Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Golf III (1991 – 1997)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Wojciech Kołatek: Golf III nie zachwyca swoim wyglądem, ale należy do najpopularniejszych aut na polskich drogach.
Fot. Wojciech Kołatek: Golf III nie zachwyca swoim wyglądem, ale należy do najpopularniejszych aut na polskich drogach.
Choć nie jest tani i nie zachwyca wyglądem, Volkswagen Golf III należy do pewniaków, które nadal wybiera wiele osób.

Choć nie jest tani i nie zachwyca wyglądem, Volkswagen Golf III należy do pewniaków, które nadal wybiera wiele osób.

           

VW Golf III premierę miał w sierpniu 1991 r., zaś na rynku pojawił się pod koniec roku. Choć miał zaokrągloną linię nadwozia i zmienione kształty reflektorów, nie wyparł się swego poprzednika, a styl Volkswagena został w nim utrzymany. Podobnie jest w środku. Uroda 

Fot. Wojciech Kołatek: Golf III nie zachwyca swoim wyglądem, ale należy do najpopularniejszych aut na polskich drogach.
Fot. Wojciech Kołatek: Golf III nie zachwyca swoim wyglądem, ale należy do najpopularniejszych aut na polskich drogach.

wnętrza zależy od poziomu wyposażenia – czym uboższa wersja, tym nudniej i bardziej szaro. Natomiast wszystko jest na swoim miejscu, ergonomicznie rozlokowane. Monotonię rekompensuje jakość zastosowanych materiałów i wykończenie – nawet po wielu latach intensywnej eksploatacji w aucie najczęściej nic nie trzeszczy, nie zgrzyta i nie płowieje. 

 

Jak zwykle w tej klasie samochodów - z przodu jest wystarczająco dużo miejsca, ale z tyłu jest już ciaśniej, szczególnie dla trzech osób. Nie brakuje im natomiast miejsca nad głową. Bagażnik z 330- litrami pojemności jest foremny, z łatwym dostępem do wnętrza.

 

Zawieszenie Golfa to kolumny McPhersona z wahaczami poprzecznymi z przodu oraz belka skrętna z tyłu. Konstruktorzy uzyskali kompromis pomiędzy komfortem a sztywnością potrzebną 

Fot. Wojciech Kołatek: Wiele usterek tego modelu wynika z zaawansowanego wieku i wyeksploatowania auta.
Fot. Wojciech Kołatek: Wiele usterek tego modelu wynika z zaawansowanego wieku i wyeksploatowania auta.

do bezpiecznej jazdy. Na pierwszym miejscu postawiono właśnie właściwości jezdne.

 

Silniki  

 

Wybór silników w Golfie III jest imponujący. Tym bardziej, że wprowadzając nowsze jednostki producent nie zawsze wycofywał poprzednie, w myśl powiedzenia „dla każdego coś miłego”. Najsłabszy silnik benzynowy ma pojemność 1,4 l i moc 60 KM. Zadowoli mało wymagających i najlepiej sprawdza się w jeździe miejskiej. Kolejny to 1,6 l/ 75 KM, który pojawił się w 1993 r., a w dwa lata później miał zwiększoną moc do 101 KM. Najbardziej optymalnym silnikiem jest 1,8 l z mocą 90 KM (jest także wersja 75 KM). Solidny, trwały, z dobrymi osiągami i zużyciem paliwa w granicach przyzwoitości.

Silniki dwulitrowe mają moc 116 i 150 KM. Dzięki nim można się poruszać dość szybko, ale trzeba się liczyć z sporym zużyciem paliwa. Golf ma jeszcze dwie jednostki sześciocylindrowe. Pierwsza o pojemności 2793 cm³ i mocy 174 KM przy 5800 obr./min. rozpędzała auto do 100 

Fot. Wojciech Kołatek: Wiele Golfów III zostało przywiezionych z Niemiec, ale mimo to są one kiepsko wyposażone.
Fot. Wojciech Kołatek: Wiele Golfów III zostało przywiezionych z Niemiec, ale mimo to są one kiepsko wyposażone.

km/h w 7,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 224 km/h, a średnie zużycie paliwa kształtowało się pomiędzy 9 a 12,5 l (według danych producenta). Drugi ma pojemność 2891 cm³ i 190 KM. Prędkość maksymalna jest taka jak u poprzedniego, ale zużycie paliwa wzrasta do ponad 14 litrów na 100 km. Obydwie jednostki są mocno wysilone.

 

W ofercie Golf III były także diesle. Wszystkie - wolnossące i turbo, o jednej pojemności 1,9 l, ale z różnymi mocami. Są to jednostki ekonomiczne, choć o osiągach można mówić dopiero przy nowocześniejszych turbodieslach.

Zaletą wszystkich silników jest duża trwałość z możliwościami przebiegu po kilkaset tysięcy kilometrów.

Do awarii związanych z jednostkami napędowymi należy zaliczyć wycieki oleju (najczęściej spod pokrywy zaworów i na uszczelniaczach wałka rozrządu), defekty pompy paliwa, układu 

Fot. Wojciech Kołatek: 330-litrowy bagażnik możemy powiększyć do 1150 litrów.
Fot. Wojciech Kołatek: 330-litrowy bagażnik możemy powiększyć do 1150 litrów.

chłodzenia. Mogą wystąpić problemy z układem świec żarowych. Przy kupnie auta z jednostką sześciocylindrową koniecznie należy sprawdzić dokładnie silnik, czy aby nie został „zajeżdżony” podczas „sportowej” eksploatacji.

           

Eksploatacja

 

Golfów III na rynku jest dużo. Największa jednak wadą całej oferty to stan techniczny sprzedawanych samochodów. Sporo z nich jest mocno wyeksploatowanych, często z trudnym do ustalenia przebiegiem i „po przejściach blacharskich”. W większości też pochodzą one z rynku niemieckiego.

Pomimo importu od zachodniego sąsiada, wiele aut ma kiepskie wyposażenie standardowe. Brak poduszek, klimatyzacji, ABS, a w niektórych wersjach nawet wspomagania kierownicy.

 

Wiele usterek Golfa wynika z zaawansowanego wieku i wyeksploatowania auta. Występują awarie zawieszenia (np. zużycie tulei metalowo-gumowych, sworzni wahaczy), alternatora, drobne usterki elektryki (np. dmuchawy, centralnego zamka, tylnej wycieraczki). Bywają problemy z reflektorami, do których wnętrza dostaje się woda. Golf był dobrze zabezpieczony antykorozyjnie, jeżeli więc gdzieś koroduje, najprawdopodobniej były w nim dokonywane naprawy powypadkowe.

 

Kupując Golfa powinno się go dokładnie zdiagnozować. Wiele z tych aut miało naprawy blacharskie, a przy usuwaniu usterek stosowano używane części lub tanie zamienniki. Nie sprawdziwszy tego wszystkiego, nowy właściciel może mieć spore wydatki, zaś eksploatacja auta będzie raczej uciążliwością, a nie przyjemnością.

Jeżeli jednak trafimy na zadbany egzemplarz, to mimo upływu lat Golf  III okaże się samochodem trwałym i tanim w eksploatacji.

 

Wady:

- ubogie wyposażenie tańszych wersji,

- mało efektowny wygląd modelu,

- sporo powypadkowych aut w ofercie.

 

Zalety:

- bogaty wybór jednostek napędowych,

- dobry standard wykończenia,

- dostępne tanie zamienniki części zamiennych.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

 

1991 – premiera VW Golfa III w wersji hatchback trzy- i pieciodrzwiowy,

1992 – rodzina Golfa III powiększa się o sedana, czyli VW Vento,

1993 – w ofercie pojawiają się nowoczesne turbodiesle oraz wersja GTI,

1997 – zakończenie produkcji hatchbacków, premiera Golfa IV.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze wybranych wersji silnikowych (w tys. zł)*

 

 

1992

1993

1994

1995

1996

1997

1.4

6,9-8,7

7,5-10,7

7,3-12,5

10,5-12,6

9,2-13,4

11,5-17,0

1.6

6,9-11,0

8,9-12,9

9,7-13,7

10,8-13,9

12,8-14,9

12,9-21,0

1.8

7,2-16,0

7,9-12,0

9,9-14,9

11,5-15,5

11,9-16,8

12,2-18,9

2.0

9,5-10,2

9,5-12,4

9,2-13,4

10,9-15,5

11,9-17,9

16,5-19,9

1.9 D

7,2-11,9

8,9-13,0

8,6-14,0

11,5-15,9

12,5-16,6

13,8-22,5

       * na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia.

 

Wybrane dane techniczne *

 

Silnik

1.4

1.6

1.8

2.0

2.0 16V GTI

1.9 D

1.9 TDI

Pojemność

skokowa (cm³)

1390

1598

1781

1984

1984

1896

1896

Moc (KM/obr./min.)

60/4700

75/4800

90/5500

116/5400

150/6000

64/4400

90/4000

Maks. mom. obr.

(Nm/obr/min)

116/3000

135/2800

145/2500

166/3200

180/4800

124/2000

202/1900

Prędkość

maks. (km/h)

157

168

178

196

215

156

178

Przyspieszenie

0-100 km (s)

16,1

14,0

12,1

10,4

8,7

17,6

12,8

Zużycie paliwa:

wg EU (l/100 km)

5/6,9/7,8

5,1/7/8,4

5,6/7,5/9,7

5,9/7,6/9,9

6,3/7,9/10,8

4,3/6,1/6,5

3,5/5,4/5,6

Opony

175/70 R13

 

185/60 R14

185/60 R14; 205/50 VR15

205/50 VR15

175/70 R13

185/60 R14

Zbiornik paliwa (l)

55

Objętość

bagażnika (l)

330/1150

Rozstaw osi (cm)

247,5

Rozstaw kół

przód/tył (cm)

148/146

145/143,5

148/146

Średnica

zawracania (m)

10,7

Wymiary:

dł./szer./wys. (cm)

402/169,5/143

 

402/169,5/141

402/169,5/143

Masa

własna (kg)

1000

1015

1135

1110

1165

1085

1120

Masa

całkowita (kg)

1505

1525

1540

1610

1665

1595

1630

* dane hatchback z 1996 r.

 

**więcej zdjęć VW Golfa w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty