Pierwszy Focus był samochodem o niebanalnej stylizacji, dlatego rozbudzał emocje i przyciągał klientów swoją oryginalnością. Po poważnej modernizacji w 2004 r. ujrzeliśmy samochód nie tak śmiały w kształtach, a niektórzy twierdzili, że wręcz nudny.
Cóż, o gustach się nie dyskutuje. Jeśli jednak poddamy ocenie stronę techniczną i funkcjonalną to Focusowi II można wystawiać najlepsze cenzurki. Wciąż imponuje pracą zawieszeń, precyzją układu kierowniczego i pewnością prowadzenia. Ma ładnie wykończony przedział pasażerski, wygodne fotele i duży bagażnik (hatchback 396/1258 l, sedan 537 l, kombi 503/1546 l). należy też do najlepszych kompaktów pod względem wyciszenia i przestronności wnętrza. Ogromnym atutem Focusa II jest różnorodność wersji. Oprócz trzech podstawowych odmian nadwoziowych są jeszcze typowo rodzinny minivan C-Max oraz bardziej prestiżowy Coupe Cabrio.
Można wybierać między modelami zwykłymi i usportowionymi (ST). Jest nawet wersja niemal wyczynowa (RS). Oprócz silników benzynowych i turbodiesli w Focusach III montowano silniki przystosowane do spalania etanolu (Flexifuel), gazu ziemnego (CNG) i autogazu (LPG). Wybór jak widać jest ogromny. Pod względem kosztów eksploatacji Focus drugiej generacji nie jest autem szczególnie kosztownym. Zwłaszcza, gdy korzysta się z bogatej oferty zamienników fabrycznych części. Nie warto za to
oszczędzać na warsztatach. Placówki zajmujące się Focusami, wyposażonymi w skomplikowane zawieszenia tylne i zaawansowane technologicznie silniki, powinny prezentować wysoki poziom wyposażenia i usług.
Silniki
Dla Focusa drugiej generacji, zaprezentowanego w 2004 r., przygotowano na początek cztery silniki benzynowe - 1.4 (80 KM), 1.6 (100 KM), 1.6 (115 KM) i 2.0 (145 KM), oraz dwa turbodiesle – 1.6 TDCi (109 KM) i 2.0 TDCi (136 KM). W 2005 r. Dołączyły do nich dwie kolejne, doładowane jednostki wysokoprężne – 1.6 TDCi (90 KM) i 1.8 TDCi (115 KM). W tym czasie pojawiła się też sportowa wersja ST z benzynowcem 2.5 o mocy 225 KM). Na 2006 r. przygotował benzynowy silnik 1.8 (125 KM), który w wersji Flexifuel mógł być zasilany paliwem etanolowym. Rok później pojawił się silnik 2.0 CNG (145 KM), zasilany gazem ziemnym, a w 2008 r. gamę jednostek napędowych poszerzono o dwulitrowca mogącego korzystać z autogazu (2.0 LPG, 145 KM). W 2008 r. wprowadzono też nowego turbodiesla 2.0 TDCi o mocy 110 KM. Najmocniejszym silnikiem dla Focusa II był benzynowiec 2.5 o mocy 305 KM, montowany w sportowej wersji RS.
Kupując Focusa II lepiej wybierać silniki benzynowe. Turbodiesle są bardziej awaryjne i w sumie, mimo niższego spalania, mogą okazać się droższe w eksploatacji. Najlepiej sięgnąć po wersję 1.6 o mocy 100 lub 115 KM. To silnik skonstruowany wspólnie z japońską Yamahą (czołowy producent motocykli), nowoczesny i niezawodny. Podstawowa jednostka 1.4 jest oszczędna, ale niestety zbyt słaba. Kto ceni oszczędność i nie potrzebuje licznego stada koni mechanicznych pod maską z powodzeniem może wybrać tę odmianę. Jeśli komuś nie zależy na niskim spalaniu niech zdecyduje się na benzynową dwulitrówkę, która tylko w teorii pali tyle co 1.6. Zyska dynamikę, która z pewnością zapewni wiele przyjemności z jazdy. Decydując się na wersję sportową trzeba być przygotowanym nie tylko na duże wydatki związane z codzienną eksploatacją, ale również na bardzo wysokie koszty serwisowe.
Eksploatacja
Silniki benzynowe w Focusie II spisują się dobrze. Przy regularnym serwisowaniu psują się rzadko i odznaczają się dużą żywotnością. O turbodieslach można powiedzieć wiele dobrego, ale w kwestiach typowo użytkowych. Relacja osiągów do zużycia paliwa w ich przypadków jest naprawdę dobra. Gorzej z niezawodnością. Szwankują dwumasowe koła zamachowe, czasami nawet po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów (nie służy im jazda po mieście). Objawy łatwo rozpoznać – silnik pracuje nierówno na biegu jałowym, trzęsie całym samochodem, wyczuwalne jest pulsowanie pedału sprzęgła a przy włączaniu i wyłączaniu silnika słychać wyraźne stuki. Konstruowane przy współpracy z francuskim koncernem PSA turbodiesle 1.6 TDCi mają nietrwałe uszczelnienia wtryskiwacze. Z kolei w fordowskim 1.8 TDCi zawodzą same wtryskiwacze. W przypadku każdego z turbodiesli trzeba liczyć się z niedomaganiami pomp wysokiego ciśnienia, pęknięciami przewodu
łączącego chłodnicę powietrza doładowywanego ze sprężarką oraz awariami czujnika na wałku rozrządu.
Podwozie Focusa II należy do trwałych i nie sprawia większych kłopotów. Jednak po ok. 100 000 km niezbędna jest zazwyczaj kosztowna naprawa tylnego zawieszenia, a właśnie przy takim przebiegu auta często trafiają na rynek wtórny. Ważne jest zatem, by podczas jazdy próbnej dokładnie zdiagnozować stan elementów tylnej osi. Ewentualne naprawy przedniej osi są proste i tanie.
Powszechnie znane są problemy Focusa II z korozją. Trzeba jednak pamiętać, że w tej kwestii nie ma reguły. Są egzemplarze które łatwo rdzewieją, są też takie, na których w ogóle nie znajdziemy rdzy. Kupowany samochód trzeba jednak dokładnie obejrzeć, zwłaszcza w dolnej części drzwi, przy lusterkach, na krawędziach pokryw silnika i bagażnika. Sprawdzajmy, czy nie auto rzeczywiście nie ma śladów korozji, czy też było szpachlowane i lakierowane.
Ważniejsze daty
1998 – premiera Focusa I
2004 – premiera Focusa II z nadwoziami hatchback 3d, hatchback 5d oraz kombi 5d
2005 – wersja sedan 4d oraz sportowa odmiana ST
2007 – niewielka modernizacja wersji europejskiej – nowy pas przedni, drobne zmiany we wnętrzu
2009 – sportowa wersja RS i proekologiczna odmiana Econetic (obniżone zawieszenie, zestaw elementów poprawiających aerodynamikę, opony o niskich oporach toczenia, olej silnikowy o małej lepkości)
2010 – premiera Focusa III
Zalety
- znakomite własności jezdne
- przestronne wnętrze
- duży bagażnik
- duży wybór wersji
Wady
- przeciętna stylizacja
- awaryjne turbodiesle
- problemy z korozją
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.4 | 1388 | 80/5700 | 123/3500 | 163 | 14,1 | 6,6 |
1.6 | 1596 | 100/5500 | 150/4000 | 180 | 11,9 | 6,7 |
1.6 | 1596 | 115/6000 | 155/4150 | 190 | 10,8 | 7,1 |
1.8 | 1798 | 125/6000 | 165/4000 | 198 | 10,3 | 7,0 |
2.0 | 1999 | 145/6000 | 185/4500 | 206 | 9,2 | 7,1 |
2.5 | 2521 | 225/6000 | 320/1600 | 241 | 6,8 | 9,4 |
2.5 | 2521 | 305/5500 | 410/2000 | 250 | 5,9 | b.d. |
Silniki wysokoprężne | ||||||
1.6 TDCi | 1560 | 90/4000 | 215/1750 | 177 | 12,9 | 4,5 |
1.6 TDCi | 1560 | 109/4000 | 240/1750 | 188 | 10,9 | 4,8 |
1.8 TDCi | 1753 | 115/3800 | 280/1900 | 183 | 11,5 | 5,5 |
2.0 TDCi | 1997 | 110/4000 | 265/2000 | 188 | 11,7 | 5,8 |
2.0 TDCi | 1997 | 136/4000 | 320/2000 | 203 | 9,3 | 5,6 |
Orientacyjne ceny z tys. :
Rocznik/wersja | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 |
1.4 | | | | 33,0 | 34,5 |
1.6 | 21,5 | 22,0 | 24,5 | 32,0 | 31,5 |
2.5 ST | | | | | 99,5 |
1.6 TDCi | 19,0 | 19,5 | 23,5 | 28,0 | 32,0 |
1.8 TDCi | 19,5 | 20,5 | 24,0 | 28,0 | 32,5 |
2.0 TDCi | 21,5 | 23,0 | 27,5 | 32,0 | 36,5 |
Podsumowanie
Focus drugiej generacji to z pewnością jedna z najlepszych propozycji dla osób poszukujących auta kompaktowego. Ceny tego modelu nie są wygórowane w stosunku do tego, co oferuje samochód. Staranne wykonanie, przestronność, świetne podwozie, duży bagażnik, nowoczesne silniki, duży wybór wersji, niewygórowane koszty eksploatacji – oto mocne punkty Focusa II. Niewiele aut może pochwalić się tak bogatym zestawem zalet.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?