Vauxhall nieznany

Rafał Jabłoński
Fot. Vauxhall: Brytyjska firma Vauxhall zaczęła produkować samochody w 1903 r.
Fot. Vauxhall: Brytyjska firma Vauxhall zaczęła produkować samochody w 1903 r.
Pojawiają się u nas niczym przelotne ptaki. To brytyjskie Vauxhalle – wozy niemal niesprzedawalne, bo z kierownicą po prawej stronie.

Pojawiają się u nas niczym przelotne ptaki. Są kilka dni, po czym znikają. Na szczęście. To brytyjskie Vauxhalle - wozy niemal niesprzedawalne, bo z kierownicą po prawej stronie.

 

Vauxhall należy do najrzadszych marek na polskim rynku. To zdumiewające, że firma, która przed kilkoma laty produkowała jeszcze ćwierć miliona aut, jest u nas nieobecna. Ale powód tej absencji jest cokolwiek istotny.

Fot. Vauxhall: Brytyjska firma Vauxhall zaczęła produkować samochody w 1903 r.
Fot. Vauxhall: Brytyjska firma Vauxhall zaczęła produkować samochody w 1903 r.

 

Kto z Czytelników próbował ostatnio wyprzedzać na przykład ciężarówkę, siedząc z "angielskiej" strony? Jeśli chcecie pozbyć się ukochanej teściowej, to posadźcie ją koło siebie. Zejdzie na zawał serca. Kierowca takiego wozu musi bowiem

Fot. Vauxhall: Model Velox z 1959 r. nie spowodował wzrostyu sprzedaży. A taki ładny...
Fot. Vauxhall: Model Velox z 1959 r. nie spowodował wzrostyu sprzedaży. A taki ładny...

wysunąć się do połowy na przeciwległy pas, żeby cokolwiek zobaczyć. I to jest powodem niesprzedawalności tych aut na kontynencie. Bo zamiast nabywać Vauxhalla, można kupić po prostu Opla. Będzie się odróżniał tylko znaczkiem na masce.

 

A wszystko zaczęło się tak pięknie... W roku 1903 założono firmę produkującą 5-konne samochodziki, które w kilka miesięcy później zaopatrzono we wsteczny bieg. To była sensacja! Pisały o tym nawet londyńskie

Fot. Vauxhall: Victor z 1964 r. to kolejny model z literą „V” w nazwie. Też nie odniósł sukcesu.
Fot. Vauxhall: Victor z 1964 r. to kolejny model z literą „V” w nazwie. Też nie odniósł sukcesu.

gazety. Firma rozochociła się do tego stopnia, że w 1905 roku wypuściła model turystyczny o 6 biegach. Jego następca zajął prestiżowe miejsce w niemieckich zawodach o puchar księcia Henryka Pruskiego. To był bardzo fajny facet - brat cesarza. Podobno gdyby Henio siedział na tronie, to nie wybuchła by I wojna światowa. A tak, przeszedł do historii  jako wynalazca wycieraczki przedniej szyby. I z powodu motoryzacyjnych

Fot. Vauxhall: Ponieważ Vauxhall nie zwiększał sprzedaży, decydenci w General Motors postawili na unifikację z Oplem.
Fot. Vauxhall: Ponieważ Vauxhall nie zwiększał sprzedaży, decydenci w General Motors postawili na unifikację z Oplem.

ciągotek został dodatkowo uhonorowany - w 1913 roku Vauxhall wypuścił sportowy, 25-konny model - Prince Henry tourer.

 

Po nieszczęsnej wojnie firma wpadła w łapy amerykańskiego General Motors. Podobnie, jak parę lat później, Opel. I oto - zagadka. Dlaczego model Vauxhalla z 1931 roku nazywał się Cadet, a Opla - Kadett?

Fot. Vauxhall: Vauxhall Cavalier to Opel Ascona.
Fot. Vauxhall: Vauxhall Cavalier to Opel Ascona.

 

W siedem lat później zbudowano jeden z najtańszych brytyjskich wozów. Mały Vauxhall miał ledwie trzy biegi i rozpędzał się do 60 kilometrów na godzinę, ale kosztował tylko 158 funtów. To była półroczna pensja polskiego inżyniera. Szło dobrze, produkcja rosła, ale wybuchła kolejna wojna. I poszło źle.

Fot. Vauxhall: Współcześnie produkowane modele mają nawet wspólne nazwy z Oplem – na zdjęciu Vauxhall Vectra.
Fot. Vauxhall: Współcześnie produkowane modele mają nawet wspólne nazwy z Oplem – na zdjęciu Vauxhall Vectra.

 

W latach 50. firma próbowała ratować się seriami niezłych aut - "na V". A więc były to: Victor, Velox, Viva i Ventora. Niestety "V" nie pomogło. Zmieniono więc alfabet i zrobiono Carltona oraz Royla. Nawet sprzedawały się na kontynencie, oczywiście z fajerą po normalnej stronie.

Fot. Vauxhall: Vauxhall Astra III
Fot. Vauxhall: Vauxhall Astra III

 

Niestety pod koniec lat 70 koncern GM wpadł na pomysł unifikacji z Oplem i teraz mamy Vauxhalla Corsę, Astrę czy Merivę. No i produkcję na gigantycznym poziomie 130 tysięcy sztuk.

Fot. Vauxhall: Największy problem Vauxhalla – kierownica po prawej stronie. Na kontynencie europejskim auto jest niesprzedawalne.
Fot. Vauxhall: Największy problem Vauxhalla – kierownica po prawej stronie. Na kontynencie europejskim auto jest niesprzedawalne.

 

Ale w tym tunelu jest światełko - firma przymierza się do nowych modeli, na przykład Vauxhalla Monaro, nieco różniącego się od Holdena o tej samej nazwie czy Pontiaka GTO. Niestety  Monaro i tak nie pojeździ po Polsce. Ta cholerna kierownica...

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie