Używane BMW serii 3 E36 (1990 - 1998)

Ryszard Polit
Fot. BMW: BMW serii 3 drugiej generacji (E 36) produkowano w latach 1990- 1998. Najpopularniejszą wersją nadwoziową dostępną na rynku aut używanych jest sedan.
Fot. BMW: BMW serii 3 drugiej generacji (E 36) produkowano w latach 1990- 1998. Najpopularniejszą wersją nadwoziową dostępną na rynku aut używanych jest sedan.
BMW to marka uwielbiana przez młodych ludzi, lubiących ruszać z piskiem opon i zakręty pokonywać poślizgiem nie zawsze kontrolowanym.

BMW cieszy się opinią pojazdu sportowego. Marka ta jest uwielbiana przez młodych ludzi, lubiących ruszać z piskiem opon i zakręty pokonywać poślizgiem nie zawsze kontrolowanym.

Fot. BMW: BMW serii 3 drugiej generacji (E 36) produkowano w latach 1990- 1998. Najpopularniejszą wersją nadwoziową dostępną na rynku aut używanych jest
Fot. BMW: BMW serii 3 drugiej generacji (E 36) produkowano w latach 1990- 1998. Najpopularniejszą wersją nadwoziową dostępną na rynku aut używanych jest sedan.

 

Na rynku samochodów używanych BMW serii 3 II generacji (E 36) występuje w dużej ilości i są to w zdecydowanej większości egzemplarze sprowadzone zza granicy. Ich stan

Fot. BMW: BMW serii 3 drugiej generacji (E 36) produkowano w latach 1990- 1998. Najpopularniejszą wersją nadwoziową dostępną na rynku aut używanych jest
Fot. BMW: BMW serii 3 drugiej generacji (E 36) produkowano w latach 1990- 1998. Najpopularniejszą wersją nadwoziową dostępną na rynku aut używanych jest sedan.

jest bardzo zróżnicowany.

 

Wersje nadwoziowe

 

Produkcję drugiej generacji serii 3 rozpoczęto w grudniu 1990 r. od wersji nadwoziowej sedan. Dwa lata później dołączył model coupe, a w 1994 r. – Compact, którym producent chciał walczyć o klientów w klasie kompaktowej. BMW z VW

Fot. BMW: W 1992 r. rozpoczęto produkcję wersji coupe.
Fot. BMW: W 1992 r. rozpoczęto produkcję wersji coupe.

Golfem i Oplem Astrą nie wygrał, głównie z powodu mniejszego bagażnika i mniej przestronnego wnętrza. W 1995 r. zaprezentowano wersję kombi, tradycyjnie u BMW nazywaną touring. Elegancki kabriolet produkowano w latach 1993 – 1998. Najlepiej sprzedawał się jednak sedan, chociaż oponenci zarzucali mu ciasnotę na tylnej kanapie i kiepskiej jakości plastiki.

Fot. BMW: W 1994 r. wszedł do produkcji model Compact, który miał pełnić rolę taniego BMW i konkurować z VW Golfem.
Fot. BMW: W 1994 r. wszedł do produkcji model Compact, który miał pełnić rolę taniego BMW i konkurować z VW Golfem.

Zwolennicy szybkości i tak nie zwracali na to uwagi, bowiem z przodu miejsca było pod dostatkiem, a wygodne fotele i „sportowy” design tablicy przyrządów sprzyjały kierowcy. BMW to jeden z niewielu producentów, który stosuje napęd na tylne koła i to on stanowi dzisiaj atrakcję dla nabywców.

 

Silniki

 

Początkowo silniki benzynowe 1,6 l/100 KM i 1,8 l/113 KM miały napęd rozrządu za pomocą paska zębatego, który był słabym punktem konstrukcji i wymagał wymiany co 40 tys. km. Od początku 1994 r. zastąpiono go łańcuchem, który był mniej awaryjny. Mimo tej zmiany, kultura

Fot. BMW: Wersję kombi zaprezentowano w 2005 r.
Fot. BMW: Wersję kombi zaprezentowano w 2005 r.

pracy tych 4-cylindrowych jednostek napędowych nie jest najwyższa. Dlatego fani BMW używają silników 6-cylindrowych. Pod tym względem chwalony jest BMW 323i, wytwarzany od 1995 r. Z silników wysokoprężnych awariom z powodu brutalnej eksploatacji ulega 325 tds

Fot. BMW: Wersje kabriolet opartą na serii 3 drugiej generacji wytwarzano w latach 1993 – 1998. Na zdjęciu kabriolet pierwszej generacji z 1992 r.
Fot. BMW: Wersje kabriolet opartą na serii 3 drugiej generacji wytwarzano w latach 1993 – 1998. Na zdjęciu kabriolet pierwszej generacji z 1992 r.

(turbodoładowany), wprowadzony do produkcji od 1993 r. Lepszą opinią cieszy się 325 td, chociaż ma mniejszą moc – 115 KM. Silniki wysokoprężne z zasilaniem typu common rail pojawiły się dopiero w 1999 r. a więc w autach następnej generacji. 

 

Usterki
Fot. BMW: Wnętrze sedana nie jest zbyt przestronne z tyłu z powodu wysokiego tunelu wału napędowego.
Fot. BMW: Wnętrze sedana nie jest zbyt przestronne z tyłu z powodu wysokiego tunelu wału napędowego.

 

Na rynku jest sporo egzemplarzy nadmiernie wyeksploatowanych, które wymagają sporego remontu. W zasadzie II generacja serii nie jest autem usterkowym, chociaż lepiej unikać egzemplarzy wyprodukowanych przed 1993 r. Korozja nie jest problemem tego auta, w przeciwieństwie do złodziei, którzy upodobali sobie ten model BMW. Producent tylko raz wzywał posiadaczy tego modelu do swoich serwisów  - w 1997 r. wystąpiły usterki układu chłodzącego silnik.

 

Wady:

- mało przestronna kabina pasażerska,

- wysokie ceny oryginalnych części zamiennych,

- dużo egzemplarzy wyeksploatowanych.

 

Zalety:

- dużo wersji nadwoziowych,

- dobra dynamika,

- spore zużycie paliwa benzynowych silników 6-cylindrowych.

 

Orientacyjne ceny części zamiennych w złotych:

 

Błotnik przedni

800

Reflektor

1500

Klocki hamulcowe przednie

280

Sprzęgło kompletne

820

 

Wybrane dane techniczne BMW serii 3 sedan 1993 - 1998 r.  

 

typ silnika

benzynowy

benzynowy

wysokoprężny

liczba cylindrów

4

4

6

Pojemność skokowa (cm3)

1596

1796

1991

moc (KM)

102

115

150

czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

12,7

11,3

9,8

prędkość maksymalna (km/h)

195

201

214

zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

7,4

7,6

9,5

długość x szerokość x wysokość (cm)

443 x 170 x 139

objętość bagażnika (l)

435

 

Przykładowe ceny samochodów używanych w tysiącach złotych

 

Rok produkcji199219931994199519961997
318i9,0 – 13,310,5 - 15,011,2 - 15,414,6 – 22,316,3 – 24,516,3 – 26,4
318 tds   14,0 – 22,012,5 
318 Compact  10,6 - 20,713,5 – 21,614,3 – 23,624,9
320i14,9 – 24,016,5 – 25,315,5- 26,915,5 – 26,416,3 – 27,618,3 – 28,3
328i  14,520,5 – 26,925,9 – 33,9 

 

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie