Używany Ford Mondeo. Tani i dobry?

Motofakty.pl
Używany Ford MondeoMondeo jest w tej chwili dostępne na rynku za bardzo atrakcyjne pieniądze. Jego największe zalety to pojemny bagażnik, przestronne wnętrze i oszczędne silniki diesla.fot. Marek Perczak
Używany Ford MondeoMondeo jest w tej chwili dostępne na rynku za bardzo atrakcyjne pieniądze. Jego największe zalety to pojemny bagażnik, przestronne wnętrze i oszczędne silniki diesla.fot. Marek Perczak
Udostępnij:
Mondeo jest w tej chwili dostępne na rynku za bardzo atrakcyjne pieniądze. Jego największe zalety to pojemny bagażnik, przestronne wnętrze i oszczędne silniki diesla.

Produkcja Mondeo czwartej generacji ruszyła w 2007 r. W 2010 roku samochód przeszedł lifting, kiedy to zmieniono m.in. linie przedniej i tylnej linii nadwozia. Oprócz tego Mondeo zyskało zmodyfikowaną gamę silnikową, w której pojawił się 2-litrowy diesel Duratorq. Spalanie wynosi w tym przypadku 4.6 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Emisja CO2 została obniżona do 119 gramów na kilometr, a jednocześnie do 163 KM wzrosła moc auta.

Przez cały okres produkcyjny pojawiło się 11 jednostek, w tym 6 benzynowych i 5 diesli. Najsłabszy "benzyniak" to 1.6 Duratec o mocy 110 KM. Z drugiej strony mamy turbodoładowanego EcoBoosta o pojemności 2 litrów i mocy 240 KM. Największy (ale nie najmocniejszy) silnik w ofercie to 2.5-litrowe turbo, które jest produkowane od 2007 roku. Jego następcą jest właśnie 2.0 EcoBoost. Wyjściowym silnikiem diesla jest 1.6 Duratorq TDCi o mocy 115 KM. 1.8 Duratorq TDCi dysponuje 125 KM, z kolei 2-litrowa wersja występowała w kilu odmianach mocy: od 115 do 163 KM. W zależności od wersji, Mondeo współpracuje z manualną skrzynią, pięcio- lub sześciobiegową. W ofercie jest także sześciobiegowa dwusprzęgłowa przekładnia Powershift (odpowiednik DSG w grupie Volkswagena) i automatyczna skrzynia Durashift pozwalająca także na zmianę biegów przy pomocy łopatek.

Używany Ford MondeoMondeo jest w tej chwili dostępne na rynku za bardzo atrakcyjne pieniądze. Jego największe zalety to pojemny bagażnik, przestronne
Używany Ford Mondeo

Mondeo jest w tej chwili dostępne na rynku za bardzo atrakcyjne pieniądze. Jego największe zalety to pojemny bagażnik, przestronne wnętrze i oszczędne silniki diesla.

fot. Marek Perczak

Najbardziej popularne silnik na polskim rynku to wolnossące jednostki benzynowe 1.6 i 2.0 oraz 2-litrowe diesle. Oprócz tego, w autach z początku produkcji chętnie wybierany był motor 1.8 TDCi. Niestety "benzyniaki" nie zbierają pochlebnych opinii u mechaników. Chociaż 1.6 jest w miarę trwały, to ma spore problemy z napędzeniem tak dużego samochodu, co przekłada się na zużycie paliwa (zimą w mieście dochodzi ono do 12 litrów na 100 kilometrów). Jednostka 2-litrowa jest mocniejsza, a jednak przy podobnym stylu jazdy zużywa nieco mniej paliwa. Niestety już po przebiegu na poziomie ok. 150 tys. km wzrasta jej apetyt na olej. Nie zaleca się wówczas stosowania środków typu „motodoktor". Najlepiej od razu przyjrzeć się pierścieniom i uszczelniaczom zaworów. Koszt remontu to jednak wówczas minimum 2000-2500 zł.

Wycieki oleju w dieslach najczęściej zdarzają się w rejonie miski olejowej oraz między silnikiem a skrzynią biegów. Usunięcie pierwszej usterki nie jest trudne i kosztuje maksymalnie 150-200 zł. Wymianę uszczelniacza między skrzynią a silnikiem najczęściej zostawia się do wymiany sprzęgła, kiedy i tak skrzynię trzeba wyjąć, a dodatkowo demontażu wymaga także belka przedniego zawieszenia. Sama robocizna poza ASO to u dobrego mechanika ok. 500-700 zł.

[page_break]

W Mondeo zastosowano tzw. suchy filtr DPF. Jego „wypalenie" wymaga wizyty w serwisie i podpięcia samochodu pod komputer. Usługa kosztuje ok. 300 zł. Samochód współpracuje wówczas na włączonym silniku ze specjalnym oprogramowaniem. Jednostka musi się odpowiednio nagrzać, a zbiornik paliwa musi być przynajmniej w 1/4 napełniony. W razie awarii filtr można usunąć, chociaż serwis nie zaleca takiej czynności. Poza ASO usługa kosztuje ok. 1000 zł. Polega na wycięciu elementu i zaprogramowaniu od nowa modułu silnika. Doświadczeni mechanicy zapewniają, że dla kierowcy zmiana jest wówczas nieodczuwalna.

Używany Ford MondeoMondeo jest w tej chwili dostępne na rynku za bardzo atrakcyjne pieniądze. Jego największe zalety to pojemny bagażnik, przestronne
Używany Ford Mondeo

Mondeo jest w tej chwili dostępne na rynku za bardzo atrakcyjne pieniądze. Jego największe zalety to pojemny bagażnik, przestronne wnętrze i oszczędne silniki diesla.

fot. Marek Perczak

Mocną stroną tej generacji Mondeo jest zawieszenie. Z polskimi drogami doskonale radzą sobie łączniki stabilizatora. Jeśli samochód nie miał wypadku, to ryzyko korozji jest naprawdę znikome. Sporadycznie zdarzają się natomiast drobne usterki elektroniki. Np. niedosuwające się szyby wymagają najczęściej wgrania nowego programu sterującego, co w ASO kosztuje ok. 160 zł.

Mondeo jest bez wątpienia bardzo wygodnym samochodem. Sporo miejsca w kabinie to standard w każdej wersji, podobnie jak niezłej jakości materiały wykończeniowe. Problem pojawia się jedynie w przypadku fotela kierowcy, którego materiał dość szybko się przeciera i odkształca. Jeśli chodzi o bagażnik, to w wersji sedan posiada on 550 litrów pojemności. W liftbacku jest wyjściowo o 10 litrów mniejszy, ale można go powiększyć aż do 1460 l. Kombi to aż 554 litry powiększane przez złożenie kanapy nawet do 1745 litrów.

Do wyposażenia Forda nie można mieć zastrzeżeń. Podstawowa wersja Ambiente, w chwili rynkowego debiutu oferowała m.in. klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane przednie szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane boczne lusterka. Dodatkowo klienci otrzymywali komputer pokładowy i centralny zamek. Oprócz tego Mondeo posiadało sporo elementów bezpieczeństwa, jak np. siedem poduszek i kurtyn powietrznych oraz systemy ABS i ESP (w testach EuroNCAP otrzymało 5 gwiazdek).

Dane techniczne i osiągi Forda Mondeo:

Wersja silnikowaPojemność
skokowa (cm3)
Moc maks
(KM/obr./min)
Maks moment obr.
(Nm/obr./min)
Prędkość
maks. (km/h)
Przyspieszenie
0-100 km/h (s)
1.6 Duratec1596110/6000138/410019012,7
1.6 EcoBoost1596160/5700240/1600-40002109,6
2.0 Duratec1999145/6000185/450020510,3
2.0 EcoBoost1999240/6000340/1900-35002417,8
2.3 Duratec2261161/6500208/420020711,4
2.5 turbo Duratec2521220/5000320/1500-48002457,5
1.6 Duratorq TDCi1560115/3600270/1750-250019011,9
1.8 Duratorq TDCi1753125/3700320/180020010,7
2.0 Duratorq TDCi1998130/4000320/1750-255020010,9
2.0 Duratorq TDCi DPF1997163/3750340/2000-32502159,5
2.2 Duratorq TDCi DPF2179200/3500420/1750-35002308,1

Średnie ceny używanych egzemplarzy (w tys. zł):

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie