Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że ponad 935 tysięcy aut zarejestrowanych w Polsce w 2017 roku to używane samochody z zagranicy. Na jeden samochód nowy przypada 1,72 samochodu używanego.
Z raportu wynika, że „Proporcje te zmieniają się radykalnie, jeżeli porównamy samochody osobowe rejestrowane tylko przez osoby fizyczne: 146 895 sztuk vs 850 047 sztuk. W tym przypadku na jeden nowy samochód przypada 5,78 samochodu używanego. Potwierdza się więc opinia o polskim rynku, że samochody nowe kupują głównie firmy (udział 70 proc.), w przypadku osób prywatnych dominują samochody z importu" - wynika z raportu.
Zobacz także: Testujemy Mercedesa GLA
Najwięcej pojazdów zostało wyprodukowanych w 2006 roku, a średni wiek importowanego samochodu wynosił 11 lat i 10 miesięcy. Najczęściej rejestrowane były samochody marek niemieckich - 42 proc. importu. Na podium najczęściej importowanych marek znalazł się Volkswagen, Opel oraz Audi.
W galerii poniżej prezentujemy najpopularniejsze modele używanych samochodów osobowych pochodzących z importu w 2017 roku.
Wraz z Cepikiem 2.0 teoretycznie zwiększyła się dokładność sprawdzania samochodów na corocznych przeglądach rejestracyjnych, a pod koniec 2017 roku pojawiła się możliwość sprawdzenia pojazdów importowanych do Polski. Usługa ta obejmuje auta z 21 krajów, ale nie z popularnego rynku niemieckiego. Od 15 grudnia 2017 r. w systemie widoczne są pojazdy sprowadzone z zagranicy i już zarejestrowane w Polsce. Od stycznia 2018 r. usługa została rozszerzona o auta, które jeszcze nie znalazły się w Centralnej Ewidencji Pojazdów, a już są oferowane do sprzedaży.
„Jeżeli w ciągu roku pojawi się możliwość weryfikacji aut z Niemiec (których udział w imporcie przekracza 42 proc), to z pewnością ograniczy pole działania dla nieuczciwych handlarzy, co w efekcie może skutkować wzrostem cen aut używanych i spadkiem zainteresowania„ - czytamy w raporcie Samaru.
Samar prognozuje, że jeżeli nie będzie żadnych zapowiedzi lub zmian w przepisach akcyzowych, do Polski zostanie sprowadzonych w 2018 roku około 850-900 tys. aut o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?