Używany Volkswagen Golf VI. Wady i zalety

Dariusz Dobosz
Volkswagen Golf VI 2008 - 2012 / Fot. Volkswagen
Volkswagen Golf VI 2008 - 2012 / Fot. Volkswagen
Udostępnij:
W Volkswagenie Golfie szóstej generacji nie ma rewolucyjnych zmian w porównaniu z „piątką”. Ale sporo rzeczy poprawiono i dlatego używane egzemplarze tego modelu są warte zainteresowania.
Volkswagen Golf VI 2008 - 2012 / Fot. Volkswagen
Volkswagen Golf VI 2008 - 2012 / Fot. Volkswagen

Można odnieść wrażenie, że Golf VI ma po prostu ostrzejsze linie nadwozia i detale o bardziej kanciastych kształtach. To tylko pozory. Z piątej generacji modelu przejęto co prawda całą płytę podłogową wraz z podwoziem, ale z reszty karoserii pozostał tylko dach. Lepiej wykończono i skuteczniej wyciszono wnętrze, wzbogacono wyposażenie. Pojawiły się elektroniczna regulacja siły tłumienia amortyzatorów i kolanowa poduszka powietrzna dla kierowcy.

Poza tym Golf VI ma wszystkie zalety poprzednika. Świetnie się prowadzi, dysponuje szeroką gamą nowoczesnych silników, przekonuje solidnością i jakością wykonania. Zachował też charakterystyczną linię nadwozia, niezmienną od 1974 r. Jej oryginalność stanowi jeden z atutów auta, które nie sposób pomylić z jakimkolwiek innym modelem. Mocne punkty Golfa VI to również funkcjonalny przedział pasażerski i spory bagażnik (350/1305 l).

Volkswagen Golf VI 2008 - 2012 / Fot. Volkswagen
Volkswagen Golf VI 2008 - 2012 / Fot. Volkswagen

Ogromna popularność kompaktu spod znaku VW sprawia, że utrzymanie samochodu nie sprawia żadnych problemów. Części zamienne są łatwo dostępne, liczne warsztaty gotowe do obsługi tego modelu. Ale ogromna popularność nie przekłada się na niskie koszty eksploatacji. Wyjątkiem są tylko wersje z dwoma silnikami starej generacji. Obsługa nowoczesnych jednostek napędowych sporo kosztuje, zwłaszcza benzynowych z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Trzeba się też liczyć z wydatkami związanymi z awariami, które wcale nie są sporadyczne.

Silniki

Volkswagen Golf VI 2008 - 2012 / Fot. Volkswagen
Volkswagen Golf VI 2008 - 2012 / Fot. Volkswagen

Golf VI zadebiutował w 2008 r. z benzynowymi silnikami 1.4 (80 KM), 1.4 TSI (122 KM), 1.4 TSI (160 KM) i 1.6 (102 KM), oraz turbodieslami 2.0 TDI (110 KM) i 2.0 TDI (140 KM). W kolejnym roku do gamy dołączyły benzynowe 1.2 TSI (105 KM), 1.8 Turbo (160 KM), 2.0 TSI (210 KM, tylko w sportowej wersji GTI) oraz 2.0 TSI (270 KM, tylko w sportowej wersji R), a także turbodiesle 1.6 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (170 KM). W 2010 r. pojawił się benzynowiec 1.2 TSI (85 KM), a w 2011 r. 2.0 TSI GTI Edition 35 o mocy 235 KM.

Najmniej kłopotliwe w eksploatacji, a jednocześnie tanie w obsłudze, są dobrze znane od lat benzynowe silniki 1.4 i 1.6. Przy silnikach serii TSI, z bezpośrednim wtryskiem benzyny i turbodoładowaniem, trzeba liczyć się z wyższymi kosztami serwisowymi oraz awariami, których usunięcie bywa kosztowne. Biorąc pod uwagę zużycie paliwa najlepsze są oczywiście turbodiesle, zwłaszcza 1.6 TDI. Ale i w ich przypadku serwisowanie nie należy do tanich a naprawa ewentualnych awarii i niedomagań mocno obciąża portfel.

Eksploatacja

Volkswagen Golf VI 2008 - 2012 / Fot. Volkswagen
Volkswagen Golf VI 2008 - 2012 / Fot. Volkswagen

W Golfie VI najwięcej problemów sprawiają silniki. W 1.4 TSI szybko wyciąga się łańcuch rozrządu, zazwyczaj wymaga wymiany po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów. Metaliczne odgłosy z rozrządu i charakterystyczne brzęczenie (tarcie łańcucha o korpus silnika) to sygnał, że trzeba udać się do warsztatu. Nazbyt wyciągnięty łańcuch może „przeskoczyć” na kołach zębatych, co skutkuje poważną awarią silnika. Przypadłością silnika 1.4 TSI jest również zbieranie się nagaru na zaworach, objawiające się pogorszeniem osiągów i nierówną pracą silnika.

Podobne problemy z łańcuchem rozrządu jak w 1.4 TSI ma również silnik 1.2 TSI. W tym przypadku szybka reakcja warsztatu może uratować silnik przed poważnymi uszkodzeniami. Poza tym w 1.2 TSI trzeba liczyć się z wypaleniem uszczelki pod głowicą oraz wadliwą pracą komputera sterującego silnikiem. W efekcie silnik pracuje w wyższych temperaturach, co może prowadzić do poważnych awarii, na przykład wypalania tłoków.

Wersja 1.8 Turbo znana jest z wysokiego zużycia oleju, a 1.6 TDI z dużej wrażliwości na jakość paliwa. By nie uszkodzić kosztownych wtryskiwaczy piezoelektrycznych trzeba tankować na renomowanych stacjach, a filtr paliwa wymieniać częściej niż zaleca producent. Trzeba się też liczyć z wyciekami oleju a także utrudnionym rozruchem zimnego silnika (zazwyczaj wystarczy wgrać nowe oprogramowanie do komputera sterującego silnikiem).

Volkswagen Golf VI 2008 - 2012 / Fot. Volkswagen
Volkswagen Golf VI 2008 - 2012 / Fot. Volkswagen

Wycieki paliwa to z kolei „specjalność” wersji 2.0 TDI. W turbodieslach z systemem dopalania cząstek stałych zapychają się filtry wychwytujące sadzę. Problem pojawia się w autach eksploatowanych głównie w mieście. Jeśli dojdzie do zapchania filtra trzeba pojechać do serwisu. Awaryjne są dwusprzęgłowe, zautomatyzowane skrzynie biegów DSG. Psuje się w nich elektronika, nietrwałe są łożyska. Kaprysi też elektronika pokładowa, co widać po zapalających się bez powodu kontrolkach na desce rozdzielczej. Często zawodzi przełącznik kierunkowskazów.

Ważniejsze daty

1974 – VW Golf I
1983 – VW Golf II
1991 – VW Golf III
1997 – VW Golf IV
2003 – VW Golf V
2008 – VW Golf VI, nadwozie hathback 3d i 5d. Wersje z napędem na jedną oś i z napędem 4x4 (4Motion)
2009 – wersja kombi, sportowe wersje GTI oraz R
2011 – wersja Cabrio
2012 – VW Golf VII

Zalety

  • świetne prowadzenie
  • szeroki wybór silników
  • funkcjonalne wnętrze
  • wysoka jakość wykonania

Wady

- awaryjność niektórych wersji
- wysoka cena

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

Zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

Nowe

 

 

 

 

 

 

1.2 TSI

1197

85/4800

160/1500-3500

178

12,3

5,5

1.2 TSI

1197

105/5000

175/1550-4100

190

10,6

5,7

1.4

1390

80/5000

132/3800

172

13,9

6,9

1.4 TSI

1390

122/5000

200/1500-4000

200

9,5

6,2

1.4 TSI

1390

160/5800

240/1500-4500

220

8,0

6,3

1.6

1595

102/5600

148/3800

184

11,4

7,1

1.8 Turbo

1798

160/5000

250/1500

220

8,0

6,8

2.0 TSI

1984

210/5300

280/1700-5200

240

6,9

7,3

2.0 TSI

1984

235/5500-6300

300/2200-5500

247

6,6

8,1

2.0 TSI

1984

270/6000

350/2500-5000

250

5,7

8,5

Silniki

Wysoko-

Prężne

 

 

 

 

 

 

1.6 TDI

1598

105/4400

250/1500-2500

189

11,3

4,5

2.0 TDI

1968

110/4200

250/1500-2500

190

10,7

5,3

2.0 TDI

1968

140/4200

320/1750-2500

209

9,3

4,8

2.0 TDI

1968

170/4200

350/1750-2500

222

8,1

5,3

Ceny

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/

wersja

2008

2009

2010

2011

2012

1.2 TSI (105 KM)

 

36,5

41,0

45,0

51,5

1.4

33,5

37,5

41,5

47,0

53,5

1.6

32,0

35,5

 

 

 

2.0 TSI (210 KM)

 

51,5

58,0

66,0

77,0

2.0 TSI (235 KM)

 

 

 

 

84,5

2.0 TSI (270 KM)

 

61,5

70,0

81,0

95,5

1.6 TDI

 

40,0

45,0

52,0

60,0

2.0 TDI (110 KM)

36,5

40,5

 

 

 

2.0 TDI (140 KM)

41,0

45,5

51,0

60,0

68,5

2.0 TDI (170 KM)

 

53,0

60,0

70,0

81,5

Podsumowanie

Volkswagen Golf VI 2008 - 2012 / Fot. Volkswagen
Volkswagen Golf VI 2008 - 2012 / Fot. Volkswagen

Golf to klasa sama w sobie, a w przypadku szóstej generacji widać to jeszcze wyraźniej niż u poprzedników. Głównie w wykończeniu i wyposażeniu. Przedział pasażerski, choć mało finezyjny, tchnie elegancją. Podobnie jak nadwozie. Podobać może się funkcjonalność Golfa VI, pewność prowadzenia i wysoki poziom bezpieczeństwa. Szkoda tylko, że nowoczesne silniki zapewniające dobre osiągi, są najbardziej kłopotliwe. Chcąc uniknąć problemów trzeba decydować się na przestarzałe jednostki napędowe o słabej dynamice. To największa porażka twórców Golfa VI.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Bacscan

Bacscan CA 9000 Professional SG

356,76 zł265,00 zł-26%
miejsce #2

Promiler

Promiler AL 7010

359,00 zł292,64 zł-18%
miejsce #3

Promiler

Promiler iBlow 10

1 799,00 zł1 538,00 zł-15%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie