U­żywany Volkswagen Passat B8 (2014 - obecnie). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Kamil Rogala
Być może Volkswagen Passat B8 to ostatnie wcielenie tego niemal kultowego w wielu kręgach auta. Obecna oferta ogranicza się do kilku wersji, a przyszłość nie wygląda optymistycznie, więc jeśli ktoś chce mieć w garażu w miarę nowego Passata B8, powinien już teraz rozejrzeć się na rynku wtórnym.Fot. Volkswagen
Być może Volkswagen Passat B8 to ostatnie wcielenie tego niemal kultowego w wielu kręgach auta. Obecna oferta ogranicza się do kilku wersji, a przyszłość nie wygląda optymistycznie, więc jeśli ktoś chce mieć w garażu w miarę nowego Passata B8, powinien już teraz rozejrzeć się na rynku wtórnym.Fot. Volkswagen
Udostępnij:
Być może Volkswagen Passat B8 to ostatnie wcielenie tego niemal kultowego w wielu kręgach auta. Obecna oferta ogranicza się do kilku wersji, a przyszłość nie wygląda optymistycznie, więc jeśli ktoś chce mieć w garażu w miarę nowego Passata B8, powinien już teraz rozejrzeć się na rynku wtórnym.

Volkswagen Passat B8. Nadwozie/wnętrze

Być może Volkswagen Passat B8 to ostatnie wcielenie tego niemal kultowego w wielu kręgach auta. Obecna oferta ogranicza się do kilku wersji, a przyszłość
Być może Volkswagen Passat B8 to ostatnie wcielenie tego niemal kultowego w wielu kręgach auta. Obecna oferta ogranicza się do kilku wersji, a przyszłość nie wygląda optymistycznie, więc jeśli ktoś chce mieć w garażu w miarę nowego Passata B8, powinien już teraz rozejrzeć się na rynku wtórnym.
Fot. Volkswagen

Nie ma sensu rozpisywać się o stylistyce Passata, bowiem każdy doskonale zdążył poznać to auto w każdej odmianie, a w tej generacji było ich naprawdę sporo. Trochę szkoda, że marka postanowiła ograniczyć ofertę do minimum, a w ostateczności całkowicie ją wygasić. Przy okazji warto wspomnieć, że Passat B8 po innych samochodach osobowych Grupy Volkswagen, takich jak Volkswagen Golf Mk7, opiera się na rozciągniętym wariancie platformy MQB. Aby zmniejszyć wagę, wykorzystano lekkie materiały, takie jak aluminium i stal formowana próżniowo. Według prezesa zarządu Volkswagena, Martina Winterkorna, B8 miał być „samochodem premium bez ceny premium”. Coś w tym jest, bowiem auto w wyższych wersjach zapewniało mnóstwo komfortu i sprawdzało się idealnie w dalekich podróżach.

Być może Volkswagen Passat B8 to ostatnie wcielenie tego niemal kultowego w wielu kręgach auta. Obecna oferta ogranicza się do kilku wersji, a przyszłość
Być może Volkswagen Passat B8 to ostatnie wcielenie tego niemal kultowego w wielu kręgach auta. Obecna oferta ogranicza się do kilku wersji, a przyszłość nie wygląda optymistycznie, więc jeśli ktoś chce mieć w garażu w miarę nowego Passata B8, powinien już teraz rozejrzeć się na rynku wtórnym.
Fot. Volkswagen

Żaden z popularnych modeli Volkswagena nie gwarantował stylistycznych rewolucji przechodząc z generacji na generację, ale „ósemka” pod względem technicznym była prawdziwym przełomem. Oprócz wspomnianej platformy MQB, która pozwalała na niedrogie i szybkie projektowanie nowych generacji, we wnętrzu pojawiło się mnóstwo nowoczesnych systemów wsparcia i bezpieczeństwa. Pod względem stylistyki zewnętrznej jest po prostu elegancko, nawet dynamicznie, a w wyższych odmianach wyposażenia z pakietem R Line, nawet sportowo. Aktywny i predyktywny tempomat zapewniający namiastkę jazdy autonomicznej, wyświetlacz head-up, niezły zestaw audio, komfortowe fotele, ogromny wybór wyposażenia opcjonalnego itp. To wszystko sprawia, że na rynku można znaleźć naprawdę różnorodnie skonfigurowane egzemplarze.

Warto również wspomnieć o ponadprzeciętnej przestrzeni, którą w tej grupie może pobić chyba tylko Superb. W odmianie Variant (kombi) w bagażniku zmieścimy nawet 1780 litrów bagażu po złożeniu oparć kanapy. Warto pamiętać, że wariant hybrydowy GTE ma nieco mniejszy bagażnik ze względu na umieszczone pod podłogą akumulatory.

Volkswagen Passat B8. Silniki/układ napędowy

Być może Volkswagen Passat B8 to ostatnie wcielenie tego niemal kultowego w wielu kręgach auta. Obecna oferta ogranicza się do kilku wersji, a przyszłość
Być może Volkswagen Passat B8 to ostatnie wcielenie tego niemal kultowego w wielu kręgach auta. Obecna oferta ogranicza się do kilku wersji, a przyszłość nie wygląda optymistycznie, więc jeśli ktoś chce mieć w garażu w miarę nowego Passata B8, powinien już teraz rozejrzeć się na rynku wtórnym.
Fot. Volkswagen

Wersji silnikowych oraz różnych wariantów mocy w Passacie B8 jest pod dostatkiem. Poza tym każda jednostka była dostępna w kilku wersjach o różnych mocach, z różnymi skrzyniami i napędami. Na przykładzie wersji Variant sprzed liftingu do wyboru mamy m.in. bazowe 1.4 TSI o mocy 125 KM lub 150 KM w wersji ACT. Już w 2015 roku wprowadzono zaktualizowane wersje tych silników z oznaczeniem BlueMotion Technology. W 2018 roku zastąpiła je jednostka 1.5 TSI EVO o mocy 150 KM. Do wyboru jest również silnik 1.8 TSI o mocy 180 KM oraz 2.0 TSI o mocy nawet 280 KM. Oczywiście legendą Passata są silniki wysokoprężne, więc nic dziwnego, że po tej stronie wybór jest jeszcze większy. Od jednostki 1.6 TDI o mocy 120 KM po 2.0 TDI o mocy od 150 po 240 KM w różnych wersjach i odmianach. Warto również pamiętać o ciekawych odmianach Alltrack i GTE. Szczególnie ten ostatni może przypaść do gustu tym, którzy rozważają zakup hybrydy.

Jaki silnik wybrać, a jakiego unikać? Tutaj wszystko zależy od tego, jak auto było eksploatowane, bowiem kilka lat zaniedbań ze strony dotychczasowego użytkownika i unikanie serwisu w ASO mogło doprowadzić auto do kiepskiego stanu. Dlaczego? Warto pamiętać, że Passat nie jest samochodem miejskim i niskie przebiegi są rzadkością lub… oszustwem. Passat z silnikiem Diesla, szczególnie w odmianie Variant to pożeracz autostradowych kilometrów. Jeśli jest użytkowany należycie i zadbany, nawet wysoki przebieg może mieć skromniejsze skutki, niż niski przebieg przy zaniedbaniach ze strony właściciela. Oczywiście w dieslach zawodzi przede wszystkim osprzęt – w tym układy recyrkulacji spalin i DPF. Deklarowana przed producenta żywotność paska rozrządu przekracza 200 tys. km, ale mechanicy rekomendują kontrolę i ewentualną wymianę co ok. 150 tys. km. Nowa generacja silnika 1.4 TSI nie ma już problemu z pękającymi tłokami, natomiast 2.0 TSI z innymi pierścieniami tłokowymi i po kilku modernizacjach nie spalają już ogromnych ilości oleju.

Volkswagen Passat B8. Typowe usterki/Sytuacja rynkowa

Być może Volkswagen Passat B8 to ostatnie wcielenie tego niemal kultowego w wielu kręgach auta. Obecna oferta ogranicza się do kilku wersji, a przyszłość
Być może Volkswagen Passat B8 to ostatnie wcielenie tego niemal kultowego w wielu kręgach auta. Obecna oferta ogranicza się do kilku wersji, a przyszłość nie wygląda optymistycznie, więc jeśli ktoś chce mieć w garażu w miarę nowego Passata B8, powinien już teraz rozejrzeć się na rynku wtórnym.
Fot. Volkswagen

Oprócz powyższych problemów z jednostkami napędowymi, warto zwrócić uwagę na stan skrzyni DSG, w których piętą achillesową jest mechatronika. Jeśli zmienia biegów towarzyszy szarpanie, warto dokonać dokładnej inspekcji, aby nie kupić potencjalnej skarbonki. Czasami zdarzają się problemy z elektroniką, pojawiają się błędy aktywnego tempomatu lub Front Assist, ale znikają po ponownym uruchomieniu auta. Jeżeli są natarczywe, warto odwiedzić ASO – być może to kwestia aktualizacji.

Ceny używanych Passatów B8 nie są zaporowe, a to głównie ze względu na ogrom ogłoszeń. W popularnym serwisie jest ich ponad 1000 i mówimy tu o najróżniejszych wersjach, wariantach i kombinacjach. Model z nadwoziem Variant z 2018 roku w środkowej wersji wyposażenia Comfortline oraz z przebiegiem nieco ponad 115 tys. km. to koszt niespełna 80 000 złotych. Topowa odmiana Highline z dodatkowym wyposażeniem, przebiegiem 130 tys. km. ze 190-konnym silnikiem Diesla to koszt nieco ponad 100 000 złotych.

Volkswagen Passat B8. Podsumowanie

Być może Volkswagen Passat B8 to ostatnie wcielenie tego niemal kultowego w wielu kręgach auta. Obecna oferta ogranicza się do kilku wersji, a przyszłość
Być może Volkswagen Passat B8 to ostatnie wcielenie tego niemal kultowego w wielu kręgach auta. Obecna oferta ogranicza się do kilku wersji, a przyszłość nie wygląda optymistycznie, więc jeśli ktoś chce mieć w garażu w miarę nowego Passata B8, powinien już teraz rozejrzeć się na rynku wtórnym.
Fot. Volkswagen

Nie każdy jest fanem Passata, ale gdy dochodzi do poszukiwań solidnego, przestronnego auta z segmentu D, wiele dróg prowadzi do oferty Volkswagena. Nic dziwnego, mimo swojej mało ekscytującej natury i kilku problemów natury technicznej, to jedna z najciekawszych propozycji w przypadku aut kilkuletnich. Poza tym to mimo wszystko nadal obowiązująca generacja, a modele po liftingu i w wysokiej wersji mogą być lepiej wyposażone, niż niektóre auta konkurencji prosto z salonu.

Używany Volkswagen Passat B8 zalety:

  • bardzo ładna stylistyka, szczególnie w wyższych wersjach;
  • komfortowe i bardzo dobrze wyposażone wnętrze;
  • mnóstwo przestrzeni, duży bagażnik, praktyczne rozwiązania;
  • liczne wersje silnikowe, nadwoziowe + wersje specjalne np. Alltrack;
  • ogromna oferta na rynku wtórnym.

Używany Volkswagen Passat B8 wady:

  • trzeba uważać na mocno wyeksploatowane modele poflotowe;
  • zdarzają się egzemplarze serwisowane poza ASO (brak aktualizacji, akcji serwisowych itp.).

Używany Volkswagen Passat B8 opinie:

Bartosz z Niepołomic
Witam serdecznie. Volkswagena Passata kupiłem chyba na przekór opinii i z ciekawości. Z zewnątrz typowy Volkswagen nie narzuca się stylem ale jest poprawny. Żeby wyglądał ładnie trzeba mu dobrać odpowiednie dodatki, duże i ładne felgi i wtedy jest ok. Ogólnie po przejechaniu ponad 60 tysięcy nie ma do czego się przyczepić, auto jest bardzo poprawne, ale z całą pewnością w poszczególnych kategoriach nie najlepsze w klasie. Ma pewne mankamenty jak problemy ze skrzypiącym zawieszeniem podczas wolnej jazdy po nierównej nawierzchni, lecz jak będziemy smarować te piszczące gumy co pół roku to problem zazwyczaj znika.

Maciej z Rzeszowa
Chcę się podzielić z Wami moją opinią o tym aucie po przejechaniu nim 15000 km w 2 miesiące i po zmianie z mazdy 6 z roku 2003. Nasuwa mi się na myśl jedno słowo - KOSMOS! Motoryzacja poszła do przodu niesamowicie. Piszę tę opinię z myślą o ludziach, którzy zastanawiają się nad kupnem VW Passata B8, mają mętlik w głowie bo w necie można przeczytać o tym aucie opinię na + 100% jak i na -100%. Dlatego piszę ten post jako świeżo upieczony właściciel Passata B8 z roku 2016 z przebiegiem 275 000km. Większość pewnie pomyśli, ludzie toż to już szrot... No właśnie sam tak kiedyś myślałem. A Powiem tak, auto w środku (zresztą na zewnątrz również) wygląda jak nowe! Tak jak nowe... Zawieszenie, silnik, skrzynia DSG chodzą jak nowe. Jeżeli ktoś szuka auta w segmencie D to przed wyborem musi przejechać się Passatem. Na dzień dzisiejszy passata polecam w 100%.

Mariusz z Gdyni
Auto jest tak dobrze wykonane że może wydawać się nudne. Bardzo dobrze zaprojektowany pod względem masy sam silnik względem poprzednika to minus 20kg. Auto bardzo ekonomiczne i z czystym sumieniem godne polecenia zrobiłem nim w rok 44 tys. km. jako osoba prywatna. Ostatnie 4tys. km to średnia 5,3l /100km. Problem stanowi serwis Polski ponieważ auto już w salonie ma zamontowane niewłaściwe opony co wpływa na ich zużycie troszkę przedwcześnie.

Wybrane jednostki napędowe w Volkswagenie Passacie B8:

Silnik

Pojemność

Moc

Moment obrotowy

Prędkość maks.

Przyspieszenie 0-100 km/h

Średnie zużycie paliwa

Emisja CO2

1.4 TSI BlueMotion

1385 cm3

125 KM

200 Nm

206 km/h

9,9 s

5,5 l/100km

127 g/km

1.4 TSI BlueMotion

1385 cm3

150 KM

250 Nm

218 km/h

8,6 s

5,2 l/100km

120 g/km

1.5 TSI

1498 cm3

150 KM

250 Nm

213 km/h

8,8 s

5,5 l/100km

124 g/km

2.0 TSI

1984 cm3

190 KM

320 Nm

230 km/h

8,0 s

7,2 l/100km

164 g/km

1.6 TDI

1598 cm3

120 KM

250 Nm

206 km/h

10,8 s

4,2 l/100km

109 g/km

2.0 TDI

1968 cm3

150 KM

340 Nm

220 km/h

8,7 s

4,1 l/100km

108 g/km

2.0 TDI

1968 cm3

190 KM

400 Nm

237 km/h

7,9 s

4,1 l/100km

107 g/km

2.0 TDI

1968 cm3

240 KM

500 Nm

240 km/h

5,9 s

5,3 l/100km

139 g/km


Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie