Używany Citroen C5 (2000 – 2008)

Dariusz Dobosz
Właściciel Citroena C5 przekona się, że komfort wcale nie musi być drogi. Niestety, przy okazji prawdopodobnie da mu się we znaki wysoka awaryjność francuskiego auta.
Właściciel Citroena C5 przekona się, że komfort wcale nie musi być drogi. Niestety, przy okazji prawdopodobnie da mu się we znaki wysoka awaryjność francuskiego auta, szczególnie jeśli chodzi o zawieszenie.
Fot. Citroen
Fot. Citroen

 

Citroeny nie jeżdżą, lecz płyną po drodze - tak mówią fani tej marki. Legenda doskonałych zawieszeń powstała wraz z narodzinami systemu hydropneumatycznego. W C5, następcy modelu Xantia, można poznać zalety jego trzeciej generacji, pozwalającej zapomnieć o złej jakości dróg. To niewątpliwie największy plus C5. Ale jest też kilka mniejszych. Francuski model (dług. 462, szer. 177, wys. 148 cm) to funkcjonalny

Fot. Citroen
Fot. Citroen

hatchback o wyglądzie eleganckiego sedana.

 

Ma przytulne i obszerne wnętrze (rozstaw osi 275 cm) oraz duży bagażnik (455/1310 l). W dłuższym o 13,5 cm i wyższym o 3,5 cm kombi na bagaże przeznaczono jeszcze więcej miejsca (565/1660 l). Zawieszenie C5 sprawia, że auto jest nie tylko komfortowe, ale również pewne w prowadzeniu. A na dodatek daje poczucie luksusu. Składają się na to wysokiej jakości materiały, wygodne fotele, dobrze wyciszone wnętrze i bogate wyposażenie. Na uwagę zasługuje np. możliwość

Fot. Citroen
Fot. Citroen

regulacji prześwitu samochodu i ustawiania parametrów zawieszenia w zależności od potrzeb (sport, standard, komfort).

 

Jazda C5 sprawia wiele przyjemności, poza zawracaniem i cofaniem - ze względu na mały promień skrętu i słabą widoczność do tyłu (hatchback). Dlaczego mimo tylu zalet Citroen klasy średniej nie dorównuje popularnością Lagunie czy Mondeo? Głównie za sprawą dużej awaryjności. Nienajlepsza opinia na temat niezawodności kładzie się cieniem na C5, przez co wielu potencjalnych nabywców podchodzi z rezerwą do tego modelu.

 

Ale kłopoty eksploatacyjne w tym przypadku wiążą się raczej z koniecznością częstego bywania w warsztacie, a nie z awariami zmuszającymi do korzystania z usług pomocy drogowej. Wiele

Fot. Citroen
Fot. Citroen

niedomagań poprawiono podczas modernizacji jesienią 2004 r. Wówczas też wyposażenie wzbogacono o reflektory doświetlające zakręty i system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (drgania fotela kierowcy). Choćby z tych względów warto zainteresować się egzemplarzami od roku modelowego 2005.

 

Model C5 na początku swej rynkowej kariery posiadał trzy silniki benzynowe – 2.0 16V (136 KM), 2.0 16V HPI (140 KM) i 3.0 V6 (207 KM), oraz dwa turbodiesle - 2.0 HDI (110 KM) i 2.2 16V HDI (136 KM). Wiosną 2002 r., przy okazji debiutu wersji kombi, do gamy jednostek napędowych dołączył benzynowy 1.8 16V o mocy 116 KM. Natomiast jesienią 2002 r. ofertę wzbogaciła kolejna odmiana silnika 2.0 HDI (90 KM), wycofano za to z oferty benzynowego 2.0 16V HPI.

 

Po modernizacji w 2004 r. zrezygnowano z turbodiesli 2.0 o mocach 90 i 110 KM, pojawiły się za to wysokoprężne, doładowane jednostki 1.6 HDI (110 KM) i 136-konny 2.0 HDI. Od 2006 r. można było kupować mocniejszą odmianę 2.2 HDI z dwiema turbosprężarkami (biturbo), osiągającą moc 170 KM, oraz mocniejszego, benzynowego 1.8 16V (125 KM).

Fot. Citroen
Fot. Citroen

 

Osoby decydujące się na silnik benzynowy powinny szukać odmiany 2.0 16V. Kosztuje ona 27 – 32 tys. zł (roczniki 2002 – 2003) i najlepiej łączy dynamikę z niewygórowanym zużyciem paliwa oraz dostępnością na rynku wtórnym. Wersje 1.8 16V można kupić za 26 – 44 tys. zł, ale do C5 są one nieco za słabe. Godne polecenia są dwulitrowe turbodiesle HDI, zwłaszcza te w przedziale mocy 110 – 136 KM. Ich ceny nie są wygórowane, a osiągi i zużycie paliwa satysfakcjonujące (roczniki 2002 – 2005 za 28 – 50 tys. zł). Nawet mały silnik 1,6 l świetnie sobie radzi z C5 (niewiele gorzej niż benzynowy 2.0 16V), wykazując przy tym najniższe spalanie. Z kolei bardzo mocny 3.0 V6, imponujący dynamiką, jest wyjątkowo paliwożerny.

 

Eksploatacja

 

Jak wiele innych aut Citroen C5 kiepsko znosi dziurawe, polskie drogi. Nie ma większych problemów z układem hydropneumatycznym, ale niektóre mechaniczne elementy podwozia nie są już tak trwałe. Szybko zużywają się metalowo-gumowe tuleje oraz sworznie przednich wahaczy, a także łączniki przedniego stabilizatora. Stale trzeba monitorować stan łożysk belki tylnego zawieszenia.

 

Trzeba liczyć się z szybkim zużyciem przednich klocków hamulcowych i tarcz, zwłaszcza w wersjach z silnikami wysokoprężnymi (duże obciążenie przedniej osi). Silniki benzynowe C5 należą do mało kłopotliwych, ale zdarzają się w nich wypalenia uszczelki pod głowicą. Widlasty sześciocylindrowiec, oprócz wysokiego zużycia paliwa wykazuje wrażliwość na duże, długotrwałe obciążenia (np. szybka jazda po autostradzie).

 

W osprzęcie najbardziej kapryśny jest układ chłodzenia, w którym dochodzi do rozszczelnień. Osobny rozdział stanowią turbodiesle. Nie dość, że są bardzo wrażliwe na jakość paliwa, to jeszcze większość z nich ma kłopotliwy w eksploatacji filtr cząstek stałych.

 

Filtry FAP wymagają stosowania specjalnego płynu, co podnosi koszty eksploatacji. Wiele egzemplarzy na rynku wtórnym przekracza przebieg 100 tys. km, a to oznacza konieczność rychłej wymiany filtra i nalania nowej dawki płynu. Cena tych operacji może przekroczyć 2000 zł. W turbodieslach kapryśne są też pompy paliwa, koła pasowe (ulegają rozwarstwieniu) i czujniki ciśnienia doładowania. Dodajmy, że w C5 zawodna jest również instalacja elektryczna i elektronika. Często występują problemy z elektrycznymi sterownikami szyb w drzwiach, systemem podgrzewania foteli, komputerem pokładowym czy immobiliserem.

  

Wady

- Wysoka awaryjność

- Niedociągnięcia w wykończeniu

- Słaba zwrotność

 

Zalety

  • Wysoki komfort jazdy

  • Obszerne wnętrze

  • Bogate wyposażenie

 

Historia modelu

1982-1994 – Citroen BX

1993-2001 – Citroen Xantia

2000 – premiera C5 (hatchback)

2001 – debiut wersji kombi

2004 – face lifting modelu

Fot. Citroen: Model BX
Fot. Citroen: Model BX
Fot. Citroen: Model Xantia
Fot. Citroen: Model Xantia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Citroen: C5 przed face liftingiem
Fot. Citroen: C5 przed face liftingiem
Fot. Citroen: C5 po face liftingu
Fot. Citroen: C5 po face liftingu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

Wybrane dane techniczne (wersja hatchback z manualną skrzynią biegów )

 

Wersja

silnikowa

Poj.

skok

(cm3)

Moc maks.

(KM/

obr./min)

Maks.

moment

obr. (Nm/

obr./min)

Prędkość

maks.

(km/h)

Przyśp.

0-100

km/h (s)

Zużycie

paliwa

trasa/miasto

(l/100 km)

Silniki benzynowe

 

 

 

 

 

 

1.8 16V

1749

116/5500

160/4000

196

12,1

6,0/10,6

1.8 16V

1749

125/6000

170/3750

201

10,0

5,9/10,4

2.0 16V

1997

136/6000

190/4100

208

10,8

6,4/11,5

2.0 16V HPI

1997

140/6000

192/4000

210

10,6

6,0/10,3

3.0 24V V6

2946

207/6000

285/3750

240

8,2

7,1/13,9

Silniki diesla

 

 

 

 

 

 

1.6 HDI

1560

110/4000

240/1750

190

11,3

4,5/6,8

2.0 HDI

1997

110/4000

250/1750

192

12,5

4,6/7,4

2.0 HDI

1997

136/4000

320/2000

205

9,8

5,0/7,8

2.2 HDI

2179

136/4000

314/2000

205

10,9

4,9/8,8

2.2 HDI

2198

170/4000

370/1500

221

9,0

5,1/8,2

 

Używany Citroen C5 (2000 – 2008)

Zdaniem eksperta:**Grzegorz Burda, inżynier**

Citroen C5 to samochód specyficzny. Wszedł na rynek, gdy nie było już modelu XM, i aż do premiery C6 pełnił rolę najbardziej ekskluzywnego Citroena. Producent musiał zadbać o niekrępującą przestrzeń, wygodę i wysoki komfort. Dlatego C5 przewyższa swoich rywali pod wieloma względami, dając namiastkę auta luksusowego, przy czym jak na tej klasy samochód ceny są naprawdę przystępne. Ich obniżaniu sprzyja fakt, że nowy C5 został już pokazany i lada moment znajdzie się na rynku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Quiet XT RR 82/82

299,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule Free Ride - 532

347,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Zenith 6.6 Czarny Metalik - 360 Litrów

2 899,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Traxer 8.6 czarny

2 699,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie