V Supertest Ekonomii

(ip)
Mimo szalejących cen ropy naftowej i ciągle drożejących paliw, wakacyjne podróże nie muszą pustoszyć naszych portfeli. Wydatki na paliwo można znacznie ograniczyć stosując zasady ekonomicznej jazdy, co potwierdził Supertest Ekonomii.

Mimo szalejących cen ropy naftowej  i ciągle drożejących paliw, wakacyjne podróże nie muszą pustoszyć naszych portfeli. Wydatki na paliwo można znacznie ograniczyć stosując zasady ekonomicznej jazdy, co potwierdził Supertest Ekonomii.

 

Zwycięzcą V edycji Supertestu Ekonomii organizowanego przez Auto Klub Dziennikarzy Polskich został Radosław  Jaskulski. Na co dzień instruktor eco-driving’u Szkoły Auto, jadąc

Fot. AKDP
Fot. AKDP

Skodą Fabią II 1.4 TDI, zużył na liczącej 444 km trasie Supertestu, która wiodła z Warszawy do Władysławowa 14.11 litra oleju napędowego za 66 zł i 18 gr (4.69 zł  za litr) , uzyskując przeciętne spalanie 3.20 l/100 km. 

 

Wynik poniżej 4 l/100 km uzyskało jeszcze 5 innych samochodów : Fiat Panda 1.3 Miltijet ,  Renault Modus 1.5 dCi , Hyundai i10 1.1 CRDi , Toyota Prius i Peugeot 308  1.6 HDi FAP, a dwa kolejne: Citroen C4 Grand Picasso 1.6 HDi oraz Seat Ibiza Ecomotive  spalały odpowiednio 4.09  oraz  4.13 l oleju napędowego na 100 km. Pozostałe  samochody uczestniczące w imprezie były zasilane benzyną, a najlepszy wynik to 4.4 l/100 km Mazdy2 1.3. Renault Clio Grandtour 1.2 TCE  spalało średnio 4.79, a Citroen C3 1.4 16V Stop&Start  4.98 l/100 km.

 

Fot. AKDP: Zwycięska Skoda Fabia
Fot. AKDP: Zwycięska Skoda Fabia

Prawie  litr większe zużycie odnotowały dwa Fordy Focusy 1.6  z firmy Europcar , które różniły się tylko ogumieniem . Jeden z nich jechał na oponach standardowych, zaś drugi na tzw. "zielonych" - Michelin Energy Saver. Aby próba była jak najbardziej obiektywna, mniej więcej w połowie trasy miała miejsce zamiana kierowców w tych samochodach. Na mecie okazało się, że Focus ze standardowymi oponami zużył o 1,3 l więcej benzyny, a w przeliczeniu na 100 km różnica  wyniosła 0,28 l. Natomiast firma Michelin podaje, że opony Energy Saver  pozwalają oszczędzić  0,20 l  paliwa na 100 km. 

 

Fot. AKDP
Fot. AKDP

Wymienione wcześniej rezultaty zostały osiągnięte w warunkach normalnego ruchu, przy przeciętnej pomiędzy 65 a 70 km/h , bo taka wynika z dopuszczalnych limitów prędkości obowiązujących na trasie przejazdu. Ta wiodła  drogą nr.7  z Warszawy do Elbląga, potem drogą nr.22 przez Malbork do autostrady A1, a  następnie  trójmiejską obwodnicą S6   i drogą nr. 216 do Władysławowa. W kilku miejscach ruch był spowolniony z powodu robót drogowych. Na końcu obwodnicy Trójmiasta uczestnicy  imprezy utknęli na kilka minut w ponad kilometrowym korku, a dalej do Redy poruszali się w kolumnie w porze popołudniowego szczytu komunikacyjnego .

 

Bardzo interesujące jest porównanie rezultatów  uzyskanych w Superteście z danymi podawanymi przez producentów, które w przypadku 12 z 13 samochodów są niższe od wartości  katalogowego średniego zużycia . Największa różnica jest w przypadku zwycięskiej Fabii: katalogowe średnie zużycie  wynosi 4,6 l/100 km, a na trasie Supertestu  - 3,2 l/100 km.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie