sedan pod nazwą Vento. Pod koniec 1993 roku do gamy III generacji dołączyły kombi oraz kabriolet. Również w tym samym roku pojawiły się wyśmienite jednostki napędowe TDI. Od 1997 roku na rynku obecny jest Golf IV generacji, znany również jako Bora w wersji sedan. Na rok 2003 zapowiedziano premierę Golfa V.

**CZYTAJ TAKŻE

Kultowy Volkswagen Golf GTI Volkswagen Golf IV 1.6

**

Nadwozie/wnętrze
Masywna sylwetka Golfa sugeruje solidność i wygodę. Rzeczywiście Volkswagen użył dobrych materiałów, a montaż przeprowadzono poprawnie. Tablica rozdzielcza jest może trochę kanciasta, ale może służyć za wzór funkcjonalności i ergonomii. Bagażnik ma pojemność 320 l, co nie jest wielkością imponującą w klasie (Toyota Corolla - 309 l, Peugeot 306 - 348 l, Ford Escort - 380 l), ale odmiana Vento rozpieszcza już ilością miejsca w bagażniku (550 l) i pod tym względem nawet dużo większy Passat (495 l) pozostaje z tyłu. Jako mankament należy uznać ograniczoną widoczność do tyłu przez szeroki tylny słupek.

Silniki
Wybierać można w 7 jednostkach benzynowych. Najsłabszy 60-konny model podstawowy o pojemności 1,4 l wybiorą zapewne osoby podróżujące spokojnie, ponieważ osiągi tej jednostki są bardzo przeciętne. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 15,9 s, a prędkość maksymalna 157 km/h. Auto zadowala się jednak niewielką ilością paliwa - potrzebuje średnio ok. 7 l/100km.

Golfa III można także kupić z silnikami: 1,6 (75 KM), 1,8 (75-90 KM), 2,0 (116 KM), 2,0 16V (150 KM), 2,8 VR6 (174 KM), 2,9 VR6 (190 KM) oraz z pięcioma rodzajami silników diesla o pojemności1, 9 l, wolno ssącej (64 KM), turbo (75 KM), SDI, TDI 90 i 110 KM.

Wyjątkowo godne polecenia są jednostki TDI o bezpośrednim wtrysku paliwa, przejęte z bliźniaczej firmy Audi. Łączą one w sobie bardzo dobre osiągi i niskie zużycie paliwa. Są ponadto bardzo trwałe, osiągają bez problemów 400 tys. km bez naprawy głównej. Silniki benzynowe też nie należą do maruderów w tym przypadku i dojeżdżają do 300-350 tys. km.
Należy jedynie uważać przy zakupie Golfa z silnikiem VR6 lub 2,0 GTI. Auta te eksploatowane zazwyczaj przez młodych ludzi potrafią być mocno zużyte.

Układ jezdny
Golf III oferuje bardzo dobre właściwości jezdne. Sztywne zawieszenie pozwala poruszać się bezpiecznie, co nie oznacza jednak braku komfortu. Sprawny układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny. Średnica zawracania wynosi 10,7 m. Droga hamowania w wersji 1,6 wynosi 43,4 m i jak na obecne czasy jest to za dużo. Porównując jednak ten wynik do konkurentów z tamtych lat nie jest wcale tak źle (Astra, Escort i Corolla na podobnym poziomie). Poziom hałasu wewnątrz modelu 1,6 przy 100 km/h na czwartym biegu wynosi 68 dB, to jest o 1 dB ciszej niż w Escorcie, ale aż o 2 dB ciszej niż u Astry i Corolli.

Wady
Poważną wadą samochodu jest brak na rynku zadbanych i bezwypadkowych egzemplarzy. Większość aut oferowanych do sprzedaży sprowadzono swego czasu do Polski z zagranicy po wypadkach. Bardzo rzadko bywa, aby Golf III miał ze względu na swój wiek i mnogość właścicieli prawdziwy przebieg na desce rozdzielczej. Lepiej od razu wziąć poprawkę lub policzyć mnożąc wiek auta przez 20 000 km (średnia roczna). Zachowując cierpliwość w poszukiwaniach można jednak trafić na przyzwoity egzemplarz, który posłuży jeszcze wiele lat.

Dostęp do części
W ślad za importem używanych Golfów następował i jest obecny do dziś intensywny import części zamiennych, w szczególności blach, lamp, zderzaków z niemieckich szrotów, ale także i części nowych tzw. pirackich produkowanych głównie na Dalekim Wschodzie. W konsekwencji ceny części do Golfa III są znacznie niższe od cen części do innych samochodów europejskich, także niemieckich.

Ceny
Aktualnie Golf należy nadal do samochodów licznie w Polsce reprezentowanych, relatywnie nie drogich i cieszących się dobrą opinią, nawet gdy przebieg auta przekracza 100 tys. km. Jednak dziś ich rynkowa atrakcyjność nieco maleje. Posiadanie Golfa nie przysparza obecnie takiego prestiżu, jak jeszcze 5-10 lat temu. Poza tym coraz więcej osób wie, że Volkswagen za wcześnie wprowadził do sprzedaży Golfa III, który na początku psuł się na potęgę przechodząc tzw. choroby wieku dziecięcego. Dlatego odradzamy modele z początku produkcji, a więc z lat 91-92.
Ceny Golfów są umiarkowane. Golfa III 1,4 z roku 1994 można kupić już za 13-14 tys. zł, ale egzemplarze z końcówki produkcji z lat 96-97 wyceniane są na prawie 25 tys. zł. Czy warto kupić używanego Golfa? Jeżeli zauważyć, że w salonie do 25 tys. zł można nabyć co najwyżej nowego Matiza, Seicento, Poloneza to zakup zadbanego Golfa III może być bezdyskusyjnie racjonalny.

Ceny używanych (w tys. zł)
Golf III 1.6 97 r..... 23,0
Golf III 1.6 96 r..... 20,5
Golf III 1.6 95 r..... 18,5
Golf III 1.6 94 r..... 16,5
Golf III 1.6 93 r..... 15,0
Golf III 1.8 97 r..... 26,0
Golf III 1.8 96 r..... 23,0
Golf III 1.8 95 r..... 22,0
Golf III 1.8 94 r..... 19,5
Golf III 1.8 93 r..... 17,5


Zalety

  • przestronne wnętrze
  • solidność wykonania
  • dobre zawieszenie
  • prestiżowy


Wady

- trudno o zadbany egzemplarz
- przeciętne osiągi silników 1,4 i 1,6
- ciężko pracujący układ kierowniczy bez wspomagania
- kradną

Dane techniczne

Silnik1.41.61.9TDVento 1.8
Moc maks. (KM/obr. na min.)60/470075/480075/420090/5500
Moment obr. (Nm-obr./min)116/3000135/2800150/2400145/2500
Prędkość maksymalna (km/h)157168165178
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)16,114,015,112,7
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)6,66,86,27,6

Historia modelu

Volkswagen Golf III

Golf I od 1974 r.

Volkswagen Golf III

Golf II od 1983 r.

Volkswagen Golf III

Golf III wrzesień 1991 r.

Volkswagen Golf III

Golf III kombi koniec 1993 r.

Volkswagen Golf III

**Golf IV od 1997 r.
więcej zdjęć VW Golfa w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty