W rodzinie Volkswagenów z ubiegłej dekady, Touran pozostawał nieco w cieniu Golfa V, czy Passata B5 i B6. Ale to właśnie on jest lepszym wyborem, jeśli ktoś szuka samochodu rodzinnego. Właściciele tego pojazdu mogą jednak trochę narzekać na jego niezawodność.

Premiera samochodu miała miejsce w 2003 roku. Pierwszy model cechował się pudełkowatym nadwoziem, a trzy lata później auto przeszło lifting. Zmieniono wtedy przedni zderzak i atrapę chłodnicy, a także przestylizowano przednie i tylne lampy. W 2007 roku pojawiła się wersja z podwyższonym zawieszeniem, czyli Cross. Takie auto pokazujemy w filmie i na zdjęciach. Niestety nie było wersji z napędem na obie osie. Kolejnej, znaczącej modyfikacji Touran został poddany w 2010 roku, a pięć lat później zadebiutowała druga generacja modelu, zbudowana na platformie MQB.
Wnętrze i wyposażenie
Deska rozdzielcza pojazdu jest odbiciem surowego stylu Volkswagena z tamtych lat. Po latach kiepsko prezentują się plastikowe materiały, których użyto do wykończenia wnętrza pierwszych modeli. W niektórych przypadkach zaczynają one piszczeć i trzeszczeć, choć z biegiem lat poprawiono te mankamenty.

Największym plusem Tourana jest bez wątpienia przestrzeń, jaką oferuje kabina. Znajdujące się z tyłu trzy siedzenia sprawiają, że auto spokojnie pomieści pięć osób, a także ich bagaż, bo pojemność bagażnika wynosi 695 litrów. Dla bardziej licznych rodzin producent przewidział dodatkowe dwa fotele, które można wyjąć z podłogi (pojemność bagażnika spada wtedy do 121 litrów). Jeśli natomiast podróżujemy w maksymalnie dwie osoby, możemy złożyć tylne fotele, a wtedy pojemność wzrasta do 1900 litrów.
Narzekać nie można na wyposażenie, bo w większości egzemplarzy sprowadzanych zza granicy jest ono dość bogate. W standardzie jest na przykład fabryczny system nawigacji. Polskie wersje z reguły są niestety mocno okrojone. Oprócz tego klienci otrzymują sześć poduszek i kurtyn powietrznych, układ stabilizacji toru jazdy ESP, czy ABS.
Silniki

Rodzina silników Tourana jest dosyć liczna, jednak najbardziej godne polecenia są jednostki najstarsze. Wybór nowszych niesie ze sobą ryzyko, szczególnie w przypadku diesli. Przeniesieniem napędu zajmowała się pięcio- lub sześciobiegowa skrzynia ręczna, sześciobiegowa automatyczna Tiptronic, lub sześcio- albo siedmiobiegowa skrzynia DSG. Automatyczne przekładnie są droższe w eksploatacji (np. wymiana oleju w DSG za 1000 zł co 100 tys. km), ale nie są przesadnie awaryjne.
Dobrym wyborem, jeśli chodzi o motory benzynowe, jest starszy silnik 1.6 (MPI), cieszący się opinią dość bezawaryjnego. W dodatku dobrze znosi on montaż instalacji gazowej. Sytuacja wygląda nieco gorzej w przypadku 1.4-litrowej jednostki TSI (140 lub 170 KM), która ma wady w postaci osadzania się nagaru na zaworach, usterek napinacza łańcucha rozrządu czy zawodzących wtryskiwaczy. W niektórych przypadkach zdarzały się również pękające tłoki. W ofercie są również silniki EcoFuel 1.4 TSI i 2.0 TSI, ale pominęliśmy je, ze względu na fakt, iż są mało popularne w naszym kraju.
Wolnossące jednostki 1.6 FSI i 2.0 FSI wykluczają jazdę na LPG, ponieważ posiadają bezpośredni wtrysk. Tu także spotykamy osadzający się na zaworach nagar. Zdecydowanie godny polecenia jest 1.9 TDI, choć i tu zdarzają się wyrabiające się gniazda pompowtryskiwaczy, wycierający się wałek rozrządu i awarie turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek (koszt regeneracji od 1500 zł). Warto szukać auta bez filtra cząstek stałych, który zaczęto montować w niektórych egzemplarzach w 2005 r. W przypadku jednostki 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami również pojawiają się usterki, np. pękające głowice, czy szkodzenia zabieraka napędzającego pompę oleju.
Zawieszenie
Do zawieszenia w przypadku Tourana nie można się przyczepić. Auto prowadzi się komfortowo, dzięki temu, że jest oparte na płycie podłogowej Golfa piątej generacji. Przy zakupie tego samochodu trzeba jednak liczyć się z np. wymianą tulejek przedniego zawieszenia (koszt kilkuset złotych). Dużo więcej problemów przysparza elektryczne wspomaganie kierownicy. Zdarzają się tu niestety awarie, co może prowadzić do konieczności wymiany przekładni kierowniczej (koszt kilku tysięcy złotych). Przyczyną usterek jest też przecieranie się kabli. Czasem zawodna jest również klimatyzacja. Touran jest nieźle zabezpieczony przed rdzą, choć pod listwą umieszczoną nad tablicą rejestracyjną może się ona pojawiać.
Podsumowanie
Ceny Volkswagena Tourana pierwszej generacji zaczynają się od kilkunastu tysięcy złotych. Koniecznością przy zakupie jest sprawdzenie ogólnego stanu auta, w szczególności kondycji silnika. Zwróćmy także baczniejszą uwagę na przebieg. Godną polecenia wersją jest Cross. Mimo braku napędu 4x4, ten model dobrze spisuje się na polskich drogach i prowadzi się lepiej od innych odmian Tourana. Najtańsze Tourany kosztują aktualnie 11-13 tys. zł. Na lepiej utrzymany egzemplarz z udokumentowanym przebiegiem trzeba przeznaczyć 16-18 tys. zł. Egzemplarze po pierwszym liftingu startują z pułapu 20 tys. zł, a do wersji Cross trzeba dołożyć kolejne kilka tysięcy złotych.
Gama silników Volkswagena Tourana I:
Benzynowe:
Rodzaj silnika | Moc i moment obrotowy | Przyspieszenie 0-100 km/h | Maksymalna prędkość | Średnie spalanie miasto/trasa/mieszane | Oznaczenie silnika i okres produkcji |
1.4 TSI | 140 KM i 220 Nm | 9,8 s | 200 km/h | 9,7/6,1/7,4 l/100 km | BMY, CAVC, od 02.2006-05.2010 |
1.4 TSI | 170 KM i 250 Nm | 8,5 s | 212 km/h | średnie: 6,5 l/100 km | b.d. |
1.4 TSI EcoFuel | 150 KM i 220 Nm | b.d. | b.d. | b.d. | CDGA, od 05.2009 do 05.2010 |
1.6 MPI | 102 KM i 148 Nm | 12,9 s | 179 km/h | 10,9/6,4/8,0 l/100 km | BGU, BSE, BSF, od 07.2003 do 05.2010 |
1.6 FSI | 115 KM i 150 Nm | 11,9 s | 186 km/h | 9,8/6,4/7,6 l/100 km | BAG, BLF, BLP, od 02.2003 do 01.2007 |
2.0 FSI | 150 KM i 180 Nm | 9,8 s | 203 km/h | 9,8/6,5/8,0 l/100 km | AXW, BLR, BLX, BLY, BVY, BVZ, od 10.2003 do 11.2005 |
2.0 EcoFuel | 109 KM i 160 Nm | b.d. | b.d. | b.d. | BSX, od 02.2006 do 05.2009 |
Diesle:
Rodzaj silnika | Moc i moment obrotowy | Przyspieszenie 0-100 km/h | Maksymalna prędkość | Średnie spalanie miasto/trasa/mieszane | Oznaczenie silnika i okres produkcji |
1.9 TDI | 90 KM i 210 Nm | 14,9 s | 171 km/h | 7,4/5,2/5,9 l/100 km | BRU, BXF, BXJ, od 11.2004 do 05.2010 |
1.9 TDI | 105 KM i 250 Nm | 13,2 s | 179 km/h | 7,4/5,2/5,9 l/100 km | BKC, BLS, BXE, od 08.2003 do 05.2010 |
2.0 TDI | 140 KM i 320 Nm | 10,2 s | 200 km/h | 7,6/5,2/6,0 l/100 km | b.d. |
2.0 TDI | 170 KM i 350 Nm | 9,0 s | 214 km/h | 6,7/5,0/5,5 l/100 km | BMN, CFJA, od 12.2005 do 05.2010 |
2.0 TDI | 136 KM i 320 Nm | 10,3 s | b.d. | b.d. | b.d. |
[page_break]
Wersje wyposażenia:
Basis (przednie i boczne poduszki, kurtyny powietrzne, ABS, ASR, ESP z kontrolą trakcji, komputer pokładowy);
Conceptline (po liftingu zastąpiła wersję Basis: przednie i boczne kurtyny powietrzne, ABS, ASR, ESP z kontrolą trakcji, komputer pokładowy, tapicerka w paski o wzorach Anthrazit i Ligot Blue, radio na CD i mp3 RCD300, tempomat);
Trendline (po liftingu: klamki i listwy boczne w kolorze nadwozia, czarne relingi dachowe, przednie i boczne kurtyny powietrzne, ABS, ASR, ESP z kontrolą trakcji, komputer pokładowy, tapicerka o wzorze "Energy" w kolorze czarny "Titan" i popielatym "Art. Grey", półautomatyczna klimatyzacja Climatic, zamykany schowek w desce rozdzielczej, składane oparcie przedniego fotela ze stolikiem, składane stoliki w oparciach przednich foteli, przednie fotele z regulacją wysokości, dodatkowe schowki pod przednimi fotelami);
Highline (po liftingu: chromowane elementy wykończenia atrapy chłodnicy i listew bocznych, przyciemnione szyby, aluminiowe felgi w rozmiarze 16 cali, tylne czujniki parkowania, anodowane relingi dachowe, elementy wykończeniowe wnętrza z aluminium, tapicerka "Mando" w kolorze "Anthrazit", "Art. Grey" i "Latte Macchiato", radio RCD300 z wielofunkcyjnym wyświetlaczem, klimatyzacja automatyczna Climatronic);

Cross
(podwyższone zawieszenie, zmienione sprężyny i amortyzatory, dodatkowe elementy stylistyczne np. w postaci listew nad nadkolami);
Goal (tapicerka o wzorze "Popcorn", aluminiowe obręcze kół w rozmiarze 16 cali o wzorze "Hockenheim", klimatyzacja Climatic, system nawigacji RNS300, MFA Plus, współbieżne wycieraczki, 4 głośniki);**
Freestyle (po liftingu, skórzana kierownica, gałka zmiany biegów i uchwyt hamulca ręcznego, aluminiowe dodatki wykończeniowe wnętrza, system nawigacji, silniki: dwa benzynowe o mocach 102 i 140 KM, i dwa diesle o mocach 105 i 140 KM, a także jednostka EcoFuel o mocy 150 KM zasilany gazem ziemnym);
R-line (po liftingu, pakiet stylistyczny R-line: 18 calowe aluminiowe felgi, inna kolorystyka tylnych lamp – ciemnowiśniowe, obniżone o 15 mm zawieszenie, nakładki ochronne w kolorze nadwozia, srebrne relingi dachowe, matowa atrapa chłodnicy, trójramienna wielofunkcyjna kierownica, sportowo wyprofilowane fotele z logo "R", aluminiowe nakładki na pedałach, aluminiowe wstawki wykończeniowe wnętrza, skórzana gałka zmiany biegów i uchwytu hamulca ręcznego).
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?