Mimo szalejących cen ropy naftowej i ciągle drożejących paliw, wakacyjne podróże nie muszą pustoszyć naszych portfeli. Wydatki na paliwo można znacznie ograniczyć stosując zasady ekonomicznej jazdy, co potwierdził Supertest Ekonomii.
Zwycięzcą V edycji Supertestu Ekonomii organizowanego przez Auto Klub Dziennikarzy Polskich został Radosław Jaskulski. Na co dzień instruktor eco-driving’u Szkoły Auto, jadąc
Skodą Fabią II 1.4 TDI, zużył na liczącej 444 km trasie Supertestu, która wiodła z Warszawy do Władysławowa 14.11 litra oleju napędowego za 66 zł i 18 gr (4.69 zł za litr) , uzyskując przeciętne spalanie 3.20 l/100 km.
Wynik poniżej 4 l/100 km uzyskało jeszcze 5 innych samochodów : Fiat Panda 1.3 Miltijet , Renault Modus 1.5 dCi , Hyundai i10 1.1 CRDi , Toyota Prius i Peugeot 308 1.6 HDi FAP, a dwa kolejne: Citroen C4 Grand Picasso 1.6 HDi oraz Seat Ibiza Ecomotive spalały odpowiednio 4.09 oraz 4.13 l oleju napędowego na 100 km. Pozostałe samochody uczestniczące w imprezie były zasilane benzyną, a najlepszy wynik to 4.4 l/100 km Mazdy2 1.3. Renault Clio Grandtour 1.2 TCE spalało średnio 4.79, a Citroen C3 1.4 16V Stop&Start 4.98 l/100 km.
Prawie litr większe zużycie odnotowały dwa Fordy Focusy 1.6 z firmy Europcar , które różniły się tylko ogumieniem . Jeden z nich jechał na oponach standardowych, zaś drugi na tzw. "zielonych" - Michelin Energy Saver. Aby próba była jak najbardziej obiektywna, mniej więcej w połowie trasy miała miejsce zamiana kierowców w tych samochodach. Na mecie okazało się, że Focus ze standardowymi oponami zużył o 1,3 l więcej benzyny, a w przeliczeniu na 100 km różnica wyniosła 0,28 l. Natomiast firma Michelin podaje, że opony Energy Saver pozwalają oszczędzić 0,20 l paliwa na 100 km.
Wymienione wcześniej rezultaty zostały osiągnięte w warunkach normalnego ruchu, przy przeciętnej pomiędzy 65 a 70 km/h , bo taka wynika z dopuszczalnych limitów prędkości obowiązujących na trasie przejazdu. Ta wiodła drogą nr.7 z Warszawy do Elbląga, potem drogą nr.22 przez Malbork do autostrady A1, a następnie trójmiejską obwodnicą S6 i drogą nr. 216 do Władysławowa. W kilku miejscach ruch był spowolniony z powodu robót drogowych. Na końcu obwodnicy Trójmiasta uczestnicy imprezy utknęli na kilka minut w ponad kilometrowym korku, a dalej do Redy poruszali się w kolumnie w porze popołudniowego szczytu komunikacyjnego .
Bardzo interesujące jest porównanie rezultatów uzyskanych w Superteście z danymi podawanymi przez producentów, które w przypadku 12 z 13 samochodów są niższe od wartości katalogowego średniego zużycia . Największa różnica jest w przypadku zwycięskiej Fabii: katalogowe średnie zużycie wynosi 4,6 l/100 km, a na trasie Supertestu - 3,2 l/100 km.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?