Używany Seat Toledo III (2004-2009). Czy warto kupić?

Bartosz Gubernat
Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat
Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat
Trzecia generacja Seata Toledo wyróżnia się kontrowersyjnym wyglądem. Nietypowe kształty sprawiają, że auto jest funkcjonalne, a pod maską ma sprawdzone silniki Volkswagena. Dla szukających używanego auta nie jest pierwszym wyborem, łatwiej więc o dobry egzemplarz w niższej cenie.

Jego przestronna kabina pozawala w wygodny sposób podróżować czterem osobom i dziecku. Ponieważ komfort połączono tu z sprawdzonymi rozwiązaniami technicznymi Volkswagena, ten model warto wziąć pod uwagę szukając dobrego auta używanego.

Seat Toledo III (2004-2009) - historia i stylistyka modelu

T

Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat
Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat

oledo III na rynku zadebiutował w 2004 roku. Powstał na płycie podłogowej wspólnej dla Volkswagena Golfa V, Jetty i Skody Octavii II. Jego niecodzienna stylistyka była efektem pracy projektanta Waltera de’Silvy, włoskiego projektanta znanego m.in. z pracy dla Fiata i Alfy Romeo, od 1998 roku zatrudnionego przez Volkswagena. Projektując Toledo dostał zadanie połączenia linii minivana z sedanem. Powstało auto przestronne, ale jego nadwozie nie ma dobrych proporcji. Szczególnie tył wygląda, jakby nie pasował do reszty samochodu.

Nie brakuje opinii, że stylista zbyt mocno popuścił wodze fantazji, czego dowodem może być słaba sprzedaż auta, która zdecydowała o zakończeniu jego produkcji w 2009 roku. Seat Toledo III nie doczekał się żadnych zmian konstrukcyjnych i wizualnych. Dwa lata temu na rynek powrócił model o tej nazwie - zupełnie nowy samochód, będący czwartą generacją Toledo. Seat Toledo III w testach Euro NCAP dostał maksymalną notę pięciu gwiazdek.

Seat Toledo III - wnętrze i wyposażenie

Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat
Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat

Wysokie na 1568 mm nadwozie kryje w sobie przestronną i wygodną kabinę. Z tyłu miejsca jest sporo nawet, kiedy z przodu podróżują wysokie osoby. Z oparcia tylnej kanapy wyciąga się podłokietnik z miejscami na kubki. Jego funkcja jest podwójna, ponieważ po odchyleniu w oparciu powstaje otwór, dzięki czemu można samochodem przewieźć długie przedmioty, np. narty. Przednie fotele są wygodne i dobrze wyprofilowane, a kokpit chociaż pełen nowoczesnych linii - czytelny i poukładany. Dzięki temu obsługa samochodu jest intuicyjna.

Na uwagę zasługuje pojemny schowek w podłokietniku kierowcy oraz funkcjonalne półki-koszyki wytłoczone w zewnętrznej części obudowy przednich foteli oraz kanapy. Ciekawym rozwiązaniem jest dwupoziomowy bagażnik, który mieści aż 500 litrów ładunku.

Jakość tapicerki jest niezła, chociaż plastiki użyte do obudowy drzwi i w okolicy lewarka zmiany biegów mogłyby być nieco miększe. Kokpit składa się z dwóch rodzajów tworzywa. Efektowna i przyjemniejsza w dotyku jest część przypominająca wyglądem włókno węglowe. Pozostała część to gładki plastik, który niestety nie jest bardzo odporny na zarysowania. Standardowe wyposażenie to systemy ABS i TCS, elektryczno-mechaniczne wspomaganie kierownicy, cztery poduszki powietrzne, po dwie czołowe i boczne. Było tu także radio z CD i klimatyzacja manualna. 

Ale wyposażeniem wielu wersji samochodu już w standardzie był system audio z 8 głośnikami i odtwarzaczem CD/Mp3, komputer pokładowy, tempomat, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna i elektrycznie sterowane szyby oraz lusterka (dodatkowo automatycznie składane na postoju). Większość dostępnych na rynku egzemplarzy ma także poduszki oraz kurtyny powietrzne, systemy ABS, EBV (korektor hamowania tylnej osi), MSR (zapobiega poślizgowi kół podczas hamowania silnikiem) ESP (stabilizacja toru jazdy podczas pokonywania zakrętów), HBA (asystent nagłego hamowania) i DSR (w krytycznych sytuacjach pomaga zachować właściwy tor jazdy). Za skórzaną kierownicę i lewarek zmiany biegów trzeba było dopłacić.

Seat Toledo III - silniki i ich usterki

Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat
Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat

Na polskim rynku samochód był oferowany w trzech wersjach benzynowych i tylu samo wysokoprężnych. W innych krajach gama była nieco bogatsza. W tej pierwszej grupie do wyboru były dwie skrzynie manualne – pięcio- i sześciobiegowa oraz automat Tiptronic. Diesla można było wybrać w konfiguracji z przekładnią tradycyjną lub dwusprzęgłowym automatem DSG. Osiągi poszczególnych wersji silnikowych Seata Toledo III podajemy pod tekstem.

Silniki benzynowe - polecane jednostki i ich usterki

Podstawowa jednostka to silnik benzynowy 1.6 o mocy 102 KM, który ze względu na prostą budowę jest uważany za najmniej awaryjny. Niestety nie jest demonem prędkości, a jego największa wada to spory apetyt na paliwo, wynoszący nawet 10,5 l benzyny na 100 km. Na szczęście jednostka znakomicie nadaje się do przeróbki na gaz, ale warunkiem dobrego funkcjonowania samochodu na tym paliwie jest właściwy dobór instalacji. Aby samochód spisywał się bez zarzutu, fachowcy polecają układy sekwencyjne. Cena przeróbki zależy od stopnia zaawansowania osprzętu, m.in. rodzaju listwy wtryskowej i sterownika. Ale koszt powinien zamknąć się w kwocie 2200-2600 zł.

Mocniejszy benzyniak to jednostka 2.0 FSI o mocy 150 KM. Oferuje dużo lepsze osiągi, podczas gdy zużycie paliwa w mieście jest tylko o 0,8-1,0 l/100 km większe. Auto ma jednak dwie zasadnicze wady. Pierwsza, to słabe paski rozrządu, które potrafią się nieoczekiwanie zerwać. Dlatego zaleca się ich wymianę nie co 180 tys. km jak podaje producent, ale maksymalnie co 140 tys. km. Kompleksowa usługa wraz z częściami kosztuje 1000-1300 zł. Koszt remontu silnika w przypadku zerwania może natomiast wynieść nawet 8000 zł.

Ze względu na bezpośredni wtrysk paliwa ciągle jest także problem z instalacją gazową. Co prawda instalacje V generacji oznaczone symbolem LPI już powstają dla silników FSI i TSI (robi je np. holenderska firma Vialle), ale ich praca ciągle pozostawia sporo do życzenia, a koszt przeróbki auta wynosi ponad 5000 zł.

[page_break]

Silniki wysokoprężne - polecane jednostki i ich usterki

Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat
Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat

W przypadku diesli niezwykle trwałym rozwiązaniem jest turbodoładowany 1.9 TDI o mocy 105 KM. Silnik bez problemu wytrzymuje bez większych remontów ponad 500 tys. km. Wystarczy na bieżąco zmieniać olej i pilnować terminów wymiany paska rozrządu. Jego dodatkowy atut to niskie zużycie paliwa, które przy umiejętnej jeździe nawet w mieście nie przekracza 6,5 l/100 km.

Minusem jest umiarkowane przyspieszenie. W tym silniku główną bolączką są przedwcześnie zużywające się pompowtryskiwacze i turbosprężarka. W przypadku tych pierwszych, regeneracja nie jest zalecana, ponieważ elementy często nie pracują wówczas dobrze. W razie awarii lepiej postawić na nowe części, ale jeden wtryskiwacz kosztuje od 1500 do 3700 zł, zależnie od konkretnej wersji silnika 1.9 TDI i roku jego produkcji. Dużo łatwiej poradzić sobie z awarią turbosprężarki, którą można profesjonalnie zregenerować już za ok. 800 zł.

Więcej mocy – 140 KM i 170 KM - oferuje nowszy silnik 2.0 TDI. Niestety egzemplarze z początku produkcji były pełne wad, które skutkowały drogimi w naprawie usterkami. To przede wszystkim pękająca głowica, którą w zależności od stopnia uszkodzenia można spawać albo trzeba wymienić. Nie jest to tania naprawa – nowa głowica wraz z wymianą poza ASO to nawet 5000 zł. Ok. 1400 zł trzeba przygotować na nowy EGR, który także lubi płatać figle. Jeśli pęknie, płyn chłodzący uszkadza turbosprężarkę. Koło dwumasowe jest umiarkowanie wytrzymałe, koszt jego wymiany wraz ze sprzęgłem to ok. 2000-2500 zł.

Seat Toledo III - inne typowe usterki i zawieszenie

Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat
Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat

W przypadku egzemplarzy z przebiegiem powyżej 200 tys. km odradzamy skrzynię DSG, która jest droga w naprawie. Jeśli kierowca nie dbał o wymianę jej oleju (trzeba to robić co 60 tys. km) albo samochód był poważnie uszkodzony, ryzyko usterek jest wyższe. Ich naprawa jest bardzo droga, dlatego wielu kierowców decyduje się na zakup skrzyni z rynku wtórnego. Ich ceny wahają się między 2000 a 3000 zł.

Zawieszenie Toledo dzięki zastosowaniu z tyłu konstrukcji wielowahaczowej jest bardzo komfortowe a jednocześnie zapewnia dobre prowadzenie (z przodu tradycyjnie kolumny MacPhersona). Bez względu na wersję silnikową niezbyt trwałe są metalowo-gumowe tuleje wahaczy i łączniki stabilizatora. Części mają jednak wiele tanich zamienników, dlatego z tej strony samochodu nie trzeba się obawiać.

Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat
Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat

Stosunkowo szybko zużywają się plastikowe elementy wnętrza, na czele z przyciskami, z których schodzi lakier. Na forach internetowych kierowcy narzekają też na zacinające się mechanizmy sterowania lusterkami i szybami. Niekiedy po sprzątaniu auta zapala się kontrolka poduszek powietrznych, co jest efektem braku połączenia w kostce zamontowanej pod fotelem. Na szczęście większość tych problemów można załatwić niewielkim kosztem. Bezwypadkowy Seat Toledo III nie powinien korodować.

Seat Toledo III - ceny i podsumowanie

Używanego Seata Toledo z lat 2004-2005 uda się kupić nawet za 10-12 tys. zł. Będą to jednak niezbyt dobrze utrzymane auta z przebiegami sięgającymi 300 tys. km. Mało wyeksploatowane auta z końca produkcji są wyceniane na 22-25 tys. zł. Wersja silnikowa nie ma decydującego wpływu na cenę. Kluczowe jest wyposażenie Toledo oraz jego stan.

Polecamy wersje 1.6 MPI  i 1.9 TDI. Pierwsza jest świetną propozycją dla zwolenników jazdy na LPG. Druga to solidna i równie ekonomiczna propozycja, tyle że dla zwolenników diesli. Kupując używanego Seata Toledo III przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na historię samochodu. Toledo III to bardzo dobra propozycja dla kierowcy poszukującego przestronnego auta dla czteroosobowej rodziny.

Silniki benzynowe – gama i osiągi:
1.6 MPI (75 kW/102 KM przy 3800 obr./min.), maksymalny moment obrotowy - 148 Nm/3800, średnie spalanie – 7,6 l/100 km, prędkość maksymalna - 181 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – 12,9 sek.

1.8 TSI (118kW/160 KM przy 4500-6200 obr./min.), maksymalny moment obrotowy - 250 Nm/1500-4200, średnie spalanie - 7,6 l/100 km, prędkość maksymalna - 210 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – 8,5 sek.

2.0 FSI (110 kW/150 KM przy 6000 obr./min.), maksymalny moment obrotowy - 200 Nm/3500, średnie spalanie – 8,9 l/100 km, prędkość maksymalna - 206 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – 9,7 sek.

2.0 TSI (147kW/200 KM przy 5100-6000 obr./min.), maksymalny moment obrotowy - 280 Nm/1800-5000, średnie spalanie - 9,7 l/100 km, prędkość maksymalna - 220 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – 7,7 sek. 


Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat
Seat Toledo III / Fot. Bartosz Gubernat

Silniki wysokoprężne – gama  i osiągi:

1.9 TDI (77 kW/105 KM przy 4000 obr./min.), maksymalny moment obrotowy - 250 Nm/1900, średnie spalanie – 5,4 l/100 km, prędkość maksymalna - 183 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – 12,4 sek.

2.0 TDI (103 kW/140 KM przy 4000 obr./min.), maksymalny moment obrotowy - 320 Nm/1750-2500, średnie spalanie – 5,8 l/100 km, prędkość maksymalna - 201 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – 10 sek.

SEAT Toledo 1.6 MPI – dane techniczne:
Pojemność silnika: 1595 ccm
Moc: 102 KM
Maks. moment obr.: 148 Nm
Turbina: nie
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,9 sek.
Prędkość maksymalna: 181 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 10,4 / 6,0 / 7,6 l/100 km
Nadwozie, liczba miejsc: pięciodrzwiowe, 5
Wymiary (dł./szer./wys.): 4458/1768/1572 mm
Rozstaw osi: 2578 mm
Masa własna: 1344 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Pojemność bagażnika: 500-1440 l

Ceny części zamiennych – ASO (markowy zamiennik)
Kompletne sprzęgło – 1252 zł (430 zł)
Koło dwumasowe – nie występuje w tym modelu
Kompletny rozrząd z pompą wody - 521 zł (299 zł)
Tarcze hamulcowe przód (1 szt.) – 242 zł (109 zł)
Klocki hamulcowe przód – 308 zł (109 zł)
Amortyzatory przód (1 szt.) – 634 zł (145 zł)
Amortyzatory tył (1 szt.) – 520 zł (145 zł)
Łącznik stabilizatora – 129 zł (49 zł)
Końcówka drążka kierowniczego – prawa 164 zł, lewa 227 zł (48 zł)
Filtr oleju – 34 zł (18 zł)
Filtr paliwa – 149 zł (69 zł)
Filtr powietrza – 122 zł (50 zł)
Filtr pyłkowy – 63 zł (39 zł)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty