Używane BMW serii 3 E36 (1990 - 1998)

Ryszard Polit
Fot. BMW: BMW serii 3 drugiej generacji (E 36) produkowano w latach 1990- 1998. Najpopularniejszą wersją nadwoziową dostępną na rynku aut używanych jest sedan.
Fot. BMW: BMW serii 3 drugiej generacji (E 36) produkowano w latach 1990- 1998. Najpopularniejszą wersją nadwoziową dostępną na rynku aut używanych jest sedan.
Udostępnij:
BMW to marka uwielbiana przez młodych ludzi, lubiących ruszać z piskiem opon i zakręty pokonywać poślizgiem nie zawsze kontrolowanym.

BMW cieszy się opinią pojazdu sportowego. Marka ta jest uwielbiana przez młodych ludzi, lubiących ruszać z piskiem opon i zakręty pokonywać poślizgiem nie zawsze kontrolowanym.

Fot. BMW: BMW serii 3 drugiej generacji (E 36) produkowano w latach 1990- 1998. Najpopularniejszą wersją nadwoziową dostępną na rynku aut używanych jest
Fot. BMW: BMW serii 3 drugiej generacji (E 36) produkowano w latach 1990- 1998. Najpopularniejszą wersją nadwoziową dostępną na rynku aut używanych jest sedan.

 

Na rynku samochodów używanych BMW serii 3 II generacji (E 36) występuje w dużej ilości i są to w zdecydowanej większości egzemplarze sprowadzone zza granicy. Ich stan

Fot. BMW: BMW serii 3 drugiej generacji (E 36) produkowano w latach 1990- 1998. Najpopularniejszą wersją nadwoziową dostępną na rynku aut używanych jest
Fot. BMW: BMW serii 3 drugiej generacji (E 36) produkowano w latach 1990- 1998. Najpopularniejszą wersją nadwoziową dostępną na rynku aut używanych jest sedan.

jest bardzo zróżnicowany.

 

Wersje nadwoziowe

 

Produkcję drugiej generacji serii 3 rozpoczęto w grudniu 1990 r. od wersji nadwoziowej sedan. Dwa lata później dołączył model coupe, a w 1994 r. – Compact, którym producent chciał walczyć o klientów w klasie kompaktowej. BMW z VW

Fot. BMW: W 1992 r. rozpoczęto produkcję wersji coupe.
Fot. BMW: W 1992 r. rozpoczęto produkcję wersji coupe.

Golfem i Oplem Astrą nie wygrał, głównie z powodu mniejszego bagażnika i mniej przestronnego wnętrza. W 1995 r. zaprezentowano wersję kombi, tradycyjnie u BMW nazywaną touring. Elegancki kabriolet produkowano w latach 1993 – 1998. Najlepiej sprzedawał się jednak sedan, chociaż oponenci zarzucali mu ciasnotę na tylnej kanapie i kiepskiej jakości plastiki.

Fot. BMW: W 1994 r. wszedł do produkcji model Compact, który miał pełnić rolę taniego BMW i konkurować z VW Golfem.
Fot. BMW: W 1994 r. wszedł do produkcji model Compact, który miał pełnić rolę taniego BMW i konkurować z VW Golfem.

Zwolennicy szybkości i tak nie zwracali na to uwagi, bowiem z przodu miejsca było pod dostatkiem, a wygodne fotele i „sportowy” design tablicy przyrządów sprzyjały kierowcy. BMW to jeden z niewielu producentów, który stosuje napęd na tylne koła i to on stanowi dzisiaj atrakcję dla nabywców.

 

Silniki

 

Początkowo silniki benzynowe 1,6 l/100 KM i 1,8 l/113 KM miały napęd rozrządu za pomocą paska zębatego, który był słabym punktem konstrukcji i wymagał wymiany co 40 tys. km. Od początku 1994 r. zastąpiono go łańcuchem, który był mniej awaryjny. Mimo tej zmiany, kultura

Fot. BMW: Wersję kombi zaprezentowano w 2005 r.
Fot. BMW: Wersję kombi zaprezentowano w 2005 r.

pracy tych 4-cylindrowych jednostek napędowych nie jest najwyższa. Dlatego fani BMW używają silników 6-cylindrowych. Pod tym względem chwalony jest BMW 323i, wytwarzany od 1995 r. Z silników wysokoprężnych awariom z powodu brutalnej eksploatacji ulega 325 tds

Fot. BMW: Wersje kabriolet opartą na serii 3 drugiej generacji wytwarzano w latach 1993 – 1998. Na zdjęciu kabriolet pierwszej generacji z 1992 r.
Fot. BMW: Wersje kabriolet opartą na serii 3 drugiej generacji wytwarzano w latach 1993 – 1998. Na zdjęciu kabriolet pierwszej generacji z 1992 r.

(turbodoładowany), wprowadzony do produkcji od 1993 r. Lepszą opinią cieszy się 325 td, chociaż ma mniejszą moc – 115 KM. Silniki wysokoprężne z zasilaniem typu common rail pojawiły się dopiero w 1999 r. a więc w autach następnej generacji. 

 

Usterki
Fot. BMW: Wnętrze sedana nie jest zbyt przestronne z tyłu z powodu wysokiego tunelu wału napędowego.
Fot. BMW: Wnętrze sedana nie jest zbyt przestronne z tyłu z powodu wysokiego tunelu wału napędowego.

 

Na rynku jest sporo egzemplarzy nadmiernie wyeksploatowanych, które wymagają sporego remontu. W zasadzie II generacja serii nie jest autem usterkowym, chociaż lepiej unikać egzemplarzy wyprodukowanych przed 1993 r. Korozja nie jest problemem tego auta, w przeciwieństwie do złodziei, którzy upodobali sobie ten model BMW. Producent tylko raz wzywał posiadaczy tego modelu do swoich serwisów  - w 1997 r. wystąpiły usterki układu chłodzącego silnik.

 

Wady:

- mało przestronna kabina pasażerska,

- wysokie ceny oryginalnych części zamiennych,

- dużo egzemplarzy wyeksploatowanych.

 

Zalety:

- dużo wersji nadwoziowych,

- dobra dynamika,

- spore zużycie paliwa benzynowych silników 6-cylindrowych.

 

Orientacyjne ceny części zamiennych w złotych:

 

Błotnik przedni

800

Reflektor

1500

Klocki hamulcowe przednie

280

Sprzęgło kompletne

820

 

Wybrane dane techniczne BMW serii 3 sedan 1993 - 1998 r.  

 

typ silnika

benzynowy

benzynowy

wysokoprężny

liczba cylindrów

4

4

6

Pojemność skokowa (cm3)

1596

1796

1991

moc (KM)

102

115

150

czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

12,7

11,3

9,8

prędkość maksymalna (km/h)

195

201

214

zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

7,4

7,6

9,5

długość x szerokość x wysokość (cm)

443 x 170 x 139

objętość bagażnika (l)

435

 

Przykładowe ceny samochodów używanych w tysiącach złotych

 

Rok produkcji199219931994199519961997
318i9,0 – 13,310,5 - 15,011,2 - 15,414,6 – 22,316,3 – 24,516,3 – 26,4
318 tds   14,0 – 22,012,5 
318 Compact  10,6 - 20,713,5 – 21,614,3 – 23,624,9
320i14,9 – 24,016,5 – 25,315,5- 26,915,5 – 26,416,3 – 27,618,3 – 28,3
328i  14,520,5 – 26,925,9 – 33,9 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie