Używany Opel Astra K (2015 - ). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Jakub Mielniczak
Kompaktowy Opel w oczach polskich kierowców jest autem niemal równie kultowym co Volkswagen Golf. Każda kolejna generacja Astry cieszy się wielką popularnością zarówno wśród klientów prywatnych, jak i flot. W Motofaktach sprawdzamy, czy warto zainteresować się używaną Astrą piątej generacji (K).Fot. Opel
Kompaktowy Opel w oczach polskich kierowców jest autem niemal równie kultowym co Volkswagen Golf. Każda kolejna generacja Astry cieszy się wielką popularnością zarówno wśród klientów prywatnych, jak i flot. W Motofaktach sprawdzamy, czy warto zainteresować się używaną Astrą piątej generacji (K).Fot. Opel
Kompaktowy Opel w oczach polskich kierowców jest autem niemal równie kultowym co Volkswagen Golf. Każda kolejna generacja Astry cieszy się wielką popularnością zarówno wśród klientów prywatnych, jak i flot. W Motofaktach sprawdzamy, czy warto zainteresować się używaną Astrą piątej generacji (K).

Omawiany model wszedł do sprzedaży pięć lat temu jako następca czwartej generacji (J). Rok po debiucie, do pięciodrzwiowego hatchbacka dołączyła odmiana kombi z pojemnym, 540-litrowym bagażnikiem. Na przełomie 2018 i 2019 roku przeprowadzono facelifting auta, którego głównymi zmianami wizualnymi było przeprojektowanie przedniego zderzaka i atrapy chłodnicy oraz zmiana wyglądu zestawu wskaźników. Więcej nowego znalazło się pod pokrywą silnika. Hasło przewodnie - trzy cylindry.

Od tej pory Astra jest dostępna z 1.2-litrowym motorem benzynowym i 1.5-litrowym dieslem o nieparzystej liczbie cylindrów. Lubiący dynamiczną jazdę zapłaczą nad niedostępnym już 200-konnym motorem o pojemności 1.6 l. Od tej pory najmocniejsza Astra ma 145 KM (1.4 l Turbo).

Używany Opel Astra K (2015 - ). Nadwozie/wnętrze

Kompaktowy Opel w oczach polskich kierowców jest autem niemal równie kultowym co Volkswagen Golf. Każda kolejna generacja Astry cieszy się wielką popularnością
Kompaktowy Opel w oczach polskich kierowców jest autem niemal równie kultowym co Volkswagen Golf. Każda kolejna generacja Astry cieszy się wielką popularnością zarówno wśród klientów prywatnych, jak i flot. W Motofaktach sprawdzamy, czy warto zainteresować się używaną Astrą piątej generacji (K).

Fot. Opel

Pod względem stylistycznym Astra K jest reprezentantem klasycznej, eleganckiej szkoły projektowania samochodów. W nadwoziu próżno szukać ekstrawagancji designerskich. W konfiguracjach najmocniejszych silników i bogatych wersji wyposażenia możemy spotkać podwójny wydech (końcówki po obu stronach auta) oraz 18-calowe obręcze kół. Z drugiej strony mamy odmiany najuboższe. Mają plastikową kierownicę bez multifunkcji, a ich stalowe felgi zdobią fabryczne kołpaki. Co ważne, na rynku wtórnym wersje te występują dość rzadko.

Menadżerowie flot w tym przypadku wykazywali ludzkie odruchy negocjując lepsze ceny na auta z bogatszym wyposażeniem. Na uznanie zasługuje jakość wykonania i montażu. Zdecydowana większość materiałów wykończeniowych jest miękka w dotyku, a nawet po przebiegu przekraczającym 200 tys. km z wnętrza nie dochodzą żadne niepożądane odgłosy. Karoseria jest obustronnie ocynkowana i póki co nie ma doniesień o problemach z korozją. Z elementów wyposażenia, na które warto zwrócić uwagę polecamy fotele z atestem AGR. Są znacznie wygodniejsze niż standardowe, mają też większy zakres regulacji. W opcji podgrzewanie i masaż. Jeżeli planujemy naszym Oplem pokonywać dłuższe trasy, warto poszukać egzemplarza w nie wyposażonego.

Wiele aut ma na pokładzie nawigację, system OnStar. Rzadziej trafiają się takie wyposażone w panoramiczny dach lub podgrzewaną tylną kanapę. Wśród typowych usterek zgłaszanych przez użytkowników powtarzają się drobne problemy elektryczne (awaria świateł hamulca, gasnące światło mijania). Czasami występuje głośniejsza praca sprężarki klimatyzacji.

Używany Opel Astra K (2015 - ). Napęd/podwozie

Kompaktowy Opel w oczach polskich kierowców jest autem niemal równie kultowym co Volkswagen Golf. Każda kolejna generacja Astry cieszy się wielką popularnością
Kompaktowy Opel w oczach polskich kierowców jest autem niemal równie kultowym co Volkswagen Golf. Każda kolejna generacja Astry cieszy się wielką popularnością zarówno wśród klientów prywatnych, jak i flot. W Motofaktach sprawdzamy, czy warto zainteresować się używaną Astrą piątej generacji (K).

Fot. Opel

Astra z rynku wtórnego może być napędzana jednym z motorów benzynowych (1.0, 1.2, 1.4 lub 1.6 l) lub wysokoprężnych (1.5 lub 1.6 l). Trzycylindrowy, litrowy benzyniak, w zależności od roku produkcji ma 90 lub 105 KM i zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w granicach 12-13 sekund. Nada się do jazdy miejskiej, ale w trasie brakuje mu tchu. Najpopularniejszą jednostką na rynku wtórnym jest silnik 1.4 turbo o mocy 150 KM. W zestawieniu z manualną skrzynią biegów przyspiesza w rozsądne 8,3 s do „setki” zużywając średnio 7-8 l benzyny na 100 km. Ta jednostka jest dobrym kompromisem osiągów i zużycia paliwa.

Topowy, 200-konny silnik spodoba się kierowcom z cięższą nogą, chociaż trzeba przyznać, że Astra w niego wyposażona nie jest hot hatchem. To szybki (7 s 0-100 km/h), ale wciąż komfortowy wóz o nieco ugrzecznionym charakterze. Z instalacją LPG najlepiej współpracuje 1.4-litrowy motor wolnossący o mocy 100 KM. Chętnie decydują się na niego osoby planujące eksploatować Astrę np. w usługach przewozu osób. Wśród diesli na rynku wtórnym króluje motor 1.6 l. W zależności od wersji ma od 95 do 160 KM (odmiana biturbo). Trzycylindrowy silnik 1.5 to dość młoda konstrukcja, ale jej pierwsze recenzje nie są najlepsze. Chociaż mało pali to ma niską kulturę pracy i sporą turbodziurę. W aucie używanym lepiej wybrać klasyczny motor czterocylindrowy.

Wśród uwag użytkowników najczęściej powtarzają się te dotyczącej niskiej trwałości sprzęgła i koła dwumasowego, zwłaszcza w autach napędzanych przez diesle. Niekiedy trzeba je wymieniać nawet poniżej przebiegu 50 tys. km. Nie ma doniesień o przyspieszonym zużyciu elementów zawieszenia. Sam układ jezdny zestrojony jest stosunkowo sztywno, choć nie można zawieszeniu odmówić komfortowej sprężystości.

Używany Opel Astra K (2015 - ). Sytuacja rynkowa

Kompaktowy Opel w oczach polskich kierowców jest autem niemal równie kultowym co Volkswagen Golf. Każda kolejna generacja Astry cieszy się wielką popularnością
Kompaktowy Opel w oczach polskich kierowców jest autem niemal równie kultowym co Volkswagen Golf. Każda kolejna generacja Astry cieszy się wielką popularnością zarówno wśród klientów prywatnych, jak i flot. W Motofaktach sprawdzamy, czy warto zainteresować się używaną Astrą piątej generacji (K).

Fot. Opel

Jak nietrudno się domyślić, popularność Astry powoduje bardzo dużą podaż egzemplarzy używanych. W chwili pisania tego tekstu dostępnych jest przeszło 1000 aut wystawionych w kwotach poniżej 30 tys. zł. W przypadku najtańszych samochodów trzeba być ostrożnym. Wiele z nich przeszło mniejsze lub większe kolizje lub historia (i prawdziwość!) ich przebiegu jest dla sprzedawcy nieznana. Pocieszający może być fakt, że 2/3 ofert dotyczy samochodów z polskich salonów sprzedaży.

Astry z największymi przebiegami zbliżają się do 300 tys. km. Co ważne, wnętrza nieźle znoszą taki przebieg i nie widać po nich nadmiernego zużycia. Najdroższe są oczywiście „demówki” sprzedawane przez salony Opla. Mają symboliczne przebiegi (często do 10 tys. km) i mogą stanowić ciekawą alternatywę dla aut fabrycznie nowych.

Używany Opel Astra K (2015 - ). Podsumowanie

Dobra opinia o Astrze nie bierze się znikąd. To dobrze wykonany, solidny, komfortowy i całkiem przestronny kompakt. Model K nie jest przesadnie awaryjny, a niezła jakość oferty rynkowej pozwala bez większego trudu znaleźć dobry egzemplarz. Aut po flotach nie należy z góry skreślać - są z reguły regularnie serwisowane w autoryzowanych stacjach obsługi i jeżeli miało dotychczas jednego kierowcę, nie powinny być nadmiernie zużyte.

ZALETY:

  • przestronne wnętrze;
  • niezła jakość wykonania;
  • duży wybór wersji wyposażenia i silnikowych;
  • duża podaż egzemplarzy na rynku wtórnym.

WADY:

  • drobne usterki elektryki;
  • przedwczesne zużycie sprzęgła w wersjach wysokoprężnych.

Opel Astra (K). Wybrane wersje benzynowe

Model

1.0 Turbo ecoFLEX

1.2 Turbo

1.4

1.4 Turbo (ecoFLEX)

1.4 Turbo (ecoFLEX)

1.6 Turbo ecoFLEX

Okres produkcji

06/2018–07/2019

06/2018–07/2019

Od 08/2019

07/2015–06/2018

06/2018–07/2019

07/2015–06/2018

06/2018–07/2019

10/2015–06/2018

04/2018–04/2019

Typ silnika

R3, turbosprężarka

R3, turbosprężarka

R4, wolnossący

R4, turbosprężarka

Kod silnika

D10XFL

D10XFL

F12SHL

F12SHT

F12SHR

B14XE

B14XFL

D14XFL

B14XFT

D14XFT

B16SHT

D16SHT

Pojemność skokowa

998 cm³

1199 cm³

1399 cm³

1598 cm³

Moc maks przy obr/min

66 kW

(90 KM)/

3700–6000

77 kW

(105 KM)/

4300–6000

81 kW

(110 KM)/

4500

96 kW

(130 KM)/

5500

107 kW

(145 KM)/

5500

74 kW

(100 KM)/

6000

92 kW

(125 KM)/

4000–5600

110 kW

(150 KM)/

5000–5600

147 kW

(200 KM)/

4700–5500

147 kW

(200 KM)/

5500

Maks. Moment obr przy obr/min

170 Nm/

1800–3700

170 Nm/

1800–4300

195 Nm/

2000–3500

225 Nm/

2000–3500

130 Nm/

4300

245 Nm/

2000–3500

(230 Nm/

2000–4000)

245 Nm/

2000–3500

(230 Nm/

2000–3500)

245 Nm/

2000–4000

(230 Nm/

2000–4000)

[235 Nm/

2000–4000]

245 Nm/

2000–4000

(230 Nm/

2000–4000)

300 Nm/

1700–4700

300 Nm/

1650–4500

Prędkość mksymalna

187–188 km/h

195 km/h

200 km/h

215 km/h

220 km/h

185 km/h

205 km/h

215 km/h

(215 km/h)

[210 km/h]

235 km/h

[235 km/h]

Przyspieszenie 0-100 km/h, hatchback (aut.)

12,2 s

11,6 s

10,9 s

10,5 s

10,3 s

13,4 s

9,2 s

(9,5 s)

8,3 s

(8,5 s)

8,3 s

(8,5 s)

7,0 s

(7,2 s)

7,8 s

(7,8 s)

Przyspieszenie 0-100 km/h, SportsTourer (aut.)

12,5 s

11,8 s

11,1 s

10,7 s

10,5 s

13,9 s

9,6 s

(9,9 s)

8,7 s

(8,9 s)

8,7 s

(8,9 s)

7,7 s

(7,9 s)

7,9 s

(7,9 s)

Opel Astra (K). Wybrane wersje wysokoprężne

Model

1.5 Diesel

1.6 CDTI

1.6 CDTI (ecoFLEX)

1.6 Diesel

1.6 CDTI ecoFLEX

1.6 Diesel

Okres produkcji

od 08/2019

07/2015–06/2018

06/2018–07/2019

07/2015–06/2018

06/2018–07/2019

Typ silnika

R3, turbodiesel

R4, turbodiesel

Kod silnika

F15DVC

F15DVH

B16DTC

B16DTU / B16DTE

D16DTI

B16DTH

D16DTH

Pojemność skokowa

1496 cm³

1598 cm³

Moc maks. Przy obr/min

77 kW

(105 KM)/

3250

90 kW

(122 KM)/

3500

70 kW

(95 KM)/

3500

81 kW

(110 KM)/

3500

100 kW

(136 KM)/

3500–4000

maks. Moment obr przy obr/min

260 Nm/

1500–2500

300 Nm/

1750–2500

285 Nm/

1500–2750

280 Nm/

1500–1750

300 Nm/

1750–2000

320 Nm/

2000–2250

Prędkość maksymalna

200 km/h

210 km/h

205 km/h

185 km/h

195 km/h

200 km/h

205 km/h

212–213 km/h

[207–208 km/h]

Przyspieszenie 0-100 km/h, hatchback

(10,9 s)

(10,3 s)

(10,9 s)

12,7 s

11,0 s

(11,2 s)

(9,6 s)

[9,7 s]

(9,4 s)

[10,0 s]

Przyspieszenie 0-100 km/h, SportsTourer

(11,1 s)

(10,5 s)

(11,1 s)

12,9 s

11,4 s

(11,5 s)

(10,1 s)

(9,6 s)

[10,2 s]



Zobacz także: Taki jest Opel Corsa szóstej generacji.__

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polskie myśliwce w powietrzu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty