Volkswagen Golf GTD Variant. Sportowo i rodzinnie

Wojciech Frelichowski
Volkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD Variant, czyli w wersji kombi, to znakomity samochód rodzinny. Do tego niewiele pali. A jak trzeba, potrafi pokazać zęby.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD Variant, czyli w wersji kombi, to znakomity samochód rodzinny. Do tego niewiele pali. A jak trzeba, potrafi pokazać zęby.Fot. Wojciech Frelichowski
Udostępnij:
Volkswagen Golf GTD Variant, czyli w wersji kombi, to znakomity samochód rodzinny. Do tego niewiele pali. A jak trzeba, potrafi pokazać zęby.

Skrót GTD w Volkswagenie ma długą tradycję. Pierwszy Golf GTD zadebiutował 34 lata temu. Pod maską miał turbodiesla 1.6 o mocy 69 KM. Auto przyspieszało do setki w 14 sekund, co obecnie jest wartością, którą osiąga pierwszy lepszy samochód z segmentu B, ale na początku lat 80. XX wieku to było coś. Dlatego litery GTD wybrano nieprzypadkowo. Chodziło o pokrewieństwo z GTI, czyli sportową odmianą Golfa. I tak już zostało.

Volkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD Variant, czyli w wersji kombi, to znakomity samochód rodzinny. Do tego niewiele pali. A jak trzeba, potrafi
Volkswagen Golf GTD Variant

Volkswagen Golf GTD Variant, czyli w wersji kombi, to znakomity samochód rodzinny. Do tego niewiele pali. A jak trzeba, potrafi pokazać zęby.

Fot. Wojciech Frelichowski

Obecnie w sprzedaży jest Golf GTD z silnikiem Diesla o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM oferowany w trzech wersjach: jako trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback oraz jako kombi, czyli w volkswagenowskim nazewnictwie jako Variant. Jeździliśmy autem w tej właśnie wersji.

Geny z GTI
Nazewnictwo GTD, sugerujące pokrewieństwo z GTI, jest podbudowane pokrewieństwem stylistycznym. Charakterystyczne dla GTI czerwone poprzeczne paski w osłonie chłodnicy w modelu GTD mają kolor srebrny.
Z kolei z tyłu Golfa GTD można rozpoznać po chromowanej podwójnej końcówce rury wydechowej z lewej strony dyfuzora.

Niektórzy twierdzą, że nadwozie kombi nie pasuje do samochodów, które mają sportowy charakter. W przypadku tego Volkswagena ten osąd jest nieuprawniony. Golf GTD Variant wygląda świeżo i dynamicznie. Jego sportowe inklinacje podkreślają takie elementy, jak np. obniżone o 15 milimetrów zawieszenie, czy 17-calowe koła ze stopu metali lekkich i opony w rozmiarze 225/45.


Volkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD Variant, czyli w wersji kombi, to znakomity samochód rodzinny. Do tego niewiele pali. A jak trzeba, potrafi
Volkswagen Golf GTD Variant

Volkswagen Golf GTD Variant, czyli w wersji kombi, to znakomity samochód rodzinny. Do tego niewiele pali. A jak trzeba, potrafi pokazać zęby.

Fot. Wojciech Frelichowski

Kabina w kratkę

We wnętrzu auta znalazło się też parę elementów zarezerwowanych dla GTD. Należą do nich między innymi sportowe fotele, takie same, jak w Golfie GTI, czyli obszyte materiałem w kratkę. Jednak deseń tapicerki, zamiast czerwonego jak w GTI, utrzymany jest w kolorze jasnopopielatym.

Kolejnym elementem jest trójramienna sportowa kierownica (spłaszczona u dołu), która wraz z osłoną dźwigni zmiany biegów obszyta została czarną skórą. Sportowy styl kabiny uzupełniają nakładki na pedały i podpórka lewej stopy ze szczotkowanej stali nierdzewnej oraz czarna podsufitka. Przednie fotele posiadają regulację wysokości oraz regulację podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

600 plus
To aspekty sportowe. Ale Golf GTD Variant, z racji funkcjonalnego bagażnika, może z powodzeniem pełnić rolę auta dla rodziny. Bagażnik w tej wersji ma pojemność 605 litrów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność przedziału bagażowego liczy 1620 l.

Volkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD Variant, czyli w wersji kombi, to znakomity samochód rodzinny. Do tego niewiele pali. A jak trzeba, potrafi
Volkswagen Golf GTD Variant

Volkswagen Golf GTD Variant, czyli w wersji kombi, to znakomity samochód rodzinny. Do tego niewiele pali. A jak trzeba, potrafi pokazać zęby.

Fot. Wojciech Frelichowski

Długość przestrzeni bagażowej do tylnej kanapy wynosi 1055 mm, do oparć przednich siedzeń – 1831 mm. Kiedy złożymy oparcie prawego przedniego fotel można przewozić przedmioty o długości nawet 2671 mm. Optymalnemu wykorzystaniu przestrzeni bagażowej sprzyjają również duże wymiary otworu bagażnika (wysokość 675 mm, szerokość 1031 mm).

Do wyposażenia seryjnego należy osłona przestrzeni bagażowej w postaci rolety, rozsuwanej automatycznie i dwustopniowo. Praktycznym rozwiązaniem w bagażniku są cztery haczyki do mocowania toreb. Są jeszcze dwa schowki w bocznych ścianach bagażnika.

Zrywny diesel
Golf GTD napędzany jest silnikiem TDI o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM. Ta jednostka napędowa, z turbosprężarką i wtryskiem common rail, została skonstruowana połączona z technologią BlueMotion. W standardzie jest np. system Start-Stop, którego zadaniem jest ograniczenie zużycia paliwa.

W testowym egzemplarzu silnik skonfigurowano z automatyczną sześciostopniową przekładnia DSG. W takim zestawieniu na przyspieszenie do 100 km/h Golf GTD potrzebuje 7,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 229 km/h. A spalanie? Dane fabryczne podają, że średnie zużycie oleju napędowego wynosi 4,8 litra na 100 km. W naszym teście silnik spalił o litr więcej, ale to i tak wynik godny pochwały w aucie o sportowych ambicjach.


Volkswagen Golf GTD VariantVolkswagen Golf GTD Variant, czyli w wersji kombi, to znakomity samochód rodzinny. Do tego niewiele pali. A jak trzeba, potrafi
Volkswagen Golf GTD Variant

Volkswagen Golf GTD Variant, czyli w wersji kombi, to znakomity samochód rodzinny. Do tego niewiele pali. A jak trzeba, potrafi pokazać zęby.

Fot. Wojciech Frelichowski

Zadziorna sztuka

Dzięki stosunkowo wysokiemu momentowi obrotowemu w porównaniu do mocy silnika (380 Nm dostępne między 1750 a 3250 obr./min) Golf GTD bardzo dobrze przyspiesza w zakresie prędkości 60-120 km/h. Ale auto zadziorne jest już od chwili, kiedy rusza z miejsca, bo bardzo szybko wchodzi na obroty.

Jednak ciężki silnik Diesla daje o sobie znać lekką podsterownością. Podczas szybkiej jazdy w zakrętach trzeba o tym pamiętać i odpowiednio wcześniej redukować prędkość, bądź tak ustawić samochód przed pokonaniem zakrętu, aby przód nadto nie uciekł nam w kierunku środka jezdni. Natomiast po odgłosach silnika, jakie docierają do kabiny trudno odgadnąć, że to diesel. Po pierwsze, komora silnikowa jest dobrze izolowana akustycznie, a po drugie zamiast typowego klekotu diesla słychać rasowy pomruk sportowej jednostki.

Ale Golf GTD ma też specjalny modulator dźwiękowy, aby kierowca i pasażerowie mogli ekscytować się sportowym charakterem auta. To tzw. soundaktor - urządzenie stworzone specjalnie dla Golfa GTD. W zależności od prędkości obrotowej i trybu jazdy generuje ono odpowiednie brzmienie. Rzecz jasna, gdy jedziemy w sportowym stylu słuchać rasowy warkot. Niestety, na zewnątrz dźwięk ten jest niesłyszalny. Ponadto im szybciej auto , tym natężenie dźwięku mniejsze. Producent nie chciał, aby soundaktor wpływał negatywnie na komfort jazdy na długich trasach.

 

Volkswagen Golf GTD Variant i konkurenci

Marka/model

Volkswagen Golf GTD Variant

Ford Focus 2.0 TDCi ST 185 KM kombi

Seat Leon FR 2.0 TDI 184 KM

Cena (zł)

130 890

130 650

118 200

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/5

kombi/5

kombi/5

Liczba miejsc

5

5

5

                                                   Wymiary i masy

 

 

 

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4562/1799/1470

4563/1823/1486

4535/1816/1454

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1538/1514

1559/1549

1549/1520

Rozstaw osi (mm)

2631

2648

2636

Masa własna (kg)

1420

1413

1360

Pojemność bagażnika (l)

605

490

587

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

60

50

                                               Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1968

1997

1968

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/6

automatyczna/6

automatyczna/6

                                                          Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

184 przy 3500

185 przy 3500

184 przy 4000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

380 przy 1750

400 przy 2000

380 przy 1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,9

7,8

7,8

Prędkość maksymalna (km/h)

229

217

226

Średnie spalanie (l/100 km)

4,8

4,6

4,8

Emisja CO2 (g/km)

125

119

125

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Motocyklista niemal potrącił dziewczynkę na przejściu dla pieszych

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie