Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używane BMW serii 5 (2003-2010)

Bartosz Gubernat
BMW serii 5 / Fot. Bartosz Gubernat
BMW serii 5 / Fot. Bartosz Gubernat
BMW od lat słynie z umiejętnego łączenia luksusu ze sportowymi osiągami. Nie inaczej Bawarczycy zbudowali serię 5 oznaczoną symbolem E60. Auto produkowane w latach 2003-2010 ze względu na przystępną cenę, na rynku wtórnym jest teraz jedną z najpopularniejszych propozycji w klasie średniej-wyższej.
BMW serii 5 / Fot. Bartosz Gubernat
BMW serii 5 / Fot. Bartosz Gubernat

Serie 3 i 5 to od lat najpopularniejsze modele BMW. „Piątka” jest produkowana nieprzerwanie od 1972 roku, kiedy na rynku zastąpiła model oznaczony symbolem E115. Jej pierwsza generacja była produkowana do 1981 roku i powstało prawie 700 tysięcy sztuk tego auta. Już wtedy w topowych wersjach występował trzylitrowy silnik R6 wyposażony w dwa gaźniki, rozwijający moc 237 KM. W kolejnych latach Niemcy wyprodukowali jeszcze pięć generacji tego auta. Piątą, oznaczoną symbolami E60 i E61 (kombi) można kupić teraz za ok. 30 tys. zł. Zastosowano w niej wiele nowatorskich rozwiązań, na czele z zawieszeniem składającym się w dużej części z aluminiowych elementów.

Wykonanie i wyposażenie

BMW E60 to samochód bardzo dobrze wykonany. Materiały tapicerskie i tworzywa użyte do wykończenia wnętrza są świetnej jakości. Chociaż większość modeli importowanych do Polski z Niemiec ma grubo ponad 200 tys. km przebiegu, są w świetnym stanie. Na fotelach, nawet w wersji ze skórzaną tapicerką nie widać przetarć, pęknięć i odkształceń. Plastiki są odporne na zarysowania, dzięki czemu najbardziej narażone na kopnięcia dolne partie drzwi i progi nawet po długotrwałym użytkowaniu auta prezentują się dobrze.

BMW serii 5 / Fot. Bartosz Gubernat
BMW serii 5 / Fot. Bartosz Gubernat

Design jak w większości modeli BMW jest bardzo stonowany. Kokpit jest bardzo prosty, w centralnej części ma duży wyświetlacz systemu multimedialnego a poniżej panel sterowania klimatyzacją i odtwarzacz płyt CD oraz DVD. Sterowanie multimediami odbywa się przy pomocy praktycznego pokrętła zamocowanego między podłokietnikiem, a dźwignią zmiany biegów. Poza głównym schowkiem wewnątrz jest kilka mniejszych szufladek i kieszeni. M.in. na konsoli środkowej, w rejonie lewarka i na wysokości lewej łydki pasażera podróżującego z przodu. Z kokpitu można wysunąć także uchwyt na kubek z napojem.

Miejsca jest sporo zarówno z przodu jak i z tyłu, do środka bez problemu mieści się pięć dorosłych osób. Bagażnik w wersji sedan mieści 520 litrów ładunku, a w kombi 500 litrów, ale składając oparcie kanapy można powiększyć go do 1615 litrów.

Jak przystało na BMW, „piątka” jest seryjne bardzo dobrze wyposażona. Standardem są tu wszystkie cztery szyby sterowane elektrycznie, podgrzewane i regulowane elektrycznie lusterka zewnętrzne, tempomat, kierownica z zestawem przycisków sterujących systemem audio i klimatyzacja. Poziom bezpieczeństwa podnoszą komplet przednich i bocznych poduszek powietrznych oraz system kontroli trakcji, stabilizacji toru jazdy i ABS. Ponieważ w BMW auta są krojone na miarę oczekiwań klienta, pozostałe dodatki są najczęściej bardzo różne. Wiele egzemplarzy posiada reflektory ksenonowe, skórzaną tapicerkę z podgrzewanymi fotelami i system Head-Up Display, który wyświetla kluczowe informacje na przedniej szybie samochodu. Na porządku dziennym jest także nawigacja satelitarna.

Silniki i usterki

BMW serii 5 / Fot. Bartosz Gubernat
BMW serii 5 / Fot. Bartosz Gubernat

Gama silników „piątki” jest bardzo szeroka. Jednostek benzynowych do wyboru jest aż czternaście, a diesli dziewięć. Wśród benzyniaków rozpiętość pojemności wynosi od 2 do 5 litrów, a mocy od 169 do 507 KM. Na polskim rynku najczęściej można spotkać wersje 520i (170 KM) oraz 530i (231-272 KM). Wśród mechaników i na forach internetowych najlepsze recenzje zbiera trzylitrowa jednostka oznaczona symbolem M54B30. To silnik sześciocylindrowy, starszego typu, wyposażony w wielopunktowy, pośredni wtrysk paliwa. Chociaż mocą i kulturą pracy nieco ustępuje nowszym wersjom wyposażonym we wtrysk bezpośredni, jest mniej awaryjny. Trwalszym elementem jest przede wszystkim układ wtryskowy, bardziej odporny na paliwo złej jakości. Nowsze silniki nie nadają się także do przeróbki na gaz LPG. Silnik M54B30 z prawidłowo dobraną sekwencyjną instalacją pracuje bez zarzutu. Bez względu na wersję silnikową nie należy oczekiwać dożywotniej sprawności łańcucha rozrządu. Element z biegiem czasu naciąga się, co skutkuje stukaniem i nieprzyjemnym rzegotaniem. Łańcuch można co prawda regulować, ale po pewnym czasie nic to już nie daje i wówczas na wymianę kompletu trzeba przygotować ok. 2000 zł.

Spośród diesli najczęściej można spotkać odmiany 520d i 530d. Pierwszy to jednostka dwulitrowa, czterocylindrowa, która do 2006 roku miała 163 KM (symbol M47D20) Później moc podniesiono do 177 KM. Ponieważ poziom awaryjności i zużycie paliwa są porównywalne do trzylitrowej wersji 530d, ze względu na znacznie lepsze osiągi i kulturę pracy mechanicy radzą wybór tej drugiej. Starszy typ to M57D30 o mocy 218 KM (lata 2003-2005). Nowsza wersja M57D30OL była produkowana w latach 2005-2007 i miała 231 KM mocy. Lata 2007-2010 to 235 KM wyciśnięte z silnika oznaczonego symbolem M57D30OLTÜ.

Największą bolączką trzylitrowych diesli są przede wszystkim awaryjne kolektory. Po przebiegu ok. 200 tys. km wydechowy bardzo często pęka, a w ssącym odrywają się klapki. Koszty naprawy samochodu są wówczas wysokie. Kolektor wydechowy to ok. 1500 zł, a ssący między 1800 a 2000 zł. Mechanicy oceniają, że w obu przypadkach przyczyną problemów są wady fabryczne. Dość często psuje się także koło pasowe wału korbowego. Od tego elementu urywa się gumowa część, na skutek czego dolna partia obraca się razem z wałem, a góra się nie kręci. Silnik pracuje, ale pasek odpowiadający za napędzanie osprzętu nie działa. Nowe koło to wydatek na poziomie ok. 1500 zł, a na wymianę trzeba przygotować między 300 a 500 zł.

BMW serii 5 / Fot. Bartosz Gubernat
BMW serii 5 / Fot. Bartosz Gubernat

Drobniejsze, ale uciążliwe awarie to nieszczelności układu klimatyzacji, usterki czujników parkowania i ciśnienia powietrza w oponach. W tym ostatnim przypadku najczęstsze objawy to fałszywe komunikaty o zbyt słabo napompowanych oponach wyświetlane na kokpicie. Wybierając silnik trzylitrowy trzeba pamiętać, że jako jednostka R6 potrzebuje 7-8 litrów oleju, najlepiej drogiego 5W30. Takie wymagania podnoszą koszt standardowej wymiany nawet do 600 zł i to poza autoryzowaną stacją obsługi.

Zawieszenie E60 to z przodu cztery a z tyłu sześć aluminiowych wahaczy. Samochód prowadzi się dzięki temu znakomicie. I co najistotniejsze, jest odporny na polskie drogi. W razie kłopotów pojedyncze elementy można wymieniać pojedynczo, wahacze dają możliwość wymiany pojedynczych tulei. Warto jednak kupować elementy oryginalne, które są znacznie trwalsze od zamienników.

Ceny popularnych części zamiennych zależą od producenta. Np. do wersji 530d M57D30OL oryginalne tarcze hamulcowe to ok. 550 zł za sztukę (zamiennik 350 zł), a komplet klocków kosztuje 670 zł (250 zł zamiennik). Przedni amortyzator w ASO to ponad 1000 zł, podczas gdy markowy zamiennik ok. 650 zł. Na końcówkę drążka kierowniczego trzeba przygotować w serwisie prawie 400 zł, a poza nim ok. 150 zł. Komplet oryginalnych filtrów (oleju, powietrza i pyłkowy) to w ASO 550 zł. Zamienniki będą o około połowę tańsze.

Podsumowanie

BMW serii 5 / Fot. Bartosz Gubernat
BMW serii 5 / Fot. Bartosz Gubernat

BMW serii 5 E60 to bardzo dobry samochód, ale pod kilkoma warunkami. Przede wszystkim przed zakupem trzeba zweryfikować jego przebieg i stan. Poważne usterki po 200 tys. km przebiegu będą się pojawiać, a jeśli poprzedni właściciel nie dbał o samochód, może się zdarzyć i tak, że po zakupie trzeba będzie dołożyć do niego ok. 30 procent ogólnej wartości. Kluczem do zadowolenia jest także historia wypadkowa. Samochód, który nie brał udziału w poważnych kolizjach nie powinien korodować. Ze względu na najwyższe koszty utrzymania odradzamy egzemplarze z największymi i najmocniejszymi silnikami, które potrafią zrujnować właściciela. Najbardziej zbliżonym konkurentem E60-ki jest Audi A6 C6 produkowane w latach 2004-2011. Jego silnik 3,0 TDI uchodzi za mniej awaryjny, a ewentualne naprawy są nieco tańsze. Audi to jednak więcej elegancji niż sportu, z którego słynie BMW.

 

Sedan

Kombi

Długość

4841 mm

4843 mm

Szerokość

2030 mm

2030 mm

Wysokość

1468 mm

1491 mm

Rozstaw osi

2888 mm

2886 mm

Masa własna

1545–1830 kg

Pojemność bagażnika

520 l

500 l

Pojemność baku

70 l

 

BMW serii 5 E60 sedan – dane techniczne i osiągi
Wersja silnikowaNadwoziePojemność skokowa (cm3)Moc maks (KM/obr/min)Maks moment obr. (Nm/obr/min)Prędkość maks. (km/h)Przysp.Średnie zużycie paliwa (l/100 km)
0-100 km/h (s)
520i N43B20OLsedan1995170 / 6700210 / 42502248,79
523i N53B25ULsedan2497190 / 6100240 / 3500-5002378,28,5
530i M54B30sedan2979231 / 5900300 / 35002506,98,7
520d M47D20sedan1995163 / 4000340 / 2000 - 27502248,75,9
525d M57D25kombi2497177 / 4000400 / 2000-27502258,36,7
530d M57D30kombi2993231 / 4000500 / 2000 - 27502427,26,5

 

Średnie ceny używanych egzemplarzy

Rocznik/model

2003

2004

2006

2007

2009

2010

520 i

31

33

39

45

55

65

530 i

35

37

43

50

60

75

520 d

32

34

41

49

62

80

530 d

35

38

45

51

75

85

Zalety

- dynamiczne i ekonomiczne silniki

- atrakcyjna stylistyka

- bogate wyposażenie

- pojemne wnętrze

 

Wady

- kosztowne w naprawie usterki

- drogie części zamienne

- kiepska dostępność egzemplarzy z niewielkim przebiegiem

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty