Focus zadebiutował w październiku 1998 roku jako 3 i 5-drzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. W pierwszych latach produkcji oferowano wersje Trend /usportowiona/, Ambiente i

Ghia /prestiżowa/, kolejno wytwarzano X 100 oraz Comfort X. W 2001 roku zmodernizowano nadwozie przenosząc kierunkowskazy ze zderzaka do reflektorów oraz wprowadzono silniki TDCi zasilane systemem common rail o mocy 115 KM.
Tylko jeździć
Focus to pojazd na wskroś nowoczesny i przyjazny dla użytkowników. Niezależne przednie zawieszenie daje wymagany komfort jazdy i dobrą kontrolę nad pojazdem. Tylne zawieszenie wielowahaczowe, po raz pierwszy zastosowane w tej klasie samochodów, zapewnia równowagę między pewnym trzymaniem się

drogi, a komfortem jazdy. Bagażniki wszystkich wersji nadwoziowych są pojemne, a rekord bije kombi, w którym po złożeniu siedzeń objętość wynosi 1580 l.
Ford opracował samochód o dużej niezawodności eksploatacyjnej, zajmujący czołowe miejsca w statystykach awaryjności aut trzyletnich. Kluczem do sukcesu było użycie sprawdzonych, dobrych materiałów i staranny montaż.
Eksploatacja
Trwałe zawieszenie dobrze izoluje nadwozie od drgań układu jezdnego i po przejechaniu 70 tysięcy km pracuje jak w nowym samochodzie. Również skuteczność układu hamulcowego musi być doceniona. Focus zajmuje trzecie miejsce w swoim segmencie z wynikiem 38,3 m tuż za Alfą 147 i Audi A3. Wnętrze Focusa wykończono materiałami wysokiej jakości, które nie przecierają się w czasie

eksploatacji, półki, deska rozdzielcza czy konsola środkowa nie skrzypią.
Silniki
Sprawdzoną jednostką napędową jest Zetec SE o pojemności 1,6 l i mocy 100 KM. Jest to silnik dopracowany w szczegółach, a przebiegi rzędu 200 tysięcy km, nie generują jeszcze dużych nakładów na jego naprawy. Rozrząd wymienia się co 90 tysięcy km, a jednostka napędowa, w zależności od roku produkcji, wymaga przeglądu, co 15 lub 20 tysięcy km.
Turbodiesle TDCi lub TDDi zapewniają bardzo dobrą

dynamikę przy małym zużyciu paliwa, jednak trzeba w nich terminowo wymieniać rozrząd i zgodnie z zaleceniami instrukcji eksploatować turbosprężarkę, gdyż koszt wymiany tych zespołów jest wysoki.
Ford w Focusie w latach 1999 i 2000 prowadził akcje naprawcze wzywając użytkowników do serwisu. Przed zakupem warto sprawdzić, czy wybrany samochód był objęty takimi działaniami i ma usunięte usterki produkcyjne.
Trafna jest polityka cenowa Forda. Co w innych markach wymaga dopłat, tu jest w standardzie. To przewaga tego modelu nad konkurentami. Ford Focus stanowi interesującą alternatywę dla VW Golfa i Opla Astry. Polecana wersja silnikowa to 1,6 l o mocy 100 KM. Dodatkowym atutem jest 12 letnia gwarancja na korozyjną perforację nadwozia, którą zapewnia zastosowanie ocynkowanych profili.
Przykładowe ceny części zamiennych w złotych
Reflektor przedni | 580 |
Błotnik przedni | 450 |
Zderzak przedni | 600 |
Sprzęgło kpl. | 1000 |
Klocki hamulcowe | 220 |
Tarcze hamulcowe kpl. | 440 |
Rozrząd z wymianą | 1650 |
Wybrane dane techniczne silników:
| 1,4 | 1,6 | 1,8 TDDi |
Typ silnika | Benzynowy | Benzynowy | Wysokoprężny |
Liczba cylindrów | R 4 | R 4 | R 4 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1388 | 1596 | 1753 |
Moc (KM) | 75 | 100 | 90 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 125 | 145 | 200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,3 | 10,9 | 12,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 185 | 184 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 5,2/8,5 | 5,4/9,1 | 5,0/7,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 417 x 170 x 148 | ||
Objętość bagażnika hatchback/sedan (l) | 350/490 |
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rok produkcji | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
1,4 | - | 23,8 - 28,5 | 27,0 – 30,9 | 29,9 – 32,0 | 33,0 |
1,6 | | 23,5 – 30,5 | 27,5 - 31,2 | 33,9 – 39,5 | 38,0 – 40,0 |
1,8 | 26,9 – 31,0 | 24,5 – 39,0 | 27,0 – 32,4 | 34,6 – 40,4 | 40,2 – 43,5 |
1,8 TDDI | - | 29,9 – 31,5 | 30,5 - 33,9 | 34,9 – 41,3 | 33,7 – 46,8 |
2,0 | | | | 27,5 - 40,5 | |
Zalety:
- świetne własności jezdne,
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne
- mała usterkowość.
Wady:
- głośne silniki wysokoprężne,
- drogie naprawy turbosprężarki,
- umiarkowana ilość miejsca na tylnej kanapie.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?