Używany Ford Focus (1998 - 2004)

Grzegorz Wojtyrowski
Wersję po face liftingu, wprowadzoną w 2001 r. można poznać m.in. po kierunkowskazach przeniesionych pod klosz reflektora.
Wersję po face liftingu, wprowadzoną w 2001 r. można poznać m.in. po kierunkowskazach przeniesionych pod klosz reflektora.
Focus cieszy się dobrą opinią użytkowników. Problem polega tylko na tym, że trudno jest kupić zadbanego Focusa.

 

 

Focus zadebiutował w październiku 1998 roku jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. W pierwszych latach produkcji oferowano wersje Trend /usportowiona/, Ambiente i

Wersję po face liftingu, wprowadzoną w 2001 r. można poznać m.in. po kierunkowskazach przeniesionych pod klosz reflektora.
Wersję po face liftingu, wprowadzoną w 2001 r. można poznać m.in. po kierunkowskazach przeniesionych pod klosz reflektora.

Ghia /prestiżowa/, kolejno wytwarzano X 100 oraz Comfort X. W 2001 roku zmodernizowano nadwozie przenosząc kierunkowskazy ze zderzaka do reflektorów oraz wprowadzono silniki TDCi zasilane systemem common rail o mocy 115 KM.

 

Tylko jeździć

 

Focus to pojazd na wskroś nowoczesny i przyjazny dla użytkowników. Niezależne przednie zawieszenie daje wymagany komfort jazdy i dobrą kontrolę nad pojazdem. Tylne zawieszenie wielowahaczowe, po raz pierwszy zastosowane w tej klasie samochodów, zapewnia równowagę między pewnym trzymaniem się

Przyzwoity komfort jazdy, trwałe zawieszenie i dobry silnik 1,6 l/100 KM to główne zalety Focusa.
Przyzwoity komfort jazdy, trwałe zawieszenie i dobry silnik 1,6 l/100 KM to główne zalety Focusa.

drogi, a komfortem jazdy. Bagażniki wszystkich wersji nadwoziowych są pojemne, a rekord bije kombi, w którym po złożeniu siedzeń objętość wynosi 1580 l.

Ford opracował samochód o dużej niezawodności eksploatacyjnej, zajmujący czołowe miejsca w statystykach awaryjności aut trzyletnich. Kluczem do sukcesu było użycie sprawdzonych, dobrych materiałów i staranny montaż.

 

Eksploatacja

 

Trwałe zawieszenie dobrze izoluje nadwozie od drgań układu jezdnego i po przejechaniu 70 tysięcy km pracuje jak w nowym samochodzie. Również skuteczność układu hamulcowego musi być doceniona. Focus zajmuje trzecie miejsce w swoim segmencie z wynikiem 38,3 m tuż za Alfą 147 i Audi A3. Wnętrze Focusa wykończono materiałami wysokiej jakości, które nie przecierają się w czasie

Używany Ford Focus (1998 - 2004)

eksploatacji, półki, deska rozdzielcza czy konsola środkowa nie skrzypią.

 

Silniki

 

Sprawdzoną jednostką napędową jest Zetec SE o pojemności 1,6 l i mocy 100 KM. Jest to silnik dopracowany w szczegółach, a przebiegi rzędu 200 tysięcy km, nie generują jeszcze dużych nakładów na jego naprawy. Rozrząd wymienia się co 90 tysięcy km, a jednostka napędowa, w zależności od roku produkcji, wymaga przeglądu, co 15 lub 20 tysięcy km.

Turbodiesle TDCi  lub TDDi zapewniają bardzo dobrą

We wnętrzu użyto materiałów dobrej jakości, które nie przecierają się w czasie eksploatacji.
We wnętrzu użyto materiałów dobrej jakości, które nie przecierają się w czasie eksploatacji.

dynamikę przy małym zużyciu paliwa, jednak trzeba w nich terminowo wymieniać rozrząd i zgodnie z zaleceniami instrukcji eksploatować turbosprężarkę, gdyż koszt wymiany tych zespołów jest wysoki.

 

 

Ford w Focusie w latach 1999 i 2000 prowadził akcje naprawcze wzywając użytkowników do serwisu. Przed zakupem warto sprawdzić, czy wybrany samochód był objęty takimi działaniami i ma usunięte usterki produkcyjne.

Trafna jest polityka cenowa Forda. Co w innych markach wymaga dopłat, tu jest w standardzie. To przewaga tego modelu nad konkurentami. Ford Focus stanowi interesującą alternatywę dla VW Golfa i Opla Astry. Polecana wersja silnikowa to 1,6 l o mocy 100 KM. Dodatkowym atutem jest 12 letnia gwarancja na korozyjną perforację nadwozia, którą zapewnia zastosowanie ocynkowanych profili.

 

Przykładowe ceny części zamiennych w złotych

 

Reflektor przedni          

580

Błotnik przedni 

450

Zderzak przedni           

600

Sprzęgło kpl.    

1000

Klocki hamulcowe         

220

Tarcze hamulcowe kpl.  

440

Rozrząd z wymianą       

1650

 

Wybrane dane techniczne silników:

 

 

1,4

1,6

1,8 TDDi

Typ silnika

Benzynowy

Benzynowy

Wysokoprężny

Liczba cylindrów

R 4

R 4

R 4

Pojemność skokowa (cm3)

1388

1596

1753

Moc (KM)

75

100

90

Maks. moment obrotowy (Nm)

125

145

200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

14,3

10,9

12,4

Prędkość maksymalna (km/h)

170

185

184

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

5,2/8,5

5,4/9,1

5,0/7,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)

417 x 170 x 148

Objętość bagażnika hatchback/sedan (l)

350/490

 

Orientacyjne ceny w tys. zł

 

Rok produkcji19981999200020012002
1,4

-

23,8 - 28,5

27,0 – 30,9

29,9 – 32,0

33,0

1,6

 

23,5 – 30,5

27,5 -  31,2

33,9 – 39,5

38,0 – 40,0

1,8

26,9 – 31,0

24,5 – 39,0

27,0 – 32,4

34,6 – 40,4

40,2 – 43,5

1,8 TDDI

-

29,9 – 31,5

30,5 - 33,9

34,9 – 41,3

33,7 – 46,8

2,0

 

 

 

27,5 - 40,5

 

 

Zalety:

 

- świetne własności jezdne,

- dobre zabezpieczenie antykorozyjne

- mała usterkowość.

 

Wady:

- głośne silniki wysokoprężne,

- drogie naprawy turbosprężarki,

- umiarkowana ilość miejsca na tylnej kanapie.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie