Produkcję Focusa Ford rozpoczął w 1998 roku. Auto zastąpiło poczciwego, ale przestarzałego Escorta. Odważnie stylizowany kompakt szybko zaskarbił sobie sympatię kierowców. Już w 1999 roku przypadł mu tytuł Europejskiego Samochodu Roku.
Z biegiem czasu gama wersji Forda Focusa powiększyła się z trzy- i pięciodrzwiowego hatchbacka o kombi, sedana, a w 2004 roku także o minivana (C-Max), który miał rywalizować m.in. z niezwykle popularnym Renault Scenic. W 2005 roku na rynku pojawiła się druga generacja Forda Focusa, a od 2010 roku w salonach można kupić trzecią odsłonę kompaktowego auta.
Mocna konkurencja
Wprowadzając na rynek pierwszą generację Focusa Ford stanął przed bardzo trudnym zadaniem. Na rynku był już przecież Volkswagen Golf IV generacji, a Opel wypuścił drugą generację Astry. Spore zmiany szykowały też Honda (dla Civica) i Toyota (dla Corolli). Konstruktorzy z amerykańsko-niemieckiego koncernu wiedzieli zatem, że rynkowy sukces może dać im tylko auto dopracowane, zdolne rywalizować z najlepszymi.
Ford do zadania podszedł bardzo odważnie. Styliści postawili na przerysowane, okrągłe linie nadwozia i kokpitu. Inżynierowie skonstruowali natomiast nowatorskie w tej klasie, wielowahaczowe tylne zawieszenie (z przodu pracują klasyczne kolumny McPhersona). Opinie o właściwościach jezdnych Focusa są jednoznaczne - kompaktowy Ford od chwili debiutu uchodzi za jedno z najlepiej jeżdżących aut.
Paleta przygotowanych dla Focusa silników była szeroka i obejmowała benzynowe 1.4 (75 KM), 1.6 (100 KM), 1.8 (115 KM) i 2.0 (130, 175 i 215 KM) oraz wysokoprężny 1.8 - najpierw w wersji TDDI o mocy 75 lub 90 KM, potem TDCI z Common railem, rozwijający 100 lub 115 KM. Na polskim rynku sprzedawały się w zasadzie tylko benzynowy 1.6 i diesle. Sporadycznie kierowcy decydowali się jeszcze na jednostki dwulitrowe.
Tylko drobne usterki
My do testu wybraliśmy Forda Focusa kombi z silnikiem 1.6. 100-konny kompakt nie jest demonem prędkości, ale w zupełności zaspokaja potrzeby średnio wymagającego kierowcy. Auto jest w miarę dynamiczne, a w cyklu mieszanym zadowala się 7-8 litrami benzyny. W mieście spalanie rośnie do poziomu ok. 10 l/100km.
Uwaga na diesle
Mechanicy twierdzą, że Focus I jest modelem udanym, ale ma swoje bolączki. W przypadku silników benzynowych to jedynie kłopoty z układem zapłonowym. Najczęściej awarii ulega cewka. Koszt nowej w autoryzowanym serwisie to ok. 600 zł, do tego wymiana za 60 zł. W niezależnym warsztacie wymiana cewki to 350-400 zł. Objawy kłopotów z układem zapłonowym to zazwyczaj nierówna praca silnika.
Bardziej kosztowne w serwisie są diesle. Pierwsza wersja – TDDI korzysta z pompy wtryskowej naszpikowanej elektroniką, która lubi się popsuć. Silnik TDCI to z kolei wtryskiwacze, mniej awaryjne jak pompa, ale i z nimi zdarzają się problemy. W ASO na nową pompę trzeba przygotować ok. 10 tys. zł. Jeden wtryskiwacz to ok. 1600 zł. Na szczęście można posiłkować się regeneracją elementów - przywrócenie do ładu pompy wtryskowej kosztuje w niezależnym warsztacie 2-2,5 tys. zł, a regeneracja wtryskiwaczy - 300-800 zł za sztukę.
[page_break]
Niestety rdzewieje
Inna drobna, ale powtarzająca się w Fordach Focusach usterka to zacinające się zamki w drzwiach. Koszt naprawy jednych drzwi przy użyciu oryginalnych części to ok. 750 zł, z wykorzystaniem zamienników poza ASO 200-300 zł. Niestety, korozja w testowanym aucie to nie przypadek. W Focusach rdza pojawia się stosunkowo często. Najczęściej w rejonie dolnych krawędzi drzwi i na tylnej klapie, przy wycieraczce. W autach bez chlapaczy korozja występuje także na progach. Kondycję nadwozia warto sumiennie zweryfikować. Wartość kompleksowych napraw blacharskich może być niewspółmiernie wysoka w porównaniu z wartością całego auta.
Z tych samych powodów kupujący używanego Focusa powinien zweryfikować także stan jego zawieszenia. To bardzo istotne, bo wspomniany, wielowahaczowy system choć komfortowy, jest kosztowny w naprawie. Na cenę składa się głównie sześć tylnych wahaczy, montowanych po trzy z każdej strony. Wymiana kompletu elementów - a tylko taka ma sens - pochłonie 600 zł za markowe części i kolejne kilkaset za robociznę.
Dobra cena
Aktualnie używanego Forda Focusa I można kupić za 2-3 tysiące złotych. Na auto, które nie wymaga natychmiastowego wkładu finansowego trzeba przeznaczyć więcej. Na zadbane auto z końca produkcji trzeba przeznaczyć 7-10 tys. zł. Rodzaj silnika nie gra przy tym większej roli - ceny "benzyn" i diesli okazują się podobne. Najwięcej zależy od stanu, przebiegu i historii serwisowej auta. Wisienką na torcie jest 215-konny Focus RS. Nieliczne dostępne egzemplarze są wyceniane na 35-70 tys. zł - flagowa wersja cieszy się już statusem auta kolekcjonerskiego.
Wśród konkurentów z lat 1998-2002 najgroźniejszym wydaje się Volkswagen Golf IV generacji - kosztuje więcej od Focusa, a cenę szczególnie trzymają egzemplarze z kultowym silnikiem 1.9 TDI. Zbliżone ceny do Focusa I ma natomiast Opel Astra II generacji.
Z Focusem trudniej porównać Toyotę Corollę i Hondę Civic. W czasie jego produkcji, oba japońskie kompakty pojawiły się w nowych wersjach, którym Ford dorównał dopiero po 2005 roku, kolejną generacją Focusa. Najbardziej miarodajne porównanie to zatem Focus I generacji oraz Corolla VIII generacji i Civic VI generacji, produkowane przed 2002 rokiem. Na zadbaną Hondę z 2000 roku trzeba przeznaczyć kilka tysięcy więcej niż na Focusa. Będzie to zapewne auto z najpopularniejszym na rynku, 90-konnym silnikiem benzynowym o pojemności 1,4 litra. Bardzo podobnie przedstawiają się ceny Corolli. W przypadku tego auta najlepiej szukać egzemplarza wyprodukowanego po 2000 roku, kiedy auto przeszło lifting.
W tak silnie obsadzonej klasie wybór samochodu jest trudny. Niewątpliwie Ford Focus góruje nad konkurentami stylistyką i zawieszeniem. Pod względem jednostek napędowych jest jednak nieco słabszy. Golf wygrywa z nim dieslem, auta japońskie bardziej dynamicznymi, wysokoobrotowymi benzyniakami. Najlepiej więc kierować się nie marką, ale stanem technicznym auta.
Ford Focus 1.6 kombi - dane techniczne
Pojemność silnika: 1596 ccm
Moc: 100 KM
Skrzynia biegów: Przyspieszenie 0-100 km/h: 11 sek.
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 10 / 7,5 / 8,5 l / 100 km
Wymiary (dł./szer./wys.): 4438/1698/1447 mm
Rozstaw osi: 2615 mm
Masa własna: 1200 kg
Pojemność zbiornika paliwa: 55 l
Pojemność bagażnika: 520 l
Liczba miejsc: 5
Rynkowi konkurenci:
- Volkswagen Golf
- Honda Civic
- Citroen Xsara
- Toyota Corolla
- Opel Astra
- SEAT Leon
Średnie ceny części zamiennych: oryginał (zamiennik)
Kompletne sprzęgło: 1000-1500 zł (825 zł)
Kompletny rozrząd: 444 zł (295 zł)
Tarcze hamulcowe przód (cena za sztukę): 278 zł (150 zł)
Klocki hamulcowe przód (komplet): 287-397 zł (140 zł)
Końcówka drążka kierowniczego: 140 zł (79 zł)
Amortyzator przedni: 395 zł (250 zł)
Termostat: 40-80 zł (55 zł)
Końcowy tłumik: 520-680 zł (165 zł)
Filtr powietrza: 60 zł (25 zł)
Filtr paliwa: 100 zł (35 zł)
Filtr pyłkowy: 118 zł (40 zł)
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?