Używane auta z Unii: Polska oskarżona

łm
fot. Andrzej Grygiel
fot. Andrzej Grygiel
Udostępnij:
Do Komisji Europejskiej wpłynęła pierwsza skarga na Polskę. Nasz kraj został oskarżony o dyskryminację importu aut używanych z krajów Wspólnoty.

Spór dotyczy wprowadzonego we wrześniu 2002 roku podatku akcyzowego, który jest płacony od każdego samochodu sprowadzanego na teren Polski z krajów Unii.

 

fot. Andrzej Grygiel
fot. Andrzej Grygiel

Jego wysokość zależy od pojemności silnika i wieku pojazdu. Gdy kupujemy auto w wieku do 2 lat o pojemności mniejszej niż 2 l, podatek wynosi 3,1 proc. jego wartości celnej (dla samochodu o pojemności powyżej 2 l - 13,6 proc.). Wraz z wiekiem samochodu akcyza się zwiększa. Dla pojazdu z roku 1999 o pojemności do 2 l wynosi 51,1 proc. jego wartości celnej, a dla auta z silnikiem do 2 l z 1998 roku już 63,1 proc.

 

Według skarżących taki system jest niezgodny z artykułem 90 traktatu o UE. Artykuł ten zabrania stosowania ceł lub instrumentów o podobnym skutku, które mogą utrudniać swobodny przepływ towarów.

 

Komisja Europejska najprawdopodobniej podzieli pogląd skarżących. Już przed 1 maja komisarz ds. Jednolitego Rynku Frits Bolkenstein zwracał uwagę na ten problem. Twierdzi on, że Polska powinna uznawać "pierwszą rejestrację" innych państw Unii, czyli nie powinna pobierać żadnych dodatkowych opłat.

 

W przypadku ustąpienia Ministerstwa Finansów pod naciskiem Brukseli, auta kupowane na giełdach np. w Niemczech mogą być znacznie tańsze w naszym kraju. Tego obawiają się krajowi producenci nowych samochodów, bo wtedy nastąpiłby masowy import aut z drugiej ręki.

 

Ministerstwo Finansów nie zajęło jeszcze jednoznacznego stanowiska w tej sprawie.

 

Podatek akcyzowy naliczany od wartości celnej przywożonego samochodu
 

Dla samochodów do 2 lat (roczniki 2003, 2004)

-          o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 - 13,6%

-         pozostałe - 3,1%

 

Dla samochodów 3 - letnich (rocznik 2002)

-          o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 - 25,6%

-          pozostałe - 15,1%

 

Dla samochodów 4 - letnich (rocznik 2001)

-     o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 - 37,6%

-          pozostałe - 27,1%

 

Dla samochodów 5 - letnich (rocznik 2000)

-          o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 - 49,6%

-          pozostałe  - 39,1%

 

 Dla samochodów 6 - letnich (rocznik 1999)

-          o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 - 61.6%

-          pozostałe - 51,1%

 

Dla samochodów 7 - letnich (rocznik 1998)

-          o pojemności silnika powyżej 2000 cm3 - 65,0%

-          pozostałe - 63,1%

 

Dla samochodów 8 - letnich i starszych

bez względu na pojemność -65,0%

 

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie