V Supertest Ekonomii

(ip)
Mimo szalejących cen ropy naftowej i ciągle drożejących paliw, wakacyjne podróże nie muszą pustoszyć naszych portfeli. Wydatki na paliwo można znacznie ograniczyć stosując zasady ekonomicznej jazdy, co potwierdził Supertest Ekonomii.

Mimo szalejących cen ropy naftowej  i ciągle drożejących paliw, wakacyjne podróże nie muszą pustoszyć naszych portfeli. Wydatki na paliwo można znacznie ograniczyć stosując zasady ekonomicznej jazdy, co potwierdził Supertest Ekonomii.

 

Zwycięzcą V edycji Supertestu Ekonomii organizowanego przez Auto Klub Dziennikarzy Polskich został Radosław  Jaskulski. Na co dzień instruktor eco-driving’u Szkoły Auto, jadąc

Fot. AKDP
Fot. AKDP

Skodą Fabią II 1.4 TDI, zużył na liczącej 444 km trasie Supertestu, która wiodła z Warszawy do Władysławowa 14.11 litra oleju napędowego za 66 zł i 18 gr (4.69 zł  za litr) , uzyskując przeciętne spalanie 3.20 l/100 km. 

 

Wynik poniżej 4 l/100 km uzyskało jeszcze 5 innych samochodów : Fiat Panda 1.3 Miltijet ,  Renault Modus 1.5 dCi , Hyundai i10 1.1 CRDi , Toyota Prius i Peugeot 308  1.6 HDi FAP, a dwa kolejne: Citroen C4 Grand Picasso 1.6 HDi oraz Seat Ibiza Ecomotive  spalały odpowiednio 4.09  oraz  4.13 l oleju napędowego na 100 km. Pozostałe  samochody uczestniczące w imprezie były zasilane benzyną, a najlepszy wynik to 4.4 l/100 km Mazdy2 1.3. Renault Clio Grandtour 1.2 TCE  spalało średnio 4.79, a Citroen C3 1.4 16V Stop&Start  4.98 l/100 km.

 

Fot. AKDP: Zwycięska Skoda Fabia
Fot. AKDP: Zwycięska Skoda Fabia

Prawie  litr większe zużycie odnotowały dwa Fordy Focusy 1.6  z firmy Europcar , które różniły się tylko ogumieniem . Jeden z nich jechał na oponach standardowych, zaś drugi na tzw. "zielonych" - Michelin Energy Saver. Aby próba była jak najbardziej obiektywna, mniej więcej w połowie trasy miała miejsce zamiana kierowców w tych samochodach. Na mecie okazało się, że Focus ze standardowymi oponami zużył o 1,3 l więcej benzyny, a w przeliczeniu na 100 km różnica  wyniosła 0,28 l. Natomiast firma Michelin podaje, że opony Energy Saver  pozwalają oszczędzić  0,20 l  paliwa na 100 km. 

 

Fot. AKDP
Fot. AKDP

Wymienione wcześniej rezultaty zostały osiągnięte w warunkach normalnego ruchu, przy przeciętnej pomiędzy 65 a 70 km/h , bo taka wynika z dopuszczalnych limitów prędkości obowiązujących na trasie przejazdu. Ta wiodła  drogą nr.7  z Warszawy do Elbląga, potem drogą nr.22 przez Malbork do autostrady A1, a  następnie  trójmiejską obwodnicą S6   i drogą nr. 216 do Władysławowa. W kilku miejscach ruch był spowolniony z powodu robót drogowych. Na końcu obwodnicy Trójmiasta uczestnicy  imprezy utknęli na kilka minut w ponad kilometrowym korku, a dalej do Redy poruszali się w kolumnie w porze popołudniowego szczytu komunikacyjnego .

 

Bardzo interesujące jest porównanie rezultatów  uzyskanych w Superteście z danymi podawanymi przez producentów, które w przypadku 12 z 13 samochodów są niższe od wartości  katalogowego średniego zużycia . Największa różnica jest w przypadku zwycięskiej Fabii: katalogowe średnie zużycie  wynosi 4,6 l/100 km, a na trasie Supertestu  - 3,2 l/100 km.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty