BMW cieszy się opinią pojazdu sportowego. Marka ta jest uwielbiana przez młodych ludzi, lubiących ruszać z piskiem opon i zakręty pokonywać poślizgiem nie zawsze kontrolowanym.

Na rynku samochodów używanych BMW serii 3 II generacji (E 36) występuje w dużej ilości i są to w zdecydowanej większości egzemplarze sprowadzone zza granicy. Ich stan

jest bardzo zróżnicowany.
Wersje nadwoziowe
Produkcję drugiej generacji serii 3 rozpoczęto w grudniu 1990 r. od wersji nadwoziowej sedan. Dwa lata później dołączył model coupe, a w 1994 r. – Compact, którym producent chciał walczyć o klientów w klasie kompaktowej. BMW z VW

Golfem i Oplem Astrą nie wygrał, głównie z powodu mniejszego bagażnika i mniej przestronnego wnętrza. W 1995 r. zaprezentowano wersję kombi, tradycyjnie u BMW nazywaną touring. Elegancki kabriolet produkowano w latach 1993 – 1998. Najlepiej sprzedawał się jednak sedan, chociaż oponenci zarzucali mu ciasnotę na tylnej kanapie i kiepskiej jakości plastiki.

Zwolennicy szybkości i tak nie zwracali na to uwagi, bowiem z przodu miejsca było pod dostatkiem, a wygodne fotele i „sportowy” design tablicy przyrządów sprzyjały kierowcy. BMW to jeden z niewielu producentów, który stosuje napęd na tylne koła i to on stanowi dzisiaj atrakcję dla nabywców.
Silniki
Początkowo silniki benzynowe 1,6 l/100 KM i 1,8 l/113 KM miały napęd rozrządu za pomocą paska zębatego, który był słabym punktem konstrukcji i wymagał wymiany co 40 tys. km. Od początku 1994 r. zastąpiono go łańcuchem, który był mniej awaryjny. Mimo tej zmiany, kultura

pracy tych 4-cylindrowych jednostek napędowych nie jest najwyższa. Dlatego fani BMW używają silników 6-cylindrowych. Pod tym względem chwalony jest BMW 323i, wytwarzany od 1995 r. Z silników wysokoprężnych awariom z powodu brutalnej eksploatacji ulega 325 tds

(turbodoładowany), wprowadzony do produkcji od 1993 r. Lepszą opinią cieszy się 325 td, chociaż ma mniejszą moc – 115 KM. Silniki wysokoprężne z zasilaniem typu common rail pojawiły się dopiero w 1999 r. a więc w autach następnej generacji.
Usterki

Na rynku jest sporo egzemplarzy nadmiernie wyeksploatowanych, które wymagają sporego remontu. W zasadzie II generacja serii nie jest autem usterkowym, chociaż lepiej unikać egzemplarzy wyprodukowanych przed 1993 r. Korozja nie jest problemem tego auta, w przeciwieństwie do złodziei, którzy upodobali sobie ten model BMW. Producent tylko raz wzywał posiadaczy tego modelu do swoich serwisów - w 1997 r. wystąpiły usterki układu chłodzącego silnik.
Wady:
- mało przestronna kabina pasażerska,
- wysokie ceny oryginalnych części zamiennych,
- dużo egzemplarzy wyeksploatowanych.
Zalety:
- dużo wersji nadwoziowych,
- dobra dynamika,
- spore zużycie paliwa benzynowych silników 6-cylindrowych.
Orientacyjne ceny części zamiennych w złotych:
Błotnik przedni | 800 |
Reflektor | 1500 |
Klocki hamulcowe przednie | 280 |
Sprzęgło kompletne | 820 |
Wybrane dane techniczne BMW serii 3 sedan 1993 - 1998 r.
typ silnika | benzynowy | benzynowy | wysokoprężny |
liczba cylindrów | 4 | 4 | 6 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1596 | 1796 | 1991 |
moc (KM) | 102 | 115 | 150 |
czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 12,7 | 11,3 | 9,8 |
prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 201 | 214 |
zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 7,4 | 7,6 | 9,5 |
długość x szerokość x wysokość (cm) | 443 x 170 x 139 | ||
objętość bagażnika (l) | 435 |
Przykładowe ceny samochodów używanych w tysiącach złotych
Rok produkcji | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 |
318i | 9,0 – 13,3 | 10,5 - 15,0 | 11,2 - 15,4 | 14,6 – 22,3 | 16,3 – 24,5 | 16,3 – 26,4 |
318 tds | 14,0 – 22,0 | 12,5 | ||||
318 Compact | 10,6 - 20,7 | 13,5 – 21,6 | 14,3 – 23,6 | 24,9 | ||
320i | 14,9 – 24,0 | 16,5 – 25,3 | 15,5- 26,9 | 15,5 – 26,4 | 16,3 – 27,6 | 18,3 – 28,3 |
328i | 14,5 | 20,5 – 26,9 | 25,9 – 33,9 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?