Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Ford Focus II (2004 – 2010)

Dariusz Dobosz
Focus drugiej generacji może nie jest tak interesujący z wyglądu jak poprzednik, ale przejął od niego wszystko, co najlepsze.

Pierwszy Focus był samochodem o niebanalnej stylizacji, dlatego rozbudzał emocje i przyciągał klientów swoją oryginalnością. Po poważnej modernizacji w 2004 r. ujrzeliśmy samochód nie tak śmiały w kształtach, a niektórzy twierdzili, że wręcz nudny.

Fot: Ford
Fot: Ford

Cóż, o gustach się nie dyskutuje. Jeśli jednak poddamy ocenie stronę techniczną i funkcjonalną to Focusowi II można wystawiać najlepsze cenzurki. Wciąż imponuje pracą zawieszeń, precyzją układu kierowniczego i pewnością prowadzenia. Ma ładnie wykończony przedział pasażerski, wygodne fotele i duży bagażnik (hatchback 396/1258 l, sedan 537 l, kombi 503/1546 l). należy też do najlepszych kompaktów pod względem wyciszenia i przestronności wnętrza. Ogromnym atutem Focusa II jest różnorodność wersji. Oprócz trzech podstawowych odmian nadwoziowych są jeszcze typowo rodzinny minivan C-Max oraz bardziej prestiżowy Coupe Cabrio.

Można wybierać między modelami zwykłymi i usportowionymi (ST). Jest nawet wersja niemal wyczynowa (RS). Oprócz silników benzynowych i turbodiesli w Focusach III montowano silniki przystosowane do spalania etanolu (Flexifuel), gazu ziemnego (CNG) i autogazu (LPG). Wybór jak widać jest ogromny. Pod względem kosztów eksploatacji Focus drugiej generacji nie jest autem szczególnie kosztownym. Zwłaszcza, gdy korzysta się z bogatej oferty zamienników fabrycznych części. Nie warto za to

Fot: Ford
Fot: Ford

oszczędzać na warsztatach. Placówki zajmujące się Focusami, wyposażonymi w skomplikowane zawieszenia tylne i zaawansowane technologicznie silniki, powinny prezentować wysoki poziom wyposażenia i usług.

Silniki

Dla Focusa drugiej generacji, zaprezentowanego w 2004 r., przygotowano na początek cztery silniki benzynowe - 1.4 (80 KM), 1.6 (100 KM), 1.6 (115 KM) i 2.0 (145 KM), oraz dwa turbodiesle – 1.6 TDCi (109 KM) i 2.0 TDCi (136 KM). W 2005 r. Dołączyły do nich dwie kolejne, doładowane jednostki wysokoprężne – 1.6 TDCi (90 KM) i 1.8 TDCi (115 KM). W tym czasie pojawiła się też sportowa wersja ST z benzynowcem 2.5 o mocy 225 KM). Na 2006 r. przygotował benzynowy silnik 1.8 (125 KM), który w wersji Flexifuel mógł być zasilany paliwem etanolowym. Rok później pojawił się silnik 2.0 CNG (145 KM), zasilany gazem ziemnym, a w 2008 r. gamę jednostek napędowych poszerzono o dwulitrowca mogącego korzystać z autogazu (2.0 LPG, 145 KM). W 2008 r. wprowadzono też nowego turbodiesla 2.0 TDCi o mocy 110 KM. Najmocniejszym silnikiem dla Focusa II był benzynowiec 2.5 o mocy 305 KM, montowany w sportowej wersji RS.

Fot: Ford
Fot: Ford

Kupując Focusa II lepiej wybierać silniki benzynowe. Turbodiesle są bardziej awaryjne i w sumie, mimo niższego spalania, mogą okazać się droższe w eksploatacji. Najlepiej sięgnąć po wersję 1.6 o mocy 100 lub 115 KM. To silnik skonstruowany wspólnie z japońską Yamahą (czołowy producent motocykli), nowoczesny i niezawodny. Podstawowa jednostka 1.4 jest oszczędna, ale niestety zbyt słaba. Kto ceni oszczędność i nie potrzebuje licznego stada koni mechanicznych pod maską z powodzeniem może wybrać tę odmianę. Jeśli komuś nie zależy na niskim spalaniu niech zdecyduje się na benzynową dwulitrówkę, która tylko w teorii pali tyle co 1.6. Zyska dynamikę, która z pewnością zapewni wiele przyjemności z jazdy. Decydując się na wersję sportową trzeba być przygotowanym nie tylko na duże wydatki związane z codzienną eksploatacją, ale również na bardzo wysokie koszty serwisowe.

Eksploatacja

Fot: Ford
Fot: Ford

Silniki benzynowe w Focusie II spisują się dobrze. Przy regularnym serwisowaniu psują się rzadko i odznaczają się dużą żywotnością. O turbodieslach można powiedzieć wiele dobrego, ale w kwestiach typowo użytkowych. Relacja osiągów do zużycia paliwa w ich przypadków jest naprawdę dobra. Gorzej z niezawodnością. Szwankują dwumasowe koła zamachowe, czasami nawet po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów (nie służy im jazda po mieście). Objawy łatwo rozpoznać – silnik pracuje nierówno na biegu jałowym, trzęsie całym samochodem, wyczuwalne jest pulsowanie pedału sprzęgła a przy włączaniu i wyłączaniu silnika słychać wyraźne stuki. Konstruowane przy współpracy z francuskim koncernem PSA turbodiesle 1.6 TDCi mają nietrwałe uszczelnienia wtryskiwacze. Z kolei w fordowskim 1.8 TDCi zawodzą same wtryskiwacze. W przypadku każdego z turbodiesli trzeba liczyć się z niedomaganiami pomp wysokiego ciśnienia, pęknięciami przewodu

Fot: Ford
Fot: Ford

łączącego chłodnicę powietrza doładowywanego ze sprężarką oraz awariami czujnika na wałku rozrządu.

Podwozie Focusa II należy do trwałych i nie sprawia większych kłopotów. Jednak po ok. 100 000 km niezbędna jest zazwyczaj kosztowna naprawa tylnego zawieszenia, a właśnie przy takim przebiegu auta często trafiają na rynek wtórny. Ważne jest zatem, by podczas jazdy próbnej dokładnie zdiagnozować stan elementów tylnej osi. Ewentualne naprawy przedniej osi są proste i tanie.

Powszechnie znane są problemy Focusa II z korozją. Trzeba jednak pamiętać, że w tej kwestii nie ma reguły. Są egzemplarze które łatwo rdzewieją, są też takie, na których w ogóle nie znajdziemy rdzy. Kupowany samochód trzeba jednak dokładnie obejrzeć, zwłaszcza w dolnej części drzwi, przy lusterkach, na krawędziach pokryw silnika i bagażnika. Sprawdzajmy, czy nie auto rzeczywiście nie ma śladów korozji, czy też było szpachlowane i lakierowane.

Ważniejsze daty

1998 - premiera Focusa I, Fot: Ford
1998 - premiera Focusa I, Fot: Ford

1998 – premiera Focusa I

2004 - premiera Focusa II hatchback 3d,5d oraz kombi
2004 - premiera Focusa II hatchback 3d,5d oraz kombi

2004 – premiera Focusa II z nadwoziami hatchback 3d, hatchback 5d oraz kombi 5d
2005 – wersja sedan 4d oraz sportowa odmiana ST

2007 - niewielka modernizacja wersji europejskiej, Fot: Ford
2007 - niewielka modernizacja wersji europejskiej, Fot: Ford

2007 – niewielka modernizacja wersji europejskiej – nowy pas przedni, drobne zmiany we wnętrzu

2009 - wersja RS i Econetic, Fot: Ford
2009 - wersja RS i Econetic, Fot: Ford

2009 – sportowa wersja RS i proekologiczna odmiana Econetic (obniżone zawieszenie, zestaw elementów poprawiających aerodynamikę, opony o niskich oporach toczenia, olej silnikowy o małej lepkości)

2010 - premiera Focusa III
2010 - premiera Focusa III

2010 – premiera Focusa III

Zalety

  • znakomite własności jezdne
  • przestronne wnętrze
  • duży bagażnik
  • duży wybór wersji

Wady
- przeciętna stylizacja
- awaryjne turbodiesle
- problemy z korozją

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr (Nm/ obr/min)

Prędkość maks (km/h)

Przyśp 0-100 km/h (s)

Średnie Zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

1.4

1388

80/5700

123/3500

163

14,1

6,6

1.6

1596

100/5500

150/4000

180

11,9

6,7

1.6

1596

115/6000

155/4150

190

10,8

7,1

1.8

1798

125/6000

165/4000

198

10,3

7,0

2.0

1999

145/6000

185/4500

206

9,2

7,1

2.5

2521

225/6000

320/1600

241

6,8

9,4

2.5

2521

305/5500

410/2000

250

5,9

b.d.

Silniki wysokoprężne

1.6 TDCi

1560

90/4000

215/1750

177

12,9

4,5

1.6 TDCi

1560

109/4000

240/1750

188

10,9

4,8

1.8 TDCi

1753

115/3800

280/1900

183

11,5

5,5

2.0 TDCi

1997

110/4000

265/2000

188

11,7

5,8

2.0 TDCi

1997

136/4000

320/2000

203

9,3

5,6

Orientacyjne ceny z tys. :

Rocznik/wersja

2005

2006

2007

2008

2009

1.4

 

 

 

33,0

34,5

1.6

21,5

22,0

24,5

32,0

31,5

2.5 ST

 

 

 

 

99,5

1.6 TDCi

19,0

19,5

23,5

28,0

32,0

1.8 TDCi

19,5

20,5

24,0

28,0

32,5

2.0 TDCi

21,5

23,0

27,5

32,0

36,5

Podsumowanie

Focus drugiej generacji to z pewnością jedna z najlepszych propozycji dla osób poszukujących auta kompaktowego. Ceny tego modelu nie są wygórowane w stosunku do tego, co oferuje samochód. Staranne wykonanie, przestronność, świetne podwozie, duży bagażnik, nowoczesne silniki, duży wybór wersji, niewygórowane koszty eksploatacji – oto mocne punkty Focusa II. Niewiele aut może pochwalić się tak bogatym zestawem zalet.

Zobacz ogłoszenia Forda Focusa II

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty