Pierwsza generacja Peugeota 508 zadebiutowała w 2010 roku, zastępując jednocześnie modele 407 i 607. Auto zostało zbudowane w oparciu o płytę podłogową Citroena C5. Po czterech latach od wprowadzenia do produkcji, model 508 przeszedł facelifting, w ramach którego zmieniono wygląd zderzaków, atrapy chłodnicy, przednich i tylnych świateł oraz nieco wzbogacono wyposażenie. Samochód był dostępny jako sedan i kombi (debiut w rok po sedanie) i pozostawał w produkcji do 2018 r.
Peugeot 508. Nadwozie/wnętrze

Fot. Peugeot
Trudno odmówić sylwetce 508 elegancji. Po prawie dekadzie od debiutu, auto nadal wygląda świeżo i może się podobać. Nieco zachowawczą, w porównaniu z następcą, stylistykę trudno uznać za wadę - prostota zazwyczaj jest bardziej ponadczasowa i wolniej się starzeje. Niewiele złego można powiedzieć też o wnętrzu - jest stosunkowo przestronne i wykonane z materiałów porównywalnych, co niemiecka konkurencja. Na brak miejsca nad głową z tyłu w sedanie będą narzekały osoby powyżej 185 cm wzrostu. W kombi pod tym względem jest nieco lepiej.
Wyjątkowo wygodne są fotele - mają szeroki zakres regulacji, i - nawet w podstawowej odmianie - niezłe trzymanie boczne. Całkiem pojemne są bagażniki - ten w sedanie ma 515 l, w kombi zaś o 45 l więcej. Gorzej pod tym względem wypada hybrydowa odmiana RXH, której baterie ograniczają pojemność kufra do mocno przeciętnych 400 l.

Fot. Peugeot
Użytkownicy 508 bardzo chwalą wyciszenie wnętrza - zwłaszcza w odmianach benzynowych prawie nie słychać pracy silnika. Auto występowało w kilku wersjach wyposażenia - Active, Allure, GT oraz RXH. Większość egzemplarzy jest bogato wyposażona - z ciekawszych elementów występuje head-up display (na szybce wysuwanej z kokpitu), aktywny układ kierowniczy, fotel kierowcy z masażem oraz czterostrefowa, automatyczna klimatyzacja. Awarie wyposażenia zdarzają się rzadziej niż w modelu 407, ale i tak przed zakupem należy sprawdzić poprawność funkcjonowania wszystkich jego elementów.
Peugeot 508. Napęd/prowadzenie

Fot. Peugeot
Około 90% ofert z rynku wtórnego to diesle. I dobrze, bo motor wysokoprężny to najlepsze źródło napędu do 508. Szczególnie polecamy 2.0 HDi, które zapewnia dobry kompromis między dynamiką jazdy a zużyciem paliwa. Słabsze motory 1.6 HDi nadadzą się do miasta, poza nim osiągi auta będą przeciętne.
Co ważne, mniej problemów niż w poprzedniku sprawiają filtry cząstek stałych - nawet taksówkarze jeżdżący tym modelem przyznają, że system ich wypalania jest dopracowany, co pozwala na bezstresowe i częste podróże miejskie. Jedyny dostępny silnik benzynowy 1.6 występuje zarówno w wersji wolnossącej, jak i doładowanej. W każdym przypadku ma bezpośredni wtrysk, co utrudnia i podnosi koszt montażu instalacji LPG. Ponadto motor ten jest wyborem podwyższonego ryzyka. Głównie z powodu awaryjnego rozrządu, który często nie wytrzymuje nawet 100 tys. km.
Oddzielną sprawą jest odmiana hybrydowa. Występowała wyłącznie w wersji RXH i składała się ze 163-konnego silnika 2.0 HDi oraz 37-konnego motoru elektrycznego napędzającego tylną oś. Hybryda to jedyna wersja z napędem na cztery koła, ale jej sens jest wątpliwy. Zwykły diesel spala tak niewiele, że trudno zaakceptować większą komplikację konstrukcji oraz znacznie mniejszy bagażnik w hybrydzie. Skrzynie biegów są raczej bezproblemowe, chociaż radzimy unikać zautomatyzowanej przekładni z najsłabszych odmian wysokoprężnych i benzynowych - nie działa płynnie, a naprawy układu sterującego są drogie.
Układ jezdny zestrojono dość sztywno, dlatego osoby szukające komfortu typowego dla francuzów mogą być zawiedzione. W zależności od wersji, zawieszenie przednie jest oparte o kolumny McPhersona lub układ wielowahaczowy (tylko w GT). Z tyłu w każdym przypadku mamy zawieszenie wielowahaczowe.
Peugeot 508. Sytuacja rynkowa

Fot. Peugeot
Wśród ok. tysiąca aut wystawionych obecnie na sprzedaż, ponad połowa to samochody pochodzące z polskich salonów sprzedaży. Kolejnym budującym faktem jest to, że Peugeot 508 był rzadziej wybierany przez zarządców flot niż np. Skoda Octavia, czy Opel Insignia. Z tego powodu łatwiej niż w ich przypadku trafić na auto pochodzące od prywatnego użytkownika.
Chociaż zdarzają się egzemplarze kosztujące 15-20 tys. zł, to należy do nich podchodzić z ostrożnością - mogą mieć powypadkową przeszłość i nieudokumentowany przebieg. Bezpieczniejsze są te kosztujące 30 tys. zł i więcej. Za 35 tys. zł można kupić dwulitrowego diesla w wersji Allure sprzed liftingu z przebiegiem nie przekraczającym 200 tys. km. Najdrożej - nawet 80-90 tys. zł - wyceniono auta z końca produkcji, z symbolicznymi przebiegami i najmocniejszymi dieslami pod maską.
Peugeot 508. Podsumowanie
Peugeot 508 pierwszej generacji to udany model, który jest pełnoprawnym graczem segmentu D. W większości jego wersji, opinie o awaryjnych autach francuskich, nie mają potwierdzenia. Nasz typ - 140-konne 2.0 HDi po liftingu.
Peugeot 508 ZALETY:
niezawodne i oszczędne, dwulitrowe diesle;
wysoka jakość wykonania;
szeroka oferta rynkowa, dużo aut z polskich salonów.
Peugeot 508 WADY:
awaryjny silnik benzynowy 1.6
Podstawowe dane techniczne Peugeota 508
Wersja | Silnik: | Moc maksymalna: | Maks. moment obrotowy | 0-100 km/h: | V-max: |
Silniki benzynowe: | |||||
1.6 VTI 120 | R4 1,6 l (1598 cm³) DOHC | 120 KM (88 kW) przy 6000 obr/min | 160 Nm przy 4250 obr/min | 11,5 s | 203 km/h |
1.6 THP 155 | R4 1,6 l (1598 cm³), DOHC, turbo | 156 KM (115 kW) przy 6000 obr/min | 240 Nm przy 1400 obr/min | 8,8 s | 218 km/h |
1.6 THP 155 aut. | R4 1,6 l (1598 cm³), DOHC, turbo | 156 KM (115 kW) przy 6000 obr/min | 240 Nm przy 1400 obr/min | 9,3 s | 220 km/h |
Silniki wysokoprężne: | |||||
1.6 HDi FAP 110 | R4 1,6 l (1560 cm³), DOHC, turbo | 115 KM (84 kW) przy 3600 obr/min | 240 Nm przy 1500-3000 obr/min | 11,3 s | 188 km/h |
1.6 e-HDi FAP 110 | R4 1,6 l (1560 cm³), DOHC, turbo | 112 KM (82 kW) przy 3600 obr/min | 270 Nm przy 1750 obr/min | 11,9 s | 197 km/h |
2.0 HDi FAP 140 | R4 2,0 l (1997 cm³), DOHC, turbo | 140 KM (103 kW) przy 4000 obr/min | 320 Nm przy 2000 obr/min | 9,8 s | 210 km/h |
2.0 HDi FAP 160 aut. | R4 2,0 l (1997 cm³), DOHC, turbo | 163 KM (120 kW) przy 3750 obr/min | 340 Nm przy 2000-3000 obr/min | 9,2 s | 226 km/h |
2.2 HDi FAP 200 aut. | R4 2,2 l (2179 cm³), DOHC, turbo | 204 KM (150 kW) przy 3500 obr/min | 450 Nm przy 2000-2750 obr/min | 8,2 s | 234 km/h |
Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?