Używany Opel Corsa D (2006–2014). Czy warto kupić? [galeria]

Dariusz Dobosz
Opel Corsa D 2006 / Fot. Opel
Opel Corsa D 2006 / Fot. Opel
Corsa czwartej generacji, oznaczona symbolem D, doczekała się niedawno następcy i teraz jest jedną z większych atrakcji rynku wtórnego. To samochód godny zainteresowania.
Opel Corsa D 2006 / Fot. Opel
Opel Corsa D 2006 / Fot. Opel

Corsa to jeden z rynkowych „klasyków” w segmencie aut miejskich. Jest dla Opla tym samym, czym Polo dla Volkswagena czy Fiesta dla Forda. Produkowany od 1982 r. samochód jest sukcesywnie udoskonalany i dopasowywany do zmieniających się realiów rynkowych.

Do sprzedaży weszła niedawno piąta generacja Corsy, czwarta stała się  tym samym hitem wśród aut używanych. To rzeczywiście smakowity kąsek dla osób, poszukujących nowoczesnego i funkcjonalnego samochodu miejskiego. Corsa ma 4- metrowe nadwozie, jedno z największych w swojej klasie. Jest aż 16 cm dłuższa od swojej poprzedniczki, 6 cm szersza i 5 cm wyższa, dzięki czemu zyskała dużo obszerniejsze wnętrze i większy bagażnik (285/1050 l).

Opel Corsa D 2006 / Fot. Opel
Opel Corsa D 2006 / Fot. Opel

Od strony technicznej auto bazuje na prostych rozwiązaniach. Nie ma w nim ani technologicznych nowinek, ani skomplikowanej elektroniki. Dlatego koszty utrzymania Corsy D nie są wygórowane. Były by niższe, gdyby nie awarie, które niestety co jakiś czas się zdarzają. Większość napraw nie jest kosztowna, a części zamienne są łatwo dostępne. Niektóre można pozyskać także ze sklepów Fiata, bowiem Corsa D została zbudowana na tej samej płycie podłogowej co Fiat Grande Punto. Wiele elementów tych aut jest kompatybilnych.

Techniczna prostota Corsy D nie oznacza, że jest to samochód niedopracowany. Wręcz przeciwnie, bardzo dobrze spisują się podwozie, układ kierowniczy (przy wyższych prędkościach nieco za mocno wspomagany) i silniki. Oczywiście nie wszystkie zapewniają autu odpowiednią dawkę wigoru, ale te słabsze są z kolei oszczędne. Istotny jest fakt, że gama silników jest bogata i każdy znajdzie w niej coś dla siebie.  

Silniki

Opel Corsa D 2006 / Fot. Opel
Opel Corsa D 2006 / Fot. Opel

Corsa D weszła na rynek w 2006 r. z silnikami benzynowymi 1.0 (60 KM), 1.2 (80 KM), 1.4 (90 KM) oraz turbodieslami 1.3 CDTI (75 KM), 1.3 CDTI (90 KM) i 1.7 CDTI (125 KM). W 2007 r. pojawiły się dwie kolejne wersje benzynowe – 1.6 Turbo (150 KM) w usportowionej wersji GSi oraz 1.6 Turbo (192 KM) w sportowej wersji OPC. Dwa lata później dołączył do nich benzynowiec 1.4 o mocy 101 KM.

W 2010 r. mocniejsza odmiana silnika 1.3 CDTI zyskała dodatkowe 5 KM, podobnie jak silnik 1.7 CDTI. W 2011 r. pojawiła się jeszcze jedna odmiana sportowa OPC Nurburgring Edition z silnikiem 1.6 Turbo o mocy 210 KM. Rok później do gamy silników dołączył benzynowy, 120-konny 1.4 Turbo.

Podstawowe silniki Corsy można polecić jedynie tym kierowcom, którym nie zależy na osiągach, za to cenią niskie spalanie. Trzycylindrowy 1.0 jest wyjątkowo ospały, co jest szczególnie uciążliwe podczas jazdy w trasie (trudne wyprzedzanie). Najlepszy wybór to benzynowy 1.4 o mocy 90 lub 101 KM oraz turbodiesel 1.3 CDTI o mocy 90 KM. Doładowane silniki 1.4 i 1.6 mają co prawda znacznie lepszą dynamikę, ale w ich przypadku trzeba się liczyć z wyższymi kosztami eksploatacji (droższy serwis i części). Wersje sportowe to propozycje dla koneserów, drogie w zakupie i drogie w utrzymaniu.

Eksploatacja

Opel Corsa D 2006 / Fot. Opel
Opel Corsa D 2006 / Fot. Opel

Silniki benzynowe są mało awaryjne. Jeśli pojawiają się kłopoty, to głównie ze strony zaworu EGR w układzie dopalania spalin. Zakłóca pracę silnika albo z powodu zapchania (wówczas wystarcza czyszczenie) albo z powodu awarii elektrycznego elementu sterującego (konieczna wymiana, kilkaset złotych). W benzynowcach zdarzają się również kaprysy sterownika silnika, ale zazwyczaj wystarcza ponowne wgranie oprogramowania. Silnik 1.0 znany jest z niskiej trwałości łańcucha rozrządu. Brzęczenie i grzechotanie podczas pracy trzycylindrowca to sygnał do odwiedzin warsztatu. W turbodieslach 1.3 CDTI trzeba pamiętać o utrzymywaniu wysokiego stanu oleju.

Jazda przy niskim stanie środka smarnego może skończyć się kosztowną awarią rozrządu, bowiem napinacz łańcucha rozrządu nie pracuje prawidłowo. Ale nawet przy prawidłowym smarowaniu żywotność łańcucha rozrządu w tych silnikach jest niska. Warto pamiętać, że mocniejszy turbodiesel 1.3 CDTI (90 KM) ma turbinę ze zmienną geometrią kierownic, a taka konstrukcja nie lubi zbyt spokojnej jazdy. Jeśli silnik będzie eksploatowany stale z niskimi obrotami kierownice nie będą miały okazji do ruchu i w końcu ulegną zapieczeniu. Z kolei turbodiesel 1.7 CDTI ma kłopotliwy filtr cząstek stałych, który zapycha się, jeśli samochód jest stale eksploatowany w mieście z niskimi prędkościami.

Brak szybkich przejazdów na dłuższym dystansie sprawia, że sadza zebrana w filtrze nie może być dopalona i konieczna jest wizyta w warsztacie. Lepiej unikać zautomatyzowanej przekładni Easytronic. Często ulega awariom, a naprawy są trudne i kosztowne. Instalacja elektryczna nie należy do szczególnie kłopotliwych, ale lubi kaprysić. Często przepalają się żarówki w reflektorach, odmawia posłuszeństwa radioodtwarzacz i sterowanie klimatyzacją.

Ważniejsze daty

1982 – premiera Corsy A
1993 – premiera Corsy B
2000 – premiera Corsy C
2006 – premiera Corsy D, nadwozie hatchback 3d i 5d
2007 – usportowiona wersja GSi, sportowa wersja OPC
2011 – niewielka modernizacja modelu (nowe reflektory, osłona chłodnicy, zderzak przedni)
2014 – premiera Corsy E

Zalety

  • dobre własności jedne
  • solidnie wykonane nadwozie
  • obszerne, dobrze wykończone wnętrze
  • spory bagażnik

Wady

- zbyt słabe podstawowe silniki
- trudne wsiadanie na tylną kanapę w wersji 3d
- zbyt duża siła wspomagania kierownicy przy dużych prędkościach

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr (Nm/obr/min)

Prędkość maks (km/h)

Przyśp 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

 

 

 

 

 

 

1.0 Twinport

998

60/5600

88/3800

150

18,2

5,6

1.2 Twinport

1229

80/5600

110/4000

168

13,9

5,9

1.4 Twinport

1364

90/5600

125/4000

173

12,4

6,5

1.4 Twinport

1398

101/6000

130/4000

180

11,9

5,7

1.4 Turbo

1364

120/4800

175/1750

193

10,4

5,5

1.6 Turbo

1598

150/5000

210/1850

210

7,9

7,9

1.6 Turbo

1598

192/5850

230/1980-5850

225

7,2

7,9

Silniki wysokoprężne

 

 

 

 

 

 

1.3 CDTI

1248

75/4000

170/1750-2500

163

14,5

4,4

1.3 CDTI

1248

90/4000

200/1750-2500

172

12,7

4,5

1.7 CDTI

1686

125/4000

280/2300

190

9,9

4,9

Orientacyjne ceny w zł

Rocznik/ wersja

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

1.0

12,0

13,0

14,0

16,0

17,5

19,5

22,5

26,0

1.2

14,0

15,5

17,0

19,0

20,5

23,0

26,0

30,5

1.4 (90 KM)

14,5

16,0

17,5

19,5

22,0

 

 

 

1.4 (101 KM)

 

 

 

21,0

23,5

24,0

28,5

32,5

1.6 GSi

 

22,0

24,0

26,0

30,0

 

 

 

1.6 OPC

 

 

 

 

 

41,5

47,5

 

1.3 CDTI (75 KM)

13,5

14,5

16,5

18,5

21,0

26,0

30,0

36,0

1.3 CDTI (90 KM)

14,5

16,0

17,5

19,5

22,0

 

 

 

1.3 CDTI (95 KM)

 

 

 

20,0

22,5

29,0

32,5

37,0

1.7 CDTI

16,0

17,5

20,0

22,5

25,5

32,0

36,5

42,0

Podsumowanie

Corsa D nie jest idealnym, ale niedociągnięcia konstrukcyjne są drobne a liczbę awarii można ograniczyć poprzez regularną obsługę serwisową i doglądanie newralgicznych punktów. W codziennym użytkowaniu Corsa czwartej generacji spisuje się bez zarzutu. Jak na auto miejskie jest wyjątkowo obszerna, ma spory bagażnik, dobrze się prowadzi. Jazda tym samochodem to spora przyjemność. Kupując Corsę D trzeba jednak spełnić jeden, podstawowy warunek – dobrze dobrać silnik do swoich potrzeb. Zbyt słaby przesłoni zalety auta i stanie się utrapieniem. Zbyt mocny znacząco podwyższy koszty eksploatacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty