Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 180 KM. Pickup dla wymagających

Wojciech Frelichowski
Volkswagen Amarok Pod maską testowanego Volkswagena pracował dwulitrowy turbodiesel o mocy 180 KM z dwustopniowym doładowaniem, które już przy 1750 obr./min pozwala na uzyskanie momentu obrotowego o wartości 420 Nm. To ważne, bo to ułatwia przewożenie ciężkich ładunków i pokonywanie przeszkód terenowych.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen Amarok Pod maską testowanego Volkswagena pracował dwulitrowy turbodiesel o mocy 180 KM z dwustopniowym doładowaniem, które już przy 1750 obr./min pozwala na uzyskanie momentu obrotowego o wartości 420 Nm. To ważne, bo to ułatwia przewożenie ciężkich ładunków i pokonywanie przeszkód terenowych.Fot. Wojciech Frelichowski
Volkswagen Amarok to w zasadzie samochód użytkowy. Jednak dla indywidualistów może też spełniać rolę limuzyny. Szczególnie, jeśli jest w wersji stylistycznej Ultimate.
Volkswagen Amarok Pod maską testowanego Volkswagena pracował dwulitrowy turbodiesel o mocy 180 KM z dwustopniowym doładowaniem, które już przy 1750 obr./min
Volkswagen Amarok

Pod maską testowanego Volkswagena pracował dwulitrowy turbodiesel o mocy 180 KM z dwustopniowym doładowaniem, które już przy 1750 obr./min pozwala na uzyskanie momentu obrotowego o wartości 420 Nm. To ważne, bo to ułatwia przewożenie ciężkich ładunków i pokonywanie przeszkód terenowych.

Fot. Wojciech Frelichowski

Amarok pojawił się w ofercie Volkswagena w 2009 roku. Do 2012 roku auto było produkowane tylko w Argentynie i stamtąd wysyłane m.in. do Europy. Od ponad trzech lat Amarok jest produkowany również w Hanowerze w Niemczech.

Volkswagen Amarok to klasyczny pickup. Wyraźne geny niemieckiego koncernu widać np. w połączeniu reflektorów i osłony chłodnicy w jedną całość. Z tyłu burtę skrzyni ładunkowej wieńczy duże logo VW. Tylne światła zajmują, jak na takie auto, sporo miejsca, dzięki czemu są dobrze widoczne nawet w słoneczne dni. Chromowany tylny zderzak ma pośrodku wnękę na stopień ułatwiający dostęp do ładowni. Dla wersji stylistycznej Ultimate charakterystyczne elementy to m.in. efektowne, chromowane orurowanie (nad skrzynią ładunkową i pod progami), biksenonowe reflektory oraz diodowe światła do jazdy dziennej.

Kabina dla pięciu osób

Auto jest produkowane z dwoma rodzajami kabin: krótkiej dwudrzwiowej i długiej czterodrzwiowej dla pięciu osób. W Polsce dostępny jest ten drugi typ. We wnętrzu jest wystarczająca ilość miejsca dla wszystkich pasażerów. Przednie fotele gwarantują standard równy limuzynom. Z tyłu nie jest już tak dobrze. Co prawda trzy osoby na kanapie mieszczą się bez problemu, ale wyprofilowanie oparcia nie sprzyja odbywaniu długich podróży. Natomiast jeśli autem jadą tylko dwie osoby, podnoszona tylna kanapa pozwala na powiększenie przestrzeni na bagaż w kabinie. Atutem kabiny w wersji Ultimate jest tapicerka w kolorze antracytowo-czarnym z Alcantary i specjalne welurowe dywaniki. Ponadto jest bogate wyposażenie na czele z systemem nawigacji satelitarnej.

Jest gdzie ładować

Skrzynia ładunkowa Amaroka jest jedną z największych w tej klasie pojazdów sprzedawanych w Europie. Jej długość wynosi 1555 mm, a szerokość to 1620 mm. Natomiast szerokość między nadkolami wynosi 1222 mm. Dzięki temu można tam ułożyć europaletę w poprzek tak, aby zajmowała jak najmniej miejsca. Dostęp do ładowni jest możliwy po otwarciu tylnej burty. Zaczepy zlokalizowane w narożnikach skrzyni zabezpieczają ładunek podczas jazdy. Ponadto Amarok może holować przyczepę o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,8 tony.

Silnik mocny, ale nie paliwożerny

Volkswagen Amarok Pod maską testowanego Volkswagena pracował dwulitrowy turbodiesel o mocy 180 KM z dwustopniowym doładowaniem, które już przy 1750 obr./min
Volkswagen Amarok

Pod maską testowanego Volkswagena pracował dwulitrowy turbodiesel o mocy 180 KM z dwustopniowym doładowaniem, które już przy 1750 obr./min pozwala na uzyskanie momentu obrotowego o wartości 420 Nm. To ważne, bo to ułatwia przewożenie ciężkich ładunków i pokonywanie przeszkód terenowych.

Fot. Wojciech Frelichowski

Pod maską testowanego Volkswagena pracował dwulitrowy turbodiesel o mocy 180 KM z dwustopniowym doładowaniem, które już przy 1750 obr./min pozwala na uzyskanie momentu obrotowego o wartości 420 Nm. To ważne, bo to ułatwia przewożenie ciężkich ładunków i pokonywanie przeszkód terenowych.

Jedna silnik do oszczędnych nie należy. Dane fabryczne podają, iż średnie zużycie paliwa na 100 km to 8 litrów. Takie spalanie jest możliwe tylko wtedy, gdy bardzo delikatnie operujemy pedałem gazu i nie przewozimy ładunku w skrzyni. Podczas naszego testu silnik Amaroka spalił 9,5 litra oleju napędowego na 100 km. Natomiast w ruchu miejskim spalanie znacznie przekracza 11 litrów. Trzeba jednak pamiętać, że auto waży ponad 2 tony i do tego ma napęd na obie osie.

W terenie

Testowy Amarok miał stały napęd napęd na obie osie. Do jazdy w trudniejszym terenie można jeszcze wykorzystać blokadę układu różnicowego w tylnym moście. Auto nieźle sobie radzi z pokonywaniem wertepów, ale trzeba uważać podczas jazdy po podmokłych i bagnistych terenach. Pomimo napędu 4x4 i blokady tylnego mostu auto bez obciążenia skrzyni ładunkowej ma tendencje do zakopywania się.

Natomiast do wspomagania zjazdu ze wzniesienia przy prędkości poniżej 30 km/h można wykorzystać funkcję, która utrzymuje prędkość jazdy na stałym poziomie. Ponieważ Volkswagen Amarok jest zbudowany na ramie, to na drodze z licznymi, poprzecznymi nierównościami auto ma tendencję do lekkich bocznych i wzdłużnych wychyłów (tzw. galopada). Jednak na szosie, gdzie asfalt jest gładki jak stół pojazd sprawuje się bez zarzutu.

Volkswagen Amarok to typowe auto do pracy. Jego zaletą jest spora ładowność i terenowy napęd. Przy tym dla wielu nabywców niebagatelne znaczenie ma również atrakcyjny wygląd tego samochodu i przestronna kabina.

Volkswagen Amarok 2.0 Bi TDI 180 KM i konkurenci

Marka/model

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 180 KM Ultimate

Ford Ranger 3.2 TDCi 200 KM Wildtrack

Toyota Hilux 3.0 D-4D 171 KM SR5

Cena (zł)

164 697

167 280

146 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

pickup/4

pickup/4

pickup/4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

5254/1954/1834

5359/1850/1815

5260/1835/1860

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

b.d

1560/1560

1540/1540

Rozstaw osi (mm)

3095

3220

3085

Masa własna (kg)

2040

2117

2001

Długość skrzyni ładunkowej (mm)

1555

1615

1545

Pojemność zbiornika paliwa (l)

80

80

80

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1968

3198

2982

Liczba cylindrów

4

5

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/8

automatyczna/6

automatyczna/5

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

180 przy 4000

200 przy 3000

171 przy 3600

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

420 przy 1750

470 przy 1500

343 przy 1400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,9

10,6

11,9

Prędkość maksymalna (km/h)

179

175

175

Średnie spalanie (l/100 km)

8,0

8,9

8,6

Emisja CO2 (g/km)

211

234

227

       

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty