Używany Peugeot 206. Dobrze wygląda, rzadko się psuje

Bartosz Gubernat
Używany Peugeot 206. Poradnik zakupowy Mimo upływu czasu Peugeot 206 (1998-2012) to wciąż samochód o atrakcyjnej, nowoczesnej stylistyce. Jego największą zaletą są jednak niskie koszty eksploatacji. Samochód rzadko ulega awariom zmuszającym do wzywania lawety, a części zamienne są tanie.fot. Bartosz Gubernat
Używany Peugeot 206. Poradnik zakupowy Mimo upływu czasu Peugeot 206 (1998-2012) to wciąż samochód o atrakcyjnej, nowoczesnej stylistyce. Jego największą zaletą są jednak niskie koszty eksploatacji. Samochód rzadko ulega awariom zmuszającym do wzywania lawety, a części zamienne są tanie.fot. Bartosz Gubernat
Mimo upływu czasu Peugeot 206 (1998-2012) to wciąż samochód o atrakcyjnej, nowoczesnej stylistyce. Jego największą zaletą są jednak niskie koszty eksploatacji. Samochód rzadko ulega awariom zmuszającym do wzywania lawety, a części zamienne są tanie.

Produkcja Peugeota 206 rozpoczęły się w 1998 roku. Samochód zastąpił na rynku europejski hit – model 205, który w ciągu piętnastu lat powstał w liczbie aż 5,3 mln egzemplarzy. Chociaż nowy model przypomina kształtem poprzednika, jest zupełnie innym samochodem. Zbudowano go od podstaw, projektując nowe nadwozie i silniki. Początkowo dostępny wyłącznie jako hatchback w wersjach z trzema lub pięcioma drzwiami, potem był produkowany także w wersji SW (kombi - od 2002 r.) i CC (kabriolet - od 2000 r.).

Używany Peugeot 206. Poradnik zakupowy Mimo upływu czasu Peugeot 206 (1998-2012) to wciąż samochód o atrakcyjnej, nowoczesnej stylistyce. Jego największą
Używany Peugeot 206. Poradnik zakupowy

Mimo upływu czasu Peugeot 206 (1998-2012) to wciąż samochód o atrakcyjnej, nowoczesnej stylistyce. Jego największą zaletą są jednak niskie koszty eksploatacji. Samochód rzadko ulega awariom zmuszającym do wzywania lawety, a części zamienne są tanie.

fot. Bartosz Gubernat

Samochód także odniósł sukces - produkowano go do 2012 r., przez sześć lat równolegle z następcą - modelem 207; w tym czasie 206 pełnił już rolę budżetowego auta. Peugeot przeszedł dwie modernizacje - w 2003 i 2009 r. Po ostatniej był oferowany jako model 206+. Liftingi obejmowały m.in. zmiany stylistyczne, poprawki w instalacji elektrycznej i zmiany w gamie silnikowej.

Peugeot 206 - stylistyka i wnętrze

Pod względem wykonania Peugeot 206 nie jest perfekcyjny, ale zalet ma znacznie więcej niż wad. Pochwalić należy go przede wszystkim za design – opływowe kształty są wszechobecne zarówno w środku, jak i na zewnątrz. Nadwozie jest pełne przetłoczeń i obłych kształtów, duże przednie reflektory nadają samochodowi agresywny wyraz, przypominający lwią paszczę. W wersji pięciodrzwiowej dostęp do środka jest wygodny.

Używany Peugeot 206. Poradnik zakupowy Mimo upływu czasu Peugeot 206 (1998-2012) to wciąż samochód o atrakcyjnej, nowoczesnej stylistyce. Jego największą
Używany Peugeot 206. Poradnik zakupowy

Mimo upływu czasu Peugeot 206 (1998-2012) to wciąż samochód o atrakcyjnej, nowoczesnej stylistyce. Jego największą zaletą są jednak niskie koszty eksploatacji. Samochód rzadko ulega awariom zmuszającym do wzywania lawety, a części zamienne są tanie.

fot. Bartosz Gubernat

W prezentowanych na zdjęciach trzydrzwiowym hatchbacku wysoka osoba będzie miała kłopot z komfortowym zajęciem miejsca na kanapie. Najpoważniejsza bolączka to długie skrzydła drzwi, które na parkingu o wąskich miejscach mogą utrudniać wsiadanie i wysiadanie z auta. W samochodach bezwypadkowych lakier jest bardzo trwały, a korozji nie należy się obawiać, co z pewnością będzie przewagą 206-ki nad konkurentami, na czele z Oplem Corsą i Fordem Fiestą. Problemy mogą wystąpić jedynie na klapie bagażnika, w okolicy tylnej szyby.

Zobacz także: Jak bezpiecznie kupić używany samochód?

Wnętrze nie jest przesadnie pojemne, ale w przedniej części kabiny z powodzeniem zmieszczą się dwie wysokie osoby. Gorzej sytuacja przedstawia się z tyłu, gdzie ilość miejsca jest symboliczna. Wykonanie samochodu jest estetyczne, chociaż większość plastików jest twarda i niezbyt przyjemna w dotyku. Główna część kokpitu jest wykonana z plastiku o charakterystycznej dla Peugeota fakturze – przypominającej skórę. Boki drzwi są wyłożone takim samym materiałem jak tapicerka foteli. To zdecydowanie poprawia estetykę wnętrza. Na drobne przedmioty poza schowkiem głównym jest także półka w górnej części kokpitu oraz dwie mniejsze powyżej dźwigni hamulca ręcznego. Jako schowek, np. na monety może służyć także popielniczka między lewarkiem zmiany biegów a panelem sterowania klimatyzacją.

Peugeot 206 - silniki

Używany Peugeot 206. Poradnik zakupowy Mimo upływu czasu Peugeot 206 (1998-2012) to wciąż samochód o atrakcyjnej, nowoczesnej stylistyce. Jego największą
Używany Peugeot 206. Poradnik zakupowy

Mimo upływu czasu Peugeot 206 (1998-2012) to wciąż samochód o atrakcyjnej, nowoczesnej stylistyce. Jego największą zaletą są jednak niskie koszty eksploatacji. Samochód rzadko ulega awariom zmuszającym do wzywania lawety, a części zamienne są tanie.

fot. Bartosz Gubernat

W początkowej fazie produkcji Peugeot 206 występował z silnikami benzynowymi 1.1 (60 KM), 1.4 (75 KM), 1.6 (88 KM) oraz wolnossącym dieslem 1.9 (69 KM). Później dołączyły do nich turbodoładowane diesle HDI: 2.0 a następnie 1.4 i 1.6. Silniki benzynowe doczekały się modyfikacji oraz dodatkowej wersji dwulitrowej o mocy 135 KM i nowej 1.6 o mocy 109 KM.

Były też dostępne usportowione wersje 1.6 16V (109 KM) oraz 2.0 16V (135-177 KM). Najciekawszą z nich był wariant GT z wydatnymi zderzakami. Na rynek trafiła seria 4000 egzemplarzy, by Peugeot spełnił kryteria do homologowania auta klasy WRC. Indywidualny numer każdego auta sprawia, że zadbany 206 GT zasługuje już na tytuł auta kolekcjonerskiego - tłumaczy to dość wysokie ceny tej wersji (ok. 10 tys. zł i więcej).

Zdaniem mechaników naprawiających francuskie samochody, gama silnikowa to mocna strona 206. Na pochwałę zasługuje przede wszystkim benzynowe 1.4, które w latach 1998-2003 było dostępne w wersji o mocy 75 KM, a potem zwiększona ją do 88 KM. Wybierając diesla można zastanowić się między 1.4 HDI a 1.9 D. Pierwszy z nich jest bardziej nowoczesny, wykorzystuje technologię Common Rail i ma turbosprężarkę. Silnik 1.9 to propozycja wolnossąca. Jej zaletą jest prostsza budowa, co skutkuje wysoką trwałością. Niestety osiągi są słabe, a głośna praca na wysokich obrotach może być denerwująca. Inwestować nie warto natomiast w silnik 1.1, który jest zbyt słaby.

Peugeot 206 - belka skrętna i inne typowe usterki

Używany Peugeot 206. Poradnik zakupowy Mimo upływu czasu Peugeot 206 (1998-2012) to wciąż samochód o atrakcyjnej, nowoczesnej stylistyce. Jego największą
Używany Peugeot 206. Poradnik zakupowy

Mimo upływu czasu Peugeot 206 (1998-2012) to wciąż samochód o atrakcyjnej, nowoczesnej stylistyce. Jego największą zaletą są jednak niskie koszty eksploatacji. Samochód rzadko ulega awariom zmuszającym do wzywania lawety, a części zamienne są tanie.

fot. Bartosz Gubernat

Jak każdy samochód 206 ma swoje słabe punkty. W przypadku jednostek HDI to układ wtryskowy, który nie jest odporny na paliwo złej jakości. A w razie uszkodzenia wtryskiwaczy koszt naprawy może sięgać nawet 7 tys. zł, jeśli trzeba by wymienić wszystkie cztery. - W ASO jeden wtryskiwacz kosztuje nawet 1800 zł. Ponieważ Peugeot stosował w silnikach układ wtryskowy Boscha, można obniżyć koszty naprawy oddając wtryskiwacze do regeneracji. W zależności od serwisu koszt to ok. 500-800 zł za sztukę – mówi Stanisław Płonka, mechanik z Rzeszowa.

Usterka, która występuje bez względu na wersję silnikową to zużycie i odkształcenie się tylnej belki skrętnej. Można ją rozpoznać po pochyleniu tylnych kół. Długotrwała jazda z tą usterką doprowadzi do całkowitego uszkodzenia czopów belki. Za jej regenerację trzeba zapłacić co najmniej 1200 zł. Naprawa z wykorzystaniem oryginalnych części kosztuje co najmniej 1600 zł. Wcześniejsza reakcja pozwoli poprzestać na wymianie samych łożysk, które w ASO będą kosztowały ok. 400 zł.

Poza tym można się jeszcze spodziewać drobnych usterek elektroniki. Zdarza się np., że komputer pokładowy wyrzuca sygnał błędu, który podczas diagnostyki w serwisie okazuje się fałszywym alarmem. Czasami zacina się centralny zamek, a autoalarm uruchamia się bez potrzeby. W autach po liftingu te usterki występują zdecydowanie rzadziej.[page_break]

Peugeot 206 - ceny, sytuacja na rynku, konkurencja

Używany Peugeot 206. Poradnik zakupowy Mimo upływu czasu Peugeot 206 (1998-2012) to wciąż samochód o atrakcyjnej, nowoczesnej stylistyce. Jego największą
Używany Peugeot 206. Poradnik zakupowy

Mimo upływu czasu Peugeot 206 (1998-2012) to wciąż samochód o atrakcyjnej, nowoczesnej stylistyce. Jego największą zaletą są jednak niskie koszty eksploatacji. Samochód rzadko ulega awariom zmuszającym do wzywania lawety, a części zamienne są tanie.

fot. Bartosz Gubernat

Ceny używanych Peugeotów 206 nie są wysokie. Jeżdżący egzemplarz z początku produkcji można kupić nawet za 2000-2500 zł. Okazje cenowe zwykle wymagają doinwestowania, które nierzadko... podwaja ich wartość (przypomnijmy o koszcie regeneracji tylnej belki). Zadbane auto w wersji po liftingu z 2003 roku to minimum 5-6 tys. zł (lifting polegał na przestylizowaniu zderzaków i lamp, modyfikacji podwozia i poszerzeniu wyposażenia). Kupując taki samochód trzeba sprawdzić przede wszystkim, czy nie był poważnie uszkodzony. Jakiekolwiek naprawy mogą później skutkować korozją. Warto ocenić także stan tylnej belki. Jeśli właściciel auta deklaruje, że samochód ma 80 tys. km przebiegu, a koła są pochylone, lepiej sprawdzić historię auta w ASO i sam samochód w serwisie. Cenowo i jakościowo do 206 najbliżej takim autom jak Ford Fiesta i Opel Corsa.

W przypadku Forda pod uwagę należy brać szóstą generację Fiesty, produkowaną w latach 2001-2008. Jedyny słuszny wybór to znakomity silnik benzynowy o poj. 1,25 l. Diesle są awaryjne i lepiej ich unikać. Ceny Fiest zaczynają się od ok. 5000 zł. Produkowana od 2000 roku Corsa C startuje z pułapu 4000 zł. Samochodem, który warto wziąć pod uwagę jest jeszcze Renault Clio II. Lata produkcji tego auta to, tak samo jak w przypadku 206, 1998-2012. Ceny są niemal identyczne, a polecane silniki to 1.4 i 1.6 benzyna.

Używany Peugeot 206 - podsumowanie

Peugeot 206 to bardzo dobre auto do miasta. Jest tani w zakupie i eksploatacji, a dzięki niewielkim wymiarom łatwo nim manewrować. Samochód z silnikiem Diesla to dobry wybór, ale pod warunkiem, że kierowca nie jeździ tylko z domu do pracy kilka ulic dalej. Wówczas jednostka przez cały czas będzie niedogrzana – co przyspieszy jej zużycie i podniesie apetyt na paliwo. Na krótkie dojazdy w mieście najlepszy wybór to benzynowe 1.4, które dodatkowo za ok. 2000 zł można przystosować do jazdy na gaz LPG. Jeśli ktoś częściej jeździ w trasy, powinien zainteresować się autem z którymś z turbodiesli albo jednostką 1.6 (109 KM).

Średnie ceny markowych zamienników części zamiennych
Kompletne sprzęgło: 390 zł
Kompletny rozrząd z pompą wody: 320 zł
Tarcze hamulcowe przód (kpl.): 150 zł
Klocki hamulcowe przód (kpl.): 79 zł
Amortyzator przedni (szt.): 119 zł
Łącznik stabilizatora: 32 zł
Tłumik końcowy: 110 zł
Czujnik ABS: 90 zł
Filtr oleju: 12 zł
Filtr paliwa: 32 zł
Filtr pyłkowy: 29 zł
Filtr powietrza: 29 zł

Peugeot 206 1.9 D
Pojemność silnika: 1868 ccm
Moc: 69 KM
Maks. moment obr.: 125 Nm
Turbina: nie
Skrzynia biegów: manualna, pięciobiegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 16,1 sek.
Prędkość maksymalna: 161 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 7,5/4,5/5,8 l/ 100 km
Nadwozie, liczba miejsc: trzydrzwiowe, 5 miejsc
Wymiary (dł./szer./wys.): 3822/1652/1426 mm
Rozstaw osi: 2445 mm
Masa własna: 1084 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l

Zobacz także: Testujemy Hyundaia Elantrę z silnikiem 1.6 MPI

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty