Używane Volvo XC60 II (2017 - obecnie). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Kamil Rogala
Volvo XC60 cieszy się niesłabnącą popularnością i uznaniem na rynku, a nowe modele biją rekordy sprzedaży. Aż trudno uwierzyć, że ten dość drogi samochód, sprzeda się lepiej, niż niejeden tańszy przedstawiciel tego segmentu. W czym tkwi jego fenomen i czy warto rozważyć zakup egzemplarza z drugiej ręki?
Volvo XC60 cieszy się niesłabnącą popularnością i uznaniem na rynku, a nowe modele biją rekordy sprzedaży. Aż trudno uwierzyć, że ten dość drogi samochód, sprzeda się lepiej, niż niejeden tańszy przedstawiciel tego segmentu. W czym tkwi jego fenomen i czy warto rozważyć zakup egzemplarza z drugiej ręki? VOLVO
Udostępnij:
Volvo XC60 cieszy się niesłabnącą popularnością i uznaniem na rynku, a nowe modele biją rekordy sprzedaży. Aż trudno uwierzyć, że ten dość drogi samochód, sprzeda się lepiej, niż niejeden tańszy przedstawiciel tego segmentu. W czym tkwi jego fenomen i czy warto rozważyć zakup egzemplarza z drugiej ręki?

Używane Volvo XC60. Nadwozie/wnętrze

Fenomen Volvo XC60 drugiej generacji tkwi w jego uniwersalnym stylu i połączeniu szwedzkiego minimalizmu, elegancji i stylu z nutą sportowego charakteru. Co prawda nie jest to auto dla miłośników dynamicznej jazdy, ci powinni udać się do Porsche lub BMW, ale mocniejsze odmiany dadzą nieco emocji. A wygląd? Mnóstwo wersji wyposażenia i dodatków sprawia, że na rynku znajdziemy wiele odmian, choć nie ukrywajmy – większość jest srebrna lub czarna. Tak czy inaczej Volvo XC60 podoba się niemal każdemu, a eleganckie dodatki i nieco chromowanych wstawek dodaje mu uroku. Na szczęście wszystko jest zrobione z umiarem, a lepiej wyposażone odmiany z dużymi felgami prezentują się fantastycznie. Z przodu w oczy rzucają się oczywiście charakterystyczne światła z elementami LED w kształcie litery T, z tyłu zaś wysokie światła w pionowej orientacji z ciekawą sygnaturą LED. To jedno z nielicznych aut, które wygląda dobrze nawet w bazowym, białym kolorze. A wnętrze?

Niektórzy twierdzą, że to Ikea na kółkach i coś w tym jest. Styl jest typowo skandynawski, co prawda bez żadnych designerskich fajerwerków, ale jest bardzo przytulnie, elegancko i ergonomicznie. Nieco przeszkadza mocno dotykowe sterowanie większością funkcji np. ustawienia klimatyzacji przeniesiono na ekran główny, ale jeśli komuś to nie przeszkadza i nie zmienia temperatury i kierunku nawiewu co kilka minut, nie powinien narzekać. Zaletą jest również fakt, że do wyboru było (i nadal jest – auto wciąż jest w sprzedaży), wiele wersji kolorystycznych i każda prezentuje się świetnie. Oczywiście jasna tapicerka nie jest łatwa w utrzymaniu, ale w przypadku XC60 prezentuje się naprawdę elegancko i stylowo. Jasne koło kierownicy, podsufitka, drewniane wstawki i srebrne akcenty. Wygląda to świetnie. W odmianach R-Design z kolei wszystko jest wykończone czarną skórą, ma białe przeszycia i wstawki z aluminium. Też wygląda znakomicie!

Pod względem komfortu i wyposażenia, XC60 nie ustępuje rywalom, choć jeśli ktoś szuka nowoczesnych gadżetów, poczuje się rozczarowany. Wszystko jest głęboko zaszyte i jeśli ktoś lubi ciągle bawić się różnymi funkcjami, dostęp do nich jest nieco utrudniony. Volvo to auto dla tych, którzy chcą wsiąść do środka, ruszyć i cieszyć się przyjemną jazdą bez żadnych rozpraszaczy. Przestrzeń? Miejsca jest w sam raz, zarówno z przodu, jak i z tyłu. Bagażnik jest nieco płytki i pod względem pojemności nie wyróżnia się z tłumu innych SUV-ów – 505 litrów to standardowa pojemność. Po złożeniu oparć bagażnik oferuje 1432 litry pojemności. Plusem jest niski próg załadunku, dość ustawna przestrzeń, a w wersji z zawieszeniem pneumatycznym możemy obniżyć tył o kilka centymetrów.

Używane Volvo XC60. Silniki/układ napędowy

Jeśli chodzi o wybór jednostek napędowych, w Volvo XC60 można dostać zawrotu głowy. Obecnie jest ich dużo, choć po liftingu z 2021 roku odrobinę uszczuplono ofertę, a od początku tj. od 2017 roku wybór był ogromny i teraz na rynku wtórnym można przebierać. Oczywiście większość ofert będą stanowiły silniki wysokoprężne, ale benzynowych również nie brakuje. Warto pamiętać, że wszystkie wersje bazują na motorach 2-litrowych, więc różnice to przede wszystkim moc oraz sposób jej generowania tj. wielkość turbiny czy też rodzaj wspomagania np. silnikiem elektrycznym (plug-in) lub instalacją miękkiej hybrydy (MHEV). Podstawą „zwykłych” benzyn jest wersja T4 o mocy 190 KM. Wybrać można także T5 o mocy 250 (lub 254 KM do 2018) oraz T6 o mocy aż 320 KM (310 KM po 2018). Mało mocy? Aby uzyskać więcej np. 390 KM (407 KM do 2018) trzeba zwrócić uwagę na wersję T8 Twin Engine, czyli topową hybrydę plug-in. Hybrydy typu Mild Hybrid to także odmiany B4, B5 i B6 o mocy odpowiednio 211, 264 i 314 KM.

Silników Diesla jest mniej, ale również nie ma na co narzekać Odmiany D3, D4 i D5 oferują odpowiednio 150, 190 i 235 KM mocy. Ta najmocniejsza dostarcza również aż 480 Nm momentu obrotowego. Ciekawostką są także wersje Mild Hybrid z silnikami Diesla o oznaczeniu B4 i B5 o mocy 211 i 249 KM. Ta mocniejsza ma aż 520 Nm momentu obrotowego i oferuje zarówno świetne osiągi – 7,1 sekundy do setki i 220 km/h – jak i wyniki spalania. Tutaj silnik elektryczny pomaga w rozruchu, pracy systemu Start/Stop, ruszaniu z miejsca itp.

Używane Volvo XC60. Typowe usterki/sytuacja rynkowa

Niewątpliwą zaletą Volvo XC60 jest poziom bezpieczeństwa, jaki oferuje zarówno dla osób podróżujących wewnątrz, jak i np. pieszych. Pięć gwiazdek Euro NCAP już nikogo nie dziwi. Poza tym Volvo przyciąga raczej spokojnych, stonowanych kierowców, którzy nie szaleją w swoich samochodach, więc szansa na znalezienie uszkodzonego i mocno wyeksploatowanego egzemplarza jest mniejsza. Na co zwrócić uwagę? Nie ma konkretnego elementu, który sprawowałby najwięcej problemów oprócz typowych np. dla silników Diesla – filtrów DPF. Topowo wyposażone egzemplarze mają na pokładzie sporo elektroniki, więc warto poświęcić czas i sprawdzić, czy wszystko działa. Wybierając egzemplarz z pneumatycznym zawieszeniem trzeba bezwzględnie sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie, czy nie pojawiają się błędy podczas jazdy itp. Wszelkie usterki powinny znacząco obniżyć koszt zakupu. Warto również sprawdzić stan lakierniczy. To auto uniwersalne, często użytkowane w mieście, więc mogą się zdarzyć np. drobne szkody parkingowe.

Ofert na rynku wtórnym jest bardzo dużo, ale ceny niektórych egzemplarzy, szczególnie z mocnymi jednostkami napędowymi i z dobrym wyposażeniem jest bardzo wysoka. Przykładowo egzemplarz z wyposażeniem R-Design z napędem hybrydowym plug-in w wersji T8, przebiegiem niespełna 40 000 kilometrów z 2019 roku to koszt ponad 260 000 złotych. Za około 160 000 złotych z kolei dostaniemy skromniejszy egzemplarz z silnikiem wysokoprężnym D4 o mocy 190 KM, z 2018 roku i z przebiegiem około 50 000 kilometrów.

Używane Volvo XC60. Podsumowanie

Volvo XC60 to godne polecenia auto, oferujące sporo przestrzeni, świetnej jakości materiały i wykończenie, oraz ponadczasowy wygląd, który nie znudzi się nawet za wiele lat. Nie jest to z pewnością samochód dla szukających emocji i przyjemności z pokonywania szybkich zakrętów. Topowe odmiany mają co prawda ogromną moc, ale jedynie topowa wersja Polestar daje sobie radę w szybkim pokonywaniu zakrętów. To auto o spokojnym, szwedzkim charakterze. Kosztuje dużo, ale zaoferuje mnóstwo przyjemności z podróży.

Używane Volvo XC60 zalety:

  • przyjemna dla oka, stonowana i ponadczasowa stylistyka;
  • świetnej jakości materiały i wykończenie;
  • ogromna oferta silnikowa;
  • wysoka niezawodność i bezproblemowa eksploatacja;
  • bardzo dobre wyposażenie i komfort jazdy.

Używane Volvo XC60 wady:

  • wysokie ceny na rynku wtórnym;
  • kosztowna naprawa np. zawieszenia pneumatycznego;
  • szukający sportowych emocji tu ich nie znajdą (z wyjątkiem wersji Polestar);
  • trochę mały i płytki bagażnik.

Używane Volvo XC60 opinie:
Bartosz z Warszawy
Bardzo przyjemny samochód. Nie jest niestety ekonomiczny (8,6 litra średnio w mieście), autostrada przy dużych prędkościach około 10 litrów. Silnik D5 działa dynamicznie, samochód w środku wykończony przyjemnie. Komfort prowadzenia oraz systemy bezpieczeństwa (trzymanie linii, ostrzeżenia oraz hamowania awaryjne to dobra opcja.) Bagażnik niestety nie jest zbyt pojemny. W związku z tym 4 gwiazdki na 5. Jeżeli ktoś rozpatruje ten samochód jako rodzinne auto to nie ten model. Jeden większy wózek sprawia, że bagażnik jest zapełniony.
Katarzyna z Kielc
Szukałam auta z napędem 4x4 i silnikiem benzynowym o min mocy 250 KM. Myślałam o Audi A4 Allroad lub BMW X3. W salonie Audi, ale nie chcieli mi sprzedać modelu przed liftem, a poliftowych jeszcze nie było dostępnych. W Volvo chciałam kupić V60 Cross Country, ale nie mieli w pobliżu 200 KM z silnikiem benzynowym. Tak samo BMW. Tylko diesle. Nie mogłam czekać. Chciałam auto już. Przypadkowo wpadło mi w ręce XC60 w ciekawym kolorze (nie czarnym i nie białym) i wyposażeniu R-Design. Kupiłam demo z salonu. Bardzo fajny samochód. Przestronny. Bardzo ładnie zaprojektowany i wykonany w środku. Oczywiście jak się komuś podoba skandynawska stylistyka. Dla mnie super. Auto głownie podróżuje w systemie (2+2) lub 1 os. W trasie komfortowo się prowadzi. Bagażnik wystarczająco pojemny. Jest miło i cicho.
Marek z Suwałk
To już 5 model marki Volvo i muszę przyznać, że jest duża różnica w stosunku do pierwszej generacji. Jest to też pierwsze auto benzynowe, jak do tej pory korzystałem tylko z diesla. Co do spalania to megaduże zaskoczenie, ponieważ przy dość ciężkiej nodze auto bez problemu mieści się poniżej 10 l/100 (stosunek miasto/trasa: 1/2). Duża różnica w długości w stosunku do poprzedniej wersji jest odczuwalna zwłaszcza podczas trasy - auto jest bardzo stabilne a do tego bardzo ciche (wyciszone dodatkowo szyby). Bardzo polecam.

Wybrane jednostki napędowe w Volvo XC60:

Silnik

Pojemność

Moc

Moment obrotowy

Prędkość maks.

Przyspieszenie 0-100 km/h

Średnie zużycie paliwa

Emisja CO2

2.0 T4

1969 ccm

190 KM

300 Nm

210 km/h

8,4 s

6,6 l/100km

154 g/km

2.0 T5

1969 ccm

250 KM

350 Nm

210 km/h

6,9 s

7,4 l/100km

171 g/km

2.0 T6

1969 ccm

320 KM

400 Nm

230 km/h

5,9 s

7,7 l/100km

176 g/km

2.0 D3

1969 ccm

150 KM

350 Nm

190 km/h

10,2 s

5,2 l/100km

136 g/km

2.0 D4

1969 ccm

190 KM

400 Nm

205 km/h

8,8 s

5,1 l/100km

135 g/km

2.0 D5

1969 ccm

235 KM

480 Nm

220 km/h

7,2 s

5,5 l/100km

144 g/km

2.0 B5 Mild Hybrid

1969 ccm

250 KM

350 Nm

180 km/h

7,0 s

9,0 l/100km

205 g/km 

2.0 B5 Diesel Mild Hybrid

1969 ccm

249 KM

520 Nm

220 km/h

7,1 s

7,3 l/100km

191 g/km

2.0 T8 Twin Engine

1969 ccm

407 KM

640 Nm

230 km/h

5,3 s

2,1 l/100km

49 g/km

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Sentech

SENTECH AL 2500 EXPERT

269,00 zł119,00 zł-56%
miejsce #2

Gtx

GTX Alkomat Elektrochemiczny

399,00 zł269,00 zł-33%
miejsce #3

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #4

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #5

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
miejsce #6

XBLITZ

Xblitz Spirit

77,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie