Corsa to jeden z rynkowych „klasyków” w segmencie aut miejskich. Jest dla Opla tym samym, czym Polo dla Volkswagena czy Fiesta dla Forda. Produkowany od 1982 r. samochód jest sukcesywnie udoskonalany i dopasowywany do zmieniających się realiów rynkowych.
Do sprzedaży weszła niedawno piąta generacja Corsy, czwarta stała się tym samym hitem wśród aut używanych. To rzeczywiście smakowity kąsek dla osób, poszukujących nowoczesnego i funkcjonalnego samochodu miejskiego. Corsa ma 4- metrowe nadwozie, jedno z największych w swojej klasie. Jest aż 16 cm dłuższa od swojej poprzedniczki, 6 cm szersza i 5 cm wyższa, dzięki czemu zyskała dużo obszerniejsze wnętrze i większy bagażnik (285/1050 l).
Od strony technicznej auto bazuje na prostych rozwiązaniach. Nie ma w nim ani technologicznych nowinek, ani skomplikowanej elektroniki. Dlatego koszty utrzymania Corsy D nie są wygórowane. Były by niższe, gdyby nie awarie, które niestety co jakiś czas się zdarzają. Większość napraw nie jest kosztowna, a części zamienne są łatwo dostępne. Niektóre można pozyskać także ze sklepów Fiata, bowiem Corsa D została zbudowana na tej samej płycie podłogowej co Fiat Grande Punto. Wiele elementów tych aut jest kompatybilnych.
Techniczna prostota Corsy D nie oznacza, że jest to samochód niedopracowany. Wręcz przeciwnie, bardzo dobrze spisują się podwozie, układ kierowniczy (przy wyższych prędkościach nieco za mocno wspomagany) i silniki. Oczywiście nie wszystkie zapewniają autu odpowiednią dawkę wigoru, ale te słabsze są z kolei oszczędne. Istotny jest fakt, że gama silników jest bogata i każdy znajdzie w niej coś dla siebie.
Silniki
Corsa D weszła na rynek w 2006 r. z silnikami benzynowymi 1.0 (60 KM), 1.2 (80 KM), 1.4 (90 KM) oraz turbodieslami 1.3 CDTI (75 KM), 1.3 CDTI (90 KM) i 1.7 CDTI (125 KM). W 2007 r. pojawiły się dwie kolejne wersje benzynowe – 1.6 Turbo (150 KM) w usportowionej wersji GSi oraz 1.6 Turbo (192 KM) w sportowej wersji OPC. Dwa lata później dołączył do nich benzynowiec 1.4 o mocy 101 KM.
W 2010 r. mocniejsza odmiana silnika 1.3 CDTI zyskała dodatkowe 5 KM, podobnie jak silnik 1.7 CDTI. W 2011 r. pojawiła się jeszcze jedna odmiana sportowa OPC Nurburgring Edition z silnikiem 1.6 Turbo o mocy 210 KM. Rok później do gamy silników dołączył benzynowy, 120-konny 1.4 Turbo.
Podstawowe silniki Corsy można polecić jedynie tym kierowcom, którym nie zależy na osiągach, za to cenią niskie spalanie. Trzycylindrowy 1.0 jest wyjątkowo ospały, co jest szczególnie uciążliwe podczas jazdy w trasie (trudne wyprzedzanie). Najlepszy wybór to benzynowy 1.4 o mocy 90 lub 101 KM oraz turbodiesel 1.3 CDTI o mocy 90 KM. Doładowane silniki 1.4 i 1.6 mają co prawda znacznie lepszą dynamikę, ale w ich przypadku trzeba się liczyć z wyższymi kosztami eksploatacji (droższy serwis i części). Wersje sportowe to propozycje dla koneserów, drogie w zakupie i drogie w utrzymaniu.
Eksploatacja
Silniki benzynowe są mało awaryjne. Jeśli pojawiają się kłopoty, to głównie ze strony zaworu EGR w układzie dopalania spalin. Zakłóca pracę silnika albo z powodu zapchania (wówczas wystarcza czyszczenie) albo z powodu awarii elektrycznego elementu sterującego (konieczna wymiana, kilkaset złotych). W benzynowcach zdarzają się również kaprysy sterownika silnika, ale zazwyczaj wystarcza ponowne wgranie oprogramowania. Silnik 1.0 znany jest z niskiej trwałości łańcucha rozrządu. Brzęczenie i grzechotanie podczas pracy trzycylindrowca to sygnał do odwiedzin warsztatu. W turbodieslach 1.3 CDTI trzeba pamiętać o utrzymywaniu wysokiego stanu oleju.
Jazda przy niskim stanie środka smarnego może skończyć się kosztowną awarią rozrządu, bowiem napinacz łańcucha rozrządu nie pracuje prawidłowo. Ale nawet przy prawidłowym smarowaniu żywotność łańcucha rozrządu w tych silnikach jest niska. Warto pamiętać, że mocniejszy turbodiesel 1.3 CDTI (90 KM) ma turbinę ze zmienną geometrią kierownic, a taka konstrukcja nie lubi zbyt spokojnej jazdy. Jeśli silnik będzie eksploatowany stale z niskimi obrotami kierownice nie będą miały okazji do ruchu i w końcu ulegną zapieczeniu. Z kolei turbodiesel 1.7 CDTI ma kłopotliwy filtr cząstek stałych, który zapycha się, jeśli samochód jest stale eksploatowany w mieście z niskimi prędkościami.
Brak szybkich przejazdów na dłuższym dystansie sprawia, że sadza zebrana w filtrze nie może być dopalona i konieczna jest wizyta w warsztacie. Lepiej unikać zautomatyzowanej przekładni Easytronic. Często ulega awariom, a naprawy są trudne i kosztowne. Instalacja elektryczna nie należy do szczególnie kłopotliwych, ale lubi kaprysić. Często przepalają się żarówki w reflektorach, odmawia posłuszeństwa radioodtwarzacz i sterowanie klimatyzacją.
Ważniejsze daty
1982 – premiera Corsy A
1993 – premiera Corsy B
2000 – premiera Corsy C
2006 – premiera Corsy D, nadwozie hatchback 3d i 5d
2007 – usportowiona wersja GSi, sportowa wersja OPC
2011 – niewielka modernizacja modelu (nowe reflektory, osłona chłodnicy, zderzak przedni)
2014 – premiera Corsy E
Zalety
- dobre własności jedne
- solidnie wykonane nadwozie
- obszerne, dobrze wykończone wnętrze
- spory bagażnik
Wady
- zbyt słabe podstawowe silniki
- trudne wsiadanie na tylną kanapę w wersji 3d
- zbyt duża siła wspomagania kierownicy przy dużych prędkościach
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks moment obr (Nm/obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | | | | | | |
1.0 Twinport | 998 | 60/5600 | 88/3800 | 150 | 18,2 | 5,6 |
1.2 Twinport | 1229 | 80/5600 | 110/4000 | 168 | 13,9 | 5,9 |
1.4 Twinport | 1364 | 90/5600 | 125/4000 | 173 | 12,4 | 6,5 |
1.4 Twinport | 1398 | 101/6000 | 130/4000 | 180 | 11,9 | 5,7 |
1.4 Turbo | 1364 | 120/4800 | 175/1750 | 193 | 10,4 | 5,5 |
1.6 Turbo | 1598 | 150/5000 | 210/1850 | 210 | 7,9 | 7,9 |
1.6 Turbo | 1598 | 192/5850 | 230/1980-5850 | 225 | 7,2 | 7,9 |
Silniki wysokoprężne | | | | | | |
1.3 CDTI | 1248 | 75/4000 | 170/1750-2500 | 163 | 14,5 | 4,4 |
1.3 CDTI | 1248 | 90/4000 | 200/1750-2500 | 172 | 12,7 | 4,5 |
1.7 CDTI | 1686 | 125/4000 | 280/2300 | 190 | 9,9 | 4,9 |
Orientacyjne ceny w zł
Rocznik/ wersja | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
1.0 | 12,0 | 13,0 | 14,0 | 16,0 | 17,5 | 19,5 | 22,5 | 26,0 |
1.2 | 14,0 | 15,5 | 17,0 | 19,0 | 20,5 | 23,0 | 26,0 | 30,5 |
1.4 (90 KM) | 14,5 | 16,0 | 17,5 | 19,5 | 22,0 | | | |
1.4 (101 KM) | | | | 21,0 | 23,5 | 24,0 | 28,5 | 32,5 |
1.6 GSi | | 22,0 | 24,0 | 26,0 | 30,0 | | | |
1.6 OPC | | | | | | 41,5 | 47,5 | |
1.3 CDTI (75 KM) | 13,5 | 14,5 | 16,5 | 18,5 | 21,0 | 26,0 | 30,0 | 36,0 |
1.3 CDTI (90 KM) | 14,5 | 16,0 | 17,5 | 19,5 | 22,0 | | | |
1.3 CDTI (95 KM) | | | | 20,0 | 22,5 | 29,0 | 32,5 | 37,0 |
1.7 CDTI | 16,0 | 17,5 | 20,0 | 22,5 | 25,5 | 32,0 | 36,5 | 42,0 |
Podsumowanie
Corsa D nie jest idealnym, ale niedociągnięcia konstrukcyjne są drobne a liczbę awarii można ograniczyć poprzez regularną obsługę serwisową i doglądanie newralgicznych punktów. W codziennym użytkowaniu Corsa czwartej generacji spisuje się bez zarzutu. Jak na auto miejskie jest wyjątkowo obszerna, ma spory bagażnik, dobrze się prowadzi. Jazda tym samochodem to spora przyjemność. Kupując Corsę D trzeba jednak spełnić jeden, podstawowy warunek – dobrze dobrać silnik do swoich potrzeb. Zbyt słaby przesłoni zalety auta i stanie się utrapieniem. Zbyt mocny znacząco podwyższy koszty eksploatacji.