Volkswagen zaprezentował swojego kompaktowego SUV-a, gdy wielu producentów miało już w ofercie tego typu auta. Może nie było to korzystne z rynkowego punktu widzenia, ale pozwoliło koncernowi z Wolfsburga uniknąć błędów, które popełnili inni. Tiguan rzeczywiście jest samochodem ze wszech miar udanym. Chociaż nie ujmuje w szczególny sposób stylizacją nadwozia i wnętrza, to jednak pochwalić może się wysoką jakością wykończenia, bogatym wyposażeniem oraz wygodnym, funkcjonalnym i przestronnym wnętrzem. Ma dobrze zaprojektowane fotele, tylne siedzenia z regulacją wzdłużną i zmiennym pochyleniem oparć, dużo wolnego miejsca w przedniej i tylnej części a także obszerny bagażnik o pojemności 470/1510 l.
Tiguan świetnie się prowadzi, ma precyzyjny układ kierowniczy i wybór silników zapierający dech. Wśród dziewięciu jednostek benzynowych i sześciu turbodiesli każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie. Wybierać można też rodzaj napędu, albo na przednią oś (4x2, mniejsza masa, niższa cena), albo 4Motion, na obie osie (4x4, większa funkcjonalność, większe bezpieczeństwo na śliskich nawierzchniach). Utrzymanie Tiguana pierwszej generacji jest niestety dość kosztowne. To samochód skomplikowany i zaawansowany technologicznie, byle warsztat nie poradzi sobie z jego serwisowaniem.
Silniki
Tiguan wszedł na rynek w 2007 r. z benzynowym silnikiem 1.4 TSI (150 KM) i turbodieslem 2.0 TDI (140 KM). W 2008 r. dołączyły do nich benzynowe 2.0 TSI (170 i 200 KM) oraz 170-konny turbodiesel 2.0 TDI. Dwa lata później pojawił się benzynowy 1.4 TSI o mocy 122 KM i 110-konny turbodiesel 2.0 TDI. W 2011 r. w gamie znalazły się trzy nowe silniki benzynowe – 1.4 TSI (160 KM) oraz 2.0 TSI o mocach 180 i 211 KM. W 2012 r. pojawił się tylko jeden silnik (turbodiesel 2.0 TDI o mocy 177 KM), za to w 2015 r. przybyły aż cztery nowe jednostki napędowe – 1.4 TSI w odmianach mocy 125 i 150 KM oraz 2.0 TDI SCR w wersjach 150 i 184 KM. Wszystkie silniki mają 4 cylindry, 4 zawory na cylinder i turbodoładowanie.
We wszystkich wersjach benzynowych zastosowano bezpośredni wtrysk benzyny. Ze względu na problemy z rozrządem i tłokami lepiej unikać silników 1.4 TSI, zwłaszcza tych o mocy 122 i 160 KM. Kłopotliwe w eksploatacji mogą być turbodiesle 2.0 TDI SCR, wyposażone w katalizatory tlenków azotu i wymagające stosowania płynu AdBlue. Pozostałe silniki nie mają szczególnych przypadłości. Trzeba jednak pamiętać, że im mocniejsza jednostka napędowa tym więcej wydamy na paliwo i obsługę serwisową. Warto też wspomnieć, że 140-konny turbodiesel 2.0 TDI z zasilaniem typu common-rail nie ma nic wspólnego z cieszącym się złą sławą silnikiem 2.0 TDI zasilanym pompowtryskiwaczami, w którym pękały głowice i psuł się napęd pompy oleju.
Eksploatacja
W Tiguanie pierwszej generacji problematyczne są silniki 1.4 TSI w których rozciąga się łańcuch rozrządu (zwłaszcza wersja 122 KM), wypalają i pękają tłoki (głównie wersja 160 KM), psuje się sprzęgło elektromagnetyczne koła pasowego pompy cieczy chłodzącej. We wszystkich silnikach TSI (bezpośredni wtrysk benzyny) trzeba liczyć się z osadzaniem nagaru na zaworach ssących i koniecznością jego usuwania. Konieczny jest przy tym demontaż głowicy, dlatego taka usługa sporo kosztuje. W turbodieslach przede wszystkim zapychają się filtry cząstek stałych, a po dłuższych przebiegach odmawiają posłuszeństwa dwumasowe koła zamachowe. „Dwumasy” w wersjach z przekładniami DSG są mniej trwałe. Same przekładnie DSG też nie mają dobrej prasy, elementy mechatroniki potrafią zastrajkować nawet po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów, a do trwałości sprzęgieł w wielu przypadkach można mieć poważne zastrzeżenia. Wyjątkowo dobrze spisuje się instalacja elektryczna i elektronika, problemy są drobne i mało kłopotliwe. Większej uwagi wymaga podwozie. Czasami zawodzi elektryczny silnik wspomagania układu kierowniczego, w zawieszeniach stosunkowo szybko zużywają się tuleje tylnych wahaczy, łączniki stabilizatorów i łożyska kolumn resorująco-tłumiących.
Warto wiedzieć: Fałszywe oferty. W sieci grasują oszuści! Źródło: TVN Turbo/x-news
Ważniejsze daty
2007 – prezentacja modelu, nadwozie SUV 5d
2011 – niewielka modernizacja (nowe reflektory, osłona chłodnicy, zderzaki, tylne lampy, bogatsze wyposażenie)
2015 – prezentacja Tiguana II
2016 – zakończenie produkcji Tiguana I
Zalety
- Ogromny wybór dynamicznych silników
- Znakomite własności jezdne
- Dobry komfort jazdy
- Przestronne i funkcjonalne wnętrze
- Wysoka jakość wykończenia
- Duży bagażnik
Wady
- wysoka cena
- wysokie koszty utrzymania
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przysp. 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | | | | | | |
1.4 TSI | 1390 | 122/5000 | 200/1500-4000 | 185 | 10,9 | 6,5 |
1.4 TSI | 1395 | 125/5000-6000 | 220/1500-3500 | 186 | 10,6 | 6,4 |
1.4 TSI | 1390 | 150/5800 | 240/1750-4000 | 203 | 9,3 | 6,7 |
1.4 TSI | 1395 | 150/5000-6000 | 250/1500-3500 | 198 | 9,3 | 6,4 |
1.4 TSI | 1390 | 160/5800 | 240/1500-4500 | 197 | 8,9 | 6,7 |
2.0 TSI | 1984 | 170/4300-6000 | 280/1700-5000 | 201 | 8,1 | 8,5 |
2.0 TSI | 1984 | 180/4500-6200 | 280/1700-4500 | 204 | 7,9 | 8,5 |
2.0 TSI | 1984 | 200/5100 | 280/1700-5000 | 210 | 7,4 | 8,5 |
2.0 TSI | 1984 | 211/5300-6200 | 280/1700-5300 | 215 | 7,3 | 8,5 |
Silniki wysokoprężne | | | | | | |
2.0 TDI | 1968 | 110/2750-4200 | 280/1750-2750 | 175 | 11,9 | 5,3 |
2.0 TDI | 1968 | 140/4200 | 320/1750-2500 | 193 | 10,2 | 5,3 |
2.0 TDI SCR | 1968 | 150/3500-4000 | 340/1750-3000 | 198 | 9,8 | 5,0 |
2.0 TDI | 1968 | 170/4200 | 350/1750-2500 | 201 | 8,9 | 6,0 |
2.0 TDI | 1968 | 177/4200 | 380/1750-2500 | 202 | 8,5 | 5,8 |
2.0 TDI SCR | 1968 | 184/3500-4000 | 380/1750-3250 | 204 | 8,3 | 5,7 |
Ceny
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ wersja | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
1.4 TSI (122KM) | | | | | 48,0 | 52,5 | 58,0 | 64,5 | 75,5 |
1.4 TSI (125KM) | | | | | | | | | 76,5 |
1.4 TSI (150KM) | 38,0 | 41,0 | 44,5 | 48,0 | 54,0 | | | | |
1.4 TSI 2015 (150KM) | | | | | | | | | 86,0 |
1.4 TSI (160KM) | | | | | | 60,0 | 66,5 | 77,5 | 86,0 |
2.0 TSI (170KM) | | 45,5 | 49,5 | 54,0 | 59,5 | | | | |
2.0 TSI (180KM) | | | | | 59,5 | 66,0 | 73,5 | 85,5 | 98,5 |
2.0 TSI (200KM) | | 48,5 | 53,0 | 58,0 | 62,5 | | | | |
2.0 TSI (211KM) | | | | | 64,0 | 71,0 | 79,0 | 91,5 | 105,5 |
2.0 TDI (110KM) | | | | | 55,5 | 60,0 | 66,0 | 70,5 | 81,5 |
2.0 TDI (140KM) | 41,5 | 44,5 | 47,0 | 50,0 | 59,5 | 67,0 | 74,5 | 85,0 | 97,0 |
2.0 TDI SCR (150KM) | | | | | | | | | 99,0 |
2.0 TDI (170KM) | | 46,5 | 50,0 | 54,0 | 63,5 | 73,5 | | | |
2.0 TDI (177KM) | | | | | | | 85,0 | 95,5 | 109,0 |
2.0 TDI SCR (184KM) | | | | | | | | | 114,5 |
Dane: Info-Ekspert
Podsumowanie
Tiguan pierwszej generacji to bardzo udany, kompaktowy SUV, który ma wiele atutów i który daje mnóstwo zadowolenia swojemu właścicielowi. Ale na kupno tego modelu trzeba być dobrze przygotowanym finansowo. Sam zakup to duży wydatek, bo Tiguan na rynku wtórnym jest jednym z droższych aut w swojej klasie. Potem trzeba przygotować portfel na wydatki związane z codzienną eksploatacją, zwłaszcza na serwisowanie. Na regularnej obsłudze w fachowym warsztacie albo w ASO nie można jednak oszczędzać, bo zaniedbanym warsztatowo Tiguanem długo się nie nacieszymy.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?