Jest na rynku od 37 lat i wciąż cieszy się popularnością. Czterodrzwiowy sedan (początkowo także dwudrzwiowy), bazujący na płycie podłogowej i podzespołach Golfa, przyciąga tych wszystkich, dla których kompaktowy klasyk z nadwoziem typu hatchback wydaje się zbyt banalny. Jetta, bliższa Passatowi wymiarami, kształtem nadwozia i detalami, ma bardziej ekskluzywny styl niż Golf. Przede wszystkim widać to w gabarytach nadwozia. Jetta piątej generacji jest aż 35 cm dłuższa od Golfa V, na którym bazuje od strony konstrukcyjnej. Tylne lampy są bardzo podobne do tych z Passata B6.
Wnętrze Jetty V jest wygodne, a pod względem wykończenia prezentuje wysoki poziom. W stylizacji deski rozdzielczej, podobnie jak w Golfie, nie znajdziemy żadnej ekstrawagancji. Króluje klasyka. Komfort jazdy nie jest rewelacyjny ze względu na sztywne zestrojenie podwozia. Przyjemność jazdy psują też głośne turbodiesle zasilane pompowtryskiwaczami. W przedziale pasażerskim wolnej przestrzeni jest tyle samo co w Golfie (oba auta mają ten sam rozstaw osi), za to bagażnik Jetty trzeba ocenić jako przepastny (527 l). Oczywiście duże gabarytowo przedmioty trudno tam zapakować, bo jak to w sedanie otwór załadowczy ma mocno ograniczone wymiary. Pod względem prowadzenia Jetta V zasługuje na wysoką ocenę, sztywne nastawy zawieszeń i podwoziowa elektronika dobrze trzymają auto w ryzach. Koszty utrzymania tego modelu nie należą do niskich. To efekt sporej liczby zdarzających się awarii i konieczności regularnej obsługi w fachowym warsztacie. Jednak wcale nie musi być to ASO, wiele placówek specjalizuje się w naprawach VW, w tym Jetty, i świetnie sobie z tym radzi. Nie brakuje też zamienników oryginalnych części, pozwalających obniżyć koszty eksploatacji. Użytkowanie Jetty V powinna wytrzymać każda, przeciętna kieszeń.

Jetta to bardziej eleganckie wydanie Golfa. Stanowi namiastkę Passata, co powinno skusić nabywców szukających kompaktowego auta z nutą prestiżu.
fot. Volkswagen
Silniki
Jetta piątej generacji zadebiutowała w 2005 r. z benzynowymi silnikami 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM) oraz 2.0 TFSI (200 KM), oraz turbodieslami 1.9 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (140 KM). W kolejnym roku do gamy jednostek napędowych dołączył benzynowiec 1.4 TSI w dwóch wariantach mocy (140 i 170 KM), a także 170-konny turbodiesel 2.0 TDI.