Opel i Volkswagen wyspecjalizowały się w konstrukcji samochodów klasy średniej z nadwoziem kombi. Obie marki mają w tym względzie bogate tradycje i obie zażarcie walczą o klienta.

Vectra i Passat to ważne modele dla obu producentów, świadczą one bowiem o możliwościach technicznych i technologicznych. Ich wykorzystanie w aucie klasy średniej jest łatwiejsze, gdyż konstruktorzy nie są aż tak bardzo ograniczeni ceną, w porównaniu np. z pojazdem niższej klasy. Porównujemy auta napędzane silnikiem wysokoprężnym - w

przypadku Vectry jest to diesel o mocy 150 KM, a w Passacie - 140 KM.
Cechy szczególne
Opel i Volkswagen zwracają teraz szczególną uwagę na nowoczesny nadwozia, który ma tworzyć nowy wizerunek marki. Vectra jest o 5 cm dłuższa od Passata i ma aż o 12 cm większy rozstaw osi. Jednak w obu pojazdach wnętrze

imponuje przestronnością. Z racji większego rozstawu osi więcej miejsca jest w Oplu. Za to Passat ma bardziej obszerny bagażnik, którego objętość wynosi 603 l - o 73 l więcej niż w Oplu. Tablica przyrządów Vectry i Passata może być wzorem ergonomii. Wskaźniki są czytelne, chociaż w każdym aucie nieco inaczej rozmieszczone. W kierownicy Vectry umieszczono przyciski sterujące seryjnie montowanym zestawem audio. Działanie

charakterystycznych dla Opla dźwigienek kierunkowskazów stale znajdujących się w położeniu środkowym zostało poprawione. Teraz funkcjonują lepiej w porównaniu z pierwszymi egzemplarzami. W Passacie też wykorzystano elektronikę.

Silnik uruchamia się po wciśnięciu kluczyka zapłonu i naciśnięciu na pedał sprzęgła, co ma chronić przed niekontrolowanym uruchomieniem samochodu przez dzieci. Elektromechaniczny hamulec postojowy uruchamiamy, naciskając na przycisk. Gdy zrobimy to podczas jazdy, pojazd gwałtownie wytraca prędkość, gdyż hamowane są wszystkie koła i samoczynnie włączają się światła awaryjne. Wspólną

cechą obu pojazdów jest wielowahaczowe zawieszenie tylne, świadczące o nowoczesnej konstrukcji podwozia.
Silniki
Opel uporał się z silnikami wysokoprężnymi, które wcześniej nie były najlepsze z powodu zasilania pompą rotacyjną. Teraz w Vectrze wykorzystano nowoczesnego diesla z 4 zaworami w

cylindrze i zasilanego nowoczesnym układem common rail. VW jest wierny pompowtryskiwaczom, które też zostały unowocześnione, co znacznie zmniejszyło hałas. W stosunkowo nowym silniku Passata zastosowano wałki wyrównoważające. Obie jednostki napędowe są dość oszczędne, a zużycie paliwa jest bardzo zbliżone. Średnie zużycie paliwa wyniosło ok. 7,8 l na 100 km.

Wrażenia z jazdy
Oba pojazdy są dość szybkie i mają zbliżoną dynamikę. Dzięki nowoczesnej konstrukcji zawieszenia Vectra i Passat prowadzą się bardzo stabilnie. Opel ma nieco bardziej miękką charakterystykę zawieszenia, co pozwala na łagodniejsze pokonywanie nierówności. W Passacie seryjnie montowany jest układ stabilizacji toru jazdy, dzięki któremu można

pokonywać zakręty z większą odwagą. Zwraca uwagę dość krótka droga hamowania obu samochodów. Vectra i Passat świetnie nadają się do pokonywania długich dystansów, gdyż hałas wewnątrz nie jest uciążliwy nawet przy wyższych prędkościach jazdy,

rzędu 100 km/h.
Podsumowanie
Opel Vectra i Volkswagen Passat reprezentują bardzo wysoki i zbliżony poziom techniczny. Dynamika pojazdów czy zużycie paliwa są bardzo zbliżone. W gruncie rzeczy różnice dotyczą wielkości bagażnika i kształtu tablicy przyrządów. Wyposażenie standardowe jest podobne, z tą różnicą, że Passat ma układ ESP, a Vectra - radio. Passat jest nieco tańszy od Vectry, ale poziom cen oscyluje wokół 102 tys. zł. O wyborze zadecyduje indywidualne podejście nabywcy do danej marki - obie są niemieckie i obie z tradycjami.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Opel Vectra kombi | VW Passat Variant |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu | b.d. | |
Hamulce | Remis | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | | + |
Wybrane dane techniczne:
| Opel Vectra kombi | VW Passat Variant |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/diesel | 4/16/diesel |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1910 | 1968 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 150/4000 | 140/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 320/2000 | 320/1800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 9,8 | 10,1 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 7,3 | 7,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 217 | 206 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,2 | 38,1 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 530 | 603 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 61 | 70 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,0/7,7 | 4,9/7,9 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 482 x 180 x 150 | 477 x 182 x 152 |
Rozstaw osi (cm) | 283 | 271 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena zalecana przez generalnego importera (zł) | 104 050 | 101 890 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Vectra Essentia | Passat Trendline |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS/UKŁAD zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR | S/S | S/S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP/układ wspomagania nagłego hamowania | O/S | S/S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich | S | S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S | S/S |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio z CD | S | O |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | S/- |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?