Używane Renault Laguna II. Królowa lawet ma wiele zalet!

Jerzy Stobiecki
Testujemy używane: Renault Laguna II - królowa lawet nie taka straszna
Testujemy używane: Renault Laguna II - królowa lawet nie taka straszna
Druga generacja Laguny to komfortowa, ale dość awaryjna propozycja w segmencie używanych samochodów klasy średniej. Mimo wad warto rozważyć jej zakup.
Testujemy używane: Renault Laguna II - królowa lawet nie taka straszna
Testujemy używane: Renault Laguna II - królowa lawet nie taka straszna

Renault Laguna II pojawiła się na rynku w 2001 r. Był to pierwszy europejski samochód, który otrzymał maksymalne noty (pięć gwiazdek) w testach zderzeniowych EuroNCAP i jeden z nielicznych w owym czasie z ośmioma poduszkami powietrznymi w standardzie. Niestety zupełnie nowe samochody trapiły liczne usterki. Dlatego Lagunę II szybko zaczęto nazywać "królową lawet".

Mimo niskich pozycji w rankingach niezawodności używane egzemplarze tego modelu powinny zainteresować osoby poszukujące wygodnego i przestronnego samochodu klasy średniej. Dobrze utrzymane i pochodzące z pewnego źródła auta mogą okazać się trafnym wyborem. Ceny mają dużą rozpiętość - od 5-10 tys. zł za auta z 2001 roku, do 20 tys. za najmocniejsze, najlepiej wyposażone i świetnie utrzymane egzemplarze z ostatniego roku produkcji (2007).

Dużo za niedużo
Renault Laguna drugiej generacji ma w standardzie m.in. sześć poduszek powietrznych, ABS, ESP, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby, komputer pokładowy i system monitorowania ciśnienia powietrza w kołach. Tradycyjny kluczyk zastąpiono kartą, a silnik uruchamia się przyciskiem „start”, umieszczonym na desce rozdzielczej. Dwustrefowa klimatyzacja, rolety szyb w drzwiach tylnych i pokrywie bagażnika są często spotykanym wyposażeniem.

Może się podobać
Stylistyka nadwozia mimo upływu lat nie wydaje się przestarzała. Samochód wciąż może się podobać. Przetłoczenia na masce, drzwiach i klapie bagażnika nadają linii dynamiki. Wrażenie potęgują masywne zderzaki i duże koła (standardowo instalowano felgi w rozmiarze 16 cali, opcjonalnie większe). Wąskie światła przednie, halogeny i charakterystyczna srebrna listwa nad wlotem powietrza, nadają Lagunie elegancki wygląd.

Obszerne nadwozie (długość 4576 mm, szerokość 1772 mm) kryje obszerne i wygodne wnętrze. Dzięki rozstawowi osi wynoszącemu 2740 mm, wygospodarowano w środku wystarczająco dużo miejsca dla pięciu osób. Bagażnik o pojemności 430 litrów ma regularny kształt, co pozwala maksymalnie wykorzystać przestrzeń. Można go powiększyć, składając tylne siedzenia, maksymalnie do 1330 litrów. W 2005 roku przeprowadzono face lifting, który obejmował głównie zmiany kształtu lamp przednich oraz pasa przedniego i lamp tylnych.

Silniki dla każdego
W palecie jednostek napędowych każdy znajdzie coś dla siebie. Są oszczędne jednostki i silniki zapewniające ponadprzeciętne osiągi. Do napędu Laguny II na początku produkcji stosowano silniki benzynowe o pojemnościach 1.6, 1.8 i 2.0 litra (także z turbosprężarką) oraz dwa wysokoprężne 1.9 dCi oraz 2.2 dCi. Po face liftingu jednostkę 2.2 zastąpiono jednostką o pojemności 2.0 i mocy 150 KM. Rok później gamę silników Diesla powiększył silnik 2.0 o mocy 175 KM. Powiększyła się także gama jednostek benzynowych. Najmocniejszą jednostką montowaną w Lagunie II był silnik o pojemności 3.0 litra i mocy 210 KM.

Do najpopularniejszych wersji należą 1.9 dCi oraz benzynowy 1.8. Silnik Diesla, zapewnia dobre osiągi, jest oszczędny, jednak turbosprężarka, zwłaszcza w mocniejszych wersjach ma krótką żywotność. Jej naprawy przy przebiegu 70 tys. km (i każdej wielokrotności) nie należą do rzadkości, a to oznacza wydatek od ok. 1,5 nawet do 6 tys. zł.

Silnik benzynowy 1.8 również nie jest pozbawiony wad. Do częstych przypadłości należy zużycie regulatora faz rozrządu. Jego wymiana może okazać się konieczna przy przebiegu 90-120 tys. km, a jej koszt to około 1 tys. zł (dostępne są jedynie oryginalne części). Silnik benzynowy w jeździe pozamiejskiej zużywa przy 7,5 litra na 100 km. Zużycie w trakcie jazdy w mieście rośnie do 12 l/100 km, dlatego wiele osób decyduje się na montaż instalacji gazowej. W takim przypadku należy spokojnie przeanalizować koszty. Jeśli pokonujemy około 15 tys. km rocznie koszt montażu nowoczesnej sekwencyjnej instalacji (2,5-3 tys. zł) zwrócić się dopiero po 4 latach.

Ma swoje wady
Prawidłowo pracujące zawieszenie zapewnia komfortowe warunki podróży. Samochód bardzo dobrze radzi sobie z nierównościami. Zachowanie jest przewidywalne i auto prowadzi się bardzo pewnie. Efektowne duże koła sprawiają jednak, że zawieszenie jest podatne na awarie. Najwrażliwsze elementy to drążki kierownicze oraz poduszki tylnej belki. Ich wymianę lepiej powierzyć serwisowi, który dysponuje specjalną prasą. W razie nieudanej próby wybicia zużytych poduszek, możemy narazić się na konieczność wymiany całej belki.

W wielu egzemplarzach umieszczona na przedniej szybie antyrefleksyjna folia, która ma zapobiegać oślepianiu ulega odklejeniu w bardzo różnych miejscach. W niektórych przypadkach jedynie szpeci, w innych ogranicza widoczność i rozprasza uwagę kierowcy. Jedynym rozwiązaniem jest wymiana szyby.

Najbardziej kłopotliwa i zawodna jest jednak elektronika. Wiele problemów z unieruchomieniem samochodu włącznie potrafi sprawić bezkluczykowy system zapłonu. Plastikowa karta nie jest odporna na uszkodzenia i wilgoć, a czujnik w aucie po prostu czasem jej nie wykrywa. Jej naprawa z reguły jest niemożliwa, a wymiana karty to koszt około 500 zł. Kłopoty sprawia także system kontroli ciśnienia w oponach w egzemplarzach sprzed 2003 r. Czujniki sygnalizują zbyt niskie ciśnienie, pomimo tego, że w rzeczywistości jest ono właściwe. Zdarza się, że kontrolki bez przyczyny zaczynają świecić podczas jazdy, by po chwili zgasnąć. Wiele usterek nie ma na szczęście wpływu na bezpieczeństwo, ale jest po prostu denerwujące.

Używana Laguna II w ocenie eksperta **-  Renault Laguna drugiej generacji to dobra propozycja dla osób, które chcą kupić bezpieczny, przestronny samochód za rozsądne pieniądze. Trzeba jednak uważnie obejrzeć każdy egzemplarz i sprawdzić jego historię. Wiele samochodów w okresie gwarancji naprawiano, co możemy potwierdzić w serwisie. Takie auta są warte zainteresowania. Należy zwrócić szczególna uwagę na stan zawieszenia, zwłaszcza tylnych kół. Jeżeli interesujemy się wersją z silnikiem Diesla, powinniśmy zwrócić uwagę na stan turbosprężarki. Samochody z silnikiem benzynowym, wydające podejrzane odgłosy mają prawdopodobnie zużyty regulator faz rozrządu - mówi Grzegorz Zagrodnik, mechanik.

Historia modelu
2000 – premiera modelu
2001 – rozpoczęcie sprzedaży, silniki 1.6 16V (110 KM), 1.8 16V (118 KM), 3.0 V6 24V (210 KM), 1.9 dCi (turbodiesel, common-rail, 110 lub 120 KM)
2001 ( jesień) – silnik 2.0 16V IDE (bezpośredni wtrysk benzyny, 140 KM) oraz 1.9 dCi (100 KM)
2002 (styczeń) – silnik 2.2 dCi (150 KM);
2002 (jesień) – silniki 2.0 16V (135 KM) z automatyczną skrzynią biegów oraz 1.6 16V LPG
2003 (styczeń) – silniki 2.0 16V Turbo (163 KM) oraz 2.2 16V dCi z automatyczną skrzynią biegów
2005 (luty) – modernizacja nadwozia (m.in. zmieniony kształt przednich reflektorów i osłony chłodnicy, nowe kształty lamp tylnych w wersji hatchback), nowa gama silników (między innymi 2.0 16V Turbo 204 KM, 3.0 V6 24V 210 KM, 2.0 dCi 150 KM)
2007 – zakończenie produkcji, wprowadzenie do sprzedaży Laguny III

Wersje nadwoziowe - dane techniczne
Hatchback / [b]Grandtour[/b]
długość [mm]: 4576 / 4695
wysokość [mm]: 1429 / 1443
szerokość [mm]: 1772 / 1772
rozstaw osi [mm]: 2740 / 2740
liczba miejsc: 5 / 5
minimalna objętość bagażnika: 430 / 475
maksymalna objętość bagażnika: 1330 / 1500

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty