Po raz pierwszy samochód ten został zaprezentowany jesienią 2005 roku, co oznacza, że jego ceny są przystępne dla coraz większej liczby kierowców. Na polskim rynku E90 cieszy się sporą popularnością, jednak jego stan nierzadko zostawia wiele do życzenia. Piąta generacja stylistycznie nawiązuje do poprzednika, ale otrzymała bardziej muskularny i agresywny wygląd. W 2006 roku pojawiła się odmiana Coupe, która uchodzi za najładniejszą, a w 2008 roku przeprowadzono face lifting auta. Modernizacja objęła wygląd przednich i tylnych świateł, maski i klapy bagażnika. Zwiększono również moc silników dostępnych w gamie. Do momentu zakończenia produkcji w 2012 roku, wypuszczono sedana (E90), coupe (E92), kombi (E91) oraz kabriolet (E93).
Wnętrze i wyposażenie

Do obsługi elektroniki pokładowej służy system iDrive, który jest dość skomplikowany. Zastrzeżeń nie można za to mieć do wyglądu kokpitu, który został zaprojektowany w nowoczesnym stylu.
E90 przypomina rozmiarami dzisiejsze samochody kompaktowe. Dość ciasna kabina jest rekompensowana wygodnymi fotelami. Pojemność bagażnika to w tym przypadku ok. 460 l (z wyjątkiem kabrioleta).
W standardowym wyposażeniu auto posiada m.in. klimatyzację, elektrycznie otwierane cztery szyby oraz radio z CD/MP3 i sześcioma głośnikami. Wśród opcji pojawia się także nawigacja GPS, tempomat, czy elektrycznie sterowane fotele.
Silniki

BMW E90 oferuje naprawdę mnóstwo, bo aż ponad trzydzieści jednostek napędowych. Niestety, niezależnie na który z nich byśmy się zdecydowali, koszty serwisowania są w tym przypadku dość spore, ponieważ silniki posiadają skomplikowaną konstrukcję.
W większości wersji mamy do wyboru skrzynie manualną i automatyczną. Przekładnie automatyczne ZF 6HP nie są jednak wzorem awaryjności, dlatego wielu klientów decyduje się na wybór skrzyni ręcznej. Montaż instalacji LPG jest nieopłacalny w wersjach od 2007 roku, ponieważ zmodernizowano wtedy silniki, wprowadzając m.in. bezpośredni wtrysk do wszystkich jednostek benzynowych.
Za najtrwalsze jednostki benzynowe uchodzą R4 2.0 lub R6 2.5 wyprodukowane przed 2007 rokiem. Ich eksploatacja nie jest zbyt kosztowna, a dodatkowo dobrze znoszą one montaż instalacji LPG. Wśród diesli dużą popularnością cieszą się 6-cylindrowe, 3-litrowe motory. W mniej pojemnych wersjach zdarzają się pękające klapki w kolektorze dolotowym (koszt ich wymiany wraz z całym kolektorem to co najmniej 2000 zł), które mogą wpaść do cylindra i spowodować uszkodzenie takich elementów jak tłok czy zawory oraz awarie pomp wtryskowych i koła pasowego (pęka, koszt wymiany ok. 1500 zł). W dwulitrowych turbodieslach trzeba też liczyć się z przyspieszonym zużywaniem wtryskiwaczy. Warto też zwrócić uwagę na stan turbosprężarki oraz na kondycję koła dwumasowego.
Hamulce i zawieszenie
Układ hamulcowy jest dość trwały, ale jego wymiana może kosztować nawet ponad 1000 zł. Zawieszenie również spisuje się dobrze. Na polskich drogach zużywają się typowe elementy eksploatacyjne jak drążki kierownicze, amortyzatory czy tuleje tylnych wahaczy. Wykonano je w większość z aluminium, dlatego koszty serwisowania są wyższe od przeciętnych. Przed zakupem warto sprawdzić szczególnie stan przekładni kierowniczej, ponieważ jej wymiana to koszt rzędu kilku tysięcy zł. Zdarzają się także problemy z elektroniką.

Sytuacja rynkowa
Egzemplarze BMW E90, które nie wymagają natychmiastowej renowacji i są w niezłym stanie, kosztują ok. 24-26 tys zł. Tańsze oferty z reguły oznaczają, że będziemy musieli sięgnąć do kieszeni po więcej pieniędzy na naprawy. Koniecznie domagajmy się od sprzedającego książki serwisowej, która stanowi udokumentowanie przebiegu (pod warunkiem, że jest autentyczna) i sprawdźmy samochód pod kątem blacharsko-lakierniczym. Rozbieżności cenowe pomiędzy poszczególnymi rocznikami, wersjami, autami przed i po liftingu mogą być naprawdę spore – wszystko zależy od stanu i specyfikacji wyposażeniowej danego egzemplarza.
Plusy: atrakcyjny design, bardzo dobre właściwości jezdne, szeroka paleta jednostek napędowych do wyboru, niska utrata wartości.
Minusy: wiele egzemplarzy ma za sobą poważne wypadki lub nie były należycie serwisowane co oznacza duże wydatki w przyszłości (na rynku dominują głównie auta sprowadzane, najczęściej w odmianach sedan i kombi, z silnikami wysokoprężnymi), silniki 2.0d (M47 i N47) to jednostki przysparzająca wiele problemów, wysokie ceny aut używanych, niektórzy konkurenci oferują więcej miejsca w kabinie i przestrzeni bagażowej.
BMW serii 3 E90 - dane techniczne
Wymiary:
Wersja | Długość | Szerokość | Wysokość |
sedan | 4520 mm | 1817 mm | 1421 mm |
coupe | 4580 mm | 1782 mm | 1384 mm |
kombi | 4527 mm | 1817 mm | 1418 mm |
cabrio | 4580 mm | 1782 mm | 1384 mm |
M3 | 4615 mm | 1804 mm | 1424 mm |
M3 cabrio | 4615 mm | 1804 mm | 1392 mm |
Silniki, ich parametry, średnie zużycie paliwa oraz osiągi
Benzynowe:
Rodzaj silnika | Pojemność | Moc i moment obrotowy | Przyspieszenie 0-100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie | Lata produkcji |
316i, R4 1,6 l | 1597 cm³ | 122 KM i 160 Nm | 10,8 s | 210 km/h | 5,9 l/100 km | 2007–2011 |
318i, R4 2,0 l | 1995 cm³ | 129 KM i 180 Nm | 10,0 s | 208 km/h | 7,3 l/100 km | 2005–2007 |
318i, R4 2,0 l | 1995 cm³ | 136 KM i 190 Nm | 9,3 s | 210 km/h | 6,3 l/100 km | 2007-b.d. |
318i, R4 2,0 l | 1995 cm³ | 143 KM i 190 Nm | 9,1 s | 210 km/h | 5,9 l/100 km | 2007-2012 |
320i, R4 2,0 l | 1995 cm³ | 150 KM i 200 Nm | 9,0 s | 220 km/h | 7,4 l/100 km | 2005–2009 |
320i, R4 2,0 l | 1995 cm³ | 163 KM i 210 Nm | 8,3 s | 225 km/h | 6,4 l/100 km | b.d. |
320i, R4 2,0 l | 1995 cm³ | 170 KM i 210 Nm | 8,2 s | 228 km/h | 6,1 l/100 km | 2007-2012 |
320si, R4 2,0 l | 1997 cm³ | 173 KM i 200 Nm | 8,7 s | 225 km/h | b.d. | 2006-2007 |
323i, R6 2,5 l | 2497 cm³ | 177 KM i 230 Nm | 7,9 s | 229 km/h | 8,4 l/100 km | 2005-2007 |
323i, R6 2,5 l | 2497 cm³ | 191 KM i 230 Nm | 7,8 s | 233 km/h | 8,4 l/100 km | 2008-b.d. |
323i, R6 2,5 l | 2497 cm³ | 203 KM i 244 Nm | 7,4 s | 210 km/h | b.d. | b.d. |
325i, R6 2,5 l | 2497 cm³ | 218 KM i 250 Nm | 7,0 s | 245 km/h | 8,4 l/100 km | b.d. |
325i, R6 3,0 l | 2996 cm³ | 218 KM i 270 Nm | 6,8 s | 248 km/h | 7,2 l/100 km | 2006-2012 |
328i (USA), R6 3,0 l | 2996 cm³ | 233 KM i 271 Nm | 6,3 s | 209 km/h | b.d. | 2007-2011 |
330i, R6 3,0 l | 2996 cm³ | 257 KM i 300 Nm | 6,1 s | 250 km/h | 8,7 l/100 km | 2005-2007 |
330i, R6 3,0 l | 2996 cm³ | 272 KM i 320 Nm | 6,1 s | 250 km/h | 7,2 l/100 km | 2007-2012 |
330i (USA), R6 3,0 l | 2979 cm³ | 304 KM i 407 Nm | 5,4 s | 209 km/h | b.d. | b.d. |
335i, R6 3,0 l | 2979 cm³ | 306 KM i 400 Nm | 5,6 s | 250 km/h | 9,6 l/100 km | 2006-2012 |
M3, V8 4,0 l | 3999 cm³ | 420 KM i 400 Nm | 4,9 s | 250 km/h | 12,4 l/100 km | 2007-2013 |
Diesle:
Rodzaj silnika | Pojemność | Moc i moment obrotowy | Przyspieszenie 0-100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie | Lata produkcji |
316d, R4 2,0 l | 1995 cm³ | 115 KM i 260 Nm | 10,9 s | 202 km/h | 4,5 l/100 km | 2009-2011 |
318d, R4 2,0 l | 1995 cm³ | 122 KM i 280 Nm | 10,6 s | 206 km/h | 5,3 l/100 km | 2005-2007 |
318d, R4 2,0 l | 1995 cm³ | 136 KM i 300 Nm | 9,5 s | 210 km/h | 4,7 l/100 km | 2007-b.d. |
318d, R4 2,0 l | 1995 cm³ | 143 KM i 300 Nm | 9,3 s | 210 km/h | 4,7 l/100 km | 2005-2012 |
320d ED, R4 2,0 l | 1995 cm³ | 163 KM i 380 Nm | 8,0 s | 228 km/h | 4,1 l/100 km | 2010-2011 |
320d, R4 2,0 l | 1995 cm³ | 163 KM i 340 Nm | 8,4 s | 225 km/h | 5,7 l/100 km | 2005-2007 |
320d, R4 2,0 l | 1995 cm³ | 177 KM i 350 Nm | 7,9 s | 230 km/h | 4,8 l/100 km | 2007-2010 |
320d, R4 2,0 l | 1995 cm³ | 184 KM i 380 Nm | 7,5 s | 235 km/h | 4,7 l/100 km | 2010-2012 |
325d, R6 3,0 l | 2993 cm³ | 197 KM i 400 Nm | 7,8 s | 235 km/h | 6,4 l/100 km | 2006-2010 |
325d, R6 3,0 l | 2993 cm³ | 204 KM i 430 Nm | 7,0 s | 242 km/h | 5,7 l/100 km | 2010-2012 |
330d, R6 3,0 l | 2993 cm³ | 231 KM i 500 Nm | 6,7 s | 250 km/h | 6,5 l/100 km | 2005-2008 |
330d, R6 3,0 l | 2993 cm³ | 245 KM i 520 Nm | 6,1 s | 250 km/h | 5,7 l/100 km | 2009-2012 |
335d, R6 3,0 l | 2993 cm³ | 286 KM i 580 Nm | 6,2 s | 250 km/h | 7,5 l/100 km | 2006-2012 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?