Używany Ford Focus III. Jak sfinansować zakup kilkulatka?

Motofakty.pl
Używany Ford Focus III. Czy warto kupić auto z polskiego salonu?fot. Marek Perczak
Używany Ford Focus III. Czy warto kupić auto z polskiego salonu?fot. Marek Perczak
Udostępnij:
Nie każdy wie, że podczas zakupu auta używanego można skorzystać z różnych form finansowania - w tym kredytem i leasingiem. Ten drugi jest szczególnie korzystny w przypadku firm, których ulubieńcem jest Focus III. Co przesądziło o popularności kompaktowego Forda?

Zakup nowego samochodu osobowego to niemały wydatek, zwłaszcza jeśli rodzina dysponuje przeciętnym, jak na polskie warunki, budżetem. Doskonałą opcję dla osób poszukujących dobrego samochodu za niską cenę stanowią natomiast samochody używane. Dodatkowo możemy wspomóc się finansowaniem auta w postaci kredytu lub leasingu. Leasing przeznaczony jest dla klientów firmowych i niesie ze sobą szereg korzyści finansowych.

Przedsiębiorca może inwestować swoje oszczędności w firmę, a auto spłaca w ratach leasingowych. Osoby prywatne mogę się wspierać kredytem gotówkowym lub samochodowym. Z uwagi na dużą konkurencję wśród banków oprocentowanie jest obecnie stosunkowo niskie, a udzielenie kredytu nie wiąże się z biurokracją - procedury wymagają minimum formalności. Przed zakupem warto zapoznać się z ofertą dodatkowego finansowania.

Budując kolejną wersję swojego przebojowego kompaktu Ford mógł się skupić na estetyce i jakości samochodu, bo od strony technicznej Focus już w drugim wydaniu prezentował się znakomicie. Wprowadzono oczywiście poprawki w podwoziu i zmodyfikowano gamę silników, ale rewolucji nie przewidziano. Za to mocno popracowano nad nadwoziem, kompletnie je przebudowując. Z przodu pojawił się potężny zderzak z dużymi, trójkątnymi wlotami powietrza, z tyłu lampy o wyszukanym kształcie, wypełniające naroża karoserii. Zrezygnowano z lamp na słupkach, tak charakterystycznych dla poprzednich generacji Focusa.

We wnętrzu zadbano o wysokiej jakości materiały, bardzo przyłożono się do jakości wykończenia. Pod tym względem trzecia generacja mocno poszła do przodu. Przedział pasażerski to bardzo mocny punkt auta, podobnie jak elektronika wspomagająca kierowcę i podnosząca bezpieczeństwo jazdy. Zestaw systemów jest bogaty, ale w większości dostępne są one za dopłatą. Dlatego dobrze wyposażone Focusy nie należą do tanich.

Focus trzeciej generacji wszedł do produkcji pod koniec 2010 r. z silnikami benzynowymi: 1.6 (105 i 125 KM) i 1.6 EcoBoost (150 i 182 KM), oraz turbodieslami: 1.6 TDCi (95 i 115 KM) i 2.0 TDCi (115, 140 i 163 KM). W 2011 r. do gamy dołączył silnik benzynowy 1.6 (85 KM). W 2012 r. pojawiły się benzynowe silniki 1.0 EcoBoost (100 i 125 KM) i 2.0 EcoBoost (250 KM, tylko w wersji ST), oraz turbodiesel 1.6 TDCi (105 KM). Od września 2014 r. oferowane były wersje z silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost (150 i 180 KM) oraz turbodieslami 1.5 TDCi (95, 105 i 120 KM) i 2.0 TDCi (150 KM). W 2015 r. wprowadzono silnik benzynowy 2.3 EcoBoost (320 KM, tylko w sportowej wersji RS z napędem 4x4). Najsłabsze jednostki napędowe można polecić jedynie osobom jeżdżącym wyjątkowo spokojnie. Ich dynamika jest mierna lub przeciętna. Optymalne są benzynowe silniki o mocy 125-150 KM i turbodiesle o mocy 115-140 KM. Mają bardziej żywiołowy temperament przy rozsądnym zużyciu paliwa. Wersje z mocniejszymi silnikami pozwalają co prawda cieszyć się lepszymi osiągami, ale są bardziej paliwożerne i droższe w serwisowaniu. To propozycje dla osób z grubszym portfelem.

Eksploatacja

Fotd Focus 2010 - 2014 / Fot. Ford Egzemplarze Focusa III na rynku wtórnym są co prawda stosunkowo młode, ale wiele z nich podczas kilkuletniej eksploatacji osiągnęło duże przebiegi (100-200 tys km), co daje podstawy do oceny poziomu awaryjności. Jest ona bardzo niska w pojawiające się niedomagania są w większości błahe. Problematyczne są raczej niefortunne rozwiązania, takie jak choćby żaluzja na chłodnicy, która zimą łatwo może zostać zablokowana przez śnieg. (wystarczy wjechać przodem auta w zaspę). Brak możliwości odsłonięcia chłodnicy może skończyć się przegrzaniem silnika w cieplejszy dzień. Żaluzję można usprawnić samodzielnie przy użyciu prostych narzędzi. Warsztat zrobi to jednak sprawniej i bardzie fachowo.

Mało przyjemne niespodzianki robią też silniki EcoBoost. Ich realne zużycie paliwa bywa znacząco wyższe od deklarowanego przez producenta. Z rzeczy wymagających na pewno ingerencji warsztatu są wycieki oleju z mechanizmu różnicowego. W takich przypadkach konieczna jest wymiana uszczelniaczy półosi napędowych. Zdarzają się też awarie wspomagania układu kierowniczego. Mogą one albo utrudniać jazdę (problemy z utrzymaniem auta na założonym torze jazdy) albo wręcz ją uniemożliwić. Kiepsko oceniana jest zautomatyzowana, dwusprzęgłowa skrzynia biegów PowerShift. Psuje się w niej elektronika sterująca, a jej naprawy są kosztowne.

Ważniejsze daty
1998 – Focus I
2004 – Focus II
2010 – Premiera Focusa III, wersja hatchback 5d, sedan 4d i kombi 5d
2011 – wersja z napędem elektrycznym
2012 – sportowa wersja ST
2014 – niewielka modernizacja (nowy zderzak przedni, reflektory, osłona chłodnicy, pokrywa silnika, światła dzienne w technologii diodowej, zmodyfikowane wnętrze, bogatsze wyposażenie, nowe silniki)
2015 – sportowa wersja RS

Zalety
- świetne prowadzenie
- szeroka gama nowoczesnych silników
- bardzo dobra jakość wykonania
- niska awaryjność

Wady
- wysokie ceny
- mały bagażnik (hatchback)
- wnętrze przyciasne w tylnej części

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

Zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

Nowe

 

 

 

 

 

 

1.0

998

100/6000

170/1500-4500

185

12,5

4,8

1.0

998

125/6000

170/1500-4500

193

11,3

5,0

1.5 EcoBoost

1499

150/6000

240/1600-4000

224

8,9

5,5

1.5 EcoBoost

1499

180/6000

240/1600-5000

224

8,6

5,5

1.6

1596

85/6000

141/2500

170

14,9

6,0

1.6

1596

105/6000

150/4000-4500

187

12,3

5,9

1.6

1596

125/6300

159/4000

193

12,0

6,4

1.6 EcoBoost

1596

150/5700

240/1600-4000

212

8,7

5,9

1.6 EcoBoost

1596

182/5700

240/1600-5000

224

8,0

5,9

2.0 EcoBoost

1999

250/5500

360/2000-4500

248

6,5

7,2

Silniki

Wysoko-

Prężne

 

 

 

 

 

 

1.5 TDCi

1499

95/3600

270/1500-2000

180

12,2

3,8

1.5 TDCi

1499

105/3600

270/1750

187

11,9

3,4

1.5 TDCi

1499

120/3600

270/1750-2500

193

10,5

3,8

1.6 TDCi

1560

95/3600

230/1500-2000

180

12,5

4,2

1.6 TDCi

1560

105/3600

270/1750-2000

187

11,8

3,4

1.6 TDCi

1560

115/3600

270/1750-2500

195

10,9

4,2

2.0 TDCi

1997

115/3750

300/1500-2250

198

11,0

5,2

2.0 TDCi

1997

140/3750

320/1750-2750

207

8,9

4,9

2.0 TDCi

1997

150/3500

370/2000

210

8,8

4,1

2.0 TDCi

1997

163/3750

340/2000-3250

218

8,6

4,9

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/

wersja

2011

2012

2013

2014

1.0 eb 100

 

38,5

44,0

50,0

1.0 ecoboost 125

 

41,0

45,0

52,0

1.6 85

28,5

32,0

36,5

41,5

1.6 105

33,5

37,0

42,5

49,5

1.6 125

35,0

39,5

45,5

53,0

1.6 eb 150

38,0

43,0

47,5

55,5

1.6 eb 182

40,5

46,5

53,0

62,0

1.6 tdci 95

36,5

41,0

47,0

54,5

1.6 tdci 105

 

44,0

50,5

59,0

1.6 tdci 115

38,5

44,0

49,0

57,0

2.0 tdci 115

40,5

46,5

52,5

62,0

2.0 tdci 140

40,5

46,0

51,5

60,0

2.0 tdci 163

42,5

48,5

55,5

65,5

Podsumowanie

Focus trzeciej generacji to bardzo dobry wybór. Ma interesujące nadwozie, świetne podwozie, nowoczesne i w większości dynamiczne silniki, a do tego jest starannie wykończony i niemal bezawaryjny. Problemem dla wielu osób może okazać się jednak cena, bo egzemplarze Focusa III na rynku wtórnym są jeszcze stosunkowo młode, a przez to drogie. Kogo stać – niech bierze bez zastanowienia. Kto ma zbyt mało gotówki – niech zaczeka albo sięgnie po starszą generację.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie