Używane Mitsubishi Pajero (1999-2006). Czy warto kupić? [galeria]

Dariusz Dobosz
Mitsubishi Pajero 1999-2006 / Fot. Mitsubishi
Mitsubishi Pajero 1999-2006 / Fot. Mitsubishi
Legendarne Pajero, wielokrotny zwycięzca najtrudniejszych rajdów świata, to duży, wygodny i niezawodny samochód o świetnych własnościach terenowych
Mitsubishi Pajero 1999-2006 / Fot. Mitsubishi
Mitsubishi Pajero 1999-2006 / Fot. Mitsubishi

Trzecia generacja największej z terenówek Mitsubishi jednoznacznie kojarzy się ze sportowymi sukcesami na bezdrożach niemal całego globu, ale w wersjach dostępnych na rynku ze sportem nie ma nic wspólnego. Owszem, możliwości terenowe tego auta są rzeczywiście duże, ale tak naprawdę jest to ekskluzywne, komfortowe i bardzo obszerne kombi, w którym można poczuć się jak w luksusowej limuzynie.

Pajero III ma samonośne nadwozie, trzy- lub pięciodrzwiowe, które w wersji przedłużonej pozwala zabrać na pokład nawet 7 osób w trzech rzędach foteli. Wersja trzydrzwiowa jest sporo krótsza a przez to dużo ciaśniejsza. Przestronność to domena wersji pięciodrzwiowej, która ma również gigantyczny bagażnik (1080/2050 l). Warto dodać, że w siedmioosobowym układzie wnętrza pojemność bagażnika wynosi zaledwie 215 l.

Wykończenie przedziału pasażerskiego jest na bardzo wysokim poziomie, podobnie jak wyposażenie. Pajero trzeciej generacji jest autem zaawansowanym technologicznie, a przez to wymagającym od strony serwisowej. Bezpośredni wtrysk benzyny, wysokociśnieniowe zasilanie common-rail, układ napędowy z możliwością przełączania trybów pracy podczas jazdy (4x2 lub 4x4) oraz wielowahaczowe zawieszenia wymagają fachowej wiedzy i powinny trafić pod opiekę wyspecjalizowanego warsztatu. Wiąże się to oczywiście z wysokimi kosztami utrzymania, często nawet wyższymi niż w ekskluzywnych limuzynach.

Silniki

Mitsubishi Pajero 1999-2006 / Fot. Mitsubishi
Mitsubishi Pajero 1999-2006 / Fot. Mitsubishi

Oferta silnikowa w Pajero trzeciej generacji jest bardzo skromna. Samochód wszedł na rynek z benzynowym silnikiem 3.5 V6 GDI (202 KM, bezpośredni wtrysk benzyny) oraz turbodieslami 2.5 TD (99 KM, z komorą wstępną) i 3.2 DI (175 KM, z wtryskiem bezpośrednim). W 2001 r. pojawił się turbodiesel 3.2 DI-D o mocy 160 KM, z zasilaniem wysokociśnieniowym typu common-rail.

W codziennej eksploatacji dobrze sprawdza się silnik benzynowy – dynamiczny i praktycznie bezwibracyjny. Bez problemu radzi sobie z ważącym ponad 2 tony samochodem, ale jest paliwożerny, na co powinien być przygotowany portfel właściciela.

Kto chce jeździć taniej powinien wybrać turbodiesla, przy czym bardziej godnym polecenia jest nowoczesny 3.2 DI-D z zasilaniem typu common-rail. Ta wersja jednak sporo kosztuje. Tańszy jest 3.2 TD o mocy 175 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa, ale charakteryzuje się dużo niższą kulturą pracy.

Eksploatacja

Mitsubishi Pajero 1999-2006 / Fot. Mitsubishi
Mitsubishi Pajero 1999-2006 / Fot. Mitsubishi

Typowe i często powtarzające się awarie silników w Pajero nie występują, ich niedomagania należą do rzadkości. Również osprzęt jest bardzo trwały. Wyjątek stanowi system klimatyzacji, w którym mogą pojawić się nieszczelności. Klimatyzację trzeba diagnozować w dobrych, wyspecjalizowanych serwisach. Silnik GDI z bezpośrednim wtryskiem benzyny nie toleruje zasilania LPG. Po pewnym czasie zapiekają się wtryskiwacze podające benzynę, a ich wymiana jest bardzo kosztowna.

W układzie przeniesienia napędu szczególnej uwagi wymagają łożyska piast przednich kół. Jeśli są zbyt mocno zużyte mogą doprowadzić do zniszczenia piast, zwrotnic, przegubów i półosi napędowych a także elementów systemu ABS. Jeśli diagnoza fachowego serwisu wskazuje na konieczność wymiany łożysk, należy niezwłocznie to zrobić. Zlekceważenie problemu może kosztować kilka tysięcy złotych.

Fachowy serwis powinien też oceniać stan metalowo-gumowych tulei w tylnych wahaczach. Bywają zapieczone, choć na pierwszy rzut oka sprawiają wrażenie sprawnych. W układzie przeniesienia napędu uwagę trzeba też zwrócić na skrzynię biegów, podatną na wycieki oleju. Po większych przebiegach konieczna może być wymiana łożysk w przekładni. Warto też zwrócić uwagę, że nadwozie Pajero nie jest szczególnie odporne na korozję.

Ważniejsze daty

1982 – Pajero I
1990 – Pajero II
1999 - premiera trzeciej generacji Pajero
2003 – modernizacja, seryjnie montowany system ESP i system kontroli trakcji na stromych zjazdach
2006 – Pajero IV generacji

Zalety

  • wysoka jakość wykonania
  • bardzo dobry komfort jazdy
  • przestronne wnętrze (wersja 5d)
  • gigantyczny bagażnik (wersja 5d)
  • bogate wyposażenie
  • zaawansowany napęd 4x4
  • mocne silniki benzynowe

Wady

- mało precyzyjny układ kierowniczy
- paliwożerne silniki benzynowe
- ciasne wnętrze (wersja 3d)
- wysokie koszty zakupu i utrzymania

Wybrane dane techniczne (wersja 5d)

Wersja silnikowa

Poj. skok. (cm3)

Moc maks. (KM/obr/min)

Maks. moment obr. (Nm/obr./min)

Prędkość maks. (km/h)

Przyśp. 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

3.5 V6 GDI

3497

202/5000

318/4000

185

12,5

14,2

Silniki wysokoprężne

2.5 TD

2477

99/4200

240/2000

145

16,4

10,4

3.2 DI

3200

175/3800

383/2000

175

13,5

b.d

3.2 DI-D

3200

160/3800

373/2000

170

12,0

9,5

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik/ wersja

2000

2001

2002

2003

2004

2005

2006

3.5 V6 GDI

17,0

18,5

20,5

23,0

25,0

 

 

3.2 DI

18,0

19,5

21,0

 

 

 

 

3.2 DI-D

 

21,0

22,5

25,0

28,0

33,0

36,5

Podsumowanie

Mitsubishi Pajero 1999-2006 / Fot. Mitsubishi
Mitsubishi Pajero 1999-2006 / Fot. Mitsubishi

Pajero trzeciej generacji jest ekskluzywnym autem z napędem 4x4, które w terenie spisuje się o niebo lepiej niż samochody rekreacyjne, nawet te najwyższej klasy. Mitsubishi to luksusowa terenówka, którą bez obaw można wjechać nawet w cięższy teren, i która zarówno na bezdrożach jak i na szosie zapewnia jadącym wysoki komfort jazdy. To jednak sporo kosztuje.

Ceny Pajero są wysokie, a koszty użytkowania wygórowane. Trzeba przygotować się na spore wydatki obsługowe, a w przypadku wersji benzynowej również na wysokie koszty paliwa. Pocieszający jest jednak fakt, że awaryjność tego modelu jest bardzo niska i przy odpowiedniej dbałości o kondycję auta wydatki na naprawy są marginalne.**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty