Używane elektryki. Martwią nas ich wysokie ceny. Czy rządowe dopłaty pomogą?

Paweł Piątek
Mediana cen używanego samochodu elektrycznego wynosi obecnie 108 tys. zł. i to właśnie cena jest największym zmartwieniem kupujących. Z danych udostępnionych przez AAA AUTO wynika, że 56 proc. kupujących obawia się wysokiej ceny auta na prąd. Tymczasem, dzięki rządowym dotacjom jeszcze w tym roku będzie można kupić młode auta używane taniej o 40 tys. złotych.
Mediana cen używanego samochodu elektrycznego wynosi obecnie 108 tys. zł. i to właśnie cena jest największym zmartwieniem kupujących. Z danych udostępnionych przez AAA AUTO wynika, że 56 proc. kupujących obawia się wysokiej ceny auta na prąd. Tymczasem, dzięki rządowym dotacjom jeszcze w tym roku będzie można kupić młode auta używane taniej o 40 tys. złotych. materiały prasowe
Mediana cen używanego samochodu elektrycznego wynosi obecnie 108 tys. zł. i to właśnie cena jest największym zmartwieniem kupujących. Z danych udostępnionych przez AAA AUTO wynika, że 56 proc. kupujących obawia się wysokiej ceny auta na prąd. Tymczasem, dzięki rządowym dotacjom jeszcze w tym roku będzie można kupić młode auta używane taniej o 40 tys. złotych.

Nie tylko wysokie ceny aut elektrycznych spędzają sen z powiek kupującym. Z danych AAA AUTO wynika, że 39 proc. osób obawia się także ograniczonego zasięgu samochodów napędzanych prądem, a 35 proc. problemów z jego ładowaniem. Jednak najwięcej obaw budzi żywotność baterii – aż wśród 62 proc. osób.

„W czerwcu br. po raz pierwszy udział pojazdów elektrycznych zbliżył się do 1 proc. całkowitej podaży. Jest to związane ze stopniowym wzrostem zainteresowania kierowców samochodami elektrycznymi, podobnie jak ma to miejsce w krajach Europy Zachodniej. Rosnąca podaż zwiększa atrakcyjność tych samochodów, co będzie miało wpływ na spadek cen. Obecnie cena używanego samochodu elektrycznego jest nadal wysoka, jednak najczęściej oferowane samochody elektryczne na wtórnym rynku nie należą do najdroższych. Dlatego dobrą wiadomością dla kierowców są dopłaty rządowe, ponieważ młode auta elektryczne będą przystępniejsze cenowo, co jest odpowiedzią na ich obecne obawy“ – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Polski rząd przeznaczy około 1,6 mld zł na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych, aby wesprzeć osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Dotacje będą przyznawane na zakup wyłącznie niedrogich aut elektrycznych. W przypadku samochodów używanych ceny nie będą mogły przekroczyć 150 tys. zł. Kupując auto elektryczne na rynku wtórnym, kupujący mogą liczyć na dopłaty do wysokości 40 tys. zł, przy założeniu, że wybrane auto nie będzie miało więcej niż 4 lata.

„Wybór samochodu elektrycznego jest znacznie bardziej skomplikowany pod względem użytkowym niż wybór samochodu spalinowego. Jeśli kierowca kupi samochód elektryczny z małą baterią, będzie miał problem z dłuższymi podróżami. Dlatego w AAA AUTO szkolimy naszych sprzedawców także w zakresie samochodów elektrycznych, aby mogli doradzać klientom, jaki rodzaj samochodu będzie dla nich odpowiedni. W pierwszym półroczu w grupie AURES Holdings sprzedaliśmy już 350 pojazdów elektrycznych wobec 400 w całym roku ubiegłym” – dodała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Zdaniem ekspertów AAA AUTO baterie samochodów elektrycznych są często objęte gwarancją aż do 8 lat lub przebiegu 250 tys. km, o ile przestrzegane są określone parametry, takie jak roczny przegląd serwisowy. Warto zwrócić uwagę, że gwarancje na samochody spalinowe są znacznie krótsze.

Najczęściej oferowane na sprzedaż samochody elektryczne na wtórym rynku w lipcu 2024 r., w wieku do 4 lat, które mogą liczyć na dopłaty rządowe:


Liczba ofert 


Mediana ceny (zł)

Mediana przebiegu (km)

Mediana wieku (lat)

Tesla Model 3

312

149 000

47 525

3,8

Mazda MX-30

160

100 000

16 270

3,6

Nissan Leaf

158

89 950

30 000

3,7

Hyundai Kona

157

115 000

21 000

3,6

Volkswagen ID.3

143

105 500

21 678

3,8

Renault Zoe

143

81 900

28 000

3,9

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty