Używane Subaru Forester IV (2012-2018). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

Kamil Rogala
Subaru Forester to nietypowa propozycja dla tych, którzy szukają niezawodnego auta z mocnym napędem 4x4 i ciekawym charakterem. Nie jest to popularny samochód na naszych drogach, niewiele jest również ogłoszeń na rynku wtórnym, ale to również jego największa zaleta. Spisuje się świetnie w terenie, zapewnia komfort, ale nie jest autem dla tych, którzy mają chęć na jazdę sportową po zakrętach. W terenie? Jak najbardziej, bowiem świetny napęd na cztery koła oraz niezły prześwit zapewniają pewność nie tylko w miejskiej dżungli.
Subaru Forester to nietypowa propozycja dla tych, którzy szukają niezawodnego auta z mocnym napędem 4x4 i ciekawym charakterem. Nie jest to popularny samochód na naszych drogach, niewiele jest również ogłoszeń na rynku wtórnym, ale to również jego największa zaleta. Spisuje się świetnie w terenie, zapewnia komfort, ale nie jest autem dla tych, którzy mają chęć na jazdę sportową po zakrętach. W terenie? Jak najbardziej, bowiem świetny napęd na cztery koła oraz niezły prześwit zapewniają pewność nie tylko w miejskiej dżungli. Subaru
Ci, którzy szukają wytrzymałego SUV-a z prawdziwymi możliwościami terenowymi, powinni zwrócić uwagę na Subaru Forestera IV, który jest jednym z najpopularniejszych modeli tej marki. Niezawodny, wytrzymały, solidny, choć niezbyt urodziwy i pod kilkoma względami odstający od konkurencji. Ale czy to oznacza, że nie warto się nim zainteresować?

Spis treści

Używane Subaru Forester IV. Nadwozie/wnętrze

Subaru Forester to nietypowa propozycja dla tych, którzy szukają niezawodnego auta z mocnym napędem 4x4 i ciekawym charakterem. Nie jest to popularny
Subaru Forester to nietypowa propozycja dla tych, którzy szukają niezawodnego auta z mocnym napędem 4x4 i ciekawym charakterem. Nie jest to popularny samochód na naszych drogach, niewiele jest również ogłoszeń na rynku wtórnym, ale to również jego największa zaleta. Spisuje się świetnie w terenie, zapewnia komfort, ale nie jest autem dla tych, którzy mają chęć na jazdę sportową po zakrętach. W terenie? Jak najbardziej, bowiem świetny napęd na cztery koła oraz niezły prześwit zapewniają pewność nie tylko w miejskiej dżungli. Subaru

Już na początku warto zaznaczyć, że Subaru Forester IV nie jest autem dla tych, którzy szukają modnego crossovera do miasta. To auto dla tych, którzy wiedzą czego chcą i są gotowi poświęcić modny, stylowy wygląd na rzecz konkretnych właściwości jezdnych. Nie oznacza to oczywiście, że Forester jest nieatrakcyjny. To ładnie zaprojektowane auto o charakterystycznej sylwetce, z typowo japońskimi liniami, które w odpowiedniej wersji wyposażeniowej naprawdę może się podobać. Ciemnoniebieski lakier oraz brązowa skóra w środku – takie zestawienie sprawi, że auto wyróżni się z tłumu i będzie cieszyło oko także we wnętrzu. Srebrny lakier i czarna tapicerka materiałowa? Taka wersja z kolei przypadnie do gustu tym, którzy lubią stonowane barwy i anonimowość. W ofertach znajdziemy zapewne więcej tych skromniejszych wersji, ale i na te ciekawsze warto polować.

Przód zdominowany jest przez duże klosze lamp o charakterystycznym kształcie i z ładną sygnaturą LED. Jest również sporej wielkości grill z logo oraz srebrną poprzeczką. Zderzak sprawia wrażenie agresywnego i bardziej sportowego niż terenowego. W dolnej części jest co prawda srebrna nakładka, po bokach listwy z tworzywa sztucznego, ale brak nakładek na nadkolach i stosunkowo mała ilość plastikowych wstawek sprawia, że Forester IV nie ma typowo bojowego, surowego charakteru. To jednak złudne, bowiem pod tą sportowo-elegancką otoczką kryją się naprawdę niezłe właściwości terenowe. Bardzo ładnie prezentuje się również tył auta z dużą, wyprofilowaną klapą bagażnika i dość niewielkimi kloszami lamp, które na dużej powierzchni są przezroczyste. A jak prezentuje się wnętrze?

Subaru Forester to nietypowa propozycja dla tych, którzy szukają niezawodnego auta z mocnym napędem 4x4 i ciekawym charakterem. Nie jest to popularny
Subaru Forester to nietypowa propozycja dla tych, którzy szukają niezawodnego auta z mocnym napędem 4x4 i ciekawym charakterem. Nie jest to popularny samochód na naszych drogach, niewiele jest również ogłoszeń na rynku wtórnym, ale to również jego największa zaleta. Spisuje się świetnie w terenie, zapewnia komfort, ale nie jest autem dla tych, którzy mają chęć na jazdę sportową po zakrętach. W terenie? Jak najbardziej, bowiem świetny napęd na cztery koła oraz niezły prześwit zapewniają pewność nie tylko w miejskiej dżungli. Subaru

Wiele zależy od wersji wyposażenia, bowiem wnętrze może być atrakcyjne i jasne np. z brązową skórą i srebrnymi wstawkami, jak również nieco szare i stonowane z ciemną tapicerką materiałową. Pod względem stylistyki, jest solidnie i typowo japońsko. W centralnej części mamy spory wyświetlacz z dotykowymi przyciskami po bokach, niżej jest panel sterowania klimatyzacją z trzema dużymi pokrętłami, zaś w górnej części pod daszkiem umieszczono dodatkowe wyświetlacze z różnymi informacjami i parametrami. Co prawda pierwsze wrażenie może nieco przytłaczać – sporo różnych informacji, przycisków, pokręteł itp. – ale już po chwili można poczuć się bardzo swobodnie i komfortowo. Miejsca również nie brakuje, a jakość zastosowanych materiałów nie budzi zastrzeżeń. Pojemność bagażnika to 505 litrów w standardowym układzie, a po złożeniu oparć kanapy jest to 1577 litrów.

Używane Subaru Forester IV. Silniki/układ napędowy

Subaru Forester to nietypowa propozycja dla tych, którzy szukają niezawodnego auta z mocnym napędem 4x4 i ciekawym charakterem. Nie jest to popularny
Subaru Forester to nietypowa propozycja dla tych, którzy szukają niezawodnego auta z mocnym napędem 4x4 i ciekawym charakterem. Nie jest to popularny samochód na naszych drogach, niewiele jest również ogłoszeń na rynku wtórnym, ale to również jego największa zaleta. Spisuje się świetnie w terenie, zapewnia komfort, ale nie jest autem dla tych, którzy mają chęć na jazdę sportową po zakrętach. W terenie? Jak najbardziej, bowiem świetny napęd na cztery koła oraz niezły prześwit zapewniają pewność nie tylko w miejskiej dżungli. Subaru

Jak wspomniałem, Subaru Forester IV to auto dla tych, którzy wiedzą, czego szukają. Nie jest to samochód ani modny, ani sportowy – przynajmniej pod względem osiągów. Jednostki napędowe są co prawda wystarczająco mocne, ale układ napędowy ma inne priorytety niż rekordy w przyspieszeniach czy zwinnym pokonywaniu zakrętów. Podstawowa jednostka 2.0i o mocy 150 KM i momencie obrotowym 198 Nm to 4-cylindrowy wolnossący bokser, który rozpędza to auto do setki w 10,6 sekundy oraz pozwala na osiągnięcie 190 km/h (ze skrzynią manualną). Na początku w ofercie była także jednostka 2.5 o mocy 175 KM i momencie obrotowym 235 Nm (również 4-cylindrowy wolnossący bokser). Tutaj osiągi są w sumie podobne (ze skrzynią CVT), ale jeśli ktoś chce podróżować nieco szybciej, może skusić się na wersję 2.0 XT z turbodoładowanym silnikiem (oczywiście bokser) o mocy 240 KM i momencie obrotowym 350 Nm. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 7,5 sekundy a prędkość maksymalna to 221 km/h.
Spalanie? Nie są to oszczędne jednostki i trzeba się liczyć ze zużyciem paliwa na poziomie około 8,5 l/100km w cyklu mieszanym. Jest także jednostka wysokoprężna 2.0 D o mocy 147 KM i momencie obrotowym 350 Nm, która w wersji ze skrzynią automatyczną bezstopniową Lineartronic przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy i osiąga 188 km/h. Spalanie zdaniem producenta to średnio 6,1 l/100km.

Używane Subaru Forester IV. Typowe usterki/sytuacja rynkowa

Forester jest zaskakująco dobry w terenie i dlatego mógł być używany jako wół roboczy, do dojazdów w trudne miejsca lub po prostu do zabawy w błocie, dlatego też warto sprawdzić, czy nie ma uszkodzeń spodu samochodu, zwłaszcza w okolicach zawieszenia oraz pod przednim i tylnym zderzakiem, a także felg aluminiowych, również od wewnątrz. Warto upewnić się, że wszystkie fotele opuszczają się i podnoszą tak, jak powinny. Należy również poszukać plam i odbarwień na tapicerce, które mogą być trudne i kosztowne do usunięcia. Subaru jest znane z jakości wykonania i solidności mechanizmów i jest mało zgłoszonych problemów z Foresterem. Większość wspomnianych problemów dotyczy układów elektrycznych niezwiązanych z silnikiem, a niektóre dotyczą awarii układu chłodzenia, które w przypadku zaniedbania, mogą doprowadzić do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej.

W dniu publikacji na popularnym portalu z ogłoszeniami było około 90 ofert związanych z Subaru Foresterem IV. Wybór jest więc niewielki i przykładowo model z 2013 roku z przebiegiem 220 000 kilometrów w wersji z silnikiem 2.0 XT to koszt około 58 000 złotych. Za około 95 000 złotych kupimy model z 2016 roku z przebiegiem 88 000 kilometrów z tą samą jednostką napędową.

Używane Subaru Forester IV. Podsumowanie

Subaru Forester to nietypowa propozycja dla tych, którzy szukają niezawodnego auta z mocnym napędem 4x4 i ciekawym charakterem. Nie jest to popularny samochód na naszych drogach, niewiele jest również ogłoszeń na rynku wtórnym, ale to również jego największa zaleta. Spisuje się świetnie w terenie, zapewnia komfort, ale nie jest autem dla tych, którzy mają chęć na jazdę sportową po zakrętach. W terenie? Jak najbardziej, bowiem świetny napęd na cztery koła oraz niezły prześwit zapewniają pewność nie tylko w miejskiej dżungli.

Używane Subaru Forester IV zalety:

  • ciekawa, nieco surowa, ale w odpowiedniej wersji, przyjemna dla oka stylistyka;
  • przestronne i nieźle wykończone wnętrze;
  • rewelacyjny napęd na cztery koła;
  • w wyższych wersjach przyzwoite wyposażenie;
  • wysoki komfort podróży i pewność w terenie.

Używane Subaru Forester IV wady:

  • w niższych wersjach – przeciętna stylistyka wnętrza;
  • jednostki benzynowe nie są zbyt oszczędne;
  • niewielki wybór na rynku wtórnym.

Używane Subaru Forester IV opinie:

Bartosz z Konina
Jest to mój kolejny Subaru Forester XT. Poprzednikiem przejeździłem bezproblemowo i bezawaryjnie 150 tyś. km i nie miałem cienia wątpliwości, że następnym moim autem będzie kolejny Forester XT. Trafił się zadbany i z małym przebiegiem ok 42 tys. km, z polskiego salonu i w bogatszej wersji Platinium (poprzednik był w wersji Sport, czyli bez szklanego dachu, bez skórzanej tapicerki i ze skromniejszym zestawem audio). Przejechałem tym egzemplarzem ponad 10 tys. km i nie mam wątpliwości, że w swojej kategorii cenowej model ten nie ma konkurencji. Polecam gorąco!

Krzysztof z Grójca
Auto proste w swojej budowie, oferujące świetne właściwości jezdne, świetną widoczność, poczucie bezpieczeństwa, bardzo dobry komfort (przestrzenny) i dobrą ładowność (podróżuję często w 4 osoby plus rowery/rowerki). Po założeniu instalacji LPG, też jest superekonomiczne. Oceniam Forestera jako bezawaryjny samochód, który będzie tani w użytkowaniu, jeśli poważne awarie (rzadkie) nie zmuszą z korzystania z ASO. Wady: kiepskie hamulce jak na markę dbającą o bezpieczeństwo, nie najlepsze wyciszenie przy prędkościach autostradowych oraz jakość pierwszego montażu niektórych elementów.

Patryk z Kielc
Uważam, że przed zakupem nowego auta największym błędem jest sugerowanie się wyłącznie jego wyglądem (aczkolwiek Forek w wersji Sport jest całkiem ładny - po faceliftingu wnętrze również jest całkiem przyzwoite jak na auto typu SUV) - najważniejszym krokiem jest przetestowanie minimum kilku aut danego segmentu. Ja z żoną tak zrobiłem i jednogłośnie wybór padł na Forestera. Odrzuciliśmy Mazdę CX-5, Honde CRV model 2015 i Nissana X-Trail - głównie ze względu na gorsze wyciszenie i gorsze trzymanie na krętych górskich drogach. Testowym Subaru jeździliśmy przez 2 dni, była to wersja 2.0D ze skrzynią CVT Lineatronic. Dokładnie taką sama wersję kupiliśmy. POLECAM - samochód przy spokojnej jeździe sprawia wrażenie auta z napędem elektrycznym.

Wybrane jednostki napędowe w Subaru Forester IV:

Silnik

Pojemność

Moc

Moment obrotowy

Prędkość maks.

Przyspieszenie 0-100 km/h

Średnie zużycie paliwa

Emisja CO2

2.0i

1995 ccm

150 KM

198 Nm

190 km/h

10,6 s

6,9 l/100km

140 g/km

2.5i

2498 ccm

175 KM

235 Nm

196 km/h

9,9 s

8,2 l/100km

176 g/km

2.0 XT

1998 ccm

240 KM

350 Nm

221 km/h

7,5 s

8,5 l/100km

197 g/km

2.0 D

1998 ccm

147 KM

350 Nm

190 km/h

9,9 s

5,7 l/100km

148 g/km

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie