– Obecnie 7 krajów podpisało się pod kolejną wersją "Deklaracji Łańcuckiej", dając do zrozumienia że chcą, aby droga ta stała się nowym korytarzem europejskim – powiedział agencji eNewsroom.pl Adrian Furgalski, wiceprezes ZDG TOR.
– Mamy wsparcie ze strony naszych sąsiadów – Ukrainy i Białorusi, jednak to właśnie brak środków blokuje budowę. Sposobem może być przekonanie Komisji Europejskiej, by w 2018 roku wpisała Via Carpatię do Korytarzy Transportowych Unii Europejskiej. Po wyrażeniu zgody przez KE możemy prognozować, że w 2020 roku nowa perspektywa i pieniądze zostaną przyznane, co przełożyłoby się na start prac nad korytarzem w 2022 roku. Pełny przebieg drogi byłby dostępny w 2025-2026 roku. Myślę, że pozytywem wynikającym z sytuacji, że droga nie zostanie zrealizowana od razu w całości, jest powstanie odnogi od Via Carpatii do portów trójmiejskich przez budowaną drogę S17 i S7 - tłumaczy Furgalski.
- Były obawy, że dociągnięcie Via Carpatii do Kłajpedy może rozpocząć walkę o palmę pierwszeństwa na Bałtyku, a porty trójmiejskie zostaną przez Kłajpedę wyprzedzone. Póki co takiego zagrożenia nie ma. Moim zdaniem – gdyby rząd chciał oprzeć się wyłącznie na pieniądzach europejskich – to droga powstanie pomiędzy 2025 a 2026 rokiem – ocenia Furgalski.
Via Carpatia to planowana europejska międzynarodowa trasa relacji łącząca Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?