Takie techniczne powiązanie jest niezwykle praktyczne, załatwia sprawę dostępu do części zamiennych i możliwości korzystania z usług warsztatów, wyspecjalizowanych w obsłudze Passata. Jednocześnie jednak VW Passat CC, a od modernizacji w 2012 r. po prostu VW CC, jest czymś więcej niż popularny „średniak” z Wolfsburga. Jest od niego 3 cm dłuższy, 3,6 cm szerszy i aż 5 cm niższy. Ma dynamiczną, a przy tym elegancką sylwetkę, oraz wyposażenie, które zbliża go do samochodów luksusowych. To dzięki niemu, a także dzięki gamie mocnych silników, CC pozycjonowany jest między Passatem a Phaetonem, czyli nieco wyżej niż klasa średnia.
Od momentu debiutu ta bardziej ekskluzywna odmiana Passata dysponowała aktywnym tempomatem, utrzymującym automatycznie odstęp od poprzedzającego pojazdu w zakresie prędkości 30-210 km/h, systemem automatycznego parkowania, asystentem pasa ruchu, nawigacją satelitarną, adaptacyjnym zawieszeniem z aktywnymi amortyzatorami, pracującym w trybach normal, komfort lub sport, a także ksenonowym reflektorami z dynamiczną regulacją strumienia światła, stale oświetlającymi drogę w sposób optymalny bez oślepiania innych użytkowników drogi. Mocną stroną CC jest również przestronne, świetnie wykończone i wyciszone wnętrze oraz gigantyczny bagażnik o pojemności aż 532 l. Jak widać CC może być nie tylko prestiżową limuzyną „na pokaz”, ale również komfortowym, praktycznym autem rodzinnym, wyjątkowo przyjemnym zarówno w codziennym użytkowaniu jak i podczas długich wojaży.
Silniki
Passat CC zadebiutował w 2008 r z silnikami benzynowymi 1.8 TSI (160 KM), 2.0 TSI (200 KM) i 3.6 V6 (300 KM) oraz z turbodieslem 2.0 TDI w wariantach mocy 140 i 170 KM. W 2009 r. do gamy dołączył turbodiesel 2.0 Blue TDI o mocy 143 KM, a w 2010 r. pojawiły się 211- konny benzynowiec 2.0 TSI oraz 140-konny turbodiesel 2.0 Blue TDI. Po modernizacji w 2012 r. w gamie silników CC znalazł się benznowy 1.4 TSI (160 KM) oraz wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 177 KM. Pod względem dynamiki żaden z silników nie jest maruderem, nawet 1.4 TSI radzi sobie bardzo dobrze. Wszystkie wersje przyśpieszają do „setki” w mniej niż 10 s. Warto jednak pamiętać, że im mocniejszy silnik tym wyższe zużycie paliwa i tym większe wydatki obsługowe. Optymalne pod względem kosztów eksploatacyjnych propozycje to 1.4 TSI, 1.8 TSI oraz 140-konna odmiana 2.0 TDI. Warto wiedzieć, że silniki benzynowe zestawiane są tylko ze zautomatyzowanymi przekładniami DSG o 6 lub 7 biegach. Turbodiesle zestawiane były zarówno z manualnymi skrzyniami 6-stopniowymi, jak i z 6-biegowymi przekładniami DSG. Napęd obu osi montowano tylko w benzynowej wersji 3.6 V6 oraz w odmianach z turbodieslami 2.0 TDI.
Eksploatacja
Strona eksploatacyjna VW Passata CC i VW CC wygląda podobnie jak w Passacie B6. Zaawansowane technologie, zwłaszcza w silnikach, nie pozwalają na korzystanie z tanich, słabo wyposażonych warsztatów. Jeśli auto jest po gwaranacji to można wybrać się do prywatnego warsztatu rezygnując z drogich usług ASO, ale nieautoryzowany serwis musi mieć dobrze przygotowanych mechaników i odpowiednie wyposażenie. Podobne jak w Passacie B6 są również niedomagania, zwłaszcza w turbodieslach. Trzeba się liczyć z awariami przepływomierzy powietrza i dwumasowych kół zamachowych, a po dłuższych przebiegach również wtryskiwaczy i turbosprężarek. Wersje benzynowe są dużo mniej kłopotliwe pod względem awarii mechanicznych, ale tak jak w innych modelach koncernu Volkswagena mają tendecje do osadzania się nagaru na trzonkach zaworów ssących. Nagar utrudnia uruchomienie samochodu i powoduje przerwy w pracy silnika. Pomaga jedynie rozebranie głowicy i ręczne czyszczenie zaworów, co sporo kosztuje. Czasem kaprysi elektronika, a jest jej dużo więcej niż w Passacie B6. Zawodzi też mechatronika w przekładniach DSG. Przywrócenie sprawności tym zautomatyzowanym skrzyniom biegów mocno obciąża portfel.
Ważniejsze daty
2008 – premiera modelu
2012 – niewielka modernizacja (zmiana przedniego i tylnego pasa, nawiązania stylizacyjne do Passata B7), zmiana nazwy z VW Passat CC na VW CC.
Zalety
- atrakcyjny wygląd
- wysoki poziom wykończenia
- bardzo bogate wyposażenie
- mocne silniki
- duży bagażnik
Wady
- niewiele miejsca nad głowami jadących
- mało funkcjonalny bagażnik
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | | | | | | |
1.4 TSI | 1390 | 160/5500 | 240/1500-4500 | 222 | 8,5 | 6,2 |
1.8 TSI | 1798 | 160/5000-6200 | 250/1500-4200 | 222 | 8,5 | 7,1 |
2.0 TSI | 1984 | 200/5100-6000 | 280/1700-5000 | 237 | 7,6 | 7,9 |
2.0 TSI | 1984 | 211/5300-6200 | 280/1700-5200 | 240 | 7,6 | 7,3 |
3.6 V6 | 3597 | 300/6600 | 350/2400-5300 | 250 | 5,5 | 9,2 |
Silniki wysoko-prężne | | | | | | |
2.0 TDI | 1968 | 140/4200 | 320/1750-2500 | 214 | 9,8 | 4,6 |
2.0 TDI | 1968 | 170/4200 | 350/1750-2500 | 227 | 8,6 | 4,8 |
2.0 TDI | 1968 | 177/4200 | 380/1750-2500 | 227 | 8,4 | 4,8 |
2.0 Blue TDI | 1968 | 140/4200 | 320/1750-2500 | 214 | 9,9 | 4,7 |
2.0 Blue TDI | 1968 | 143/4200 | 320/1750-2500 | 214 | 9,9 | 5,3 |
Ceny
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ wersja | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
1.4 TSI | | | | | 64,0 | 72,5 | 82,5 |
1.8 TSI | 35,5 | 39,5 | 44,5 | 50,0 | 63,0 | | |
2.0 TSI (200/211KM) | 40,0 | 45,0 | 50,0 | 58,0 | 72,5 | 82,0 | 93,5 |
3.6 V6 | 54,0 | 60,5 | 68,5 | 78,0 | 101,0 | 116,5 | 136 |
2.0 TDI (140KM) | 39,0 | 43,5 | 49,0 | 56,5 | 71,5 | 83,0 | 92,0 |
2.0 TDI (170/177KM) | 41,5 | 47,0 | 52,5 | 61,0 | 75,5 | 89,0 | 101,5 |
Podsumowanie
Zarówno VW Passat CC jak i VW CC to samochody mało znane na polskim rynku, a przez to trochę niedoceniane. Tymczasem są to wysokiej klasy, komfortowe limuzyny, świetnie wykończone i bardzo bogato wyposażone. Ich atrakcyjność jest tym większa, że mają ceny bliższe autom klasy średniej niż bardziej ekskluzywnym konkurentom z wyższej półki. Jeśli ktoś potrzebuje dużego samochodu bardziej prestiżowego niż zwykły Passat, ale stosunkowo taniego w utrzymaniu, to CC będzie dobrym wyborem.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?